Page 9 - זרעים-טבת תשע"ח
P. 9

‫טבת תשע״ח | פרשת שמות |‬

                        ‫‪10:00‬‬                                      ‫כשהייתי חניכה ומדריכה המושגים התנועתיים היו מבלבלים‬
                                                                   ‫והתערבבו זה בזה‪ :‬ועידה‪ ,‬מליאה‪ ,‬מועצה‪ ,‬מה ההבדל בין כל‬
                                            ‫האירוע נפתח בנאומים‪.‬‬   ‫המונחים? שפת התנועה נראתה לי שפה צבאית מסווגת והייתה לה‬
   ‫המזכ"ל משוחח על תפקיד הוועידה לנער אותנו ולתבוע מאיתנו‬
   ‫בירור של תפקידנו במדינת ישראל ובעם ישראל‪ ,‬ומוסיף שבמהלך‬                                                             ‫הילה דומה‪.‬‬
                                                                   ‫והינה‪ ,‬כעשור לאחר מכן‪ ,‬הסובארו ואני עולים לאט במעלה הרי‬
                 ‫הדיונים ייתכנו מחלוקות‪ ,‬אך אנו פועלים בלב אחד‪.‬‬    ‫ירושלים אל עבר ועידת הנהגה‪ :‬הוועידה הראשונה של שנת הוועידה‬
   ‫ראש עיריית ירושלים מדבר על ירושלים כעיר מאחדת המושפעת‬
   ‫מהעבר וביכולתה להשפיע על שאר העולם ועל היותה עיר קלסית‬                                                            ‫הכ"ד בתנועה‪.‬‬
                                                                                                                     ‫מה זה אומר?‬
        ‫ליצירת מודלים כלכליים‪ ,‬חברתיים ובתחום ההנהגה והיהדות‪.‬‬      ‫אחת בחמש שנים התנועה מתכנסת בשנת ועידה‪ .‬שנה זו היא‬
   ‫ראש אגף החינוך מציג את ההבדל הניכר שבין ללטף את המציאות‪– ‬‬       ‫שנה משמעותית שחברי התנועה עוצרים בה כדי לחשוב לאן הם‬
   ‫להיות לידה‪ – ‬לבין לשנות אותה‪ ,‬ומבקש שהוועידה תהיה פתח‬           ‫מעוניינים להוביל את התנועה בחמש השנים הקרובות‪ .‬תהליך‬
                                                                   ‫הוועידה מתחיל בוועידת ההנהגה‪ ,‬שבה מתכנסים פעילי התנועה‪.‬‬
                                       ‫לבירור נוקב ולשינוי אמיתי‪.‬‬  ‫הם מבררים עניינים החשובים לתנועה ולעם ישראל‪ ,‬דנים בהם‬
                                                                        ‫ומחליטים החלטות מתוך שאיפה להוביל בדרך תורה ועבודה‪.‬‬
                         ‫‪11:45‬‬                                     ‫לאחר ועידת ההנהגה מתקיימות ועידות נוספות‪ :‬ועידת קומונריות‪,‬‬
                                                                   ‫ועידות סניפיות וועידות מחוזיות‪ ,‬ובחול המועד פסח תתכנס‬
   ‫לאחר הפסקה קלה אנו מתחלקים לארבע ועדות‪ :‬ועדת השבת‪,‬‬              ‫הוועידה הארצית לקבלת החלטות מסכמות שיובילו את התנועה‬
   ‫ועדת היהדות והתפוצות‪ ,‬ועדת חברה וכלכלה‪ ,‬ועדת מגדילים את‬                                            ‫להגשמה בדרך תורה ועבודה‪.‬‬
                                                                   ‫מה קורה בוועידות הקטנות שבדרך לוועידה הגדולה והמרכזית? איך‬
                                                          ‫התנועה‪.‬‬  ‫מקבלים החלטות ובאילו עניינים? האם אתם‪ ,‬חניכים ומדריכים‪,‬‬
   ‫אני משובצת לוועדת השבת‪ .‬אנו פותחים בסבב קצר שבו כל אחד‬          ‫יכולים להיות שותפים בהחלטות הללו? קבלו הצצה אל יום ועידה‬
   ‫אומר מהי השבת בשבילו‪ .‬לאחר מכן אנו צופים בכתבה ששודרה‬                                                            ‫תוסס במיוחד‪.‬‬
   ‫בחדשות ערוץ ‪' ,2‬הקרב על השבת'‪ ,‬ומציפים שאלות מורכבות‬
   ‫הקשורות לעניין‪ :‬האם אנחנו רוצים שמירת שבת במרחב הציבורי?‬                             ‫‪09:30‬‬
   ‫האם צריך לאכוף את השבת בחוקה? האם תפקידנו בתנועה הוא‬
   ‫לדון על השבת ברמה החוקתית או החינוכית? כיצד התנועה צריכה‬        ‫מגיעים אל מרכז הר הרצל‪ ,‬שבו מתקיימת הוועידה‪ .‬יורדים במדרגות‬
                                                                   ‫לאולם הראשי‪ ,‬ובכניסה אליו ניצב שולחן חגיגי ועליו קלסרים ותגים‬
                                     ‫לפעול בעניין במרחב הציבורי?‬   ‫שבהם שמות הפעילים‪ .‬בקלסר דפדפת‪ ,‬עט וגם פתקיות שעליהן‬
   ‫לאחר הידיינות קצרה מגיעה חברת הכנסת רחל עזריה ממפלגת‬            ‫כתוב 'בעד' ו'נגד'‪ .‬במהלך הוועידה מתקבלות החלטות בהצבעות‬
   ‫'כולנו' ומספרת כיצד קידמה את עניין השבת בהיותה חברת מועצת‬
   ‫העיר ירושלים וכיצד היא פועלת כעת כחברת כנסת‪ .‬עזריה מתארת‬                                      ‫כלליות‪ ,‬ואז משתמשים בפתקיות‪.‬‬
   ‫תקופה קשה שבה צעירים רבים עזבו את העיר והיה חשוב לשמור‬          ‫בקלסר יש דף 'הצעה פרטית' ובו כל פעיל יכול להעלות הצעה‬
   ‫על הקבוצה הפלורליסטית‪ .‬בקבוצת מיקוד שנערכה בדקו מה‬              ‫שתידון בוועידה‪ .‬על הפעיל לכתוב את תוכן ההצעה‪ ,‬להעביר אותה‬
   ‫מפריע לתושבים‪ ,‬ועלו נושאים רבים כגון דיור‪ ,‬חינוך‪ ,‬תעסוקה‬
   ‫וגם עניין השבת‪ .‬החילונים הציגו את יום השבת כיום קשה שהכול‬            ‫בין הפעילים ולהביא אותם לחתום על ההצעה כדי שידונו בה‪.‬‬
   ‫סגור בו ואין מה לעשות בו‪ ,‬היום שבו הם מתחרטים על שהם גרים‬       ‫השולחנות באולם מסודרים בצורת חי"ת‪ ,‬ובמרכז מוצב שולחן‬
   ‫בירושלים‪ .‬התנועה הירושלמית שהוקמה בעקבות התחושות כדי‬            ‫שאליו יושבים מזכ"ל התנועה יאיר שחל‪ ,‬סמזכ"ל חינוך דוד שמחון‬
   ‫לקדם את הקהילות בעיר החלה את מיזם 'ברלה'‪ ,‬שבו יצרו מפגשים‬
                                                                                                  ‫וראש עיריית ירושלים ניר ברקת‪.‬‬
                         ‫משפחתיים בשבת בגינה‪ ,‬והם זכו להצלחה‪.‬‬
   ‫כשהגיע החורף‪ ,‬בקידומה של עזריה ובאישור הרב יעקב מדן עברו‬
   ‫האירועים למתנ"ס ופעלו בהנחיות כמו שימוש בגוי של שבת‬
   ‫ובשעוני שבת‪ .‬זאת הייתה החלטה יוצאת דופן לפתוח מקום ציבורי‬
   ‫בשבת‪ ,‬והאישור ניתן מכיוון שאלו היו שנים קשות בירושלים והיה‬

      ‫חשוב להתאים את ירושלים לכלל האוכלוסיות המתגוררות בה‪.‬‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14