מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בידנו הדבר

בידנו הדבר

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
אופק | יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קיימות | ארץ ישראל | אכפתיות
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

אחרי שנפגשנו עם תפקידנו בעולם ועם הציווי הבסיסי לעובדה ולשומרה, ניכנס פנימה ונתעסק בנושאים הרלוונטיים ביותר לימינו ולחניכינו: שמירה על ניקיון ברשות הרבים ואיסור בל תשחית, המקבל משמעות נוספת כשמדובר בחברה החיה בתרבות שפע.

מטרות הפעולה

1. החניכים ייפגשו עם איסור בל תשחית ועם המשמעות שהוא מקבל בימי תרבות שפע.
2. החניכים יבינו את החשיבות של השמירה על הניקיון ברשות הרבים.
3. החניכים יציגו צעדים מעשיים שיוכלו לעשות כדי לשמור על רשות הרבים ולמנוע בזבוז.

ציוד נדרש:

  • תמונות
  • כרטיסיות גזורות מראש 
 

מהלך הפעולה:

שלב א:

שאלו את החניכים: מישהו יודע מה זה בל תשחית? 
אם החניכים ענו בחיוב, בקשו מאחד החניכים לומר מה הוא יודע על איסור בל תשחית.
 
ספרו לחניכים שאיסור בל תשחית הוא איסור מהתורה שאוסר להשחית ולקלקל דברים שאנשים אחרים יוכלו ליהנות מהם ולהשתמש בהם.
 
הדגימו את הדברים הנכללים באיסור בל תשחית באמצעות תמונות (נספח 1).
הציגו אותן לחניכים ובקשו מהם להרים יד אם לדעתם היו יכולים או רוצים להשתמש בדברים שהצגתם (אפשר תוך כדי ההצגה על כל אחד, ואפשר בסיום ההצגה).
 
לשבטים ברמה גבוהה יותר: בקשו מהחניכים לתת דוגמאות בעצמם לדברים שאפשר ליהנות מהם וחבל אם ישחיתו ויקלקלו אותם. אם הדוגמאות נמצאות בתמונות שגזרתם, הראו את התמונה. 
 
 
סכמו: הכרנו את איסור בל תשחית, איסור שבא לשמור על העולם ועל בני האדם, שלא נבזבז את המשאבים שלנו סתם אלא ננצל את מה שיש לעולם להציע לנו כך שכולם יוכלו ליהנות מהם ולהשתמש בהם.
 
 

שלב ב:

אפשרות 1:
בקשו מהחניכים לתאר לעצמם שהם ברחוב ופתאום הם רואים איש זורק עטיפה של חטיף על הרצפה.
 
שאלו את החניכים:
 
  • איך הייתם מגיבים?
  • האם אתם מסכימים עם המעשה או חושבים שהוא לא בסדר?
  • מה הייתם אומרים לאותו איש?
  • מדוע צריך לשמור על הרחוב ועל הסביבה הציבורית נקיים?

 

גזרו מראש כרטיסיות של סיבות (נספח 2), ופזרו אותן על הרצפה אחרי שהחניכים יענו.
 
אפשרות 2:
 
צאו עם החניכים אל מחוץ לסניף ועשו איתם סיבוב בקרבת מקום. לפני היציאה בקשו מהם להסתכל ולספור כמה לכלוכים הם רואים ברחוב.
 
לאחר הסיבוב עבדו את מה שעברתם. שאלו את החניכים:
 
  • כמה לכלוכים ראיתם?
  • האם לדעתכם זה בסדר שהרחוב מלוכלך?
  • למה חשוב שנשמור על הרחוב ועל הסביבה הציבורית נקיים?
 
השתמשו בכרטיסיות של הסיבות כדי להנכיח את התשובות של החניכים או להציע להם תשובות נוספות שלא חשבו עליהם.
 

שלב ג: 

סכמו מה עברנו בפעולה עד כה-
 
למדנו על המרחב הציבורי וראינו שחשוב לשמור על הניקיון בו לטובת כולנו. פגשנו את איסור בל תשחית והבנו כמה חשוב דווקא בימינו, שיש לנו כל כך הרבה שפע, לשמור עליו ולוודא שלא מבזבזים דברים שאחרים יוכלו להשתמש בהם. עכשיו ננסה לחשוב מה אנחנו, חניכי שבט יובל/אופק בסניף ______, יכולים לעשות כדי לשפר את המצב.
 
חלקו את השבט לשתיים-שלוש קבוצות (תלוי במספר החניכים ובמספר המדריכים) כך שכל מדריך ישב עם קבוצה. החניכים בליווי המדריך יצטרכו לבחור את אחד הנושאים ולחשוב על משהו שהם יכולים לעשות כדי לסייע בשמירה על הנושא (לדוגמה, לקחת שקיות זבל למסעות ולחלק לשבטים אחרים, לשמור על אוכל במקום לזרוק לפח ולוודא שיגיע למישהו אחר שיוכל ליהנות ממנו, להעלות את המודעות בסניף לניקיון בסניף ובסביבה באמצעות שלטים שמעודדים ניקיון ושלטי הנחיות לשמירה על הניקיון, לקחת לצלחת רק מה שנאכל ולא להגזים, לפתוח גמ”ח שאוסף בגדים בסניף ומעביר אותם ליד שנייה ועוד). נסו לכוון את החניכים לדברים שהם יכולים לעשות, אפשר בחייהם הפרטיים ואפשר בשבט.
 
לאחר שהקבוצה בחרה מה לעשות חברו עם החניכים הצגה קצרה (דקה או שתיים) שמציגה את מה שתעשו.
 
 

אפשרות נוספת:

פזרו על הרצפה כל מיני דברים שאפשר לעשות כדי למנוע בל תשחית או לשמור על הניקיון ברשות הרבים (נספח 3). הסבירו בקצרה מה הכוונה בכל דבר ובקשו מכל חניך לספר בתורו איזה מעשה הוא בוחר.
 

סיכום:

הכרנו את איסור בל תשחית ונפגשנו עם הצורך לשמור על ניקיון ברשות הרבים. הבנו שכיום אפילו יותר מפעם חשוב מאוד לשמור על שני הדברים האלה. בחרנו איך אנחנו נוכל לעזור ולהשפיע על הנושאים החשובים ובכך לעזור לכלל האנושות ולעולם. 
 
 

נספחים:

נספחים בידנו הדבר – להורדה לחצו כאן!

דעתך חשובה לנו