איתור סניפים וכפרי בוגרים
במהלך החודש האחרון דיברנו עם החניכים על ארץ ישראל, ניסינו לגעת בפנים שונות של הקשר שלנו איתה ושל ההימצאות שלנו בה היום, ועכשיו הגיע הזמן להפוך את הדיבורים למעשים. בפעולה הקרובה נעסוק בחשיבות הצעדים הקטנים לתהליך הגדול, ובעיקר ניתן כלים ליישום הנושא עם החניכים.
בחלק זה אנחנו רוצים לדבר על עצם החשיבות שבעשייה; אנחנו רוצים להסביר לחניכים שכל הדברים הגדולים והמשמעותיים ביותר בנויים ממעשים קטנים. החלק הזה חשוב מכיוון שהוא יוצר את הקשר בין הרעיונות הגדולים שדיברנו עליהם בפעולות הקודמות לבין המעשה הספציפי שנעשה בפעולה הזו.
יש כמה דרכים אפשריות להעברת המסר הזה:
1. משחק דג מלוח (לשבטים הצעירים) – בחרו חניך שיהיה הדג המלוח. הוא עומד צמוד לקיר, ושאר המשתתפים עומדים במרחק כעשרה מטר ממנו, מאחורי קו קבוע מראש. הדג המלוח יפנה את גבו למשתתפים, יעצום את עיניו, יקרא “אחת-שתיים-שלוש דג מלוח!”, ויסתכל במשתתפים. בזמן שהוא יקרא יתר המשתתפים יתקדמו לעברו. כאשר הוא יפקח את העיניים הם יקפאו במקום. אם הדג המלוח יראה מישהו זז, הוא יפקוד עליו לחזור לקו התחלה. מטרתם של המשתתפים להגיע אל הדג המלוח ולגעת בו או לגעת בקיר שלידו הוא עומד. ב’דג מלוח’ מי שינסה לרוץ הכול בבת אחת, ייפסל. כדי לנצח ולהצליח לגעת בקיר צריך ללכת לאט-לאט, צעד-צעד. הצעדים הקטנים יוצרים בסוף את מסלול ההגעה לקיר.
2. סיפור – מצורף סיפור של רבי נחמן, מעשה באבן ולב (נספח 1). זה סיפור על מלך שביקש מבנו להרים אבן כבדה מאוד. הבן הצטער כי לא ידע איך להרים את האבן, ולבסוף הסביר לו המלך שעליו לפרק את האבן לחתיכות קטנות. לשבטים הבוגרים אפשר לספר את הסיפור בגרסתו המקורית ולהרוויח מפגש עם המילים המדויקות של ר’ נחמן, ולשבטים הצעירים אפשר לספר אותו בעל פה, במילים שלכם, ולהפוך אותו לציורי וחווייתי (למשל, לתאר את ניסיונותיו של בן המלך: הביא טרקטור, מטוס, גדוד מהצבא וכו’).
3. שיר – ‘שירו של אבא’ (נספח 2). כל פעולה שעושים בבניין הארץ מקדמת את בניין המקדש. בסופו של התהליך הארוך כל הארזים והאבנים הם חלק בלתי נפרד מבניין המקדש עצמו. אפשר להשמיע את השיר או לקרוא את מילותיו.
בחלק הזה אנחנו רוצים לחשוף את החניכים לאפשרויות עשייה רבות למען ארץ ישראל. מצורפת רשימת אפשרויות המחולקת לתחומי עשייה ולרעיונות ספציפיים (נספח 3).
איך עובדים איתה?
1. עברו על הרשימה, נסו לראות מה רלוונטי לשבט שלכם. בשבטים הצעירים כדאי ללכת על משימות ספציפיות, ובשבטים בוגרים – על כיווני מחשבה.
2. עכשיו הזמן להציג את המשימות לחניכים.
אפשר להחליט שנותנים להם לבחור: הניחו על הרצפה פתקים עם המשימות או הכיוונים שהחלטתם ליישם, ותנו לכל אחד שתי מדבקות להניח על הפתקים שהוא רוצה ליישם. בחרו את המשימות שזכו ברוב המדבקות. אפשרות נוספת היא לשים על הרצפה צורת מטרה ולבקש מהחניכים להניח במרכז המטרה את המשימה החשובה, ולהוסיף את המשימות האחרות ביחס המתאים מסביב. הם חייבים להחליט מייד, והצורך להחליט ייצור דיון בשבט ולבסוף יוליד בחירה.
תוכלו גם לבחור בעצמכם את המשימה שאתם מתכוונים למלא עם השבט. הציגו להם את המשימה שנבחרה באופן חווייתי (סרטון, נאום כובש, נתונים).
3. הגעה למשימה פרקטית (מי שבחר משימה ספציפית שידלג לסעיף הבא).
אפשר לעשות את השלב הזה בקבוצות חשיבה או בשבט, לפי מספר החניכים.
שבו עם כיוון העשייה שהחלטתם עליו וחשבו: מהו הצורך, מהו החסר שאנחנו רואים? איך אנחנו יכולים לענות עליו? יכולים = יש לנו כוח אדם, רצון ומסוגלות.
4. חלוקת אחריות – את המשימה שבחרתם פצלו לתחומי אחריות רבים ככל האפשר.
כדאי לקחת נייר רצף, לכתוב את המשימה בכותרת ולהעלות עם החניכים את כל פרטי המשימה עד הפרטים הקטנים ביותר.
למשל: יצירת פחי מחזור לסניף – השגת תקציב, קניית פחים, התייעצות עם הקומונרית איפה כדאי להניחם, כתיבה על הפחים, כתיבת שלט הסבר, הצבתם במקום, תליית השלטים, פרסום בסניף – שלטים: כתיבה, תלייה. הצגה במפקד: לכתוב סיפור, להביא תלבושות, לעשות חזרה.
עכשיו ליד כל משימה קטנטנה רשמו אחראים למילוייה.
הערה: בשבטים שבוחרים מראש משימה ספציפית אתם יכולים לעשות חלק מהדברים מראש, למשל לקנות את הפחים, וככה להפיק את התוצר ממש בתוך הפעולה.
בחלק הזה אנחנו רוצים ליישם את מה שהחלטנו לעשות בחלק הקודם.
הגדירו את הזמן שיש לכם למילוי המשימה לפי גודל המיזם ויכולות החניכים, וצאו לדרך.
דברים שכדאי לזכור:
מעשה במלך ששלח את בנו למרחקים ללמוד חכמות. לימים שב הבן לביתו מלומד בחכמות. פעם אחת ציווה המלך על בנו לקחת אבן גדולה, כגון אבן הרחיים, לטלטלה ולהעלותה לעליית הגג. מסתמא לא יכול הבן לטלטל בידיו אבן גדולה כזו והיה מצטער מאוד, שאינו יכול לקיים כיבוד אב ולמלא את רצונו.
עד שהמלך פתח ואמר לו: כלום יעלה על דעתך שאני אצווה עליך להגביה בידיים אבן גדולה כל כך. ומה גם לטלטלה למעלה? אלא אני נתכוונתי לומר לך שתיקח פטיש חזק ותכה על האבן ותפוצצה לחתיכות קטנות ולאחר כך תוכל להעלותה למעלה.
מילים ולחן: נעמי שמר
אם בהר חצבת אבן להקים בניין חדש
(בהר חצבת אבן להקים בניין חדש)
לא לשווא אחי חצבת לבניין חדש
כי מן האבנים האלה ייבנה מקדש
ייבנה, ייבנה, ייבנה המקדש
אם בהר נטעת ארז, ארז במקום דרדר
(בהר נטעת ארז, ארז במקום דרדר)
לא לשווא אחי נטעת במקום דרדר
כי מן הארזים האלה ייבנה ההר
ייבנה, ייבנה, ייבנה ההר
אם לא שרת לי שיר עדיין, שירה לי מזמור חדש
שהוא עתיק מיין ומתוק מדבש
שיר שהוא עתיק מיין ומתוק מדבש
שיר שהוא כבן אלפיים ובכל יום חדש
ייבנה, ייבנה, ייבנה המקדש
איכות הסביבה
o ליצור פחי מחזור לסניף
o ליצור פסל סביבתי מחומרים ממוחזרים
o לקות שטחים או חופים
חיזוק כוחות הביטחון
o להקים פינה חמה לחיילים
o לצאת לפנק חיילים קרובים
o להשיג תרומות לחיילים בודדים
o לאסוף מכתבים ולשלוח לחיילים
התיישבות
o לחזק יישובים חדשים
o לבנות מצפה, לשפץ מעיין, להקים פינת ישיבה חדשה
o לכתוב מכתבים לחיזוק תושבי עמונה, עפרה או נתיב האבות
o להתנדב במיזמי ‘השומר החדש’ (בבניית טראסות או בחקלאות)
o לארגן יריד מכירות של תוצרת הארץ
העלאת מודעות
o לתלות שלטים במקומות מרכזיים
o להעביר פעילות סניפית
o להעביר פעילות אחרי הצוהריים במקום מרכזי או בבוקר בבתי ספר
o להוציא דבקיות (סטיקרים) ולחלק
o לארגן מפגש הסברה עם חברי תנועה אחרת
o לארגן טיול או סיור שבטי משמעותי (בבית משפט, למשל)