Page 28 - זרעים - אב תשע"ה
P. 28
בין רוח לחומר ותעובורדהה
וסגולותיו של הצבע הכתום
אנוחסשיכפוייוגעייתעהולבסייעתבקםויהעדםרתמ,נהכתויובועעוךתהגלרי
יוסי פריימן ,מנכ"ל קבוצת פריקו
של אז לאופק האופטימי של היום .כשהכתום מבשר תקווה בסביבת עולם העסקים נפגוש לא אחת עמיתים המעניקים חשיבות
ומביא עמו את צבע הנעורים ,האופטימיות ,אהבת הזולת וקבלת
האחר .בסביבה שטרם הגלידו מכאוביה ,כאשר חלק מחבריה ,גם לאגדות ,לסימבולים ולקמעות – כאלה השאולים מעולם העשייה
לאחר עשור ,טרם נכנסו למגורי קבע ראויים ויש בה הנאבקים על
פרנסתם ,אפשר והכתום הוא האור באופק ,אות לשמש הזורחת. וחיי היום-יום וכאלה שבאים מעולם הרוח; כאלה המחפשים את
כחבר תנועת בני עקיבא מזה שנים רבות ,ראיתי בעבר ואני
רואה גם כיום את בני עקיבא כבית נאמן וזמין בהתאם לצורכי הדרך בעולם הקבלה ואחרים שמרחיקים עד לסין ,לעולם הפנג-
השעה -בקליטת העלייה מאתיופיה ומחבר העמים וכיום מצרפת
וממדינות המערב ,בשילוב נוער בעל צרכים מיוחדים ,בטיפוח שוואי .כמי שפועל בעולם העסקים מזה שנים רבות ,תמהתי על
סניפי הפריפריה ,השכונות החלשות ובעידוד וגיבוש הנהגה
צעירה .בני עקיבא משמשת תנועת נוער וגשר להגשמת משימות הבחירה בצבע הכתום כצבע שיחבר את ההמונים למאבק בתכנית
לאומיות .בעולם שבו נפגעת לכידות התא המשפחתי ,כאשר
הזהות עומדת למבחן והעוגן הכלכלי ניתק ,זה הזמן והמקום ההתנתקות .האם ירוק ,אדום או כחול לא היו ראויים לשאת
של בני עקיבא להושיט יד ולתת תקווה .בעולם שבו המסגרת
הפורמלית מאבדת את מעמדה ,בני עקיבא יוצרת את הגשר – במשא הכבד? לימים התחדדה השאלה עוד יותר כאשר כתבו על
את החיבור הנדרש לחזרה למציאות .לכך כיוון הרב משה צבי
נריה ז"ל כשכתב את המנון התנועה לפני למעלה משמונים שנה: "הנוער בכתום" ,על "הימים הכתומים" ואף על "כתום המאבק".
"ראשינו בעמקי תורתה ,כפינו ברגבי אדמתה" .בני עקיבא מחברת
בין רוח לחומר ,בין תורת ישראל לארץ ישראל עבור עם ישראל. האם הכירו הוגי הרעיון מקרוב את הקוטביות ,את הניגוד העמוק
בימים אלו ,כאשר התנועה נדרשת להתמודד עם מגוון רחב של
משימות ואתגרים הנדרשים למשאבים משמעותיים ,מרשים שבין המציאות הישראלית לבין
ומרומם לראות את יד האחים השלוחה והשלובה של בוגרי
התנועה בעולם העסקים ובמרחב הפילנתרופי .מה רבה המשמעות המשמעות המוענקת לכתום
בימים שבהם מזכירים את חורבן הבית לראות כיצד בעזרת אהבה
של חינם בבני עקיבא מגשימים חלומות ושותלים זרעי תקווה בלב בזירה הגלובלית ,בעולם
רבים. העסקים ואף במסורת העתיקה
יוסי פריימן ,מנכ"ל קבוצת פריקו הגוף הגדול של עמי המזרח? או שמא דווקא בסביבה שטרם
בישראל בניהול סיכונים פיננסים ובמסחר בשל כך נבחר הכתום לסמל הגלידו מכאוביה,
במטבע זר ,ריבית ,חומרי גלם ומדדים .יו"ר כאשר חלק מחבריה,
וחבר הנהלה במגוון חברות ,מבעלי חברת דירוג ולהוביל את המאבק? גם לאחר עשור,
האשראי "מדרוג" .משמש כיועץ למוסדות
פיננסיים ולחברות גדולות במשק הישראלי בשעה שאצלנו הכתום מסמן טרם נכנסו למגורי
ובעולם בתחום ניהול סיכונים פיננסים ,מימון את השבר הגדול של גירוש קבע ראויים ויש בה
והשקעות .חבר שבט גולן ,בוגר סניף תא"צ, וחורבן ,בסין הרחוקה הכתום הנאבקים על
חבר מליאה וגאה בחברותו בחוג הידידים של מסמן את הצבע האהוב,
תנועת בני עקיבא .אב לשלושה חניכים בבני פרנסתם ,אפשר
צבע שהוא ביטוי לשמחה, והכתום הוא האור
עקיבא ליצירתיות ,למעוף ולדמיון .פה באופק ,אות לשמש
ושם הכתום הוא אותו כתום -
שילוב של צהוב ואדום -אולם הזורחת
למביט מן הצד קשה לראות את
המשותף בין הכתום האסיאתי
הפורח והאופטימי לזה המזרח-
תיכוני השבור והכואב .סבל
המעבר והשבר ניכר בקרב
רבות מ 1800-המשפחות שפונו,
והסובלות משיעור אבטלה גבוה
משמעותית מן הממוצע הארצי.
רבים ממפוני הגוש היו חקלאים מצליחים
וכיום הם מובטלים.
כיום ,לאחר עשור ,עולם הצבעים העסקי,
הארצי והמעשי חובר לעולם הרוחני והמיסטי ולצבע אחד ,ומפליא
הוא שלא אחת הבחירה נופלת דווקא על הצבע הכתום :צבע
שבשל סגולותיו נעשה בו שימוש רב בעולם העסקים ,מרשתות
המזון ועד לעולם התקשורת ,בשלל פרסומות הפונות לקהל הרחב
והמבקשות להביט בתקווה לעתיד אופטימי .אפשר שבכך טמון
שורש הבחירה בכתום ,המשקף את המשותף בין המציאות הקשה
28