Page 28 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 28

‫» גדעון פיין‪ ,‬פסיכולוג ודוקטורנט‬                   ‫גדעון פיין‬
                         ‫לפסיכולוגיה באוניברסיטת אריאל‪,‬‬                     ‫ספת הפסיכולוג‬
                   ‫מעניק כלים בנושאים שונים לבני הנוער‪.‬‬

‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

                   ‫ושוב‪ .‬מצב כזה נקרא "הפרעה טורדנית כפייתית"‬               ‫לבחור בבחירה‬
                   ‫(‪ ,)oCD‬והסובלים ממנה צריכים עזרה מקצועית בדרך‬            ‫מה הקשר בין חתול שחור‪ ,‬דיאטה‪ ,‬גמילה מעישון‬               ‫"כשאנו מנסים‬
                                                                                                                    ‫וטיפול שיניים?‬        ‫לדחות את‬
                                                                      ‫כלל‪.‬‬
                   ‫בעצם אם נתבונן בעצמנו נגלה שאנחנו נפגשים‬                 ‫כל המצבים האלה הם דוגמאות לאירועים‬                        ‫המחשבות אנו‬
                   ‫עם הקושי שלנו לחוות מחשבות או הרגשות לא‬                  ‫העלולים לעורר אצל חלק ניכר מהאנשים מחשבות‬                ‫עסוקים במאבק‬
                   ‫נעימות כמעט בכל יום‪ .‬לדוגמה‪ ,‬כאשר מישהו מעצבן‬
                   ‫אותנו ואנחנו מגיבים מיד בכעס‪ ,‬או כאשר אנו מדברים‬                                                       ‫טורדניות‪.‬‬       ‫במחשבות‪,‬‬
                   ‫עם מישהו והוא אומר דברים שאנו לא מסכימים אתם‪,‬‬            ‫מכירים את זה שאחרי שעבר מולנו חתול שחור‬                   ‫והמאבק גורם‬
                   ‫אנחנו כבר חושבים איך לענות לו‪ ,‬ובעצם לא מקשיבים‬          ‫עושים איזה "טקס" כדי לבטל את "המזל הרע"? אף‬
                   ‫לדבריו (שימו לב כמה זה קורה בראיונות בתקשורת‪.)...‬‬        ‫על פי שאתם יודעים שזו אמונה תפלה‪ ,‬אתם עדיין‬                   ‫שנהיה כל‬
                   ‫מי שמכיר את עצמו כאימפולסיבי (מגיב מתוך‬                                                                            ‫הזמן בתשומת‬
                   ‫דחף מידי) בטח מכיר את התחושה שהוא מרגיש צורך‬                       ‫מרגישים צורך לנטרל אותה‪ .‬למה זה קורה?‬           ‫לב למחשבות‪.‬‬
                   ‫פנימי מידי להגיב‪ ,‬לפרוק‪ ,‬להתבטא‪ ,‬והצורך הזה מציק‬         ‫מכירים את זה שלקראת טיפול שיניים אתם לא‬                   ‫ולהפך‪ ,‬אם לא‬
                   ‫ודוחף לתגובה‪ .‬אך יש בחירה‪ .‬אפשר לנסות להישאר‬             ‫מפסיקים לחשוב על הטיפול הקרב ובא? מדמיינים את‬            ‫מנסים להימנע‬
                   ‫עם הדחף ולא להגיב מיד‪ ,‬להיות מוכן להישאר עם‬              ‫הכאב של זריקת ההרדמה ואת הטעם המגעיל שלה‪...‬‬
                   ‫התחושה הלא נעימה‪ .‬בדיוק כמו שיש בחירה שלא‬                ‫כאשר אנו ניצבים לקראת אירוע לא נעים‬                          ‫מהמחשבה‬
                   ‫לדכא מחשבות לא נעימות או מפחידות ובמקום זאת‬              ‫המחשבות רצות לבד‪ ,‬לא מפסיקות לדמיין את הגרוע‬                      ‫ודווקא‬
                   ‫להיות מוכנים לחוות את האי‪-‬נעימות ואף את הפחד‪.‬‬            ‫מכול‪ .‬ומה אנו עושים בדרך כלל? מנסים להפסיק‬
                   ‫"אל תפחד מהפחד"‪ ,‬הפ ַחד לפ ֵחד‪ ,‬חוסר המוכנות‬                                                                           ‫מאפשרים‬
                   ‫לסבול כאב‪ ,‬בסופו של דבר רק מגביר את הרגשות‬                                                               ‫לחשוב‪.‬‬     ‫לה לצוץ ואף‬
                                                                            ‫בעצם אנו מעדיפים שלא להיפגש כלל עם דברים‬                   ‫להכאיב‪ ,‬היא‬
                                                                     ‫האלו!‬  ‫לא נעימים‪ ,‬כואבים או מפחידים‪ .‬וזה הגיוני‪ .‬למה‬                ‫עוברת מהר‬
                   ‫במסכת שבת פח ע"ב נאמר‪" :‬הנעלבים ואינם‬                    ‫לסבול? אלא שמחקרים מראים בבירור שככל שאדם‬                ‫הרבה יותר‪ .‬כמו‬
                   ‫עולבים שומעים חרפתם ואינם משיבים‪ ,‬עושים מאהבה‬            ‫מנסה שלא לחשוב על משהו‪ ,‬כך גדל הסיכוי שיחשוב‬               ‫עקיצת יתוש‬
                   ‫ושמחים בייסורים‪ ,‬עליהם הכתוב אומר‪' :‬ואוהביו‬              ‫עליו! ולא רק זה‪ ,‬הוא אף נהיה מתוסכל יותר ומדוכא‪.‬‬          ‫מגרדת‪ ,‬שככל‬
                   ‫כצאת השמש בגבורתו'"‪ .‬הראי"ה קוק בספרו עין אי"ה‬           ‫למה? כי הוא לא מצליח להפסיק את המחשבות‪ ,‬וזה‬                ‫שנגרד אותה‬
                   ‫(שבת פח) מבאר שלא כתוב "אלו שמעליבים אותם‬                ‫מתיש ומדכא‪ ...‬כשאנו מנסים לדחות את המחשבות‬                  ‫יותר כך היא‬
                   ‫ואינם עולבים" אלא "הנעלבים ואינם עולבים"‪ .‬זאת‬            ‫אנו עסוקים במאבק במחשבות‪ ,‬והמאבק גורם שנהיה‬                ‫תפריע יותר"‬
                   ‫אומרת שהצדיקים האלו מרגישים עלבון כשמעליבים‬
                   ‫אותם או כשפוגעים בהם‪ ,‬אפילו מרגישים אותו חזק‬                                   ‫כל הזמן בתשומת לב למחשבות‪.‬‬                                ‫‪28‬‬
                   ‫– אלא שהם בוחרים שלא להשיב עלבון ולמעליבים‬               ‫ולהפך‪ ,‬אם לא מנסים להימנע מהמחשבה ודווקא‬
                   ‫אותם‪ .‬הם מצליחים להימנע מלהגיב באימפולסיביות‬             ‫מאפשרים לה לצוץ ואף להכאיב‪ ,‬היא עוברת מהר‬
                   ‫כדי לסלק את העלבון‪ .‬הם גיבורים! הם מוכנים לחוות‬          ‫הרבה יותר‪ .‬כמו עקיצת יתוש מגרדת‪ ,‬שככל שנגרד‬
                   ‫את התחושה הלא נעימה ובוחרים שלא להחזיר‪ .‬זו‬               ‫אותה יותר כך היא תפריע יותר‪ .‬נכון‪ ,‬לכמה רגעים‬
                                                                            ‫הגירוד יחלוף‪ ,‬אך מיד אחר כך הוא יחזור ואף יתעצם‪.‬‬
                                                                    ‫גבורה!‬  ‫לעתים יש מצבים קיצוניים של מאבק במחשבות‬
                                                                            ‫לא נעימות; מצבים שבהם אנשים חוזרים ועורכים‬
                                                                            ‫"טקסים" כמעט ללא יכולת לעצור כדי להרגיע את‬
                                                                            ‫המחשבות המפחידות או המציקות‪ ,‬אך הן חוזרות שוב‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32