Page 8 - זרעים - כסלו תשע"ו
P. 8

‫הרב חגי לונדין‬
                                                                         ‫רב משמעות‬

‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

                                                                        ‫פשוט לעשות טוב‬
                   ‫ססמה‪ ,‬אם אנחנו באמת רוצים לדאוג לחברה בישראל‬         ‫ישנו פתיח קבוע של בוגרי התנועה כאשר הם‬                 ‫"קודם כול אדם‬
                   ‫– אנו צריכים להתמקד‪ ,‬בטח בגיל הנעורים‪ ,‬בבניית‬        ‫כותבים מאמר לכבוד שבת ארגון‪' :‬אני זוכר שכשהייתי‬        ‫בונה את עצמו‪,‬‬
                   ‫הקומות הבסיסיות‪ .‬הדברים נכונים בכל המישורים‪:‬‬         ‫חניך בבני עקיבא‪ ,‬הכול היה יותר טוב‪ ...‬התנועה אז‬         ‫ורק לאחר מכן‬
                   ‫קודם לפתח תקשורת טובה עם ההורים ורק אחר כך‬           ‫הייתה (מחק את המיותר) יותר צנועה ‪ /‬מעורבת ‪/‬‬
                   ‫להיות מגניבים עם החבר'ה; קודם תבחר מקצוע שאתה‬                                                                  ‫את הסביבה‪.‬‬
                   ‫מוכשר לו ורק אחר כך תשאל 'איך הוא מועיל לחברה‬                      ‫דוסית ‪ /‬נורמלית ‪ /‬סגורה ‪ /‬פתוחה וכו'"‪.‬‬  ‫במילים 'להנהיג'‪,‬‬
                   ‫בישראל'; קודם ללמוד תורה בעצמנו ואחר כך להיות‬        ‫אז זהו שלא! בחוויה האישית שלי כחניך בבני‬
                   ‫מוטרדים בשאלה 'איך מחזירים אחרים בתשובה';‬            ‫עקיבא בזמנו (מלאבס כבוד!)‪ ,‬וכיום‪ ,‬ממרום גילי‬                   ‫'להוביל'‬
                   ‫קודם תטפלי בכעסים שיש לך על אחותך ורק אחר כך‬         ‫כקשיש בן ארבעים‪ ,‬אני רואה רק מגמת שיפור בכל‬              ‫ו'שליחות' יש‬
                                                                        ‫הפרמטרים‪ ,‬כך שלהתרפק בנוסטלגיה על העבר זה‬                  ‫משהו מאוד‬
                                            ‫תלכי למפגשי דתיים‪-‬חילונים‪.‬‬  ‫ממש לא הקטע שלי‪ .‬מה שכן‪ ,‬יש דבר אחד בתנועה‬             ‫נוצץ‪ .‬הן נובעות‬
                   ‫החזון שלי לבני עקיבא הוא שבנוסף לפעולות‬              ‫שאף פעם לא התחברתי אליו‪ ,‬לא כחניך ולא כמדריך;‬           ‫כאמור ממקום‬
                   ‫נפלאות על 'שליחות'‪' ,‬ארץ ישראל' ו'שינוי החברה‬                                                               ‫מאוד נכון‪ ,‬אבל‬
                   ‫הישראלית'‪ ,‬יהיו הרבה פעולות על איזון אישיותי‪,‬‬                     ‫לא אז ולא היום‪ ,‬וזוהי האובססיה להנהיג!‬      ‫מהר מאוד הן‬
                   ‫מערכות יחסים בין הורים לילדים‪ ,‬עבודת ה' ומימוש‬       ‫הפעולה הראשונה שאני זוכר כחניך בשבט נבטים‬               ‫עלולות להביא‬
                   ‫עצמי רציני (כן כן!)‪ .‬הנושא של חודש ארגון השנה הוא‬    ‫הייתה על 'מנהיגות'; זה המשיך בחולצות עם הדפס‬          ‫לשחצנות‪ ,‬לרצון‬
                   ‫'אני לא לבד ‪ -‬בסוד היחיד והיחד'‪ .‬אז נכון‪ ,‬אני באמת‬   ‫'סיירת בני עקיבא סוף מסלול ‪ ;''88‬בסמינריונים על‬          ‫להיות במרכז‪,‬‬
                   ‫לא לבד‪ ,‬ומבחינת היעד הסופי היחד קודם ליחיד‪ ,‬אבל‬      ‫דמותם של יאיר שטרן ויוני נתניהו; ובזמזום משותף‬        ‫ובעיקר לאשליה‬
                   ‫כדי שהיחד יהיה באמת יחד‪ ,‬צריך קודם כול לבנות‬         ‫של 'אני ואתה נשנה את העולם' (נראה לי שבשנים‬
                   ‫את היחיד‪ .‬אי אפשר לייצר 'מנהיגים' באופן מלאכותי‪.‬‬     ‫האחרונות גם הצטרפו לסבב שיחות על 'צמצום פערים‬                  ‫ש'אצלי‬
                   ‫כאשר אדם בנוי היטב‪ ,‬באופן טבעי הוא נעשה מנהיג‬                                                                   ‫הכול בסדר‪,‬‬
                   ‫ואז משפיע על היחד‪ .‬ואם ברמה האישית הוא לא‬             ‫בחברה הישראלית' פלוס חשיבות עלייה להר הבית)‪.‬‬               ‫ועכשיו רק‬
                   ‫נעשה מנהיג – גם טוב מאוד; הוא ממלא את תפקידו‬         ‫הרצון להנהיג ולדאוג לכל העולם מגיע מהמקום‬                ‫צריך להראות‬
                                                                        ‫הכי טהור ונכון בנפש – לשנות את המציאות‪ ,‬וזהו‬              ‫לאחרים את‬
                           ‫בעולמו של הקדוש ברוך הוא‪ ,‬וזה מה שחשוב‪.‬‬      ‫בהחלט התפקיד של תנועת נוער‪ .‬השאלה היא איך‬
                   ‫הציבור הדתי‪-‬לאומי כולו (שתנועת בני עקיבא היא‬         ‫באמת משנים מציאות‪ .‬במצב בריא אדם בונה תחילה‬                     ‫האור'"‬
                   ‫שיקוף שלו) כבר מספיק גדול וחזק כדי להיות בטוח‬        ‫את קומה א' ורק לאחר מכן ממשיך בקומה ב'‪ .‬כאשר‬
                   ‫בעצמו‪ .‬אנחנו לא צריכים להוכיח לאף אחד שאנחנו‬         ‫קומה ב' נבנית בלי היסודות של קומה א' – הבניין עומד‬                               ‫‪8‬‬
                   ‫'יותר טובים' ולהתרגש כשמתמנה מישהו עם כיפה‬           ‫באוויר‪ .‬קודם כול אדם בונה את עצמו ורק לאחר מכן את‬
                   ‫סרוגה לתפקיד 'מנהיגותי' בכיר‪ .‬אנחנו פשוט נעשה‬        ‫הסביבה‪ .‬במילים 'להנהיג'‪' ,‬להוביל' ו'שליחות' יש משהו‬
                   ‫את מה שאנחנו חושבים שנכון לעשות – נלמד תורה‪,‬‬         ‫מאוד נוצץ‪ .‬הן נובעות כאמור ממקום מאוד נכון‪ ,‬אבל‬
                   ‫נתיישב בארץ ישראל‪ ,‬נתקן את עצמנו‪ ,‬נעזור במקומות‬      ‫מהר מאוד הן עלולות להביא לשחצנות‪ ,‬לרצון להיות‬
                   ‫שרוצים את עזרתנו‪ ,‬נכיר במגבלות שלנו ולא נידחק‬        ‫במרכז‪ ,‬ובעיקר לאשליה ש'אצלי הכול בסדר‪ ,‬ועכשיו רק‬
                   ‫לפינות שאותן איננו יכולים לתקן – ואז‪ ,‬בתהליך‬         ‫צריך להראות לאחרים את האור'‪ .‬שמעתי פעם משפט‪-‬‬
                   ‫אטי ובריא‪ ,‬המציאות תשתנה באמת‪ .‬להפסיק לחפש‬           ‫תפילה‪' :‬אנא אלי‪ ,‬עשה אותי כלי לשליחותך'‪ .‬אבל יש‬

                                               ‫להנהיג‪ .‬פשוט לעשות טוב‪.‬‬     ‫כאלה שמוסיפים בלחש‪ :‬אבל שאני (!) אהיה הכלי‪...‬‬
                                                                        ‫אם אנחנו רוצים ששינוי המציאות לא יישאר רק‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13