Page 14 - זרעים-טבת תשע"ח
P. 14

‫על בחירת שם השבט החדש‬

‫הרבנית אסתי רוזנברג‬
‫חברת מליאה‪ ,‬ראש בית המדרש‬
‫לנשים במגדל עז‬

        ‫ענייתם של חסידים‬                                       ‫כשנכנסתי הביתה כבר לא היה עם מי לדבר‪" .‬מה חשבתם? הנני זה‬
                                                                                              ‫מסר יפה‪ ,‬אבל לא שם של שבט"‪.‬‬
‫אברהם אבינו מתהלך בארץ לאורכה ולרוחבה‪ ,‬בונה מזבחות ואינו‬
‫מתבייש בהם‪ .‬הוא איננו מפחד מהכנעני‪ ,‬מהחיתי ומהאמורי החיים‬      ‫שלא לדבר על הסווצ'רים‪" :‬הנני כאן‪ – ‬כי לאן עוד אלך עם שם‬
‫סביבו‪ ,‬והוא ושרה יחד קוראים בקול גדול את האמת שלהם ודבקים‬      ‫כזה?" והווטסאפים החלו לזרום‪" :‬מה המשמעות של 'הנני'?" "למה‬
‫בה‪ ,‬הם קוראים לכולם להתקבץ סביבם ולברך‪ ,‬מודיעים לכל העולם‬
‫שיש בורא‪ ,‬שיש מנהיג לבירה‪ .‬בפרק כב בורא עולם קורא לאברהם‪,‬‬                                                         ‫התכוונתם?"‬
                                                               ‫חשכו עיניי‪ .‬הרי הסברתי לכל ההנהלה הארצית שאם רק נבחר את‬
                     ‫ואברהם עונה בפשטות‪ ,‬במילה אחת‪" :‬הנני"‪.‬‬    ‫השם 'הנני' לא נצטרך להסביר בכלל; כל מי שישמע את המילה‬
‫כמוהו יעקב במראות הלילה‪ ,‬וכן יוסף‪ ,‬שאביו קורא לו‪ ,‬ומשה‪,‬‬        ‫'הנני' מייד ידע ויבין בדיוק מה רוצים ממנו‪ ,‬מה נתבע ממנו‪ ,‬המסר‬
‫שאליו קורא אלוקים מתוך הסנה‪ .‬אברהם‪ ,‬יעקב‪ ,‬משה ושמואל‬           ‫חד וברור‪ .‬אך מסתבר שלא כולם הבינו מייד; מתברר שעדיין צריכות‬
‫עונים לבוראם במילה אחת‪" :‬הנני"‪ ,‬ועל כך כותב רש"י‪" :‬הנני‪ – ‬כך‬   ‫להיכתב מילות הסבר על משמעות השם 'הנני' ועל משמעות נתינת‬

           ‫היא ענייתם של חסידים‪ ,‬לשון ענווה הוא ולשון זימון"‪.‬‬                                    ‫שם בכלל ובתנועת נוער בפרט‪.‬‬
‫אברהם בדרך לעקדה וגם בסיומה‪ ,‬יעקב ברדתו מצרימה ומשה‬
‫בסנה‪ – ‬כולם מוכנים כחסידים ויראי ה' לענות לבוראם‪ – ‬וכמוהם‬                ‫שבט הוא לא ילד‬
‫אנחנו מוכנים ומזומנים לכל שליחות שנידרש אליה‪ ,‬מוכנים בענווה‬
                                                               ‫מהי משמעות נתינת שם? אנחנו מוציאים שהאדם הראשון הגדיר‬
           ‫ובמסירות לכל משימה‪ ,‬מוכנים ושמחים לתקן ולפעול‪.‬‬      ‫את החיות על ידי שקרא להן בשמות‪ְ" :‬ו ֹכל ֲאׁ ֶשר ִי ְקָרא ל ֹו ָה ָא ָדם ֶנ ֶפׁש‬
‫בחברה השמה במרכז את ה'אני' ואת הנוח והנעים‪ ,‬את ה'בא לי'‬        ‫ַח ָּיה ה ּוא ׁ ְשמ ֹו" (בראשית ב‪ ,‬יט) ומסביר הספורנו‪" :‬שיראה ויתבונן‬
‫וה'כיף לי'‪ ,‬את הכאן והעכשיו‪ ,‬תנועת בני עקיבא תובעת מכל‬         ‫איזה שם ראוי לכל אחד מהם כפי הפעולה המיוחדת לצורתו"‪ .‬נתינת‬
‫חניכיה לקבוע סדר עדיפויות אחר‪ :‬לשים את הנוח ואת עצמנו בצד‬      ‫שם מתיימרת להגדיר בפני הנקרא בשם את הפעולה המיוחדת‬
                                                               ‫לצורתו‪ ,‬את הציפייה‪ ,‬את החלום ואת התפילה‪ .‬ילד נקרא הלל כי‬
                                   ‫ולהתמסר לצורכי עם ישראל‪.‬‬    ‫הוריו מבקשים להודות ומתפללים שגם התינוק המתוק יחיה חיים‬
‫זה תפקידה של תנועת נוער‪ ,‬זה תפקדנו כיהודים‪ ,‬וכולכם יכולים‬
                                                                                                               ‫של הכרת הטוב‪.‬‬
  ‫לעשות זאת‪ ,‬כל חניכי התנועה וחניכי שבט 'הנני'‪ – ‬בעוז קדימה!‬   ‫יש שחוששים להעניק לילדים שמות עם יותר מדי ציפיות וחלומות‬
                                                               ‫כדי לאפשר לילד לבחור את דרכו בלי לחץ ובלי עודף ציפיות‪ ,‬אבל‬
  ‫שבט הוא לא ילד; שבט בתנועת נוער‬                              ‫שבט הוא לא ילד; שבט בתנועת נוער נועד לקרוא לחניכיו בקול‬
 ‫נועד לקרוא לחניכיו בקול צלול וברור‪,‬‬                           ‫צלול וברור‪ ,‬לקרוא איתם בשם ה' ולשאוף ולחלום לתקן עולם בלי‬
 ‫לקרוא איתם בשם ה' ולשאוף ולחלום‬                               ‫פחד ובלי להתנצל‪ ,‬להיות מוכן לכל משימה שהחברה והתנועה‬

   ‫לתקן עולם בלי פחד ובלי להתנצל‪,‬‬                                                                                  ‫יטילו עליו‪.‬‬
   ‫להיות מוכן לכל משימה שהחברה‬                                 ‫תנועת נוער מבקשת לשים את ה'אני' בצד ולא לראות כל הזמן‬
                                                               ‫מה חסר לי אלא איפה אני יכול לתת ולהתקדם‪ ,‬להשפיע ולתרום‪.‬‬
           ‫והתנועה יטילו עליו‬                                  ‫נתינת שם לשבט היא מעשה של אמונה‪ ,‬של חלום‪ ,‬של ציפייה ושל‬

                                                                                                                       ‫תפילה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16