איתור סניפים וכפרי בוגרים
כשהספינה מתחילה את מסעה בים היא זקוקה לרוח מתאימה אשר תוביל אותה בבטחה ליעדה.
אילו רוח וערכים יובילו אותנו בדרכנו בתנועה? בפעולה זו נברר את האחריות האישית והכללית שלנו כשבט ואת הערכים שלאורם אנו בוחרים ללכת.
ציוד נדרש: שני דגלים (או חפץ אחר שיכול לדמות חבל), שלושה מקלות, הגדרות ל’רוח נושבת’, חבילת מסטיקים, סוכריות או במבה, דפי ערכים.
שלב א’ – חשיבות הכללים בשבט:
מדריכים יקרים, לפניכם כמה אפשרויות למשחקים. מומלץ לבחור באחת מהן או יותר בהתאם לאופי השבט ולגודלו.
סיכום ביניים: במשחק הדגל ושלושה מקלות ראינו שגבול נותן לנו הרגשת ביטחון, וכשחוצים את הגבול מרגישים חוסר יציבות ובלבול. במשחק אנדרלמוסיה ראינו שהחוקים והגבולות דורשים מאיתנו להתרכז והבנו את החשיבות שכל אחד מחברי הקבוצה יפעל על פיהם כדי שלא יהיה בלגן.
שלב ב’
אפשרות א: קראו את הסיפור עם החניכים.
אפשרות ב: שתפו את החניכים בהצגת הסיפור תוך כדי קריאה שלכם
לאחר הקריאה שאלו את החניכים:
2. משחק ‘הרוח נושבת’: הושיבו את החניכים במעגל שבו כיסא אחד פחות ממספר החניכים. בכל פעם קראו משפט אחר המתחיל במילים: “הרוח נושבת לכיוון כל מי ש…”. מי שהמשפט נכון לגביו מתבקש לקום ממקומו ולהחליף מקום ישיבה עם חברי השבט האחרים שקמו בו בזמן. החניך שיישאר ללא כיסא יעמוד במרכז המעגל, יאמר את ההגדרה הבאה וינסה לתפוס את מקומו של אחד החניכים.
לדוגמה:
הסבירו לחניכים שבסיפור החור בספינה הבנו שיש משמעות ואחריות למעשים שלנו ולכל מעשה יש השפעה על היחיד ועל הכלל בקבוצה. במשחק ‘הרוח נושבת’ ראינו שיש לנו הרבה נושאים משותפים, וכדי שנוכל להפליג ולצאת למסע שלנו אנחנו צריכים לקבוע לאן הרוח שלנו נושבת, וכשבט עלינו לקבוע את הערכים שיובילו אותנו בפעילויותינו בתנועה.
שלב ג’ – בחירת ערכים
חלקו שישה מסטיקים, סוכריות או חתיכות במבה לכל חניך וחניכה, והניחו על הרצפה דפים שכתובים עליהם בגדול מגוון ערכים (נספח 2).
בקשו מהחניכים להסתובב בין הערכים ולהניח את המסטיקים שלהם על שישה מהערכים שהכי חשובים בעיניהם לפעילויותינו כשבט בבני עקיבא.
לאחר שכל החניכים הניחו את המסטיקים סכמו את התוצאות ושאלו:
סיכום: סכמו עם החניכים מהם דרכי ההתנהגות והערכים שאתם מצפים מהם כחניכים בתנועה. בחרו בשלושת הערכים החשובים ביותר לכם כשבט היום, ואם אפשר תלו אותם לזיכרון בחדר של השבט.
צ’ופר:
חלקו את הצ’ופר ובקשו מהחניכים להשלים את האות החסרה. לאחר הקריאה הסבירו לחניכים שכמו שהתקשו לקרוא את הטקסט כשחסרה אות אחת, גם בשבט כאשר חניך אחד לא נמצא השבט חסר, ולכן חשובים לנו האחדות ושיתוף הפעולה.
מכונת הכתיבה שלנו הי% ממודל ישן ו%ף על פי כן הי% פועלת די טוב.
פרט ל%חד המקשים שמת. יש בה %רבעים ו%רבעה מנענעים הפועלים ב%ופן מניח %ת הדעת,
%ך %חד המנענעים %ינו פועל ומקלקל %ת השורה.
לעיתים נר%ה כ%ילו הקבוצה פועלת כמכונת כתיבה זו, כלומר ל% כל ה%נשים פועלים כי%ות,
%פשר שת%מר לעצמך: %ין זה משנה, שהרי %ינני %ל% %דם %חד, %ל% שבכל ז%ת יש חשיבות, הבסיס לכל קבוצה הו% שיתוף פעולה מל% של כל %חד.
לכן להב% %ם תחשוב שהינך רק %דם %חד שמ%מציו %ינם מוסיפים ו%ינם גורעים, זכור %ת מכונת הכתיבה שלי!!!
נספח 1 – החור בספינה
עלינו לטבוע יחדיו או – יחדיו… לשוט!
מעשה שהיה לפני הרבה שנים
עובר הוא מפה לאוזן – מאבות לבנים.
שטה לה ספינה עם מאה חדרים
רב חובל אחד ו… אלפיים נוסעים
הגיעה הספינה לאוקיינוס השחור
המשיכה קדימה בלי להביט אחור
לפתע החלה לנטות על צידה
שאלו את רב החובל, אולם להשיב – לא ידע…
בדקו את כל החבלים, הקרשים והכפתורים
והכל תקין – כל המכשירים כשירים
העבירו את המשא מצד לצד
כל מי שיכול עזר, הושיט יד
אולם הספינה בשלה, אוזן לא מטה
ועל צידה הימני הולכת ונוטה
עובר רב החובל מחדר לחדר
וכל הנוסעים בחיל וברעדה אחריו כעדר
בודקים הם אם הכול במקומו נמצא
ולרגע נדמה כאילו על הספינה קללה רבצה.
ואכן, כשנכנסו לאחד החדרים שבצד ימין
עומד לו אדם בלב האוקיינוס השחור
ובמרכז חדרו קודח הוא חור
כמעט כל הקומה הראשונה מוצפת, והוא ממשיך בנחת
ואז על כתף האדם, יד קשה מונחת…
מה איתך, הן את שפיותך איבדת? הן עוד רגע אחד ומתת
אולם האיש אדיש ובלי לחשוב פעמיים
מגדיל את החור ומכניס עוד מים
ועונה הוא לכל הנוסעים ולרב החובל שאת דעתם הוא אינו מקבל
כי אין הוא קודח בחדרם הם או במסדרון
הוא קודח בחדרו – ואין בכך כל אסון…
….
מובן שכל השומע זאת יצחק,
כי הרי ידוע שכולם בספינה אחת.
נספח 2 – ערכים
תורה ועבודה
כבוד
סדר וניקיון
דרך ארץ
שמחה
עין טובה
אהבת המולדת
יראת שמיים
שיתוף פעולה
הישגיות
הקשבה
התמדה
כוח
כיף
כנות
למידה
מעורבות
נתינה
עקביות
ציניות
שליטה
שמחה
בטיחות