Page 6 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 6
הרב חגי לונדין
רב משמעות
אלעד ליפשיץ
בשביל מה אנחנו מתפללים?
לשפע האלוהי .כאשר האדם מלא געגוע אל ה' והוא הימים הנוראים הם ימי התפילות והתחנונים ,וזו "התפילה ,אחת
מבטא זאת במילים ממשיות ,הרי התפילה מחוללת הזדמנות טובה להסביר כמה דברים בנוגע לתפילה. מאבני הבסיס
שינוי אצל האדם ,ומתוך כך גם המציאות משתנה יחד המושג תפילה הוא אחד המושגים הבסיסיים ביהדות ,ובו של היהדות,
אתו .לפני התפילה היה האדם במצב מוסרי מסוים ,ולכן בזמן גם אחד הפחות מובנים שבהם .מצד אחד ,הדבר
גם לא היה יכול להכיל את הברכה האלוהית .לאחר הטבעי ביותר לאדם הוא לפנות בבקשה לאלוהים .אולם נועדה בשבילנו,
התפילה הוא במצב מוסרי אחר ,ולכן הברכה האלוהית מיד עולה השאלה :האם ריבונו של עולם אינו יודע מה ולא בשביל
מטריד אותנו ולכן צריך לספר לו על כך? יתרה מזאת:
חלה ו"נותנת" לו את מבוקשו. הקב"ה .על ידי
כאשר אנו מהללים את ה' בתפילה ,אין אנו עושים האם בתפילה אנו "משכנעים" את אלוהים? התפילה אנחנו
זאת בשבילו .בורא עולם אינו זקוק להתחנפויותינו מה תפקידה של התפילה? לכולנו יש רצונות:
ולתודתנו .מילות השבח הנוגעות לבורא עולם " -מלך", להצליח במבחן ,להיות מקובלים בחברה ,להיות בריאים מזדככים"
"גדול"" ,גיבור" ,וכדומה – באות לעצב אצלנו את וכו' .כאשר אנו מתפללים על הרצונות הללו ,לכאורה
היחס הנכון לתפילה .אנו אומרים את המילים הללו איננו עושים דבר חוץ מלומר את הדברים בפה ,אך זוהי 6
ובאמצעותן מפנימים את הגודל שלפניו אנו ניצבים פעולה משמעותית מאין כמוה .לפני התפילה מדובר
בזמן התפילה .אנו מתייצבים מול מלכות ,גדלות וגבורה ברצון 'מרחף' ,ואילו אחרי התפילה ,הביטוי בפה מוציא
אינסופיות – וכך אנו מבינים לאן אמור רצוננו להתרומם, את הרצון מהכוח אל הפועל .כשאדם מביע את רצונו,
הוא מחזק אותו .למשל ,כשאני אומר לאמא שלי "אני
לאילו בקשות יש לנו לשאוף. אוהב אותך" ,חיזקתי את הקשר ביני לבין אמי .האמירה
מכאן אף מובן שהתפילה איננה חייבת להיענות הופכת את מה שמתחולל בפנים לדבר קיים ,ברור ,מדויק.
באופן מידי .מטרת התפילה איננה למלא את בקשותינו, כעת שלב נוסף :על ידי התפילה לבורא עולם לא רק
אלא לרומם את רצוננו .למען האמת ,החיסרון או הכאב שאנו מחזקים ומבררים את הרצון ,אלא אנו גם מעדנים
שאנו חווים הוא רק הזרז לגרום לנו להתפלל ,לשאוף ומרוממים אותו .לדוגמה ,כאשר כואב לנו מבחינה
למצב שלם יותר .ממילא ,גם המדד שלנו להצלחת גופנית אנו רוצים רפואה .אולם כאשר אנו משתמשים
התפילה הוא אחר לגמרי .כשאדם אומר את הבקשה בנוסח התפילה שקבעו לנו חכמים" :רפאנו ה' ונרפא ...
"השיבה שופטינו כבראשונה" ,הוא מתמלא אהבה כי תהילתנו אתה" ,אנו מבטאים (גם אם באופן מלאכותי
וגעגוע למשפט הראוי והמתוקן ,ובכך השיגה התפילה בשלב ראשון) את רצוננו להירפא ,לא רק בגלל הכאב
את מטרתה העיקרית :כעת יש אדם נוסף בעולם האישי ,אלא כדי שתהילתו של ה' תופיע בעולם ,דרך
המעוניין בתיקון המשפט והסדר החברתי; גם אם בפועל
הדברים יתנו את רישומם במציאות הגלויה רק בעוד רפואתו של פרט נוסף במציאות.
אלפי שנים (לדוגמה ,יהודים התפללו במשך דורות על חשוב להדגיש שהתפילה איננה אל עצמנו ,כסוג של
שיבה לארץ ישראל ,והתפילה נתנה את פירותיה רק שכנוע עצמי ,אלא אל ריבונו של עולם .בתפילה אנו פונים
לבורא עולם ,לשלמות שמחוץ לנו ,ומבקשים לרומם את
לאחר שהיהודים הללו כבר לא היו בחיים). רצוננו אליו .אולם חשוב להבין כי באמצעות התפילה
הימים הנוראים הם ימים שבהם אנו מרבים הרצון שלנו נחשף ,מתחזק ומתעדן .כאשר הרצון שלנו
בתפילות ובתחנונים לפני ה' -לא בשבילו ,אלא בשבילנו. משתנה אנו משתנים מבחינה מוסרית .התפילה אינה
לגרום לנו לחפור בתוכנו ולגעת בנשמה .בתחילת השנה באה כדי לשנות את אלוהים ,אלא כדי לפתוח את עצמנו
אנו נזכרים מי אנחנו ולמה אנו שואפים.