Page 3 - זרעים - חשוון תשע"ג
P. 3
כתבה מרכזית
היה אצלי אדם שעוסק שנים במחשבים ,נשוי ,ופתאום החליט עמד שם מישהו והקריא שמות .אנשים עולים על האניות ,ורק
לשנות את המקצוע ולהיות רופא .אני לא אומר שמעשית זה השם של אבי המאמץ לא נשמע .בינתיים מתמלאות האנייה
נכון ,אבל עצם המחשבה – להתחדש ,לחשוב מה אני יכול הראשונה והשנייה .הוא בירר והתברר ששמו הוקרא באנייה
הראשונה ,ופספסנו את האנייה הראשונה .אז במקום היינו
לעשות אחרת – זה נהדר". צריכים לעלות על הספינה השלישית .האנייה שהיינו אמורים
לעלות עליה הופצצה על ידי הנאצים ,שמענו את קולות הנפץ.
בני עקיבא
זו הפעם הרביעית שניצלו חיי.
אמנם הרב דרוקמן מכהן כיום כיושב-ראש מרכז ישיבות בני כשהגעתי לארץ שלחו אותי למוסד לילדים בפתח תקווה,
עקיבא וחבר בהנהלת התנועה ,אבל גם הוא התחיל בתנועה 'עלייה' .ההורים שלי הגיעו לארץ רק אחרי המלחמה.
כחניך ומדריך .מאוחר יותר הרב היה שליחה של התנועה כשזה קרה העירו אותי מנהלי המוסד באמצע הלילה ,משום
בארצות הברית .בשנת תשי"ד נמנה הרב עם מדריכי שבט שהחברים שלי במוסד היו כולם יתומים ניצולי שואה ,שלא
'איתנים' של בני-עקיבא ,שבין חניכיו היו (לימים הרבנים) זלמן
ברוך מלמד ,יעקב פילבר ,צפניה דרורי ,בנימין הרלינג ,ידידיה ייפגעו".
כהן ושבתי זליקוביץ ,שייסדו את ישיבת 'כרם ביבנה' .בשנים ידעת שהם בחיים? שמרת על קשר?
1956-1955יצא הרב בשליחות תנועת בני עקיבא לארצות "איך אדע?! לא היה פלאפון ,לא היו מכתבים במלחמה .לא
הברית. ידעתי עליהם כלום כל הזמן הזה.
איך הרב נחשף לבני עקיבא? במוסד הזה היה המפגש הראשון שלי עם בני עקיבא (עליו
"בחורף תש"ו ( )1945הגיעו למוסד 'עלייה' בו למדתי הרב עוד ידובר בהמשך) .באותה תקופה למדתי בישיבת בני עקיבא
נריה עם שלושה מתלמידי הישיבה בכפר הרא"ה .הוא בא
לדבר איתנו על בני עקיבא .אחר כך הגיע חבר הנהלה לדבר בכפר הרא"ה עם הרב נריה ,דמות שמאוד השפיעה עלי.
איתנו ,וכאן נחשפתי לתנועה לראשונה. אחר כך למדתי בישיבת מרכז הרב אצל מורי ורבי ,זכר צדיק
המפגש הראשון שלי עם בני עקיבא הארצית היה בוועידה
השלישית ,בפסח תש"ו .היה כנס בתל אביב של חבריא ב', לברכה ,הרב צבי יהודה קוק ,וגם אצל מורי ורבי הנזיר".
היינו שם והשתתפנו .אחר כך בתש"ז התחלתי בפעילות של בני שלוש הדמויות – הרב נריה ,הרב צבי יהודה והרב הנזיר – יציין
עקיבא בסניף רמת גן .אחרי שהמדריכים שהקימו את הסניף הרב אחר כך – היו המשפיעות ביותר בחייו .בהמשך לימד הרב
בגרו ועזבו ,אנחנו לקחנו על עצמנו את הפעלת המקום". אמונה בישיבת מרכז הרב יחד עם הרב אליעזר ולדמן ,ושניהם
הנושא שבו התנועה תעסוק בחודש הקרוב הוא 'מאמינים הוציאו לאור מחדש את ספרו של הרב קוק " -אורות התשובה".
בדרך' .איך באמת ממשיכים להאמין בדרך ולהתחזק בה? האם "אחרי השנים של הלימוד באתי למרכז שפירא ,לישיבה
הדרך של היום שונה מהדרך של בני עקיבא בתחילת דרכה? התיכונית אור עציון .באתי לכאן אחרי שהישיבה הייתה קיימת
"לגבי הערכים – בוודאי שאין שינוי בהם .הערכים הם אותם שלוש שנים ,באתי לשנה האחרונה של המחזור הראשון .זה
ערכים .השאלה היא איך מגשימים אותם .אין ספק שבזמנו היה לפני ארבעים ותשע שנים .זו השנה החמישים שלי –
הייתה הגשמה בכיוון מסוים .היום כל אחד צריך להגשים לפיו
ענייניו ונטיותיו ,אבל העיקר הוא לחיות חיים ערכיים ובעלי .לא הגעתי באלול תשכ"ג ,עכשיו תשרי תשע"ג".
הרב עשה כל כך הרבה בחייו .הקים ,פעל ,דחף וניהל .מה
לחיות בשביל כסף או כבוד.
צריך להגביר את ההזדהות עם הערכים ולדעת שהחיים שלנו דוחף את הרב? מאיפה המוטיבציה?
הם שליחות .כמובן ,כל אדם בכל כישרון שיש לו .לא כל אדם "אני סבור שהחיים של האדם הם שליחות .מי שקיבל את
הוא מחנך אבל בכל מה שהוא עושה הוא צריך לדעת שהוא החיים שלו כל כך הרבה פעמים במתנה ,חייב לעשות משהו
מחנך. עם החיים שלו.
הנקודה המרכזית שצריך שתהיה לאדם היא השליחות ,בכל נקודת המוצא היא שצריך לגדל את הדור שעושה את כל
מקום שהוא .ברוך ה' ,צורכי עמך ישראל מרובים ,ויש המון הדברים החשובים האלה .אנחנו צריכים לגדל דורות שמזדהים
דברים בהם אפשר להגשים את הערכים – בישיבות ובגרעינים, עם ייעודו וערכיו של עם ישראל ועם כל ההתרחשויות של ימינו
אבל גם בתקשורת ,במשפט ובכלכלה! צריך לדעת שבכל
מקום שאין לנו אנשים בו – הוא בעייתי .צריכים להיכנס אנשים אלה ועם ההשגחה האלוקית של ימינו אלה".
החיים שואבים לאפרוריות ,חד גוניות ואי-עשייה .יש לרב
לתחומים האלה".
הרב רואה בפועל את הפירות שבני עקיבא הצמיחה? עצה לכך?
"בוודאי .יש שתי נקודות מרכזיות בהן אני רואה את בני עקיבא "כל אדם נכנס לחיי שגרה ,אז צריך התחדשות .התורה מלמדת
לנגד עיניי :לימוד התורה וההתיישבות .ראינו בקיץ האחרון אותנו שצריך להתחדש תמיד ,לגבי כל הדברים ".ומיד הרב
אלפים שסיימו את הש"ס בציונות הדתית .הם לא צמחו מוציא חומש ומקריא ,עניין אחר עניין ,את הצורך בהתחדשות
על ריק ,הם לא הגיעו יש מאין .הם צמחו בחינוך של בנ"ע. שלמדו חז"ל מהפסוקים לגבי התורה ,המצוות ,הברית עם ה'
וארץ ישראל.
"כל ההדגשה היא שצריך להתחדש .אסור לאדם לשקוט על
השמרים .כל אדם צריך לחשוב שלא יהיה כמו ביום האתמול.
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | חשון תשע"ג 5