Page 10 - זרעים-אדר ב' תשפ"ד-מרץ 2024
P. 10
מי יודע אם לעת
כזאת הג ת למלכות
החלטות משנות חיים
ביקשנו מארבעה אנשים לתאר צומתי החלטה שעמדו בהם
כדי שנוכל גם אנחנו ללמוד מבחירתם
דברת רייטר >>
משה נסים | לשעבר סגן ראש הממשלה
חבר הכנסת הצעיר ביותר בהיסטוריה ,שימש גם שר האוצר ושר המשפטים
כולל בארצות הברית ,הייתי מוכר את הכלכלה שלנו התחזקה. בראשית שנות השמונים של המאה
מעילי וחולצתי כדי לקיימו .ואולם אם היה עליי לשקול ,נוכח המדיניות הקודמת הוחלט בקבינט המדיני-ביטחוני
יתברר כי בתהליך הייצור נהיה תלויים הכלכלית שניהלתי שהביאה לתוצאות לפתח בתעשייה האווירית מטוס קרב
במדינה זרה ,יש לבטל את ייצורו .בחנתי מופלגות חסרות תקדים ,איזו עמדה עליי ישראלי ,ולשם כך גויסו מאות ואלפי
את הנושא ומצאתי שבייצור הלביא אנחנו לנקוט בדיון זה .האם להעדיף להמשיך עובדים .שרי האוצר ,קודם יגאל הורוביץ
רוכשים את המנוע מארצות הברית ,והוא בחיזוק הכלכלה וביצורה ,או שמא ייצור ואחריו יצחק מודעי ,ניסו מעת לעת
53%מעלותו של המטוס ,משמע יש הלביא הוא עניין ביטחוני בעל חשיבות להציע לממשלה לבטל את ההחלטה,
תלות רבתי שבלעדיה לא יהיה לביא. עליונה ,ויש להעדיפו על חיזוק הכלכלה? אך הממשלה לא נענתה להם ,והתעשייה
מעבר לזה עלות המטוס תהיה גבוהה פי אלה לבטים שההכרעה בהם קשה עד
חמישה ממטוס אמריקאי טוב לא פחות. מאוד .במבחן ראשון היה בממשלה רוב האווירית המשיכה בייצורו.
להמשיך בייצור הלביא ,רוב שהיה מורכב בשנת 1987הביא שר הביטחון יצחק רבין
משמע :יש לבטל את פיתוח המטוס. מכל שרי הליכוד ומכמה משרי מפלגת לממשלה את נושא מטוס הלביא .הוא
עכשיו עמדתי בפני השאלה איך לגבש לא הביע דעה אם יש להמשיך בייצור
רוב בעד הביטול .נקטתי כמה מהלכים העבודה ,ובהם שמעון פרס. מטוס הלביא או לבטלו ,ואמר רק :אם
והצלחתי לגבש רוב למען ביטולו .כל אחרי הפעלת שיקול דעת ובחינת כל אתם רוצים את הלביא ,השנה יש להוסיף
שרי הליכוד הצביעו בעד המשך ייצור צדדיה של הבעיה הקשה הזו גיבשתי לשם כך 650מיליון דולר ,בלי לציין איזו
הלביא ,ואני ,חבר הליכוד ,לא רק הצבעתי עמדה .וזו הייתה מסקנתי :אכן ,לייצורו תוספת תידרש בשנים הבאות .התפתח
נגדו אלא גם עשיתי מאמצים חריפים כדי של מוצר איכות ישראלי ברמה הגבוהה בממשלה דיון נוקב ,רציני ומעמיק
ביותר ,המקנה לנו גאווה ,נודעת חשיבות שנמשך כמה ישיבות .בדיון השתתפו לא
לגבש רוב לביטולו. רבה .ואולם המשך הייצור בלי ספק רק חברי הממשלה אלא נציגים של כל
אכן ,האחריות לביטול הפרויקט הייתה יחליש מאוד את הכלכלה שלנו .מדיניות
עליי ,ועליי בלבד .לא בחדווה ולא בקלות התקציב שנקטתי תיבקע .השאלה היא גורמי הביטחון בישראל.
ראש הגעתי למסקנה זו אלא בכאב אבל אם גאווה לאומית שקולה כנגד הבראת באותה עת שימשתי שר האוצר ,והנהגתי
בשיקול דעת מעמיק ,שיתרונותיו עולים הכלכלה שלנו .זה מה שעמד על כפות מדיניות נוקשה של ריסון תקציבי וחתירה
עשרת מונים על הגאווה שבייצור הלביא. להתייעלות .יישמתי רפורמות מרחיקות
אני משוכנע שלא רק שלביטחון ישראל המאזניים. לכת במדיניות המיסים ובשוק ההון כדי
לא אונה רע ,אלא שגם כלכלת ישראל לא לכן החלטתי :אם ייצור הלביא מעניק להגביר את התעסוקה .בתקציב המדינה
נפגעה והוסיפה להתחזק וראתה תוצאות לנו עצמאות ביטחונית מוחלטת שתמנע לא רק שלא נוצר גירעון ,אלא בפעם
מאיתנו תלות כלשהי במדינות זרות, הראשונה מאז קום המדינה נרשמו יתרות.
טובות חסרות תקדים.
ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל 10