Page 7 - זרעים - אייר תשע"ו
P. 7
אייר תשע"ו .מאי 2016
מבבתהתולהונכךוועוחוחבהערליליבירההצבטברחחת,שוובמןדבמרש'לועמאהפירללגגרללצוומוהצונקולמדןשוהשמתדינררותושהקתםםתגשחבכמאמיפילמשושפרתמאויקהוהג ביתןיו,רחשבדדשקשביעיינלדואיעמסותםבערת. תרמ ילתפ,ךיםוכמרימוגשולםייידרוממעדרחבשברכעסנושושמויהמש וחנלשתנםקינילאתיההתומנ.עללבווה'פאעיידלהעבחאסמ.וםעוחתשבפהיידררנקשביינאיויצההשרםמייייהםצהב,חביוישקפרתד.נעשיהפלעיםםבית המדרש התנועתי -מה זה? מה מקור הבקשה?
בבחירה החופשית שניתנה לו ,והדרישה האישית מכל אחד מבני בספר שמואל א ח ,ה ,אנחנו נפגשים לראשונה בבקשת זקני העם לפני
ישראל היא להיות בקשר עם אלוקיו ולשאת באחריות כלפי העם? שמואל למלך .שמואל אינו אוהב את הבקשה ופונה אתה לקב"ה ,אך
דווקא הקב"ה משיב בתגובה מדויקת מאוד – שבני ישראל לא מאסו
השאלה המעניינת היא בהמשך הספר ,כאשר שאול נבחר להיות בשמואל ובנבואתו אלא בו עצמו .הוא מעיד שמהוצאתם ממצרים עד
מלך – איש רם ונישא אך פשוט וממשפחה קטנה משבט בנימין .כמו היום הם עובדים אלילים אחרים ועוזבים אותו ,ועל כן הוא מפציר
שכולנו מכירים ,הוא נחבא אל הכלים – האם גם פה יש המשך ישיר פעמיים ששמואל ישמע בקולם .ה' מוסיף דבר אחד – שעל שמואל
של הבריחה מהבחירה החופשית? האם שאול ,העתיד להיות המלך
הראשן בהיסטוריית עם ישראל ,ידע ללכד את העם או שרק ירדה בו? לומר לבני ישראל את משפט המלך.
כאשר שמואל מספר לעם את המכונה "משפט המלך" הוא מגדיר שם
מוכנים למלוכה? רישיונות הניתנים למלךֶ " :את ְּב ֵני ֶכם ִי ָּקח ְו ָ ׂשם ל ֹו ְּב ֶמְר ַּכ ְב ּת ֹו ּו ְב ָפָרׁ ָשיו
ְוָרצ ּו ִל ְפ ֵני ֶמְר ַּכ ְב ּת ֹוְ .ו ָל ׂש ּום ל ֹו ָ ׂשֵרי ֲא ָל ִפים ְו ָ ׂשֵרי ֲח ִמׁ ּ ִשים ְו ַל ֲח ֹרׁש
כאשר אני קוראת את הפסוקים מהתנ"ך אי-אפשר שלא להתייחס ֲחִריׁש ֹו ְו ִל ְק ֹצר ְק ִציר ֹו ְו ַל ֲע ׂש ֹות ְּכ ֵלי ִמ ְל ַח ְמ ּת ֹו ּו ְכ ֵלי ִר ְכ ּב ֹוְ .ו ֶאת ְּבנ ֹו ֵתי ֶכם
אליהם כסימן לדורות ,ולכן אני מנסה לראות איפה אנחנו כעם ויחידים ִי ָּקח ְלַר ָּקח ֹות ּו ְל ַט ָּבח ֹות ּו ְל ֹאפ ֹותְ .ו ֶאת ְ ׂשד ֹו ֵתי ֶכם ְו ֶאת ַּכְר ֵמי ֶכם ְו ֵזי ֵתי ֶכם
ַה ּט ֹו ִבים ִי ָּקח ְו ָנ ַתן ַל ֲע ָב ָדיוְ .ו ַזְר ֵעי ֶכם ְו ַכְר ֵמי ֶכם ַי ְע ׂ ֹשר ְו ָנ ַתן ְל ָסִרי ָסיו
מצויים ביחס לדילמה זו ,וכן כתנועה. ְו ַל ֲע ָב ָדיוְ .ו ֶאת ַע ְב ֵדי ֶכם ְו ֶאת ׁ ִש ְפח ֹו ֵתי ֶכם ְו ֶאת ַּבח ּוֵרי ֶכם ַה ּט ֹו ִבים ְו ֶאת
בתנועה שלנו אנו בנויים על חכמת המונים ,מושג המאפשר לכל ֲחמ ֹוֵרי ֶכם ִי ָּקח ְו ָע ָ ׂשה ִל ְמ ַלא ְכ ּת ֹוֹ .צא ְנ ֶכם ַי ְע ׂ ֹשר ְו ַא ֶּתם ִּת ְהי ּו ל ֹו ַל ֲע ָב ִדים.
אחד להביע את עמדתו ולתת מחכמתו לכלל .מדריכים ,גרעינרים, ּו ְז ַע ְק ֶּתם ַּב ּי ֹום ַהה ּוא ִמ ִּל ְפ ֵני ַמ ְל ְּכ ֶכם ֲאׁ ֶשר ְּב ַחְר ֶּתם ָל ֶכם ְו ֹלא ַי ֲע ֶנה ה'
כפרי סטודנטים וחברי שבט מתנהלים בדרך דמוקרטית של הצבעות
ובחירות .כאשר קומונרית או רכז מחליטים על מטרה או על דרך ֶא ְת ֶכם ַּב ּי ֹום ַהה ּוא" (שם ,יא-יח).
מסוימת ,אין הם עושים זאת מתוך רדייה אלא מתוך שיתוף ,וגם אם אני קוראת את הפסוקים הללו ומתמלאת חרדה .למה שבני ישראל
יש דברים שאינם מוסכמים על חברי הקבוצה (המוזכרים לעיל) ,כולנו
נסכים שאין הוא מתנהג כמלך "ממשפט המלך" .התנועה שלנו כיום למה שבני ישראל ירצו אדם שישלוט
מתנהלת כך ,וגם כיחידים הנמצאים במסגרות עם סמכות כולנו נודה בהם? שמקבל הטבות? הרי אנחנו
שבעלי הסמכות רק מנסים להיטיב עמנו ולא לרדות או לקחת מאתנו
את רכושנו .אם כך ,לו היה ביכולתנו לבקש מלך היום ,האם היינו כאנושות תחרותיים מטבענו ורוצים להגיע
לפסגה .וכאשר יש אדם מעלינו ,זה רק
עושים זאת? האם אנו באמת מצפים לשיבת מלכות בית דוד? מקטין אותנו ,ודאי כאשר האדם הנבחר
האם אנו מוכנים למלוכה בשנת ,2016או שאנו חולמים שטירה כחולה לשלוט לא נבחר על ידנו
עם מנגינה ברקע היא שתציל אותנו מהדרישה האישית שיש לכל אחד
ירצו אדם שישלוט בהם? שמקבל הטבות? הרי אנחנו כאנושות
כלפי העם שלנו? תחרותיים מטבענו ורוצים להגיע לפסגה .וכאשר יש אדם מעלינו,
זה רק מקטין אותנו ,ודאי כאשר האדם הנבחר לשלוט לא נבחר על
ידנו .אך העם ,שלא כמוני ,רוצה מלך ואינו משתכנע מדברי שמואל.
הם רוצים להיות כמו כל הגויים החיים סביבם ,עם מלך שיוביל אותם
במלחמותיו .ה' נענה לבקשת העם ואומר לשמואל להמליך עליהם
מלך .כל זה טוב ויפה ,ואפשר לטעון שהקב"ה די רחמן עליהם ,אך מה
מקור בקשה זו חוץ מהרצון להיות כמו כולם? הרי מלך – כמו שהבהיר
שמואל – זה לא חיים תותים.
האם יכול להיות שהעם מאס בנבואה? או בזקניו? או שמא מאס
7