איתור סניפים וכפרי בוגרים
הרב כלפון משה הכהן, שנחשפנו לדמותו בשבת, היה מעריץ נלהב של הרצל ושל התנועה הציונית כולה. תמיכה זו לא פגעה במאומה בתפיסתו הדתית-הלכתית. בפעולה זו נלמד על הציונות מנקודת מבטו של הרב הכהן, נברר היכן היא נוגעת בנו ונקבל השראה מדמותו.
ציוד נדרש- נספחים, אמצעים למשחק קהוט, נייר רצף גדול, טושים
מקורות להרחבה למדריך- אתחלתא היא:
פתיחה
הקציבו לחניכים שלוש דקות ובקשו מכל אחד מהם לחפש בגוגל מידע על ההשפעה של רבי כלפון משה הכהן ולשתף את שאר השבט בפרט אחד שמצאו.
ספרו לחניכים שרבי כלפון משה הכהן היה מנהיג אהוב ונערץ בעל השפעה רבה על בני הקהילה שלו. מתוך אמונתו הגדולה ברעיון הציוני היה בקשר עם גורמים רבים מחוץ לקהילה והטביע את חותמו גם במעגלים רחבים יותר. בפעולה הקרובה נעסוק בהשפעה שלו על הקהילה ובתפיסה הציונית שהנחיל.
אפשרות א: תלו ברחבי החדר או הניחו על הרצפה כמה קטעים (נספח 1). בקשו מהחניכים להסתובב ולקרוא את הקטעים בעיון. גלו להם כי כדאי להם לקרוא את כולם כי זה ישפר את סיכוייהם לנצח אחר כך במשחק.
אפשרות ב: צוותו את החניכים לזוגות או לשלישיות וחלקו לכל קבוצה דף קטעים (נספח 1). הנחו אותם לקרוא יחד את המקורות וגלו להם כי כדאי להם לקרוא את כולם כי זה ישפר את סיכוייהם לנצח אחר כך במשחק.
סיכום קצר (משותף לשתי האפשרויות): ראינו במקורות האלה את תמיכתו של הרב כלפון משה הכהן ברעיון הציונות ובביצועה וכן את השפעתו על קהילתו ובכלל.
בשלב זה נרצה להעמיק את ההבנה באופן חווייתי ומהנה.
לפניכם כמה שאלות ותשובות הקשורות לקטעים שקראו החניכים קודם (נספח 2) וגם קישור וברקוד למשחק ‘קהוט’ עם אותן שאלות (נספח 3). בחרו אם לשחק בקהוט או להשתמש בשאלות ובתשובות בצורה אחרת, המתאימה יותר לכם ולשבט.
הנחיות למשחק קהוט:
הערה למדריכים: אם זו הפעם הראשונה שאתם מתפעלים משחק קהוט, מומלץ להתנסות בו לפני הפעולה עם המשפחה או ביניכם המד”שים כדי לוודא שהתפעול עובד חלק.
לאחר שלמדנו על תפיסת הציונות של הרב כלפון משה הכהן נרצה לחשוב איך התפיסה הזו יכולה לבוא לידי ביטוי בחיים שלנו, אילו עקרונות שהנחו את הרב הכהן יוכלו להנחות גם אותנו כשנרצה ללמוד ולעשות ציונות.
הניחו על הרצפה נייר רצף גדול, כתבו בגדול את המילה ‘ציונות’ ובקשו מהחניכים לרשום מהי ציונות בעיניהם ומה התחדש להם בעקבות הלימוד של תפיסתו הציונית של הרב כלפון משה לגבי הציונות. בקשו מהם להסתכל שוב בקטע האחרון שקראו (בנספח 1). שאלו אותם:
בפעולה זו העמקנו בהכרת דמותו ותפיסת עולמו של רבי כלפון משה הכהן. למדנו מקורות שכתב ושנכתבו עליו העוסקים ביחסו לציונות, חווינו אותם גם במשחק חווייתי ומיוחד, ולבסוף ראינו היכן תפיסתו הייחודית של רבי כלפון משה יכולה להיות רלוונטית גם לחיינו שלנו.
נספח 1 –
קטעים
(ב) ארץ ישראל אשר הייתה ממש מיום שגלינו מארצנו ‘גָּפְרִית וָמֶלַח שְׂרֵפָה כָל אַרְצָהּ; לֹא תִזָּרַע וְלֹא תַצְמִחַ וְלֹא יַעֲלֶה בָהּ כָּל עֵשֶׂב, כְּמַהְפֵּכַת סְדֹם וַעֲמֹרָה אַדְמָה וּצְבוֹיִם אֲשֶׁר הָפַךְ ה’ בְּאַפּוֹ וּבַחֲמָתוֹ’ (דברים כ”ט, כב) – עתה, הודות לאל ברוך-הוא, הרבה עיירות ומושבות בארץ נעשו כגן עדן ובם עובדים הרבה איכרים מאחינו, איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו; ואלפים ורבבות מפירות הארץ ותנובותיה נשלחים לכל קצות התבל למקנה וקניין.
(ג) שפתנו העברייה, אשר כמעט מיום שגלינו ועד עתה הייתה שכוּחה ועזובה ועומדת באותו המצב של הייאוש, ועתה הנה היא שפה חיה מדוברת כמעט בכל ארץ ישראל לגבולותיה סביב…
(ד) סלילת הדרכים והמצאת המכונות הקיטוריות ליבשה, לים ולאוויר, אשר מיום ליום הולכים ומתרבים להקריב המרוחקים בזרוע….
(ו) היישוב אשר גדל ועלה למעלה-ראש בארצנו תובב”א וכמאה מושבות ועיירות אשר היו מני אז ועד עתה למדבר שמם וארץ ציה נהפכו למדינות ועיירות וכפרים.. וכמעט כל עמי התבל וכותבי העיתים בכלל ובפרט מודים ומתפלאים על ההתקדמות של ארצנו בימינו במטעים בצעדים ענקיים שאין דוגמתן בכל העולם.
(ז) התכוננות ‘חבר לאומים’ כלליי לכל עמי ומלכי התבל, אשר מטרתו היחידה היא להשבית ולבטל כל מיני מלחמה מן העולם כולו, על ידי הבנה ישרה בין המתקוממים להילחם. וכבר עשה פרי ותנובה רבה בהשבתת כמה מלחמות מן העולם; ועתיד מזהיר לו עוד להתכונן יותר ויותר עד שיהיו כל מלכי התבל נשמעים לו בלתי יוצא מן הכלל…
(ח) הסכמת והצהרת הממלכה האדירה בריטניא הנאורה יר”ה (ירום הודה). המפורסמת בשם הצהרת בלפור אשר במכתב גלוי לכל העמים הצהיר השר הזה בשם ממלכתו..
(ט) המלחמה העולמית אשר כמוה לא נהייתה וכמוה לא תוסיף – וכמו שאמרו במגילה (יז ע”ב): ‘מלחמה, אתחלתא דגאולה היא’ – וממנה צמחו ב’ עמודי עולם: חבר לאומים יר”ה. וארץ ישראל בית לאומי עברית.
(י) הכוסף והתשוקה לרבים מאחינו בית ישראל לעלות אל הארץ לעובדה ולשומרה, או לנשק את עפרה ולחונן את אבניה…
(יב) התקדמות העיר ‘תל אביב’ אשר הייתה מקרוב ממש למדבר שממה וציה ועתה היא עיר מהוללה בתבל וכולה מיושבת רק מאחינו בית ישראל ודרים בה יותר משמונים אלף מאחינו בית ישראל וכולם מתפרנסים בנחת מיגיע כפם ועתיד מזהיר לה להתקדם כהנה וכהנה.
(יג) מה שבכל התבל כולו נסוגו לאחור כל נתיבי המסחר והתעשייה עשר מעלות אחורנית. ולהפך בארצנו תובב”א הם מתקדמים בצעדים ענקיים עד כי היה דבר זה לשיחה ולפלא לכל עמי התבל” (דרשה לפרשת ניצבים).
נספח 2 –
שאלות ותשובות
תשובה: כשהיו מזכירים את שמו היו מנשקים את ידם, סימן לקדושתו.
תשובה: כי מדובר בגוי, תושב ג’רבא. גם בעבורי היה רבי משה כלפון דמות מוערכת מאוד.
תשובה: בימי המצור והרעב בתקופת מלחמת העולם השנייה דאג לבני קהילתו למזון ותבואה, ובפרט לעניים שבהם.
תשובה: ארבעתם קשורים לתקנות שתיקן רבי כלפון משה בקהילתו.
תשובה: חיזק את ידיהם ואת מעשיהם וראה בהם את תחילתה של הגאולה.
תשובה: לעלות לארץ, כמובן, להיות שם בעלי מלאכה, רועי צאן וחקלאים וכן לתרום מכספם למען הצלחת העלייה לארץ ולפיתוחה.
תשובה: יש חשיבות להשתדלות הטבעית, האנושית. העלייה לארץ היא פיקוח נפש. מצוות עשה של יישוב הארץ על פי הרמב”ן. זה שומר על עם ישראל מפני התבוללות. התנועה הציונית נותנת תקווה לבני עמנו שהתייאשו בגלל אורך הגלות. אף שזו תנועה גשמית לכאורה, היא תנועה רוחנית מאוד.
תשובה: פעמיים ניסה לעלות בעצמו לארץ ישראל, דחף את בני קהילתו לעלות אליה, חתם על מינויים לעיתונים כדי שיוכל להיות מעודכן בהתפתחותה של התנועה הציונית.
תשובה: סימן לכך שהגאולה קרובה.
תשובה: עיירות ומושבות רבות בארץ ישראל פורחות ומשגשגות, עד כדי כך שפירות הארץ מיוצאים לחו”ל, ועל כן זהו סימן כי הגאולה קרובה, ועלינו לסייע לה להתרחש ולעלות לארץ.
תשובה: השפה העברית חזרה להיות מדוברת וחיה, הכבישים וכלי התחבורה מתפתחים, התפתחותה של ארץ ישראל מעוררת התפעלות בעולם כולו.
תשובה: הקמת חבר הלאומים, הגדרת ארץ ישראל בית לאומי לעם היהודי.
נספח 3 –
קישור וברקוד