Page 15 - זרעים - כסלו תשע"ב
P. 15

‫קדש חייך‬

‫“עלות השחר”‬

‫על הפער הבלתי נסבל הזה ‪ -‬מנסה תנועת בני עקיבא לגשר‬                      ‫מאת‪ :‬עדיאל בר שלום‪ -‬רמ"ח מעורבות חברתית‬
‫לאורך ‪ 18‬השנים האחרונות‪ .‬תכנית “השחר” הנה תכנית‬              ‫עמדתי שם לראשונה‪ ,‬לפני שנים מספר ‪ -‬נפעם ונרגש‪.‬‬
‫מנהיגות והעצמה לבני ובנות נוער בני הקהילה האתיופית‪.‬‬          ‫מהשמועות הבנתי שמדובר במעמד פרימיטיבי‪ ,‬סקטוריאלי‬
‫מטרת התכנית ללוות את בני הנוער לאורך שנות התיכון‬             ‫ומשונה‪ .‬אף על פי כן רציתי פעם אחת לבוא ולחוש מקרוב‪.‬‬
‫בתקופת עיצוב אישיותם וזהותם‪ .‬התכנית פועלת בלמעלה מ‪-‬‬          ‫להבין לעומק מדוע מתכנסים אנשים מכל רחבי הארץ באותו‬
‫‪ 30‬קבוצות הפרוסות בכל רחבי הארץ ושותפים בה למעלה‬             ‫יום‪ -‬בכל שנה מחדש‪ .‬האם הם מנסים למשוך תשומת לב?‬
‫מ‪ 300-‬נערים ונערות בגילאי התיכון‪ .‬במסגרת התכנית‬              ‫האם זו סתם עילה לעוד מפגש חברתי? אפילו מהחניכים‬
‫לומדים הרבה על ההיסטוריה‪ ,‬המסורת והשורשים‪ ,‬מדברים‬            ‫שלי בשכונה התקשיתי לקבל תשובות מניחות את הדעת‪ .‬הם‬
‫על הכיסופים לארץ ישראל ולציון ‪ -‬אז והיום‪ ,‬מטפחים בהם‬         ‫עצמם התלבטו ל ֶפ ֶשר משמעותו הרוחנית והחברתית של היום‬
‫גאוות אמת על מי ועל מה שהם‪ ,‬ומחזקים אצלם את הביטחון‬
‫במורשתם‪ ,‬בזהותם וביהדותם‪ .‬החניכים בתכנית נפגשים‬                                                                      ‫הזה‪.‬‬
‫פעם בשבוע לשיח ערכי‪-‬חינוכי משמעותי‪ ,‬יוצאים מדי חודש‬
‫לפעילות התנדבותית עם הפנים לקהילה‪ -‬במגוון תחומים ופעם‬        ‫טיילת ארמון הנציב‪ 12:00 ,‬בצהריים‪ .‬אלפי אנשים מבוגרים‬
‫בחודשיים מתכנסים לסמינריון ארצי משמעותי סביב נושאים‬          ‫מצטופפים ברחבה ומאזינים בדבקות לתפילת הקייסים‬
‫של מנהיגות‪ ,‬שליחות‪ ,‬ציונות‪ ,‬עשייה‪ ,‬אמונה‪ ,‬אקטואליה‪,‬‬          ‫‪ -‬מנהיגיה הרוחניים של העדה אשר עומדים על הבמה‬
‫היסטוריה ועוד‪ .‬אחד מאפיקי ההגשמה המרכזיים של התכנית‬          ‫ונושאים תפילה‪ .‬לפתע קלטתי בזווית העין את גב’ מנגיסטו‪-‬‬
‫הוא כמובן אפיק ההדרכה‪ .‬החבר’ה מתחברים‪ ,‬חוזרים בגאווה‬         ‫יהודייה בשנות ה‪ 80-‬לחייה‪ ,‬משתחווה אפיים ארצה ולאחר‬
‫גדולה לסניפים ומובילים אותם‪ .‬אחת התופעות המשמעותיות‬          ‫מכן נושאת את ידיה לכיוון השמים‪ ,‬בעודה ממלמלת מילים‬
‫שיצרה תכנית “השחר” לאורך השנים האחרונות היא הצמחת‬            ‫מהתפילה‪ .‬שאלתי את אדיר‪ -‬חברי הטוב אשר עמד לצדי לפשר‬
‫כוח מנהיגות מקומית בסניפים ופחות ופחות תלות בכוח אדם‬         ‫ההתרחשות‪ .‬הוא הסביר לי שברגעים אלו הקייס זועק על‬
                                                             ‫ירושלים הבנויה‪ ,‬על בית המקדש ועל השיבה לציון‪.‬הבטתי‬
                                     ‫חיצוני של מדריכי החוץ‪.‬‬  ‫בגאווה ובקנאה בגברת והבחנתי בדמעות הזולגות מעיניה‪.‬‬
‫בסיום כיתה י”ב נפרדים החניכים מהתכנית וממשיכים‬               ‫“אתה מבין?” לחש לי אדיר‪ .‬במהלך המסע לארץ ישראל‪-‬‬
‫באהבה‪ ,‬בגאווה ובביטחון לדרכם במסגרות השונות ‪ -‬ישיבות‪,‬‬        ‫האנשים הצדיקים הללו איבדו בני משפחה‪ ,‬איבדו את ממונם‬
‫מכינות‪ ,‬שירות לאומי‪ ,‬שירות צבאי‪ ,‬עתודה וכד’‪ .‬בשלב הזה‬        ‫והותירו הכול מאחור‪ -‬כדי להגשים את החלום הציוני של שיבת‬
‫מסתיים הליווי הפרטני והמובנה בקבוצות ה ֵאם והחבר’ה‬           ‫ישראל לארצו‪ .‬פעם בשנה‪ -‬כפי שהיה נהוג באתיופיה ‪ -‬צמים‪,‬‬
‫קופצים ל”מים העמוקים של החברה הישראלית”‪ .‬עם זאת‪,‬‬             ‫עולים על ההר הגבוה ביותר ומתפללים על ירושלים‪ ,‬על אחדות‬
‫כדי להמשיך ולתמוך מן הצד‪ -‬הקמנו את תכנית “אשריכם”‪-‬‬           ‫ישראל ועל הגאולה‪ .‬עמדתי שם דקות ארוכות‪ ,‬דומע ומנסה‬
‫תכנית הבוגרים של “השחר”‪ .‬בתכנית זו אנו מסייעים להם‬
‫במציאת מסלול מתאים באקדמיה‪ ,‬בקבלת מלגות‪ ,‬באיתור‬                                       ‫להתחבר לקדושה‪ ,‬לגודל‪ ,‬לכיסופים‪.‬‬
‫מקומות עבודה רלוונטיים לאקדמאים ושאינם‪ ,‬ובתחומים‬             ‫לא הרחק משם‪ ,‬במרחק מטרים ספורים מסתובבים בני‬
‫נוספים‪ .‬בה בעת אנחנו נעזרים בבוגרים בחניכה‪ ,‬בליווי‬           ‫הנוער‪ .‬דור ההמשך‪ .‬חלקם הגדול הותיר את המסורת מאחור‬
‫ובהעצמה של חניכי השחר הנוכחיים‪ .‬כיום‪ -‬כ‪ 75%‬ממדריכי‬           ‫ו”המשיך הלאה”‪ .‬הצום‪ ,‬התפילה והכיסופים‪ -‬כבר לא מדברים‬
‫ורכזי תכנית “השחר” הנם בוגרי התכנית אשר חזרו להשפיע‬          ‫אליהם‪ .‬הם מגיעים למפגש חברתי נטו‪ ,‬קונים אוכל מהדוכנים‬
                                                             ‫הפזורים לאורך הטיילת ומסתתרים באופן מודע ומכוון‬
                            ‫ולהצמיח את דור המנהיגים הבא‪.‬‬
‫כמדי שנה ‪ -‬גם השנה אעלה עם חניכי‪ ,‬מדריכי ובוגרי “השחר”‬                            ‫מהזהות‪ ,‬מהשורשים ומהמסורת שלהם‪.‬‬
‫לארמון הנציב בחג הסיגד‪ ,‬נעמוד שם יחד‪ ,‬נלמד‪ ,‬נתחבר‬
‫ונתפלל‪ .‬נצא משם לתהלוכה המונית לכותל המערבי‪ ,‬נחתום‬
‫את היום הקדוש הזה במפקד סיום מרגש ברחבת הכותל‬
‫המערבי שריד בית מקדשנו‪ ,‬נתברך מפי שר המדע ומזכ”ל‬
‫התנועה‪ ,‬ומשם נתפזר חזרה לסניפים לקראת שבת ארגון‬
‫מתוך תחושה עמוקה ונשגבה של קדושת החיים ממש‪ .‬זה‬

                                   ‫ה”קדש חייך” הפרטי שלי‪.‬‬

                  ‫לתגובות‪:‬‬

            ‫‪m-hevratit@bneiakiva.org.il‬‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | כסלו תשע"ב ‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16