Page 6 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 6

‫הרב חגי לונדין‬
                                                                    ‫רב משמעות‬

‫אלעד ליפשיץ‬

             ‫בשביל מה אנחנו מתפללים?‬
             ‫לשפע האלוהי‪ .‬כאשר האדם מלא געגוע אל ה' והוא‬           ‫הימים הנוראים הם ימי התפילות והתחנונים‪ ,‬וזו‬          ‫"התפילה‪ ,‬אחת‬
             ‫מבטא זאת במילים ממשיות‪ ,‬הרי התפילה מחוללת‬             ‫הזדמנות טובה להסביר כמה דברים בנוגע לתפילה‪.‬‬            ‫מאבני הבסיס‬
             ‫שינוי אצל האדם‪ ,‬ומתוך כך גם המציאות משתנה יחד‬         ‫המושג תפילה הוא אחד המושגים הבסיסיים ביהדות‪ ,‬ובו‬        ‫של היהדות‪,‬‬
             ‫אתו‪ .‬לפני התפילה היה האדם במצב מוסרי מסוים‪ ,‬ולכן‬      ‫בזמן גם אחד הפחות מובנים שבהם‪ .‬מצד אחד‪ ,‬הדבר‬
             ‫גם לא היה יכול להכיל את הברכה האלוהית‪ .‬לאחר‬           ‫הטבעי ביותר לאדם הוא לפנות בבקשה לאלוהים‪ .‬אולם‬       ‫נועדה בשבילנו‪,‬‬
             ‫התפילה הוא במצב מוסרי אחר‪ ,‬ולכן הברכה האלוהית‬         ‫מיד עולה השאלה‪ :‬האם ריבונו של עולם אינו יודע מה‬          ‫ולא בשביל‬
                                                                   ‫מטריד אותנו ולכן צריך לספר לו על כך? יתרה מזאת‪:‬‬
                                       ‫חלה ו"נותנת" לו את מבוקשו‪.‬‬                                                        ‫הקב"ה‪ .‬על ידי‬
             ‫כאשר אנו מהללים את ה' בתפילה‪ ,‬אין אנו עושים‬                       ‫האם בתפילה אנו "משכנעים" את אלוהים?‬      ‫התפילה אנחנו‬
             ‫זאת בשבילו‪ .‬בורא עולם אינו זקוק להתחנפויותינו‬         ‫מה תפקידה של התפילה? לכולנו יש רצונות‪:‬‬
             ‫ולתודתנו‪ .‬מילות השבח הנוגעות לבורא עולם ‪" -‬מלך"‪,‬‬      ‫להצליח במבחן‪ ,‬להיות מקובלים בחברה‪ ,‬להיות בריאים‬            ‫מזדככים"‬
             ‫"גדול"‪" ,‬גיבור"‪ ,‬וכדומה – באות לעצב אצלנו את‬          ‫וכו'‪ .‬כאשר אנו מתפללים על הרצונות הללו‪ ,‬לכאורה‬
             ‫היחס הנכון לתפילה‪ .‬אנו אומרים את המילים הללו‬          ‫איננו עושים דבר חוץ מלומר את הדברים בפה‪ ,‬אך זוהי‬                              ‫‪6‬‬
             ‫ובאמצעותן מפנימים את הגודל שלפניו אנו ניצבים‬          ‫פעולה משמעותית מאין כמוה‪ .‬לפני התפילה מדובר‬
             ‫בזמן התפילה‪ .‬אנו מתייצבים מול מלכות‪ ,‬גדלות וגבורה‬     ‫ברצון 'מרחף'‪ ,‬ואילו אחרי התפילה‪ ,‬הביטוי בפה מוציא‬
             ‫אינסופיות – וכך אנו מבינים לאן אמור רצוננו להתרומם‪,‬‬   ‫את הרצון מהכוח אל הפועל‪ .‬כשאדם מביע את רצונו‪,‬‬
                                                                   ‫הוא מחזק אותו‪ .‬למשל‪ ,‬כשאני אומר לאמא שלי "אני‬
                                       ‫לאילו בקשות יש לנו לשאוף‪.‬‬   ‫אוהב אותך"‪ ,‬חיזקתי את הקשר ביני לבין אמי‪ .‬האמירה‬
             ‫מכאן אף מובן שהתפילה איננה חייבת להיענות‬              ‫הופכת את מה שמתחולל בפנים לדבר קיים‪ ,‬ברור‪ ,‬מדויק‪.‬‬
             ‫באופן מידי‪ .‬מטרת התפילה איננה למלא את בקשותינו‪,‬‬       ‫כעת שלב נוסף‪ :‬על ידי התפילה לבורא עולם לא רק‬
             ‫אלא לרומם את רצוננו‪ .‬למען האמת‪ ,‬החיסרון או הכאב‬       ‫שאנו מחזקים ומבררים את הרצון‪ ,‬אלא אנו גם מעדנים‬
             ‫שאנו חווים הוא רק הזרז לגרום לנו להתפלל‪ ,‬לשאוף‬        ‫ומרוממים אותו‪ .‬לדוגמה‪ ,‬כאשר כואב לנו מבחינה‬
             ‫למצב שלם יותר‪ .‬ממילא‪ ,‬גם המדד שלנו להצלחת‬             ‫גופנית אנו רוצים רפואה‪ .‬אולם כאשר אנו משתמשים‬
             ‫התפילה הוא אחר לגמרי‪ .‬כשאדם אומר את הבקשה‬             ‫בנוסח התפילה שקבעו לנו חכמים‪" :‬רפאנו ה' ונרפא ‪...‬‬
             ‫"השיבה שופטינו כבראשונה"‪ ,‬הוא מתמלא אהבה‬              ‫כי תהילתנו אתה"‪ ,‬אנו מבטאים (גם אם באופן מלאכותי‬
             ‫וגעגוע למשפט הראוי והמתוקן‪ ,‬ובכך השיגה התפילה‬         ‫בשלב ראשון) את רצוננו להירפא‪ ,‬לא רק בגלל הכאב‬
             ‫את מטרתה העיקרית‪ :‬כעת יש אדם נוסף בעולם‬               ‫האישי‪ ,‬אלא כדי שתהילתו של ה' תופיע בעולם‪ ,‬דרך‬
             ‫המעוניין בתיקון המשפט והסדר החברתי; גם אם בפועל‬
             ‫הדברים יתנו את רישומם במציאות הגלויה רק בעוד‬                                 ‫רפואתו של פרט נוסף במציאות‪.‬‬
             ‫אלפי שנים (לדוגמה‪ ,‬יהודים התפללו במשך דורות על‬        ‫חשוב להדגיש שהתפילה איננה אל עצמנו‪ ,‬כסוג של‬
             ‫שיבה לארץ ישראל‪ ,‬והתפילה נתנה את פירותיה רק‬           ‫שכנוע עצמי‪ ,‬אלא אל ריבונו של עולם‪ .‬בתפילה אנו פונים‬
                                                                   ‫לבורא עולם‪ ,‬לשלמות שמחוץ לנו‪ ,‬ומבקשים לרומם את‬
                         ‫לאחר שהיהודים הללו כבר לא היו בחיים)‪.‬‬     ‫רצוננו אליו‪ .‬אולם חשוב להבין כי באמצעות התפילה‬
             ‫הימים הנוראים הם ימים שבהם אנו מרבים‬                  ‫הרצון שלנו נחשף‪ ,‬מתחזק ומתעדן‪ .‬כאשר הרצון שלנו‬
             ‫בתפילות ובתחנונים לפני ה' ‪ -‬לא בשבילו‪ ,‬אלא בשבילנו‪.‬‬   ‫משתנה אנו משתנים מבחינה מוסרית‪ .‬התפילה אינה‬
             ‫לגרום לנו לחפור בתוכנו ולגעת בנשמה‪ .‬בתחילת השנה‬       ‫באה כדי לשנות את אלוהים‪ ,‬אלא כדי לפתוח את עצמנו‬

                            ‫אנו נזכרים מי אנחנו ולמה אנו שואפים‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11