Page 28 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 28
» גדעון פיין ,פסיכולוג ודוקטורנט גדעון פיין
לפסיכולוגיה באוניברסיטת אריאל, ספת הפסיכולוג
מעניק כלים בנושאים שונים לבני הנוער.
איור :אלעד ליפשיץ
ושוב .מצב כזה נקרא "הפרעה טורדנית כפייתית" לבחור בבחירה
( ,)oCDוהסובלים ממנה צריכים עזרה מקצועית בדרך מה הקשר בין חתול שחור ,דיאטה ,גמילה מעישון "כשאנו מנסים
וטיפול שיניים? לדחות את
כלל.
בעצם אם נתבונן בעצמנו נגלה שאנחנו נפגשים כל המצבים האלה הם דוגמאות לאירועים המחשבות אנו
עם הקושי שלנו לחוות מחשבות או הרגשות לא העלולים לעורר אצל חלק ניכר מהאנשים מחשבות עסוקים במאבק
נעימות כמעט בכל יום .לדוגמה ,כאשר מישהו מעצבן
אותנו ואנחנו מגיבים מיד בכעס ,או כאשר אנו מדברים טורדניות. במחשבות,
עם מישהו והוא אומר דברים שאנו לא מסכימים אתם, מכירים את זה שאחרי שעבר מולנו חתול שחור והמאבק גורם
אנחנו כבר חושבים איך לענות לו ,ובעצם לא מקשיבים עושים איזה "טקס" כדי לבטל את "המזל הרע"? אף
לדבריו (שימו לב כמה זה קורה בראיונות בתקשורת.)... על פי שאתם יודעים שזו אמונה תפלה ,אתם עדיין שנהיה כל
מי שמכיר את עצמו כאימפולסיבי (מגיב מתוך הזמן בתשומת
דחף מידי) בטח מכיר את התחושה שהוא מרגיש צורך מרגישים צורך לנטרל אותה .למה זה קורה? לב למחשבות.
פנימי מידי להגיב ,לפרוק ,להתבטא ,והצורך הזה מציק מכירים את זה שלקראת טיפול שיניים אתם לא ולהפך ,אם לא
ודוחף לתגובה .אך יש בחירה .אפשר לנסות להישאר מפסיקים לחשוב על הטיפול הקרב ובא? מדמיינים את מנסים להימנע
עם הדחף ולא להגיב מיד ,להיות מוכן להישאר עם הכאב של זריקת ההרדמה ואת הטעם המגעיל שלה...
התחושה הלא נעימה .בדיוק כמו שיש בחירה שלא כאשר אנו ניצבים לקראת אירוע לא נעים מהמחשבה
לדכא מחשבות לא נעימות או מפחידות ובמקום זאת המחשבות רצות לבד ,לא מפסיקות לדמיין את הגרוע ודווקא
להיות מוכנים לחוות את האי-נעימות ואף את הפחד. מכול .ומה אנו עושים בדרך כלל? מנסים להפסיק
"אל תפחד מהפחד" ,הפ ַחד לפ ֵחד ,חוסר המוכנות מאפשרים
לסבול כאב ,בסופו של דבר רק מגביר את הרגשות לחשוב. לה לצוץ ואף
בעצם אנו מעדיפים שלא להיפגש כלל עם דברים להכאיב ,היא
האלו! לא נעימים ,כואבים או מפחידים .וזה הגיוני .למה עוברת מהר
במסכת שבת פח ע"ב נאמר" :הנעלבים ואינם לסבול? אלא שמחקרים מראים בבירור שככל שאדם הרבה יותר .כמו
עולבים שומעים חרפתם ואינם משיבים ,עושים מאהבה מנסה שלא לחשוב על משהו ,כך גדל הסיכוי שיחשוב עקיצת יתוש
ושמחים בייסורים ,עליהם הכתוב אומר' :ואוהביו עליו! ולא רק זה ,הוא אף נהיה מתוסכל יותר ומדוכא. מגרדת ,שככל
כצאת השמש בגבורתו'" .הראי"ה קוק בספרו עין אי"ה למה? כי הוא לא מצליח להפסיק את המחשבות ,וזה שנגרד אותה
(שבת פח) מבאר שלא כתוב "אלו שמעליבים אותם מתיש ומדכא ...כשאנו מנסים לדחות את המחשבות יותר כך היא
ואינם עולבים" אלא "הנעלבים ואינם עולבים" .זאת אנו עסוקים במאבק במחשבות ,והמאבק גורם שנהיה תפריע יותר"
אומרת שהצדיקים האלו מרגישים עלבון כשמעליבים
אותם או כשפוגעים בהם ,אפילו מרגישים אותו חזק כל הזמן בתשומת לב למחשבות. 28
– אלא שהם בוחרים שלא להשיב עלבון ולמעליבים ולהפך ,אם לא מנסים להימנע מהמחשבה ודווקא
אותם .הם מצליחים להימנע מלהגיב באימפולסיביות מאפשרים לה לצוץ ואף להכאיב ,היא עוברת מהר
כדי לסלק את העלבון .הם גיבורים! הם מוכנים לחוות הרבה יותר .כמו עקיצת יתוש מגרדת ,שככל שנגרד
את התחושה הלא נעימה ובוחרים שלא להחזיר .זו אותה יותר כך היא תפריע יותר .נכון ,לכמה רגעים
הגירוד יחלוף ,אך מיד אחר כך הוא יחזור ואף יתעצם.
גבורה! לעתים יש מצבים קיצוניים של מאבק במחשבות
לא נעימות; מצבים שבהם אנשים חוזרים ועורכים
"טקסים" כמעט ללא יכולת לעצור כדי להרגיע את
המחשבות המפחידות או המציקות ,אך הן חוזרות שוב