Page 25 - זרעים - אב תשע"ה
P. 25

‫חופש ‪ .‬תמוז תשע"ה ‪ .‬יוני ‪2015‬‬

‫נשאר ממלכתי‪" .‬למרות הכאב הגדול של חורבן‬             ‫ההתנתקות עדיין כאן‪ .‬עשר שנים אחרי פינוי‬                  ‫ד"ר ענת רוט‪:‬‬
‫היישובים וההתגייסות המערכתית לדיכוי המחאה‬           ‫ישראלים תושבי רצועת עזה וצפון השומרון‪ ,‬תכנית‬                    ‫"למרות‬
‫ולקידום ההתנתקות הציבור התורני שמר על איפוק‬         ‫ההתנתקות היא עדיין אחד הנושאים הפוליטיים‬
‫ואחריות לשלמות העם והמדינה‪ ,‬לא שבר את‬               ‫הבוערים ביותר במגזר הדתי‪ .‬התקשורת הכללית כבר‬              ‫השבר הגדול‬
‫הכללים ועשה השתדלות גדולה כדי שהמאבק לא‬             ‫מזמן עברה לנושאים אחרים‪ .‬אצלנו‪ ,‬אפילו שאלה‬                   ‫והקריאות‬
‫יתדרדר למלחמת אחים‪ .‬גם השבר הגדול שיצרה‬             ‫סמנטית פעוטה‪-‬לכאורה‪ ,‬כמו שמו של המהלך‬
‫ההתנתקות לא שינה את התפיסה שאנחנו חלק‬               ‫המדיני המדובר – פינוי‪ ,‬נסיגה‪ ,‬גירוש? ‪ -‬יכול להוות‬         ‫המיליטנטיות‬
‫מהחברה הישראלית‪ ,‬ושאנחנו לא מתנתקים מהעם‬            ‫עילה לסכסוך רב‪-‬נפגעים‪ .‬אם תשאלו צעיר ישראלי‬             ‫שנשמעו בחלל‬
‫בשום תנאי‪ .‬כשעלתה השאלה איך למנוע את הפינוי‬         ‫ממוצע על מה שחוללה המדינה לתושביה לפני‬                  ‫האוויר‪ ,‬הציבור‬
‫הבא‪ ,‬היו קולות אחדים שאמרו שיש צורך להחזיר‬          ‫עשור‪ ,‬קשה להאמין שתקבלו בתגובה יותר משלושה‬              ‫נשאר ממלכתי‪.‬‬
‫את כושר ההרתעה של המתנחלים‪ .‬אבל רוב הציבור‬          ‫משפטים שלמים‪ .‬צעירי המגזר‪ ,‬גם אלו שהעבירו‬                ‫דפוסי המאבק‬
‫לא בכיוון הזה‪ .‬הייתה הבנה עמוקה שההתיישבות‬          ‫את ימיהם בזחילות כשהארץ כולה נצבעה כתום‪,‬‬
‫ביהודה ושומרון תתקיים רק אם עם ישראל ירצה‬           ‫ידעו לספר לכולם על השרשרת האנושית ועל נסי‬                     ‫היו כאלה‬
‫בכך‪ ,‬ולא אם יפחד מהמתנחלים‪ .‬והתובנה הזו הניעה‬       ‫הקסאמים‪ ,‬ואפילו לרדת לרזולוציות של המחלוקות‬                 ‫שמקפידים‬
‫תהליכים שתכליתם שבירת הדימוי השלילי של‬              ‫בין מועצת יש"ע לבין 'תורת החיים' ובין ה'ממלכתיים'‬        ‫לא לשבור את‬
‫המתנחלים וההתנחלויות‪ ,‬חיזוק הזהות היהודית‬                                                                   ‫הכלים‪ .‬הבסיס‬
‫בחברה הישראלית וחיבור החברה הישראלית ליהודה‬                                ‫(במלעיל) לתלמידי מרכז הרב‪.‬‬          ‫הוא שאנחנו‬
‫ושומרון על ידי סיורים‪ ,‬היכרות עם מפעלי החינוך‬       ‫עשר שנים אחרי‪ ,‬בחרנו לעצור ולבחון‪ :‬כיצד‬                  ‫חלק מהחברה‬
                                                    ‫השפיעה ההתנתקות על המגזר הדתי? אילו שינויים‬                 ‫הישראלית‪,‬‬
      ‫והתעשייה‪ ,‬פיתוח אתרי תיירות ומורשת ועוד"‪.‬‬     ‫עברו על המגזר בעקבות התכנית? מהם הנזקים‬                      ‫ואנחנו לא‬
                                                    ‫החברתיים שלה לטווח הארוך‪ ,‬ובאילו דרכים היא‬                    ‫מתנתקים‬
       ‫בין עצמונה לעמונה‬                                                                                       ‫בשום תנאי"‬
                                                                                           ‫דווקא הועילה?‬      ‫הרב רונצקי‪:‬‬
‫הרב אבי רונצקי התמנה לתפקיד הרב הראשי לצה"ל‬                                                                 ‫"אנשים מבינים‬
‫זמן קצר אחרי ההתנתקות‪ .‬אחד האתגרים המרכזיים‬              ‫הציבור נשאר ממלכתי‬                                   ‫שבגוש קטיף‬
‫שלו היה לשקם את האמון של הנוער הציוני‪-‬דתי‬                                                                     ‫היינו תמימים‬
‫הפגוע בצה"ל בעקבות טראומת ההתנתקות‪" .‬מה‬             ‫"ההתנתקות נתפסה כסימפטום של בעיה רחבה‬                   ‫מדי‪ .‬יש מצבים‬
‫שקרה שם היה קריעה בבשר החי‪ .‬זה יותר מזיכרון‪,‬‬        ‫יותר‪ :‬משבר הערכים בחברה הישראלית כולה"‪,‬‬                    ‫שלמרות כל‬
‫זו אבלות על כל שלביה‪ :‬הדחקה‪ ,‬התנגדות‪ ,‬כעס גדול‬      ‫אומרת ד"ר ענת רוט‪ ,‬חוקרת הציונות הדתית‬                     ‫הממלכתיות‬
‫וכולי‪ .‬אנשים נפגעו נורא‪ ,‬חלקם לא נשארו דתיים‪.‬‬       ‫ומועמדת הבית היהודי בבחירות לכנסת האחרונה‪.‬‬                  ‫שלנו אנחנו‬
‫מדובר במהלך איום ונורא‪ .‬בגדול אני יכול להגיד‬        ‫"התפיסה הייתה שהנכונות לוויתורים היא חלק‬                ‫נדרשים להיות‬
‫שהציבור שלנו לקח את המשבר והפנה את הכוחות‬           ‫ממגמה עמוקה של ניתוק מזהות יהודית‪-‬ציונית‪.‬‬                ‫תקיפים יותר"‬
‫שלו לבנייה‪ ,‬לא לשקיעה בעבר‪ .‬היום אנחנו מבינים‬       ‫כתוצאה מכך התגברה התחושה שיש לפעול באפיק‬
‫יותר שגאולת ישראל היא תהליך ארוך‪ ,‬שחזרת עם‬          ‫של חיזוק הזהות היהודית בכלל‪ .‬הטענה הזו נשמעה‬
‫ישראל לארצו מצריכה הרבה סבלנות‪ ,‬קמעא קמעא‪.‬‬          ‫עוד בזמן הסכמי אוסלו‪ ,‬אבל אחרי ההתנתקות‬
‫ההתנתקות‪ ,‬שזו מילה מכובסת בעיניי‪ ,‬בנתה משהו‬         ‫היא נשמעה ביתר‪-‬שאת‪ .‬הגרעינים התורניים קיבלו‬
‫בנפש הציבורית שלנו‪ .‬אנחנו מסתכלים על התהליך‬
                                                                             ‫תנופה בעקבות ההתנתקות"‪.‬‬
                  ‫הכללי אחרת‪ ,‬בראייה רחבה יותר"‪.‬‬    ‫לדברי רוט‪ ,‬ההתנתקות שברה פרדיגמה נוספת‪:‬‬
‫כשאני שואל את הרב רונצקי האם הממלכתיות‬              ‫"לקח נוסף של ההתנתקות הוא ההבנה שהמציאות‬
‫נותרה או שמא היא נעלמה‪ ,‬הרב עונה כי הוא מזהה‬        ‫שיצרנו היא הפיכה‪ .‬לפני כן שלטה הקונספציה‬
‫תופעה של "התבגרות" מהממלכתיות הפשוטה‪,‬‬               ‫הציונית שקביעת העובדות בשטח היא בלתי הפיכה‪.‬‬
‫והוא דורש אותה לשבח‪" .‬אנשים מבינים שבגוש‬            ‫ההתנתקות שברה את האקסיומה הזו‪ .‬השינוי הזה‪,‬‬
‫קטיף היינו תמימים מדי‪ .‬יש מצבים שלמרות כל‬           ‫אגב‪ ,‬חל גם בחוגי השמאל‪ .‬גם אצלם הייתה תפיסה‬
‫הממלכתיות שלנו אנחנו נדרשים להיות תקיפים‬            ‫שאף ממשלה לא תעז לפנות יישובים ולהתעמת עם‬
‫יותר‪ .‬אני יכול להניח שהיום‪ ,‬עשר שנים אחרי‪ ,‬אם‬       ‫המתנחלים‪ .‬חלק מתומכי התכנית תמכו בה בגלל‬
‫חס וחלילה נעמוד בפני מצב דומה – התגובה שלנו‬         ‫הטיעון הזה – הרצון לשבור את המחסום הפסיכולוגי‪,‬‬
‫תהיה חריפה יותר‪ .‬לא כמו בעמונה (שם נפצעו‬            ‫כדי לגרום לציבור להבין שזה אפשרי‪ .‬כשאריאל שרון‬
‫למעלה מ‪ 200-‬בני אדם בעימותים סביב פינוי מבנים‬       ‫הציג את התכנית לראשונה‪ ,‬נשמעו בחוגי השמאל‬
‫במאחז בשנת ‪ ;2006‬צ‪.‬ה‪ ,).‬אבל משהו באמצע בין‬          ‫אמירות כמו‪' :‬אין לו אומץ לפנות ‪ 17‬מתנחלים‪ ,‬איך‬
                                                    ‫הוא יפנה ‪ 17‬התנחלויות?!'‪ .‬ההתנתקות הוכיחה שזה‬
              ‫עצמונה (שבגוש קטיף‪ .‬צ‪.‬ה‪ ).‬לעמונה"”‪.‬‬
                                                                                                   ‫אפשרי"‪.‬‬
‫חולשת הממלכתיות והניכור ממוסדות השלטון לא‬           ‫ההפתעה הגדולה של ההתנתקות דווקא‬
                         ‫מביאים לניכור מהעם בכללו?‬  ‫לא הייתה שינוי‪ ,‬אלא שמרנות‪ .‬ספרה של רוט‪,‬‬
                                                    ‫"לא בכל מחיר‪ :‬מגוש קטיף ועוד עמונה‪ ,‬הסיפור‬
‫"בשום פנים ואופן לא‪ .‬אנחנו צריכים לחזק את‬           ‫מאחורי המאבק על ארץ ישראל" (הוצאת ידיעות‬
‫הקשר שלנו מהעם‪ ,‬וזה מה שקורה בפועל‪ .‬הסלוגן‬          ‫ספרים)‪ ,‬מציג את הטענה הבאה‪ :‬למרות המכות‬
‫שלנו הוא 'להתנחל בלבבות'‪ .‬הגידול בגרעינים‬           ‫שספג‪ ,‬הצעדים האנטי‪-‬דמוקרטיים שננקטו כלפיו‪,‬‬
‫התורניים ו'מנהלת הזהות היהודית' שזכיתי לעמוד‬        ‫תחושת העליהום הציבורי והיחס העוין מצד גופי‬
                                                    ‫התקשורת ומערכת המשפט – הציבור הדתי‪-‬לאומי‬
                    ‫בראשה הם דוגמאות טובות לזה"‪.‬‬

‫‪25‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30