איתור סניפים וכפרי בוגרים
במסגרת הנושא המחוזי של הקיץ נרצה להעמיק עם החניכים בנקודה שהמקום שבו הם מתגוררים וגדלים הוא הבית, ואנחנו שמחים בביתנו וגאים בו
דגלים, סיטואציות (נספח 2), צ’ופרים.
שחקו עם החניכים משחק שיש בו מקום שכאשר מגיעים אליו השחקנים מוגנים, והוא בעצם ‘הבית שלהם’:
אפשרות א: משחק הדגל
חלקו את השבט לשתיים ותנו דגל לכל קבוצה. על כל קבוצה להקים לעצמה בסיס שבמרכזו נמצא הדגל שלה. אם מישהו מקבוצה אחת נתפס בבסיס של הקבוצה האחרת, הוא נחשב שבוי – אך בשטח שלו אסור לתפוס אותו. אפשר לערוך חילופי שבויים או מבצע להצלת השבויים וחטיפתם מידי הקבוצה היריבה. המשחק מסתיים כאשר אחת הקבוצות מצליחה לגנוב את הדגל של הקבוצה היריבה ולהביאו לשטחה שלה.
אפשרות ב: הקדרים באים
החניכים עומדים בצד אחד של המגרש, ובאמצע עומד ה’קדר’. כשהוא צועק ‘הקדרים באים’, על כל החניכים לעבור לצד השני של המגרש בלי שהוא יתפוס. הנתפסים בשטח המגרש הופכים גם הם לקדרים.
אפשרות ג: הריבוע
העמידו ארבעה חניכים כך שייצרו ארבע פינות של ריבוע, ובאמצע העמידו חניך נוסף. החניכים העומדים בקדקודי הריבוע צריכים להחליף ביניהם מקומות בלי שהחניך באמצע יתפוס את אחת הפינות. המטרה של החניך הניצב באמצע היא לתפוס פינה, והמטרה של החניכים בריבוע היא להישאר בו.
החניכים יכירו בכך שהמקום שבו הם גרים הוא מאפיין מרכזי בחיים שלהם. לאחר ששיחקו משחק שבו רצו לשמור על הבית או להגיע אליו כדי להרגיש מוגנים, נרצה להכיר את הבית שלנו קצת יותר.
בקשו מאחד החניכים לדמיין שאינכם מכירים זה את זה, והוא צריך להציג את עצמו לפני הקבוצה הצגה ראשונית של היכרות. אפשר לחזור על כך עם כמה חניכים.
בקשו מהחניכים לציין מהן שלוש העובדות הראשונות שהם מספרים על עצמם כשהם מגיעים למקום חדש.
בדרך כלל הצגה עצמית שלנו תכלול את השם שלנו, מאיפה אנחנו ואולי גיל או פרט על המשפחה. הפנו לכך את תשומת לב החניכים.
בשבטים בוגרים אפשר לפתוח דיון קצר: למה אלו המאפיינים שבהם אנחנו בוחרים להציג את עצמנו?
ב. אמת או שקר – חפשו עובדות על היישוב או על העיר שאתם גרים בה, ובחלקן שבשו פרטים. החניכים יצטרכו לומר איזה משפט הוא אמת ואיזה הוא שקר.
אפשרות ב: ספיד דייט – אני והיישוב שלי
העמידו את החניכים (או הושיבו אותם) בשני מעגלים, כאשר המעגל הפנימי פונה אל המעגל החיצוני – ולכל חניך יש בן זוג מולו. העלו נושא או שאלה לשיחה (נספח 1), ותנו לכל זוג דקה לדבר על הנושא. כעבור דקה בקשו מכל יושבי המעגל החיצוני לזוז מקום אחד ימינה. הכול יקבלו בן זוג חדש, ותוכלו לחזור על התהליך בהעלאת נושא אחר.
עוד ירידה לעומק המקום שאתם גרים בו בעזרת מתודה של שכנוע, שבה החניכים יצטרכו לומר למה כדאי לגור פה.
חיים ולאה הם זוג שמתעניינים לעבור לגור ביישוב שלכם. עליכם לספר להם על המקום, לתאר להם את החיים פה ולשכנע אותם למה כדאי להם לבוא דווקא לכאן.
אפשר לעשות זאת בכמה אופנים:
אפשרות א: הצגה – הגיעו מחופשים לזוג המתעניין ופנו לחניכים בשאלות ישירות.
אפשרות ב: בקשו מהחניכים לתכנן סיור מודרך לחיים ולאה, שבו מקומות חשובים ביישוב שכדאי שיראו.
אפשרות ג: (לחניכים בוגרים) חלקו את החניכים לקבוצות ותנו לכל אחת פתק עם תיאור סיטואציה (נספח 2). הם יגיבו לסיטואציה בקבוצה ולאחר מכן ישתפו את כל השבט.
המקום שאנחנו גרים בו הוא מקום מרכזי ומשמעותי בחיים שלנו, הוא הבית שלנו ואנחנו אוהבים אותו ושמחים תמיד לחזור אליו. אנחנו צריכים להיות שמחים וגאים במקום הזה ולהבין שיש בו דברים שאין בשום מקום אחר.
חלקו לחניכים את השיר ‘כאן’ של עוזי חיטמן (נספח 3) וסיימו את הפעולה בשירה משותפת.
רשימת נושאים:
סיטואציות:
כאן (עוזי חיטמן)
כאן ביתי פה אני נולדתי
במישור אשר על שפת הים
כאן החברים אִתם גדלתי
ואין לי שום מקום אחר בעולם
כאן ביתי פה אני שיחקתי
בשפלה אשר על גב ההר
כאן מן הבאר שתיתי מים
ושתלתי דשא במדבר.
כאן נולדתי כאן נולדו לי ילדיי
כאן בניתי את ביתי בשתי ידיי
כאן גם אתה אִתי וכאן כל אלף ידידיי
ואחרי שנים אלפיים סוף לנדודיי.
כאן את כל שיריי אני ניגנתי
והלכתי במסע לילי
כאן בנעוריי אני הגנתי
על חלקת האלוהים שלי.
כאן נולדתי…
כאן את שולחני אני ערכתי
פת של לחם פרח רענן
דלת לשכנים אני פתחתי
ומי שבא נאמר לו “אהלן”.
כאן נולדתי…