Page 9 - זרעים - כסלו תשעד
P. 9
"האומנם פגו כל החלומות המגוונים והמרתקים האלה?" /הרב יובל שרלו ,ראש ישיבת ההסדר אורות שאול בכפר בתיה
שברעננה ,תושב אפרת שבגוש עציון
העולם ,בין אם מדובר בקירוב עם ישראל לאביהם שבשמים ,בין ואני – איני מבין כלל את השאלה.
אם מדובר בחתירה המתמדת לשלום אמת עם הסובבים אותנו, הלוא רק התחלנו .הקודמים לנו
בין אם מדובר במימוש ברכתו של ד' לאברהם אבינו "ונברכו בך הקימו את המדינה ,ביססו את
כל משפחות האדמה" ,בין אם מדובר בהופעתה של תורת ארץ ביטחונה ,ארגנו את חיי הכלכלה
שלה ,יצרו מערכת סוציאלית
ישראל ועוד ועוד – אנחנו רק בתחילת הדרך. בסיסית ,פיתחו את החקלאות
המהפכה הגדולה של ההיסטוריה היהודית עדיין לא הביאה שיש בה ,הקימו את מוסדות
בכנפיה את היפוך הלב ,זה של בין אדם לחברו ,בין אדם לא-לוקיו המדע שלה ,עיצבו יחסי דת
ובין אדם לזהותו ,וזו המשמעות המהותית של הציונות של היום; ומדינה בצורה מסוימת וכדו'.
לקחת את כל המסגרת המופלאה שנוצרה כאן ,כמובן להוסיף וזוהי רק ההתחלה .כי הציונות לא חלמה רק על ההקמה הבסיסית.
ולפתחה ולשומרה ולהתקדם בה ,אך עיקר העיקרים – למלא אותה היא חלק מחלום גדול במשפחה גדולה על אופי החיים ומהותם,
בתוכן החיים ,ובלב הטהור שאנו מבקשים כי יברא לנו א-לוקים,
וכי אנו עצמנו ניענה אליו .וכך תהיה מדינת ישראל לא רק מסגרת והשליחות הגדולה של הקיום .וכאן – עוד דרך ארוכה לפנינו.
של קיום אלא גם תוכן ,ולא רק מקלט בטוח לעם היהודי ,אלא כי הציונות של היום היא לבנות מתוך כל אלה את הקומות היותר
גם מסלול המראה אל עבר השמים .ביום שבו יבואו האובדים גבוהות שלנו .בין אם מדובר בפתחון הלב שבין אדם לחברו ,בין
בארץ אשור והנידחים בארץ מצרים ,ומציון תצא תורה ודבר ד' אם מדובר בהענקת משמעות רוחנית לכל מהותו של הקיום ,בין
מירושלים ,ולא יישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה – אז אם מדובר בחתירה לצדק חברתי ברוח דברי נביאי ישראל ,בין
אם מדובר בבשורה שיש בנו ואנו מבקשים לחלוק אותה עם כל
רק נתחיל לשאול האם תם זמנה של התנועה הציונית.
חיים יום יום את הציונות /אלישיב רייכנר ,עיתונאי ועורך ,תושב ירוחם שבנגב
אצלם גם את היהדות וגם את הציונות ,וכשהם חוזרים לגרמניה השאלה על מקומה של הציונות
הם מעוררים את הקהילות שלהם לעלות ארצה וגם עולים בחיינו כיום ,החזירה אותי
בעצמם .בשנה הראשונה של ההכשרה הביא אליוס לארץ שישה לשלושה אנשים שפגשתי בשנה
צעירים .שנה לאחר מכן הוא הביא כבר עשרה ובשנה השלישית האחרונה ,במסגרת עבודתי
קרוב לעשרים .פגשתי בגרמניה את נטליה ,בוגרת ההכשרה.
עשרת החודשים שהיא בילתה בארץ הביאו אותה לייסד בעיר העיתונאית.
מגוריה בגרמניה מועדון נוער ציוני ,ולאחר שתסיים את לימודיה נזכרתי במושיק וולף ,בן גילי,
שהקים במצפה רמון מכינה קדם
באוניברסיטה היא מתכננת לעלות ארצה. צבאית חדשה לנוער בסיכון.
בסוף נזכרתי במיכאל ולאה גוטסמן ,זוג צעיר שפגשתי בקיץ שעבר נערים שתכננו לחפש לעצמם
ביישוב החדש שלומית ,שהוקם לפני שנתיים בחולות חלוצה. שירות צבאי קל וקרוב לבית סיימו תקופה במכינה של מושיק
פגשתי אותם פורקים ארגזים בקרוון החדש שלהם ,יום לאחר והתגייסו כולם לשירות קרבי ביחידות שדה בצה"ל .במכינה של
שעברו ליישוב .כשלושים משפחות מתגוררות בשלומית ,המרוחק מושיק עוסקים בחקלאות ,מתנדבים בקהילה ,לומדים יהדות
מאות מטרים בלבד מהגבול המצרי .שעות לאחר שמשפחת וציונות ,מחזקים את הפריפריה ובסוף גם מתגייסים .את מושיק
גוטסמן הצעירה עברה לגור בשלומית ,חדר נגמ"ש מצרי עמוס פגשתי בחודש אייר האחרון ,שעות ספורות לאחר שליווה ללשכת
מחבלים וחומרי נפץ את הגבול ,נסע כחצי קילומטר עד שיורט על הגיוס שני חניכים שהתגייסו ליחידות מובחרות בצה"ל ,אחרי
ידי חיל האוויר .יום למחרת הגעתם לשלומית ,משפחת גוטסמן
כבר השתתפה במסיבת הודיה שקיימו תושבי היישוב בעקבות שהוא סגר להם תיקים פליליים במשטרה.
אחר כך נזכרתי במסע עם שליחי בני עקיבא בגרמניה ,שאליו
ניסיון הפיגוע. התלוויתי בחודש שבט .יוזם המסע היה אליוס פז ,רכז פרויקט
חשבתי על מושיק שהקים מכינה קדם צבאית ציונית במצפה גרמניה במזכירות העולמית של בני עקיבא .אליוס ,שהתוודע
רמון ,על אליוס שהקים הכשרה ציונית לצעירים יהודים מגרמניה ליהדות גרמניה כששימש שליח בני עקיבא בברלין ,הקים מסגרת
ועל תושבי היישוב החדש בחולות חלוצה ונרגעתי .יש ציונות גם הכשרה לצעירים יהודים מגרמניה שבאים לישראל לעשרה
חודשים של לימודים ,טיולים והתנדבות .התקופה בארץ מחזקת
בשנת תשע"ד .צריכים רק לרצות לחפש אותה ולהצטרף.
זרעים ׀ עלון תנועת בני עקיבא בישראל ׀ כסלו ה'תשע"ד ׀ 9