מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אז איך זה עובד?

אז איך זה עובד?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
בני עקיבא | נושא שנתי | חודש ארגון | תשעים שנה של משפחה
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
9 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

כללים וחוקים נשמעים לנו כמו דברים ששייכים לבית הספר, אבל האמת היא שבכל מקום יש חוקים, ואפילו במקומות שאין חוקים יש חוק – שבמקום הזה לא מתנהלים לפי חוקים… 
גם בתנועה יש חוקים נעימים וטובים שעוזרים לתנועה להיות שמחה ופעילה! מטרת הפעולה היא להסביר לחניכים על התנהלות התנועה כדי שידעו מה מצופה מהם כחברים בתנועה וכן שידעו איך מתנהלים הדברים בכלל.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו מה מצופה מהם כחברי בני עקיבא (תלבושת, מפקד, זמנים).
  2. החניכים יכירו את מערכת התנועה (הנהלה ארצית, מחוז, קומונרית, מדריכים, שבטים, שבט).
  3. החניכים יערכו מפקד פתיחה חגיגי לרגל כניסתם לתנועה.

 

ציוד: תמונות של התלבושת, חולצת תנועה, שלטים של בעלי התפקידים

מהלך הפעולה

שלב א – תלבושת בסניף

למדריכים: כעת נבנה בחניכים את ההבנה מהו הלבוש שבו יש להגיע למפקד. התייחסנו לסניפים שיש להגיע בהם בכחול לבן. אם אצלכם בסניף גם החניכים צריכים לבוא בחולצת תנועה, או לחלופין יש כללים קצת אחרים – התאימו את המתודה לנעשה אצלכם. כמו כן תוכלו לנצל את הפעולה כדי לקבוע כללי לבוש (לדוגמה, לא באים במכנסי ג’ינס בשבת, אין לבוא לסניף בגופיות וכו’).


נכון ולא נכון בתמונה
הציגו תצלומים של אנשים (אפשר לצלם מראש את האחים שלכם או את החברים שלכם), ולאחר כל הצגה החניכים יצטרכו לגלות מה היה לא נכון בהתנהגותו של החניך שבתמונה:

    • חניך לובש חולצה לבנה ומכנסיים בצבע בז’ (או כל צבע אחר פרט לכחול).
    • חניך לובש מכנסיים כחולים וחולצה תכלת (או כל צבע אחר פרט ללבן).
    • חניך לובש כחול-לבן אך חסר עניבה.
    • חניך לובש כחול-לבן ועניבה אך מגיע באיחור למפקד (רץ או משהו מעין זה).

 

לאחר שהחניכים יגלו את הטעות שבכל אחת מהתמונות, בקשו מאחד החניכים להסביר מה הלבוש שבו יש להגיע למפקד.

  • דיון: כדי לתת ללבוש של החניכים חשיבות ודרמטיות כדאי להבין את משמעותה של תלבושת. עיסוק זה יכול לעזור לחניכים להבין את חשיבות ההקפדה על כחול-לבן ועל חולצת תנועה בסניפים שמקפידים בהם על כך.

 

שאלו את החניכים:

    • כאשר אנו הולכים ברחוב, כיצד אנו יכולים לדעת שאנו רואים חייל?
    • כאשר אנו נמצאים בבית חולים, כיצד אנו יכולים לדעת מיהי אחות?
    • כאשר אנו הולכים לחתונה, כיצד אנו יכולים לדעת מיהי הכלה?

דרך אוסף השאלות האלו יש להבהיר לחניכים את חשיבותה של תלבושת: הרבה פעמים הלבוש הוא שעוזר לנו להבין מי האדם שעומד מולנו, מה התפקיד שלו, מהן המחשבות שלו, מה תחום האחריות שלו ועוד.

חולצת תנוענ

הראו לחניכים חולצת תנועה ושאלו אותם: מה מייחד את החולצה הזו מסתם חולצה רגילה?

התייחסו בהתחלה למראה החיצוני של החולצה:

    • צבע תכלת (או לבן)
    • שרוך כחול
    • שני כיסים בחלק הקדמי של החולצה
    • סמל תנועת בני עקיבא מגוהץ על אחד הכיסים (זה המקום והזמן לחזור על משמעות הסמל של התנועה, כפי שהסברנו ביחידות הקודמות)

 

שאלו את החניכים: מה אתם יכולים לדעת על מי שלובש את החולצה הזו?

סביר להניח שהחניכים יגידו: שהוא שייך לתנועת בני עקיבא, אולי זו הקומונרית או המדריך, שהוא דתי וכו’.

דרך שאלות אלו חדדו את החשיבות של ההקפדה על תלבושת של בני עקיבא במפקדים ובפעולות.

שלב ב – איך נראה מפקד?

בשלב זה אנחנו רוצים לתרגל עם החניכים את כללי העמידה במפקד: עמידה בשקט והקשבה לדברי הקומונרית, שאומרת: “חופשי”, “הקשב”, “עמוד דום”, “עמוד נוח”. כידוע, לכל ילד יש קושי לעמוד בשקט זמן ארוך, ועל כלל זה כדאי לכם, המדריכים, להקפיד כבר מההתחלה.

  • משחק השקט: נעמיד את כל החניכים בשורה ליד הקיר ועליהם להיות בשתיקה. הראשון שידבר, ייפסל ויתיישב. החניך שיישאר אחרון לעמוד ליד הקיר – יזכה במשחק.אתם כמדריכים יכולים לנסות להפסיל את החניכים: הצחיקו אותם, דברו איתם, גרמו להם לדבר זה עם זה. לפני תחילת המשחק הסבירו לחניכים שתנסו להפסיל אותם כדי שיבינו שזה חלק מהמשחק.
  • משחק הרעש: כל חניך צריך לצעוק בקול רם, לדבר או לשיר במשך 30 שניות, וברגע שיפסיק תעבור האחריות לרעש לחניך שיושב על ידו. חניך שלא יצליח להרעיש במשך 30 השניות שלו, ייפסל ויצא מהמשחק. אתם, המדריכים, אחראים לשעון במהלך המשחק, ובכל חצי דקה עליכם לסמן לחניך הבא שהגיע תורו להרעיש. החניך שיישאר אחרון במשחק – יזכה.

שאלו את החניכים:

  • איזו התנהגות מתאימה יותר לעמידה במפקד בני עקיבא?
  • איזו התנהגות מתאימה יותר לזמן תפילת מנחה או ערבית בסניף?

הסבירו לחניכים שאף על פי שעמידה שקטה במשך כמה דקות אינה משימה פשוטה כל כך, אנחנו רוצים להחליט כשבט שאנחנו נהיה בשקט בזמן המפקד: איננו מדברים זה עם זה, איננו צועקים ואיננו שרים סתם ככה (אלא בזמן שירת ההמנון).

למדו את החניכים את העמידה במפקד הסבירו לחניכים כיצד צריכים להניח את הידיים כאשר הקומונרית אומרת: “חופשי” ו”הקשב”. הסבירו לחניכים כיצד יש לעמוד כאשר הקומונרית אומרת: “עמוד נוח” ו”עמוד דום”. תרגלו איתם כמה פעמים.

שחקו עם החניכים ‘חופשי–הקשב’ בדומה למשחק: ‘ים–יבשה’ (בלבלו את החניכים ואמרו בזריזות את ההנחיות. חניך שייפסל, כלומר יניח את הידיים שלא בהתאמה להנחיה, יצא מהמשחק). אם לחניכים יש סבלנות, אפשר לשחק את אותו משחק גם עם ההנחיות ‘עמוד נוח’ ו’עמוד דום.

הסבירו לחניכים בקצרה את שני האלמנטים הנוספים המתרחשים במפקד: ספירת החניכים בסניף ושירת ההמנון, שלימדתם ביחידה השנייה.

 

שלב ג – היכרות עם בעלי תפקידים

בשלב זה נפגיש את החניכים עם שלל הדמויות שיש במערכת תנועת בני עקיבא, והחניכים יבינו מה תפקיד כל אחת מהדמויות.

בחרו כמה חניכים והדביקו לכל חניך שלט אחד מהשלטים האלה על החולצה (אם הפעולה מתקיימת בשבת, אפשר לחבר את השלט בסיכת ביטחון):

    • מזכ”ל בני עקיבא: יגאל קליין
    • רכז המחוז (עם שמו של רכז המחוז שלכם)
    • קומונרית הסניף (עם שמה של קומונרית הסניף שלכם)
    • מדריך בסניף (עם שמכם)
    • חניך בסניף (עם שמו של אחד מהחניכים בשבט)

כדי להפוך את העניין לחי ומוחשי יותר, כדאי להביא תחפושות ולהלביש כל אחד מהחניכים פריט לבוש אחד שיבהיר איזו דמות הוא מייצג.

העמידו בשורה את כל החניכים המייצגים דמויות וספרו לחניכים על כל אחת מהדמויות מה השם שלה ומה התפקיד שלה בבני עקיבא.

סיכום:

לסיכום הפעולה אפשר להזמין את הקומונרית שתעשה מפקד לחניכים, כולל שירת ההמנון. בקשו מהקומונרית לשאול את החניכים שאלות שמסכמות את הדברים שלמדתם במשך החודש. לדוגמה:

    • אילו אותיות נמצאות בסמל התנועה ומה הן מסמלות?
    • למה נבחר שמה של התנועה להיות ‘בני עקיבא’?
    • אילו שמות של שבטים אתם מכירים?
    • מה הסיסמה של התנועה?
    • איך צריך להגיע למפקד?
    • איך הרב נריה קשור לבני עקיבא?

 

מדריכים משקיעים: אפשר להביא את רכז המחוז או את רכזי ההדרכה למפגש עם החניכים או להזמין את ההורים למפקד חגיגי כדי שהחניכים יבינו את חשיבות המפקד ויתייחסו אליו ברצינות.

צ’ופר: הכינו סידור אישי לכל חניך עם תפילת מנחה של שבת, עברו על הסידור ולמדו אותם את סדר התפילה כפי שמתפללים בסניף.

להדפסת הפעולה – לחצו כאן!

דעתך חשובה לנו