Page 5 - זרעים-אדר ב' תשפ"ד-מרץ 2024
P. 5
צילום :יצחק שוקרון הרב אחיה בן פזי: בכלל על מה לשמוח .לכן הרגשתי שצריך
"גם במגילה עצמה כתוב לשאול שאלות נוספות.
שימי הפורים האלה "התייעצתי עם הרב יוסף צבי רימון ,רב
כוללים גם את 'דברי המועצה האזורית גוש עציון ,והוא ייעץ
לי להביא לידי ביטוי את המתח שבין עצב
הצומות וזעקתם'. לשמחה בתפילה שלפני קריאת המגילה.
בשנה כזאת יש חובה אפשר לומר מזמור תהלים ,להתפלל
להדגיש את התענית לשובם של החיילים ושל החטופים ,וזה
מתחבר מאוד לעובדה שעם ישראל מקבל
כבקשת רשות עליו בכל שנה מחדש להיכנס לפורים
לשמוח בפורים" מתוך תענית אסתר .גם במגילה עצמה
כתוב שימי הפורים האלה כוללים גם את
לבמה .אני ממש השקטתי והתכנסתי. ולכל הפחות לשלוח סרטון או לרומם
הרגשתי שאין לי מה להגיד. את הרוח בדרך אחרת .אם נעשה את זה 'דברי הצומות וזעקתם'.
בפורים ,נצא מתוך הימים האלה ברוממות "בשנה כזאת יש חובה להדגיש את
"בשבוע שעבר הופעתי בבית אל ,וזו רוח שמכינה אותנו נכון לגאולה של התענית כבקשת רשות לשמוח בפורים.
הייתה הפעם הראשונה שפגשתי נשות פסח ,ליציאה מעבדות לחירות לנו ולכל הייתי אומר שהיום אין זכות לאף אחד
מגויסים ,נשים בחזית ממש .האמת היא לשמוח בפורים בלי לבקש את הרשות
שכאבה לי הבטן כבר שבוע לפני כן .לא החטופים שנמצאים בשבי". הזו באמצעות הזעקה של תענית אסתר.
ידעתי מה להגיד ואיך להגיד את זה ,לא אפשר לבקש את הרשות הזאת מהקב"ה
ידעתי מאיפה אני מביאה להן כוחות. שמחה זו עבודה בתפילה ובתענית ולהשתדל להמעיט
בדרך להופעה בכיתי ברכב מתשישות מהחיות שלנו בתענית ,ואפשר גם לקבל
של שבוע גדוש בהופעות ,ואמרתי לקב"ה הניה שוחט גדלה בבית חרדי מלא צחוק אותה מעם ישראל באמצעות חיבור לכלל
שאם הוא לא נכנס איתי על מלא ,אין לי ושמחה .במשפחה שלה כל פדיחה הפכה על ידי יציאה מעצמנו כדי לחזק ולשמח
מילים .לפעמים אני מכניסה אותו על מייד לסיפור ,ולכן לא מפתיע שמצאה את את מי שהשמחה אינה מובנת מאליה
50%או ,30%תלוי במידת הגאווה שלי עצמה עוסקת בין השאר בסטנד-אפ ,לצד מבחינתו .כך אנחנו מבהירים לעצמנו
באותו היום ,אבל שם אמרתי לו שאם הוא שהשמחה שלנו מכוונת למען החיים
עבודתה כמגישה ב"כאן מורשת". של עם ישראל ושל השליחים שלו בכל
לא נכנס ,אני לא יודעת מה להגיד. "שמחה ,בדומה להודיה ולהכרת הטוב,
"בתחילת המופע שמתי את הלב שלי היא שריר .זה לא משהו שבא באופן הרמות והמעגלים".
על השולחן ואמרתי להן שהן גיבורות טבעי" ,היא אומרת" .לא קל לנו לדמיין וכדי שנוכל לקשור עוד יותר את חג
וקדושות .יש לנו שפה משותפת ,שהיא מציאות של שמחה טבעית ופשוטה .אם הפורים לאירועים שעוברים עלינו ,הרב
הצחוק ,שמצליחה לשבור את כל החומות. יש יום שטוב לנו וכיף לנו ,אנחנו נבהלות מציע לנהוג השנה הנהגה טובה" :בדרך
אחד המשובים הכי מדהימים שקיבלתי מעצמנו שאולי שכחנו איזה סיר או ילד כלל המצווה בפורים היא להתבסם עד
באותו הערב הוא של מישהי שאמרה דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי,
לי שארבעה חודשים בעלה לא בבית, ושואלות את עצמנו מה קרה. ואילו השנה המצווה היא עד דידע.
והיא יצאה מההופעה שלי ,נכנסה לרכב, "בכל שנה כשנכנס אדר אנחנו צריכות להדגיש שהטוב הוא טוב ,שהרע הוא
וסוף-סוף הצליחה לבכות .אני לא תמיד להזכיר לעצמנו מחדש את החשיבות של רע ,להדגיש שיש לנו מלחמת חורמה נגד
יודעת מה אני עושה למישהי בהופעה, השמחה .יש איזו אהדה למצוות קשות, הרוע ונגד אנשים רשעים ,ויש לנו מלוא
אבל הצלחתי לפתוח את השיבר ולגרום כמו לנקות לפסח או להקפיד על כשרות העוצמה ומלוא הזכות לחזק את הטוב
מהודרת ,והשמחה נחשבת רק פולקלור,
למישהי לבכות ולשחרר". משהו צדדי .זה בכלל לא המצב. ואת האנשים הטובים.
הניה מרגישה ש 7-באוקטובר יצר הרבה צריך ממש לחפש את השמחה .כמו "אנחנו צריכים לחפש כל מקום שיש בו
מעגלים שקופים של סבל ,ולכן דווקא שאנחנו שואפים תמיד להיות בתדר של טוב ולהעצים אותו .למעט בהכאת המן
עכשיו השמחה נדרשת יותר מתמיד" .מה הודיה ,צריך לחפש ולאתר את הדברים ולהרבות בברכת מרדכי במילים טובות.
שבאמת נשבר לנו באותו היום זה המורל, כל השנים שלחתם משלוח מנות רק
התקווה ,היציבות .תחושת ה'יחד' הזו שמשמחים אותנו ,וזו עבודה". לאנשים שאתם מכירים? השנה תשלחו
שאנחנו בתוכה עכשיו מביאה איתה הרבה הניה ילדה את ילדה הרביעי ממש בתחילת לאנשים שפחות טבעי לכם לשלוח להם.
כוח ,יש לה פוטנציאל להרים את המורל. מלחמת חרבות ברזל ,אחרי המתנה של בכל שנה אתם קוראים מגילה במקום
שמונה שנים ארוכות .כמו רבים מאיתנו שנוח וטוב לכם? השנה תקראו את
היא בילתה את הימים הראשונים של המגילה עם אנשים שאפשר לשמח אותם.
המלחמה בחדשות וברשתות ,ואז התכנסה "סניפים צריכים להתחבר
לחופשת הלידה" .נכנסתי למצב מבורך ולעשות את הדברים האלה יחד,
של בועת אוקסיטוצין .לא הופעתי,
והקפדתי על חופשת לידה ,שזה קצת נדיר
בתחום שלי ,כי קולגות שלי שבועיים-
שלושה אחרי לידה כבר מקפצות מבמה
אדר ב׳ תשפ״ד 5