מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

התאמת פעולה להעברה מרחוק

סוג הפעולה
חוברת
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
7 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

לחצו כאן להורדת החוברת

 

 

מדריכים יקרים

 

אנו חיים בתקופה מורכבת. הקורונה מאלצת אותנו להתרחק ולחשוב על דרכים יצירתיות להמשיך להיפגש ולעסוק בתוכן עמוק ומשמעותי. אתם וודאי שואלים את
עצמכם- איך מעבירים פעולות בתקופה כזו? הכנו לכם מאגר רעיונות ל’תרגום’ של מתודות רגילות לכלים וירטואליים, ובעזרתו תוכלו לתרגם כל פעולה ולהתאימה להעברה בזום. לכל סוג של מתודה כתבנו כמה אפשרויות להעברה מרחוק. תיהנו!

 

דגשים כלליים לפעולה בזום:

  • הפעולה צריכה להיות קצרה יותר מהרגיל. קשה לשמור על קשב ממרחק ולכן כדאי לקצר. העבירו את התוכן באופן ממוקד- קצר וקולע
  • הקפידו על הנראות שלכם- חולצת תנועה, זווית טובה של המצלמה ביחס לפנים שלכם, רקע שקט ובלי הסחות דעת (כמו אנשים שעוברים מאחוריכם, רקע מאוד מקושקש). זה יקל על החניכים להישאר קשובים אליכם
  • הקפידו על סביבה שקטה כך שישמעו אתכם היטב וללא הפרעות
  • בחרו מקום עם קליטת אינטרנט אופטימלית
  • צרו עניין ומתח בקרב החניכים. עשו שימוש בטיזרים לקראת הפעולה, חלקו להם חפצים לבתים, שאלו שאלות מעניינות
  • כוונו את החניכים לפתוח מצלמות. אם הם לא זורמים, שחקו משחק שיביא למצב שבו כל המצלמות פתוחות. חניך שיושב מול מצלמה פתוחה יותר קשוב ומעורב בפעולה.

 

בהצלחה רבה

 

 

דיון-

  • דיון בזום צריך להיות מאוד מונחה כדי שיתאפשר שיח. המנחה יכול לאפשר למשתתף אחד בלבד להגיב בכל פעם על ידי השתקה של כולם ופתיחת מיקרופון למשתתף אחד.
  • פאדלט- כלי שיתופי. קישור לאתר: https://padlet.com/ כל משתתף מבטא את העמדה שלו על גבי הלוח והשאר יכולים להגיב עליה בדרכים רבות- לייק/אנלייק/ תגובה /לעלות בעצמם תכנים כמו קבצים ותמונות.

 

סוגי כלים פאדלט:

  • קנבס- מאפשר ליצור קשר בין פוסטים- מתאים למפת חשיבה
  • רשת- פוסטים מסודרים שהמדריך יכול להכין מראש ואז החניכים רק מגיבים על גבי מה שמוכן או שהם מעלים בעצמם פוסטים ותגובות לנושא נבחר.
  • קיר- פוסטים מעורבבים.
  • עמודות/ מדף- מאפשר ליצור סוג של טבלה. המשתתפים יכולים לגרור מושגים בין עמודות והם יכולים להוסיף בעצמם מושגים לכל עמודה.
  • להקריא אמירות שמבטאות עמדות שונות והמשתתפים מצביעים אם הם מסכימים או לא (באמצעות הכלים של הזום- הרם יד, לייק, הדלקת מצלמה ועוד).

 

ניתן לשמוע מדגם מייצג לכל תגובה- למשל, מישהו אחד שהסכים ומישהו אחד שלא הסכים.

  • בהמשך לסעיף הקודם, אפשר לבקש מכל משתתף להכין מראש פתקים בשני צבעים (או לחלק להם לבתים) ובאמצעותם להצביע.
  • מתחלקים לחדרים ועורכים דיון בקבוצות קטנות
  • להציג ציר של 1-10, להקריא אמירה מסוימת ולבקש מהמשתתפים שידרגו בצ’אט עד כמה הם מסכימים איתה. לאחר מכן אפשר לפנות למשתתף ספציפי ולבקש שיסביר את הדירוג שלו

 

מנטימטר- קישור לאתר https://www.mentimeter.com/

 

ניתן להשתמש באחד מהסוגים הבאים:

  • בחירה מרובה/ עמודות- כל משתתף עונה על אחת מהתשובות שהוא בוחר. למשל: מה אתה אוהב לאכול לארוחת בוקר? טוסט, חביתה או לחמניה עם שוקולד.
  • סקאלה- מ1-5 עד כמה אתה מסכים עם…?

 

המשתתף מצביע על המספר שמייצג אותו.

  • דירוג- אין תשובה נכונה. המשתתף מדרג את הדברים על פי תפיסתו. למשל- דרג בסדר עולה לאיזה מקום היית רוצה להגיע לאחר שיפתח הסגר: ירושלים, החצבאני, אילת, גרנד קניון חיפה, כנרת. אם אני הכי רוצה להגיע לכנרת אני אתן לה את המספר 1, אח”כ אילת, וכן הלאה.

המשתתפים מביעים את עמדתם, במקביל על המדריך לשתף מסף של המנטימטר שדרכו הוא שלח את השאלה על מנת שכל המשתתפים יראו את התוצאות. יש ללחוץ על present  (למעלה מצד ימין). ואז אפשר לבקש התייחסות מנציג/ ממס’ אנשים שסוברים אחרת.

 

לימוד-

  • בלימוד חשוב לשתף מסך עם המקורות, שיהיו לחניכים מול העיניים
  • אפשר לחלק דפי מקורות לבתים
  • לבקש מהמשתתפים שיקריאו קטעים מהלימוד, זה גורם להם להיות חלק ולא ללכת לאיבוד.

 

אם מחלקים בבתים- ניתן להדגיש מראש לחניכים מסויימים חלק בקריאה ולבקש ממי שזה מודגש לו להקריא.

  • ללמוד בקבוצות קטנות על ידי חלוקה לחדרים בזום. נציג מכל חדר משתף כשחוזרים למליאה.
  • חברותות לפני הפעולה- למדריך יש אפשרות לחלק באופן יזום את החניכים עם מחשבה שעומדת מאחורי החיבור, ואפשר גם באופן אקראי.

 

חשוב מאוד לתת לכל חברותא שאלה אחת שעליה היא צריכה לענות בפני כל הקבוצה, כך נוכל לקבל מדד האם הם למדו את החברותא, מה הם למדו ממנה וכיצד להמשיך את המהלך החינוכי שהחברותא הינה חלק ממנו.

  • חברותות בשיחת וידאו בווצאפ

 

סבבים / שיתוף במחשבות-

  • כל אחד משנה את השם שלו בזום למה שהוא רוצה לשתף או לבטא (למשל בסבב של איזו תכונה הכי חשובה במנהיג, משנים את השם לאחריות, ענווה, כריזמה וכו’) (בתוך participants, לוחצים מקש ימני על השם> rename )
  • כל משתתף מביא מהבית חפץ שמבטא את השאלה או הנושא הנבחר
  • כל משתתף מעביר את רשות הדיבור לבא אחריו על פי קריטריון מוגדר מראש, למשל- מי שגר הכי קרוב אליו, מי שלא פגש הכי הרבה זמן וכו’
  • ליצור ענן מילים במנטימטר
  • שיתוף בצ’אט של הזום
  • מפה בפדלט – מוסיפים שם מקום ומתווסף סימון על המפה- למשל, לאיזה מקום בסניף אתה הכי מחובר?

 

לשאלות של כן ולא-

  • להגיב באמצעות הכפיים או הלייק בזום
  • לכבות ולהדליק מצלמה כדי לענות

 

רעיונות למשחקים ומתודות

  • טאבו- שולחים לשחקן בצ’אט פרטי את ההגדרה והמילים שאסור להגיד
  • קפה דילמה בווצאפ- שולחים קטע ושאלות לדיון בקבוצה ודנים
  • נפש תאומה- בוחרים שחקן, שואלים שאלות של ‘או או’ (חורף או קיץ), כל מי שענה הפוך מהשחקן מכבה מסך, עד שנשאר אחד שענה כמוהו בכל השאלות והוא ‘הנפש התאומה’ שלו
  • משחק הכתרים/ חוקיות/ וכו’ אפשר להוציא את המשתתף מהפגישה או לבקש ממנו להשתיק במחשב את הפגישה- להחליט על החוקיות / על המילה/ על ההגדרה לצרף אותו חזרה ולשחק את הניחושים
  • לילה טוב עיירה- אפשר לכבות מצלמות של כולם. לכתוב למשתתף אחד בצ’אט הפרטי שהוא החשוד או העד. רק הוא מדליק את המצלמה שלו בהנחיית המדריך מסמן את מי שהוא בוחר.. כל העיר מתעוררת- מדליקה מצלמות ומהמרים.
  • אפשר לעשות חידון kahoot

 

הרבה מאוד מהמשחקים אפשר לתרגם. למשל, במשחק של רצף משימות (אחרי שמישהו מוחא כפיים תצעק קוקוריקו): אפשר לחלק את פתקי המשימות לבתים, לשלוח בווצאפ בפרטי, לשלוח בצ’אט הפרטי ועוד.

 

אפשרויות נוספות

  • לערוך סקר בזום
  • להכין ערכות מוכנות מראש ולחלק בבתים (למשל- צ’ופר, פזל שצריך להרכיב)
  • לחלק מראש מעטפות שמותר לפתוח רק בזמן הפעולה ובהן שאלה שמופנית לאחד המשתתפים או סיטואציה שעליה צריך להגיב וכו’
  • להשתמש בשירים, סרטונים ומצגות

 

דעתך חשובה לנו