איתור סניפים וכפרי בוגרים
חוגגים 90 שנה לבני עקיבא, וכל אחד יכול להזדהות עם התנועה ולהרגיש חלק ממנה. חשוב לנו שכל חניך וחניכה ירגישו שהם חלק בלתי נפרד מהתנועה ושהתנועה היא חלק בלתי נפרד מהם. לכן בפעולה זו נרצה לגרום לחניכים הרגשת שייכות אישית לתנועה אגב היכרות עם התנועה ועם ערכיה.
ציוד נדרש בהתאם לבחירתכם בשלבי הפעולה:
יש כאן הצעה לרצף של פעולה שבה כמה שלבים. אפשר לבחור את חלקם או להתאים אותם לכם כדי לקצר את הפעולה או להפוך אותה לקלילה יותר, לבחירתכם.
שלב א
לשבטים הצעירים: שחקו בינגו – כל חניך וחניכה או קבוצת חניכים יקבלו לוח ועליו מושגים מהתנועה. המדריכים יקראו הגדרה, והחניכים שהמונח המוגדר מופיע אצלם בלוח יסמנו אותו. המטרה היא להשלים את כל הלוח, ותוך כדי משחק החניכים ילמדו על התנועה (הכינו את הלוחות מתוך המושגים בנספח 1).
לשבטים הבוגרים: שחקו במשחק המבוסס על המשחק ‘שרלוק’ (ההוראות להלן).
מטרת המשחק היא לחשוף את החניכים למושגים הקשורים לתנועה ולהבנה כי ערכים אלו מלווים אותנו תמיד.
הוראות להכנת קלפי המשחק:
הכינו קלף שבו סמל התנועה, ונוסף על כך הכינו קלפים לפי המושגים המצורפים, כך שבכל קלף יהיה חץ ימינה או שמאלה ומספר (מ-1 עד 4). לדוגמה:
המושגים: תורה ועבודה, 90 שנה של משפחה, תנועת הבוגרים, בני עקיבא העולמית, מחלקות התנועה, מדרשת בני עקיבא, הרב נריה, שלום קרניאל, יחיאל אליאש, יאיר שחל, מפקד אש, שבת ארגון, שבת תנועה, מסעות, מחנות, הכשרות צוותים, ועידה, יברכך ה’, חולצת תנועה, המנון, מפקד, ה’ עימכם, תנועה של עם, שילוב, שי”ן-שי”ן, יונתן, עמישב, יובל, נח”ל, של”ף, צרכים מיוחדים, עשייה, שבת, קומונריות, צוות הדרכה, צוות נחשון, צוות ארגון, חבריא א’, חבריא ב’, פעולה.
(נספח 2)
אפשר לשחק בקבוצות או ביחידים (לפי מספר החניכים). ההוראות מנוסחות לשחקנים יחידים.
כלומר, תורו של כל חניך נמשך עד שטעה בניחוש או עד שקלף סמל התנועה ‘נוחת’ על קלף חשוף, והחניך זוכה בו.
שלב ב
מטרת שלב זה היא להראות איך אנשים רבים ומגוונים יכולים להרגיש קשר ושייכות לבני עקיבא.
בשלב זה תקראו בקול ציטוטים של דמויות מפורסמות (נספח 3) ושל דמויות המוכרות לחניכים (בקשו מהורי החניכים, מהקומונרית, מאנשים מרכזיים בקהילה וביישוב וכו’ שיכתבו לכם מה הקשר שלהם לתנועה). החניכים יצטרכו לנחש מי אמר איזה ציטוט. הציטוטים יהיו על ‘מהי בני עקיבא בשבילי? איך בני עקיבא השפיעה על החיים שלי או על החלטות שקיבלתי?
כדי להקל על החניכים הכינו כרטיסיות של ציטוטים וכרטיסיות עם שמות של הדמויות, והחניכים יתאימו ביניהן.
סיכום: נראה שבני עקיבא נשארת איתנו לאורך החיים, ויש לה השפעה רבה על חיינו.
שלב ג
פזרו על הרצפה כרטיסיות ערכים, וכל חניך וחניכה יבחרו מה הערך שאליו הם קשורים. אפשר לבחור שלושה ערכים.
אפשרות נוספת לשלב זה: כל החניכים יעמדו בשורה. קראו בקול ערכים, וכל מי שיזדהה עם הערך שנקרא יתקדם צעד.
אמרו לחניכים שכל הערכים שצוינו הם ערכים של בני עקיבא, ואפשר לראות שכולנו שייכים לבני עקיבא, לכולנו יש קשר לתנועה גם אם אנחנו לא חושבים כך.
הערכים:
יראת שמיים, גמילות חסדים, קדושת החיים, קיום מצוות, הצנעת לכת, עשייה חברתית, חברה צודקת, התיישבות, שילוב , מיזוג גלויות, קירוב לבבות, חלוציות, איכות הסביבה, ביטחון, תורה, חיבור בין כולם, ארץ ישראל, צדק חברתי, שמירת שבת
שלב ד
בשלב זה נרצה לגרום לחניכים להביע שייכות אישית וחיבור בין כולם.
כל החניכים יעמדו במעגל. קחו כדור צמר וזרקו אותו לאחד החניכים. החניך שקיבל את הכדור יאמר במה הוא מרגיש שייכות לשבט, לסניף או לתנועה, יחזיק בקצה החוט ויזרוק את הכדור לחניך אחר בעוד הוא ממשיך לאחוז בקצה. כך כל חניך בתורו יספר במה הוא מרגיש שייכות לשבט, לסניף או לתנועה, וימשיך לזרוק את הכדור תוך כדי אחיזה בחלק ממנו. לבסוף תיווצר שרשרת קשרים המחברת את החניכים ומאחדת ביניהם.
סיכום: הבנו שבני עקיבא היא תנועה גדולה שכולנו שייכים אליה, והשייכות נשארת איתנו תמיד. הערכים המרכזיים בתנועה נמצאים אצל כל אחד ואחת מאיתנו ומלווים אותנו תמיד.
נספח 1
נספח 2
נספח 3