Page 3 - זרעים - חשוון תשע"ג
P. 3

‫כתבה מרכזית‬

‫היה אצלי אדם שעוסק שנים במחשבים‪ ,‬נשוי‪ ,‬ופתאום החליט‬           ‫עמד שם מישהו והקריא שמות‪ .‬אנשים עולים על האניות‪ ,‬ורק‬
‫לשנות את המקצוע ולהיות רופא‪ .‬אני לא אומר שמעשית זה‬            ‫השם של אבי המאמץ לא נשמע‪ .‬בינתיים מתמלאות האנייה‬
‫נכון‪ ,‬אבל עצם המחשבה – להתחדש‪ ,‬לחשוב מה אני יכול‬              ‫הראשונה והשנייה‪ .‬הוא בירר והתברר ששמו הוקרא באנייה‬
                                                              ‫הראשונה‪ ,‬ופספסנו את האנייה הראשונה‪ .‬אז במקום היינו‬
                                   ‫לעשות אחרת – זה נהדר‪".‬‬     ‫צריכים לעלות על הספינה השלישית‪ .‬האנייה שהיינו אמורים‬
                                                              ‫לעלות עליה הופצצה על ידי הנאצים‪ ,‬שמענו את קולות הנפץ‪.‬‬
                                     ‫בני עקיבא‬
                                                                                             ‫זו הפעם הרביעית שניצלו חיי‪.‬‬
‫אמנם הרב דרוקמן מכהן כיום כיושב‪-‬ראש מרכז ישיבות בני‬           ‫כשהגעתי לארץ שלחו אותי למוסד לילדים בפתח תקווה‪,‬‬
‫עקיבא וחבר בהנהלת התנועה‪ ,‬אבל גם הוא התחיל בתנועה‬             ‫'עלייה'‪ .‬ההורים שלי הגיעו לארץ רק אחרי המלחמה‪.‬‬
‫כחניך ומדריך‪ .‬מאוחר יותר הרב היה שליחה של התנועה‬              ‫כשזה קרה העירו אותי מנהלי המוסד באמצע הלילה‪ ,‬משום‬
‫בארצות הברית‪ .‬בשנת תשי"ד נמנה הרב עם מדריכי שבט‬               ‫שהחברים שלי במוסד היו כולם יתומים ניצולי שואה‪ ,‬שלא‬
‫'איתנים' של בני‪-‬עקיבא‪ ,‬שבין חניכיו היו (לימים הרבנים) זלמן‬
‫ברוך מלמד‪ ,‬יעקב פילבר‪ ,‬צפניה דרורי‪ ,‬בנימין הרלינג‪ ,‬ידידיה‬                                                          ‫ייפגעו‪".‬‬
‫כהן ושבתי זליקוביץ‪ ,‬שייסדו את ישיבת 'כרם ביבנה'‪ .‬בשנים‬                              ‫ידעת שהם בחיים? שמרת על קשר?‬
‫‪ 1956-1955‬יצא הרב בשליחות תנועת בני עקיבא לארצות‬              ‫"איך אדע?! לא היה פלאפון‪ ,‬לא היו מכתבים במלחמה‪ .‬לא‬

                                                      ‫הברית‪.‬‬                              ‫ידעתי עליהם כלום כל הזמן הזה‪.‬‬
                               ‫איך הרב נחשף לבני עקיבא?‬       ‫במוסד הזה היה המפגש הראשון שלי עם בני עקיבא (עליו‬
‫"בחורף תש"ו (‪ )1945‬הגיעו למוסד 'עלייה' בו למדתי הרב‬           ‫עוד ידובר בהמשך)‪ .‬באותה תקופה למדתי בישיבת בני עקיבא‬
‫נריה עם שלושה מתלמידי הישיבה בכפר הרא"ה‪ .‬הוא בא‬
‫לדבר איתנו על בני עקיבא‪ .‬אחר כך הגיע חבר הנהלה לדבר‬                ‫בכפר הרא"ה עם הרב נריה‪ ,‬דמות שמאוד השפיעה עלי‪.‬‬
                      ‫איתנו‪ ,‬וכאן נחשפתי לתנועה לראשונה‪.‬‬      ‫אחר כך למדתי בישיבת מרכז הרב אצל מורי ורבי‪ ,‬זכר צדיק‬
‫המפגש הראשון שלי עם בני עקיבא הארצית היה בוועידה‬
‫השלישית‪ ,‬בפסח תש"ו‪ .‬היה כנס בתל אביב של חבריא ב'‪,‬‬                   ‫לברכה‪ ,‬הרב צבי יהודה קוק‪ ,‬וגם אצל מורי ורבי הנזיר‪".‬‬
‫היינו שם והשתתפנו‪ .‬אחר כך בתש"ז התחלתי בפעילות של בני‬         ‫שלוש הדמויות – הרב נריה‪ ,‬הרב צבי יהודה והרב הנזיר – יציין‬
‫עקיבא בסניף רמת גן‪ .‬אחרי שהמדריכים שהקימו את הסניף‬            ‫הרב אחר כך – היו המשפיעות ביותר בחייו‪ .‬בהמשך לימד הרב‬
    ‫בגרו ועזבו‪ ,‬אנחנו לקחנו על עצמנו את הפעלת המקום‪".‬‬         ‫אמונה בישיבת מרכז הרב יחד עם הרב אליעזר ולדמן‪ ,‬ושניהם‬
‫הנושא שבו התנועה תעסוק בחודש הקרוב הוא 'מאמינים‬               ‫הוציאו לאור מחדש את ספרו של הרב קוק ‪" -‬אורות התשובה"‪.‬‬
‫בדרך'‪ .‬איך באמת ממשיכים להאמין בדרך ולהתחזק בה? האם‬           ‫"אחרי השנים של הלימוד באתי למרכז שפירא‪ ,‬לישיבה‬
 ‫הדרך של היום שונה מהדרך של בני עקיבא בתחילת דרכה?‬            ‫התיכונית אור עציון‪ .‬באתי לכאן אחרי שהישיבה הייתה קיימת‬
‫"לגבי הערכים – בוודאי שאין שינוי בהם‪ .‬הערכים הם אותם‬          ‫שלוש שנים‪ ,‬באתי לשנה האחרונה של המחזור הראשון‪ .‬זה‬
‫ערכים‪ .‬השאלה היא איך מגשימים אותם‪ .‬אין ספק שבזמנו‬             ‫היה לפני ארבעים ותשע שנים‪ .‬זו השנה החמישים שלי –‬
‫הייתה הגשמה בכיוון מסוים‪ .‬היום כל אחד צריך להגשים לפיו‬
‫ענייניו ונטיותיו‪ ,‬אבל העיקר הוא לחיות חיים ערכיים ובעלי‪ .‬לא‬                    ‫הגעתי באלול תשכ"ג‪ ,‬עכשיו תשרי תשע"ג‪".‬‬
                                                              ‫הרב עשה כל כך הרבה בחייו‪ .‬הקים‪ ,‬פעל‪ ,‬דחף וניהל‪ .‬מה‬
                                  ‫לחיות בשביל כסף או כבוד‪.‬‬
‫צריך להגביר את ההזדהות עם הערכים ולדעת שהחיים שלנו‬                                  ‫דוחף את הרב? מאיפה המוטיבציה?‬
‫הם שליחות‪ .‬כמובן‪ ,‬כל אדם בכל כישרון שיש לו‪ .‬לא כל אדם‬         ‫"אני סבור שהחיים של האדם הם שליחות‪ .‬מי שקיבל את‬
‫הוא מחנך אבל בכל מה שהוא עושה הוא צריך לדעת שהוא‬              ‫החיים שלו כל כך הרבה פעמים במתנה‪ ,‬חייב לעשות משהו‬

                                                       ‫מחנך‪.‬‬                                                ‫עם החיים שלו‪.‬‬
‫הנקודה המרכזית שצריך שתהיה לאדם היא השליחות‪ ,‬בכל‬              ‫נקודת המוצא היא שצריך לגדל את הדור שעושה את כל‬
‫מקום שהוא‪ .‬ברוך ה'‪ ,‬צורכי עמך ישראל מרובים‪ ,‬ויש המון‬          ‫הדברים החשובים האלה‪ .‬אנחנו צריכים לגדל דורות שמזדהים‬
‫דברים בהם אפשר להגשים את הערכים – בישיבות ובגרעינים‪,‬‬          ‫עם ייעודו וערכיו של עם ישראל ועם כל ההתרחשויות של ימינו‬
‫אבל גם בתקשורת‪ ,‬במשפט ובכלכלה! צריך לדעת שבכל‬
‫מקום שאין לנו אנשים בו – הוא בעייתי‪ .‬צריכים להיכנס אנשים‬                       ‫אלה ועם ההשגחה האלוקית של ימינו אלה‪".‬‬
                                                              ‫החיים שואבים לאפרוריות‪ ,‬חד גוניות ואי‪-‬עשייה‪ .‬יש לרב‬
                                           ‫לתחומים האלה‪".‬‬
      ‫הרב רואה בפועל את הפירות שבני עקיבא הצמיחה?‬                                                               ‫עצה לכך?‬
‫"בוודאי‪ .‬יש שתי נקודות מרכזיות בהן אני רואה את בני עקיבא‬      ‫"כל אדם נכנס לחיי שגרה‪ ,‬אז צריך התחדשות‪ .‬התורה מלמדת‬
‫לנגד עיניי‪ :‬לימוד התורה וההתיישבות‪ .‬ראינו בקיץ האחרון‬         ‫אותנו שצריך להתחדש תמיד‪ ,‬לגבי כל הדברים‪ ".‬ומיד הרב‬
‫אלפים שסיימו את הש"ס בציונות הדתית‪ .‬הם לא צמחו‬                ‫מוציא חומש ומקריא‪ ,‬עניין אחר עניין‪ ,‬את הצורך בהתחדשות‬
‫על ריק‪ ,‬הם לא הגיעו יש מאין‪ .‬הם צמחו בחינוך של בנ"ע‪.‬‬          ‫שלמדו חז"ל מהפסוקים לגבי התורה‪ ,‬המצוות‪ ,‬הברית עם ה'‬

                                                                                                              ‫וארץ ישראל‪.‬‬
                                                              ‫"כל ההדגשה היא שצריך להתחדש‪ .‬אסור לאדם לשקוט על‬
                                                              ‫השמרים‪ .‬כל אדם צריך לחשוב שלא יהיה כמו ביום האתמול‪.‬‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | חשון תשע"ג ‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8