מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אין כמו בבית

חיבור למקום שבו אנו מתגוררים.

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
ללא
  • מתאים לשבת
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

במסגרת הנושא המחוזי של הקיץ נרצה להעמיק עם החניכים בנקודה שהמקום שבו הם מתגוררים וגדלים הוא הבית, ואנחנו שמחים בביתנו וגאים בו

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שלמקום שבו הם גדלים יש השפעה גדולה עליהם.
  2. החניכים יבחנו את הערך במגורים דווקא היכן שהם גרים.
  3. החניכים ישתפו מהו הערך של המקום שבו הם גרים.

ציוד נדרש:

דגלים, סיטואציות (נספח 2), צ’ופרים.

 

מהלך הפעולה:

שלב א פתיחה

שחקו עם החניכים משחק שיש בו מקום שכאשר מגיעים אליו השחקנים מוגנים, והוא בעצם ‘הבית שלהם’:

אפשרות א: משחק הדגל

חלקו את השבט לשתיים ותנו דגל לכל קבוצה. על כל קבוצה להקים לעצמה בסיס שבמרכזו נמצא הדגל שלה. אם מישהו מקבוצה אחת נתפס בבסיס של הקבוצה האחרת, הוא נחשב שבוי – אך בשטח שלו אסור לתפוס אותו. אפשר לערוך חילופי שבויים או מבצע להצלת השבויים וחטיפתם מידי הקבוצה היריבה. המשחק מסתיים כאשר אחת הקבוצות מצליחה לגנוב את הדגל של הקבוצה היריבה ולהביאו לשטחה שלה.

אפשרות ב: הקדרים באים
החניכים עומדים בצד אחד של המגרש, ובאמצע עומד ה’קדר’. כשהוא צועק ‘הקדרים באים’, על כל החניכים לעבור לצד השני של המגרש בלי שהוא יתפוס. הנתפסים בשטח המגרש הופכים גם הם לקדרים.

אפשרות ג: הריבוע
העמידו ארבעה חניכים כך שייצרו ארבע פינות של ריבוע, ובאמצע העמידו חניך נוסף. החניכים העומדים בקדקודי הריבוע צריכים להחליף ביניהם מקומות בלי שהחניך באמצע יתפוס את אחת הפינות. המטרה של החניך הניצב באמצע היא לתפוס פינה, והמטרה של החניכים בריבוע היא להישאר בו.

 

שלב ב

החניכים יכירו בכך שהמקום שבו הם גרים הוא מאפיין מרכזי בחיים שלהם. לאחר ששיחקו משחק שבו רצו לשמור על הבית או להגיע אליו כדי להרגיש מוגנים, נרצה להכיר את הבית שלנו קצת יותר.

 

  1. נעים להכיר

בקשו מאחד החניכים לדמיין שאינכם מכירים זה את זה, והוא צריך להציג את עצמו לפני הקבוצה הצגה ראשונית של היכרות. אפשר לחזור על כך עם כמה חניכים.
בקשו מהחניכים לציין מהן שלוש העובדות הראשונות שהם מספרים על עצמם כשהם מגיעים למקום חדש.
בדרך כלל הצגה עצמית שלנו תכלול את השם שלנו, מאיפה אנחנו ואולי גיל או פרט על המשפחה. הפנו לכך את תשומת לב החניכים.

בשבטים בוגרים אפשר לפתוח דיון קצר: למה אלו המאפיינים שבהם אנחנו בוחרים להציג את עצמנו?

 

  1. אפשרות א: עד כמה אתם מכירים את המקום שבו אתם גרים?
    א. חידון – חפשו מידע על היישוב או על העיר שאתם גרים בה וערכו חידון לחניכים. אפשר להעניק פרסים לעונים נכונה או לקיים תחרות בין שתי קבוצות.
    (שאלות לדוגמה: באיזו שנה הוקם היישוב, על ידי מי, כמה תושבים גרים בו, פרטים מההיסטוריה, אירוע שהתרחש).

ב. אמת או שקר – חפשו עובדות על היישוב או על העיר שאתם גרים בה, ובחלקן שבשו פרטים. החניכים יצטרכו לומר איזה משפט הוא אמת ואיזה הוא שקר.

 

אפשרות ב: ספיד דייט – אני והיישוב שלי

העמידו את החניכים (או הושיבו אותם) בשני מעגלים, כאשר המעגל הפנימי פונה אל המעגל החיצוני – ולכל חניך יש בן זוג מולו. העלו נושא או שאלה לשיחה (נספח 1), ותנו לכל זוג דקה לדבר על הנושא. כעבור דקה בקשו מכל יושבי המעגל החיצוני לזוז מקום אחד ימינה. הכול יקבלו בן זוג חדש, ותוכלו לחזור על התהליך בהעלאת נושא אחר.

 

שלב ג

עוד ירידה לעומק המקום שאתם גרים בו בעזרת מתודה של שכנוע, שבה החניכים יצטרכו לומר למה כדאי לגור פה.

חיים ולאה הם זוג שמתעניינים לעבור לגור ביישוב שלכם. עליכם לספר להם על המקום, לתאר להם את החיים פה ולשכנע אותם למה כדאי להם לבוא דווקא לכאן.

אפשר לעשות זאת בכמה אופנים:

 

אפשרות א: הצגה – הגיעו מחופשים לזוג המתעניין ופנו לחניכים בשאלות ישירות.

אפשרות ב: בקשו מהחניכים לתכנן סיור מודרך לחיים ולאה, שבו מקומות חשובים ביישוב שכדאי שיראו.

אפשרות ג: (לחניכים בוגרים) חלקו את החניכים לקבוצות ותנו לכל אחת פתק עם תיאור סיטואציה (נספח 2). הם יגיבו לסיטואציה בקבוצה ולאחר מכן ישתפו את כל השבט.

 

סיכום

המקום שאנחנו גרים בו הוא מקום מרכזי ומשמעותי בחיים שלנו, הוא הבית שלנו ואנחנו אוהבים אותו ושמחים תמיד לחזור אליו. אנחנו צריכים להיות שמחים וגאים במקום הזה ולהבין שיש בו דברים שאין בשום מקום אחר.

 

הצעה לצ’ופר:

חלקו לחניכים את השיר ‘כאן’ של עוזי חיטמן (נספח 3) וסיימו את הפעולה בשירה משותפת.

 

נספחים

נספח 1 –

רשימת נושאים:

  • ציינו מקום ביישוב שיש לכם זיכרון ראשון ממנו
  • תארו את הדרך מהבית שלכם עד לסניף
  • ספרו על מקום ביישוב שאתם אוהבים לבלות בו
  • ספרו על מקום ביישוב שנפלתם בו פעם
  • ספרו על מקום ביישוב שאתם חושבים שצריך לשנות
  • לו יכולתם להוסיף משהו ליישוב, מה זה היה?
  • מה אתם אוהבים ביישוב?
  • מה אינכם אוהבים ביישוב?

 

נספח 2 –

סיטואציות:

  1. חיים ולאה הם זוג שמתעניין לעבור לגור ביישוב שלכם, ועליכם לספר להם על המקום, לתאר להם את החיים פה ולשכנע אותם למה כדאי להם לבוא לגור דווקא כאן.
  2. ג’ק ובן הם תיירים משוודיה שבאו לבקר ביישוב שלכם. עליכם לחשוב מה ביישוב אתם רוצים להראות להם, להיכן לקחת אותם ומה אתם רוצים לספר על היישוב.
  3. נעמי היא חברה שפגשתם במחנה מסניף תל אביב מרכז והיא נורא מתעניינת בחיים שלכם כאן ביישוב כי הם קצת שונים משלה. מה תספרו לה על החיים פה?
  4. ההורים שלכם חושבים לעבור לגור במקום אחר בארץ ואתם רוצים לשכנע אותם להישאר כאן בכל מחיר.

 

נספח 3 –

כאן (עוזי חיטמן)

כאן ביתי פה אני נולדתי 
במישור אשר על שפת הים 
כאן החברים אִתם גדלתי 
ואין לי שום מקום אחר בעולם 

 

כאן ביתי פה אני שיחקתי 
בשפלה אשר על גב ההר 
כאן מן הבאר שתיתי מים 
ושתלתי דשא במדבר.

 

כאן נולדתי כאן נולדו לי ילדיי 
כאן בניתי את ביתי בשתי ידיי 
כאן גם אתה אִתי וכאן כל אלף ידידיי 
ואחרי שנים אלפיים סוף לנדודיי.

 

כאן את כל שיריי אני ניגנתי 
והלכתי במסע לילי 
כאן בנעוריי אני הגנתי 
על חלקת האלוהים שלי.

 

כאן נולדתי…

 

כאן את שולחני אני ערכתי 
פת של לחם פרח רענן 
דלת לשכנים אני פתחתי 
ומי שבא נאמר לו “אהלן”.

 

כאן נולדתי…

 

דעתך חשובה לנו