Page 14 - זרעים-טבת תשע"ח
P. 14
על בחירת שם השבט החדש
הרבנית אסתי רוזנברג
חברת מליאה ,ראש בית המדרש
לנשים במגדל עז
ענייתם של חסידים כשנכנסתי הביתה כבר לא היה עם מי לדבר" .מה חשבתם? הנני זה
מסר יפה ,אבל לא שם של שבט".
אברהם אבינו מתהלך בארץ לאורכה ולרוחבה ,בונה מזבחות ואינו
מתבייש בהם .הוא איננו מפחד מהכנעני ,מהחיתי ומהאמורי החיים שלא לדבר על הסווצ'רים" :הנני כאן – כי לאן עוד אלך עם שם
סביבו ,והוא ושרה יחד קוראים בקול גדול את האמת שלהם ודבקים כזה?" והווטסאפים החלו לזרום" :מה המשמעות של 'הנני'?" "למה
בה ,הם קוראים לכולם להתקבץ סביבם ולברך ,מודיעים לכל העולם
שיש בורא ,שיש מנהיג לבירה .בפרק כב בורא עולם קורא לאברהם, התכוונתם?"
חשכו עיניי .הרי הסברתי לכל ההנהלה הארצית שאם רק נבחר את
ואברהם עונה בפשטות ,במילה אחת" :הנני". השם 'הנני' לא נצטרך להסביר בכלל; כל מי שישמע את המילה
כמוהו יעקב במראות הלילה ,וכן יוסף ,שאביו קורא לו ,ומשה, 'הנני' מייד ידע ויבין בדיוק מה רוצים ממנו ,מה נתבע ממנו ,המסר
שאליו קורא אלוקים מתוך הסנה .אברהם ,יעקב ,משה ושמואל חד וברור .אך מסתבר שלא כולם הבינו מייד; מתברר שעדיין צריכות
עונים לבוראם במילה אחת" :הנני" ,ועל כך כותב רש"י" :הנני – כך להיכתב מילות הסבר על משמעות השם 'הנני' ועל משמעות נתינת
היא ענייתם של חסידים ,לשון ענווה הוא ולשון זימון". שם בכלל ובתנועת נוער בפרט.
אברהם בדרך לעקדה וגם בסיומה ,יעקב ברדתו מצרימה ומשה
בסנה – כולם מוכנים כחסידים ויראי ה' לענות לבוראם – וכמוהם שבט הוא לא ילד
אנחנו מוכנים ומזומנים לכל שליחות שנידרש אליה ,מוכנים בענווה
מהי משמעות נתינת שם? אנחנו מוציאים שהאדם הראשון הגדיר
ובמסירות לכל משימה ,מוכנים ושמחים לתקן ולפעול. את החיות על ידי שקרא להן בשמותְ" :ו ֹכל ֲאׁ ֶשר ִי ְקָרא ל ֹו ָה ָא ָדם ֶנ ֶפׁש
בחברה השמה במרכז את ה'אני' ואת הנוח והנעים ,את ה'בא לי' ַח ָּיה ה ּוא ׁ ְשמ ֹו" (בראשית ב ,יט) ומסביר הספורנו" :שיראה ויתבונן
וה'כיף לי' ,את הכאן והעכשיו ,תנועת בני עקיבא תובעת מכל איזה שם ראוי לכל אחד מהם כפי הפעולה המיוחדת לצורתו" .נתינת
חניכיה לקבוע סדר עדיפויות אחר :לשים את הנוח ואת עצמנו בצד שם מתיימרת להגדיר בפני הנקרא בשם את הפעולה המיוחדת
לצורתו ,את הציפייה ,את החלום ואת התפילה .ילד נקרא הלל כי
ולהתמסר לצורכי עם ישראל. הוריו מבקשים להודות ומתפללים שגם התינוק המתוק יחיה חיים
זה תפקידה של תנועת נוער ,זה תפקדנו כיהודים ,וכולכם יכולים
של הכרת הטוב.
לעשות זאת ,כל חניכי התנועה וחניכי שבט 'הנני' – בעוז קדימה! יש שחוששים להעניק לילדים שמות עם יותר מדי ציפיות וחלומות
כדי לאפשר לילד לבחור את דרכו בלי לחץ ובלי עודף ציפיות ,אבל
שבט הוא לא ילד; שבט בתנועת נוער שבט הוא לא ילד; שבט בתנועת נוער נועד לקרוא לחניכיו בקול
נועד לקרוא לחניכיו בקול צלול וברור, צלול וברור ,לקרוא איתם בשם ה' ולשאוף ולחלום לתקן עולם בלי
לקרוא איתם בשם ה' ולשאוף ולחלום פחד ובלי להתנצל ,להיות מוכן לכל משימה שהחברה והתנועה
לתקן עולם בלי פחד ובלי להתנצל, יטילו עליו.
להיות מוכן לכל משימה שהחברה תנועת נוער מבקשת לשים את ה'אני' בצד ולא לראות כל הזמן
מה חסר לי אלא איפה אני יכול לתת ולהתקדם ,להשפיע ולתרום.
והתנועה יטילו עליו נתינת שם לשבט היא מעשה של אמונה ,של חלום ,של ציפייה ושל
תפילה.