Page 28 - זרעים - אב תשע"ו
P. 28

‫מחלקת הדרכה הנוער העובד והלומד‬

‫בניא ופגהשל !‬
      ‫אביבה ניסנבוים‬

‫גם השנה יוקם אוהל תשעה באב בכיכר רבין‪ ,‬במה לשיח עם כל עם ישראל‪ .‬האוהל‬
                        ‫והמפגש עם חלקי העם זוכים להצלחה‪ ,‬אך מה קורה ביום שאחרי?‬

                                               ‫בדיוק את ההפך"‪.‬‬  ‫"אנחנו מדברים באוהל על שבר ועל תיקון‪ ,‬על אחריות ועל יהדות‪,‬‬
‫התכנית באוהל בנויה השנה מהצגה‪ ,‬סרטים‪ ,‬שיחות מפי אנשי‬            ‫על זהות יהודית ועל אחריות חברתית‪ .‬כל מי שזה מעניין אותו‪ ,‬כל‬
‫ציבור מוכרים‪ ,‬פאנלים‪ ,‬לוחות שיוצבו בכיכר וכל אחד יכול‬           ‫מי שמרגיש שהדבר הזה מדבר אליו – מימין‪ ,‬משמאל‪ ,‬דתי‪ ,‬חילוני‪,‬‬
‫לכתוב בהם את דעתו האישית‪ ,‬תתאפשר בו שותפות פעילה של‬             ‫חרדי‪ ,‬צעיר‪ ,‬מבוגר – יכול להגיע"‪ ,‬אומר דוד סעייד‪ ,‬רכז מחלקת‬
                                                                ‫חב"ב בתנועה ואחראי השנה על אוהל ט' באב‪ ,‬כאשר אני מבקשת‬
                         ‫המשתתפים גם מעבר להקשבה לשיחות‪.‬‬        ‫ממנו לתאר לי את האוהל שהוקם לפני ארבע שנים על ידי מחוז‬
                                                                ‫ירושלים בגן העצמאות‪ ,‬ולמראה ההצלחה הגדיל את הפעילות שלו‬
‫הפעילות של האוהל זוכה להצלחה גדולה‪,‬‬                             ‫לאחר שנתיים והעבירה לכיכר רבין בתל אביב מתוך שיתוף פעולה‬
‫אבל מה קורה ביום שאחרי‪ ,‬איך מביאים‬
                                                                                                        ‫עם הנוער העובד והלומד‪.‬‬
           ‫את השותפות והשיח לכדי עשייה?‬                         ‫"לפני שבע שנים שמנו לב שחסרה מאוד בתודעה שלנו היציאה‬
                                                                ‫החוצה בלי לפחד‪ .‬לומר את דעתנו במלוא הנחרצות וגם לשמוע‬
‫"אני מצפה מכל מי שיוצא מהאוהל לקחת שני דברים הלאה"‪,‬‬             ‫ולהקשיב במלוא ההקשבה‪ .‬חשבנו על משהו שיצליח לעזור לנו‬
‫משתף סעייד‪" .‬האחד – לחיים הפרטיים שלנו‪ ,‬שמהיום ואילך בכל‬        ‫לצאת החוצה‪ ,‬ועלתה המחשבה על הקמת האוהל בט' באב"‪ ,‬מספר‬
‫פעם שנפגוש אדם – שנחשוב שאנחנו פוגשים את השם‪ .‬אם נרצה‬           ‫סעייד‪" .‬האוהל פתוח מארבעת קדקודיו כמו אוהלו של אברהם‬
‫לשמוע מה השם רוצה לומר לנו‪ ,‬לא נסתום לו את הפה ונאמר לו‬         ‫אבינו‪ ,‬וכל אחד יכול להיות שותף‪ ,‬הכול יכול להישמע שם‪ .‬המפגש‬
‫'אין לי כוח לשמוע אותך'‪ .‬הדבר השני הוא לקבל אחריות וליזום‬       ‫אינו דרך מצלמות ואינו מלווה בסטיגמות‪ ,‬אלא הוא מפגש אחד על‬
                                                                ‫אחד על מנת לשמוע באמת‪ .‬דרך פעילות האוהל אנחנו ממשיכים‬
            ‫שיח ודיונים בסניף ובקהילה‪ ,‬לארגן את זה בסביבתנו"‪.‬‬   ‫את‪ ‬הקשר העמוק שלנו עם תנועת הנוער העובד והלומד‪ ,‬שכידוע‬
‫כרמל צ'רקה‪-‬הורוביץ‪ ,‬ממפעילי האוהל‪ ,‬מוסיפה‪" :‬בשיח הציבורי‬        ‫שונים מאתנו אבל מסכימים אתנו שיש לפעול יחד; שכל מחלוקת‬
‫אנו נתקלים במצבים של שיח קיצוני המלווה באנטגוניזם‪ .‬נראה‬         ‫צריך לנהל יחד‪ ,‬מתוך מפגש‪ ,‬היכרות והבנה שאצל כל אחד יש‬
‫כאילו מחפשים לריב‪ ,‬להתנגח – לחפש את המפריד במקום את‬             ‫נקודת אמת ואור‪ .‬אנחנו נפגשים בט' באב‪ ,‬שהוא מבחינה היסטורית‬
‫המשותף‪ .‬מהאוהל אפשר לקחת את היכולת לשמוע ולהכיל את‬              ‫זמן של שנאת חינם‪ ,‬פירוד וחוסר הקשבה זה לזה‪ ,‬על מנת לעשות‬
‫כולם‪ ,‬גם את מי שלא חושב כמונו; לחפש את המשותף והמחבר‪,‬‬
‫את היחד; להאמין שגם הוא פועל ממקום טוב ומרצון לעשות טוב"‪.‬‬

                                                                ‫‪28‬‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32