איתור סניפים וכפרי בוגרים
כללים וחוקים נשמעים לנו כמו דברים ששייכים לבית הספר, אבל האמת היא שבכל מקום יש חוקים, ואפילו במקומות שאין חוקים יש חוק – שבמקום הזה לא מתנהלים לפי חוקים…
גם בתנועה יש חוקים נעימים וטובים שעוזרים לתנועה להיות שמחה ופעילה! מטרת הפעולה היא להסביר לחניכים על התנהלות התנועה כדי שידעו מה מצופה מהם כחברים בתנועה וכן שידעו איך מתנהלים הדברים בכלל.
ציוד: תמונות של התלבושת, חולצת תנועה, שלטים של בעלי התפקידים
למדריכים: כעת נבנה בחניכים את ההבנה מהו הלבוש שבו יש להגיע למפקד. התייחסנו לסניפים שיש להגיע בהם בכחול לבן. אם אצלכם בסניף גם החניכים צריכים לבוא בחולצת תנועה, או לחלופין יש כללים קצת אחרים – התאימו את המתודה לנעשה אצלכם. כמו כן תוכלו לנצל את הפעולה כדי לקבוע כללי לבוש (לדוגמה, לא באים במכנסי ג’ינס בשבת, אין לבוא לסניף בגופיות וכו’).
נכון ולא נכון בתמונה
הציגו תצלומים של אנשים (אפשר לצלם מראש את האחים שלכם או את החברים שלכם), ולאחר כל הצגה החניכים יצטרכו לגלות מה היה לא נכון בהתנהגותו של החניך שבתמונה:
לאחר שהחניכים יגלו את הטעות שבכל אחת מהתמונות, בקשו מאחד החניכים להסביר מה הלבוש שבו יש להגיע למפקד.
שאלו את החניכים:
דרך אוסף השאלות האלו יש להבהיר לחניכים את חשיבותה של תלבושת: הרבה פעמים הלבוש הוא שעוזר לנו להבין מי האדם שעומד מולנו, מה התפקיד שלו, מהן המחשבות שלו, מה תחום האחריות שלו ועוד.
חולצת תנוענ
הראו לחניכים חולצת תנועה ושאלו אותם: מה מייחד את החולצה הזו מסתם חולצה רגילה?
התייחסו בהתחלה למראה החיצוני של החולצה:
שאלו את החניכים: מה אתם יכולים לדעת על מי שלובש את החולצה הזו?
סביר להניח שהחניכים יגידו: שהוא שייך לתנועת בני עקיבא, אולי זו הקומונרית או המדריך, שהוא דתי וכו’.
דרך שאלות אלו חדדו את החשיבות של ההקפדה על תלבושת של בני עקיבא במפקדים ובפעולות.
בשלב זה אנחנו רוצים לתרגל עם החניכים את כללי העמידה במפקד: עמידה בשקט והקשבה לדברי הקומונרית, שאומרת: “חופשי”, “הקשב”, “עמוד דום”, “עמוד נוח”. כידוע, לכל ילד יש קושי לעמוד בשקט זמן ארוך, ועל כלל זה כדאי לכם, המדריכים, להקפיד כבר מההתחלה.
שאלו את החניכים:
הסבירו לחניכים שאף על פי שעמידה שקטה במשך כמה דקות אינה משימה פשוטה כל כך, אנחנו רוצים להחליט כשבט שאנחנו נהיה בשקט בזמן המפקד: איננו מדברים זה עם זה, איננו צועקים ואיננו שרים סתם ככה (אלא בזמן שירת ההמנון).
למדו את החניכים את העמידה במפקד הסבירו לחניכים כיצד צריכים להניח את הידיים כאשר הקומונרית אומרת: “חופשי” ו”הקשב”. הסבירו לחניכים כיצד יש לעמוד כאשר הקומונרית אומרת: “עמוד נוח” ו”עמוד דום”. תרגלו איתם כמה פעמים.
שחקו עם החניכים ‘חופשי–הקשב’ בדומה למשחק: ‘ים–יבשה’ (בלבלו את החניכים ואמרו בזריזות את ההנחיות. חניך שייפסל, כלומר יניח את הידיים שלא בהתאמה להנחיה, יצא מהמשחק). אם לחניכים יש סבלנות, אפשר לשחק את אותו משחק גם עם ההנחיות ‘עמוד נוח’ ו’עמוד דום.
הסבירו לחניכים בקצרה את שני האלמנטים הנוספים המתרחשים במפקד: ספירת החניכים בסניף ושירת ההמנון, שלימדתם ביחידה השנייה.
בשלב זה נפגיש את החניכים עם שלל הדמויות שיש במערכת תנועת בני עקיבא, והחניכים יבינו מה תפקיד כל אחת מהדמויות.
בחרו כמה חניכים והדביקו לכל חניך שלט אחד מהשלטים האלה על החולצה (אם הפעולה מתקיימת בשבת, אפשר לחבר את השלט בסיכת ביטחון):
כדי להפוך את העניין לחי ומוחשי יותר, כדאי להביא תחפושות ולהלביש כל אחד מהחניכים פריט לבוש אחד שיבהיר איזו דמות הוא מייצג.
העמידו בשורה את כל החניכים המייצגים דמויות וספרו לחניכים על כל אחת מהדמויות מה השם שלה ומה התפקיד שלה בבני עקיבא.
סיכום:
לסיכום הפעולה אפשר להזמין את הקומונרית שתעשה מפקד לחניכים, כולל שירת ההמנון. בקשו מהקומונרית לשאול את החניכים שאלות שמסכמות את הדברים שלמדתם במשך החודש. לדוגמה:
מדריכים משקיעים: אפשר להביא את רכז המחוז או את רכזי ההדרכה למפגש עם החניכים או להזמין את ההורים למפקד חגיגי כדי שהחניכים יבינו את חשיבות המפקד ויתייחסו אליו ברצינות.
צ’ופר: הכינו סידור אישי לכל חניך עם תפילת מנחה של שבת, עברו על הסידור ולמדו אותם את סדר התפילה כפי שמתפללים בסניף.