מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

תן לי רק דקה לנשום

תן לי רק דקה לנשום

תן לי רק דקה לנשום

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים | ניצנים | מעלות | מעפילים | הרא"ה | זרעים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
שמיטה | תהליך
  • מתאים ליום חול
8 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

 

שנת השמיטה מתרחשת אחת לשבע שנים. השמיטה מכריחה את בעלי השדה לעצור מהעבודה השוטפת ולפנות זמן לעבודה פנימית ולהתבוננות על חייו. בפעולה נברר מה הם היתרונות של העצירה לצורך התבוננות פנימית בחיים, איך עצירה כזאת דווקא מחזקת את האישיות של האדם ונותנת לו מבט אחר על המציאות.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו את חשיבות הזמן שבו עוצרים מהיום-יום הרגיל.
  2. החניכים יחשבו באילו מצבים בחיים שלהם עצירה והתבוננות יועילו להם.
  3. החניכים ייכנסו לנעליים של החקלאים על ידי בחינה של המצב שהם נמצאים בו.

ציוד נדרש:

שני דגלים בצבעים שונים, שאלות, סלוטייפ, עטים, דפים

שלב א: הדגל

שחקו עם החניכים פעמיים את משחק הדגל.(מתחלקים לשתי קבוצות. לכל קבוצה דגל עליו היא צריכה לשמור, המטרה- להשיג את הדגל של הקבוצה היריבה מבלי להיתפס)

בפעם הראשונה בקשו מהחניכים לשחק בלי לדבר.

בפעם השנייה תנו לחניכים כמה דקות לתכנן את המשחק מראש. במהלך המשחק עצרו שוב ובקשו מהם להתמקד ולתכנן את המשך המשחק.

לאחר מכן שאלו את החניכים:

  • האם הרגשתם הבדל בין המשחקים? מדוע?
  • באיזה משחק הצלחתם יותר?
  • האם התכנון מראש והעצירה במהלך המשחק עזרו לכם?

 

שלב ב: שבת

שאלו את החניכים (אפשר בסבב):

  • מה אתם אוהבים בשבת בבית שלכם?
  • דמיינו מצב שבו לא הייתה שבת בעולם. איך זה היה משפיע על שאר השבוע שלכם?

קראו עם החניכים את הפסוקים (נספח 1). שאלו: מה דומה לדעתכם בין השבת לבין שנת השמיטה?

שנת השמיטה מכונה ‘שבת הארץ’. כמו הארץ גם האדם שובת מטיפולו בשדה. השבת היא הזדמנות למנוחה, לחשבון נפש ולטעינה בכוחות חדשים לקראת השבוע המתקרב. שנת השמיטה, כמו השבת, יכולה להיות לאדם זמן לחשבון נפש ולחידוש כוחות לקראת השנים הבאות.

שלב ג: חשבון נפש

תלו בחדר שאלות והשמיעו מוזיקה נעימה. בקשו מהחניכים להסתובב בחדר ולכתוב לעצמם תשובות על השאלות.

אם רוצים אווירה רצינית יותר, אפשר להחשיך את החדר ולהדליק נרות.

דוגמאות לשאלות:

  • מה הן התכונות החזקות שלי?
  • אילו מהתכונות שלי עליי לשפר?
  • שלוש מטרות שארצה להציב לעצמי לשנה הקרובה
  • מעשה טוב שעשיתי בזמן האחרון
  • מעשה שעשיתי ואני מתחרט/ת עליו
  • במה אני יכול/ה לתרום יותר לסביבה שלי?
  • מי החברים הטובים שלי? מה אני אוהב/ת בחברות איתם?

בקשו מהחניכים לשתף בתשובה אחת שכתבו.

לחניכים קטנים: אפשר להכין קובייה גדולה שעליה השאלות, וכל חניך יזרוק בתורו את הקובייה ויענה על שאלה.

שלב ד: קטע

קראו את הקטע ממסילת ישרים (נספח 1).

שאלו את החניכים:

  • מדוע לדעתכם בחר הרמח”ל דווקא במשל זה?
  • מה יקרה לסוחר שלא בודק את החשבונות שלו אחת לכמה זמן?
  • בנמשל – איך עוזרת לנו עשיית חשבון נפש לעיתים קרובות? במה היא מקדמת אותנו?

שלב ה: סיכום

בדומה למצוות השבת, שנת השמיטה מכריחה את החקלאי לעצור את העבודה השוטפת שלו ולפנות זמן להתבוננות על חייו. חשבון הנפש של החקלאי בשמיטה הוא דבר שכדאי לנו לאמץ לחיים שלנו: אחת לכמה זמן לחשוב על המצב שאנחנו נמצאים בו, על הכוחות שלנו ועל השאיפות שלנו. באמצעות חשבון הנפש נהיה ממוקדים יותר במטרות שלנו ונדע להתקדם ולהשתפר בכל מה שאנחנו עושים.

כעת ננסה לחוות עם החניכים קצת מעולמו של החקלאי הנדרש לעצירה.

חלקו את החניכים לקבוצות, וכל קבוצה תקבל סיטואציה (נספח 3) ותצטרך לבחון אותה על פי השאלות ועל פי מה שלמדנו לאורך הפעולה:

  • מה מרגיש החקלאי?
  • מה הייתם עושים אילו הייתם במצבו?
  • איזה עצה מחזקת תיתנו לו לאור מה שלמדתם בפעולה?
  • נסחו מכתב עידוד מכם לחקלאים השובתים.

נספח 1

“וַיְדַבֵּר ה’ אֶל מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לה’. שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה’ שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר. אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר וְאֶת עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר שְׁנַת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ. וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה לְךָ וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ וְלִשְׂכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבְךָ הַגָּרִים עִמָּךְ. וְלִבְהֶמְתְּךָ וְלַחַיָּה אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ תִּהְיֶה כָל תְּבוּאָתָהּ לֶאֱכֹל” (ויקרא כה, א–ז).

נספח 2

“כלל הדבר: יהיה האדם מעיין על מעשיו כולם, ומפקח על כל דרכיו שלא להניח לעצמו הרגל רע ומדה רעה, כל שכן עבירה ופשע. והנני רואה צורך לאדם שיהיה מדקדק ושוקל דרכיו דבר יום ביומו כסוחרים הגדולים אשר יפלסו תמיד כל עסקיהם למען לא יתקלקלו, ויקבע עתים ושעות לזה שלא יהיה משקלו עראי, אלא בקביעות גדול, כי רב התולדה הוא” (רמח”ל, מסילת ישרים, פרק ג).

 נספח 3

  • שמי שמעון, ויש לי שדות חיטה בצפון. בכל שנה אני עובד קשה לשמר את האדמה, ליצור בסיס לצמיחת יבול משובח. זו עבודה קשה מאוד, אבל יש בה סיפוק גדול. לחרוש, לזרוע, לזבל, להשקות. אבל עכשיו שנת שמיטה, ואסור לטפל באדמה בכלל. מה אעשה?
  • שמי רונן, ויש לי מטעים גדולים של פירות בדרום הארץ. היבול שלנו משובח עד כדי כך שהוא מיוצא לחו”ל, ואנחנו מרוויחים מכך כסף רב. השנה שנת שמיטה, ואסור לסחור בפירות שיגדלו. יש סיכוי שנפסיד כסף רב ויבול איכותי. מה אעשה?
  • שמי שמחה, ואני בעלי כרמים במרכז הארץ. בכל שנה עבודת הכרם גוזלת ממני זמן רב, כי כל עינב ועינב מקבלים יחס של מלכים כדי שיצאו הפירות המשובחים ביותר. זכיתי כבר שלוש שנים בכרם המוביל בארץ, אך השנה שנת שמיטה, ואסור לטפל בכרם בכלל. זה עלול לפגוע בפירות ובשם של הכרם שלנו. מה אעשה?

 

דעתך חשובה לנו