מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בני עקיבא חלק ממני

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים | ניצנים | מעלות | מעפילים | הרא"ה | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • פעולה ממערך
-1 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

חוגגים 90 שנה לבני עקיבא, וכל אחד יכול להזדהות עם התנועה ולהרגיש חלק ממנה. חשוב לנו שכל חניך וחניכה ירגישו שהם חלק בלתי נפרד מהתנועה ושהתנועה היא חלק בלתי נפרד מהם. לכן בפעולה זו נרצה לגרום לחניכים הרגשת שייכות אישית לתנועה אגב היכרות עם התנועה ועם ערכיה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על התנועה ועל ערכיה
  2. החניכים יבינו איך בני עקיבא שייכת לחיים של אחד ואחד מאיתנו
  3. החניכים יביעו שייכות אישית לסניף ולתנועה

 

ציוד נדרש בהתאם לבחירתכם בשלבי הפעולה:

  • הכנת לוחות בינגו (לשבטים הצעירים)
  • הכנת המשחק ‘שרלוק’ (לשבטים הבוגרים)
  • איסוף ציטוטים
  • הכנת כרטיסיות ערכים
  • גליל צמר

 

מהלך הפעולה:

 

יש כאן הצעה לרצף של פעולה שבה כמה שלבים. אפשר לבחור את חלקם או להתאים אותם לכם כדי לקצר את הפעולה או להפוך אותה לקלילה יותר, לבחירתכם.

 

שלב א

לשבטים הצעירים: שחקו בינגו – כל חניך וחניכה או קבוצת חניכים יקבלו לוח ועליו מושגים מהתנועה. המדריכים יקראו הגדרה, והחניכים שהמונח המוגדר מופיע אצלם בלוח יסמנו אותו. המטרה היא להשלים את כל הלוח, ותוך כדי משחק החניכים ילמדו על התנועה (הכינו את הלוחות מתוך המושגים בנספח 1).

לשבטים הבוגרים: שחקו במשחק המבוסס על המשחק ‘שרלוק’ (ההוראות להלן).

 

מטרת המשחק היא לחשוף את החניכים למושגים הקשורים לתנועה ולהבנה כי ערכים אלו מלווים אותנו תמיד.

 

הוראות להכנת קלפי המשחק:

הכינו קלף שבו סמל התנועה, ונוסף על כך הכינו קלפים לפי המושגים המצורפים, כך שבכל קלף יהיה חץ ימינה או שמאלה ומספר (מ-1 עד 4). לדוגמה:

 

המושגים: תורה ועבודה, 90 שנה של משפחה, תנועת הבוגרים, בני עקיבא העולמית, מחלקות התנועה, מדרשת בני עקיבא, הרב נריה, שלום קרניאל, יחיאל אליאש, יאיר שחל, מפקד אש, שבת ארגון, שבת תנועה, מסעות, מחנות, הכשרות צוותים, ועידה, יברכך ה’, חולצת תנועה, המנון, מפקד, ה’ עימכם, תנועה של עם, שילוב, שי”ן-שי”ן, יונתן, עמישב, יובל, נח”ל, של”ף, צרכים מיוחדים, עשייה, שבת, קומונריות, צוות הדרכה, צוות נחשון, צוות ארגון, חבריא א’, חבריא ב’, פעולה.

 

 

הוראות למשחק:

(נספח 2) 

אפשר לשחק בקבוצות או ביחידים (לפי מספר החניכים). ההוראות מנוסחות לשחקנים יחידים.

  1. מסדרים במעגל שמונה קלפים כשפניהם כלפי מעלה מסביב לערמת יתר הקלפים. מניחים בצד את הקלף שבו סמל התנועה. שימו לב שהחיצים בחלק העליון של הקלפים יהיו תמיד בהיקף החיצוני של המעגל. כעת כולם מנסים לזכור את המושגים המופיעים על הקלפים ואת מקומם במעגל (אין צורך לזכור את כיוון החץ או המספר המופיע על הקלף). אחרי חצי דקה הופכים את כל הקלפים. 
  2. מי שיושב מימינו של החניך שמתחיל לשחק לוקח את קלף סמל התנועה ומניח אותו מעל אחד משמונת הקלפים לפי בחירתו. החניך המשחק צריך לנחש מהו המושג שמופיע בקלף, ולאחר שהוא מכריז על המושג חושפים את הקלף ובודקים אם הוא צדק. אם הוא ניחש נכון, התור שלו נמשך, וקלף סמל התנועה מתקדם בהתאם לחץ ולמספר שעל הקלף שנחשף (מתקדם מספר צעדים כפי המספר שרשום ולכיוון שאליו החץ פונה). כעת החניך צריך לנחש את הקלף שעליו ‘נחת’ סמל התנועה. כל זמן שהחניך מנחש נכון, התור שלו נמשך לפי ההנחיות של החיצים והמספרים על הקלפים. אם החניך טעה, הופכים את כל הקלפים בחזרה, והתור עובר לחניך הבא, היושב משמאלו. אם קלף הסמל ‘נוחת’ על קלף שכבר נחשף, החניך שמשחק זוכה בקלף ולוקח אותו אליו.
  3. לאחר שחניך זכה בקלף מניחים קלף חדש מהקופה כשפניו כלפי מעלה במקום שבו היה הקלף שנלקח. כעת כולם מנסים לזכור את הקלף החדש, ושוב הופכים את כל הקלפים כך ששמונת הקלפים מוסתרים, והתור עובר לחניך הבא.

כלומר, תורו של כל חניך נמשך עד שטעה בניחוש או עד שקלף סמל התנועה ‘נוחת’ על קלף חשוף, והחניך זוכה בו.

  1. המשחק מסתיים כשאחד החניכים מצליח לזכות בשישה קלפים (אפשר גם להגדיר פחות או יותר, כרצונכם).

 

שלב ב

מטרת שלב זה היא להראות איך אנשים רבים ומגוונים יכולים להרגיש קשר ושייכות לבני עקיבא.

בשלב זה תקראו בקול ציטוטים של דמויות מפורסמות (נספח 3) ושל דמויות המוכרות לחניכים (בקשו מהורי החניכים, מהקומונרית, מאנשים מרכזיים בקהילה וביישוב וכו’ שיכתבו לכם מה הקשר שלהם לתנועה). החניכים יצטרכו לנחש מי אמר איזה ציטוט. הציטוטים יהיו על ‘מהי בני עקיבא בשבילי? איך בני עקיבא השפיעה על החיים שלי או על החלטות שקיבלתי?

כדי להקל על החניכים הכינו כרטיסיות של ציטוטים וכרטיסיות עם שמות של הדמויות, והחניכים יתאימו ביניהן.

סיכום: נראה שבני עקיבא נשארת איתנו לאורך החיים, ויש לה השפעה רבה על חיינו.

 

שלב ג

פזרו על הרצפה כרטיסיות ערכים, וכל חניך וחניכה יבחרו מה הערך שאליו הם קשורים. אפשר לבחור שלושה ערכים.

אפשרות נוספת לשלב זה: כל החניכים יעמדו בשורה. קראו בקול ערכים, וכל מי שיזדהה עם הערך שנקרא יתקדם צעד.

אמרו לחניכים שכל הערכים שצוינו הם ערכים של בני עקיבא, ואפשר לראות שכולנו שייכים לבני עקיבא, לכולנו יש קשר לתנועה גם אם אנחנו לא חושבים כך.

הערכים:

יראת שמיים, גמילות חסדים, קדושת החיים, קיום מצוות, הצנעת לכת, עשייה חברתית, חברה צודקת, התיישבות, שילוב , מיזוג גלויות, קירוב לבבות, חלוציות, איכות הסביבה, ביטחון, תורה, חיבור בין כולם, ארץ ישראל, צדק חברתי, שמירת שבת

 

שלב ד

בשלב זה נרצה לגרום לחניכים להביע שייכות אישית וחיבור בין כולם.

כל החניכים יעמדו במעגל. קחו כדור צמר וזרקו אותו לאחד החניכים. החניך שקיבל את הכדור יאמר במה הוא מרגיש שייכות לשבט, לסניף או לתנועה, יחזיק בקצה החוט ויזרוק את הכדור לחניך אחר בעוד הוא ממשיך לאחוז בקצה. כך כל חניך בתורו יספר במה הוא מרגיש שייכות לשבט, לסניף או לתנועה, וימשיך לזרוק את הכדור תוך כדי אחיזה בחלק ממנו. לבסוף תיווצר שרשרת קשרים המחברת את החניכים ומאחדת ביניהם.

 

סיכום: הבנו שבני עקיבא היא תנועה גדולה שכולנו שייכים אליה, והשייכות נשארת איתנו תמיד. הערכים המרכזיים בתנועה נמצאים אצל כל אחד ואחת מאיתנו ומלווים אותנו תמיד.

 

 נספחים

 

נספח 1

  • אגף הגשמה – באחריותו כל מסלולי ההגשמה התנועתיים
  • תנועת הבוגרים – תנועה שמובילה קהילות, משפחות וכפרי סטודנטים ברחבי הארץ
  • ישיבות ואולפנות בני עקיבא – ארגון הגג של עשרות אולפנות וישיבות המחנכות בדרכה של בני עקיבא
  • בני עקיבא העולמית – תנועה האחראית לעשרות סניפים בכל העולם
  • מחלקת בטיחות – מחלקה האחראית לבטיחות המבנים, המפעלים והפעילויות התנועתיות
  • מחלקת חינוך מיוחד – אחראית לתחום שילוב החינוך המיוחד בתנועה
  • מדרשת בני עקיבא – אחראית לבנייה, להפקה ולהנגשה של תכנים חינוכיים ומקצועיים
  • מחלקת מפעלים – אחראית לארגון מפעלי התנועה ולניהולם
  • יחיאל אליאש ז”ל – מקים התנועה
  • הרב נריה זצ”ל – רב, פעיל, מורה ומתווה דרך
  • האדמו״ר החלוץ – כתביו מרכזיים בדרכה של התנועה
  • שבת הארגון – שבת המסכמת חודש של למידה והתארגנות לקראת שנת עשייה
  • הכשרות צוותים – סמינריוני הכשרה לצוותי נחשון, הדרכה וארגון
  • סל”ק – סמינריון הכשרה לקומונריות לקראת מילוי תפקידן
  • ועידה – המוסד העליון של התנועה המתווה את הדרך להמשך הפעילות
  • ה’ עימכם – ברכת התנועה
  • שילוב יוצאי אתיופיה – תוכנית השחר למנהיגות וסניפים במרכזי קליטה לעולים חדשים
  • יונתן – תוכנית להצמחת מנהיגות מקומית בשכונות
  • עמישב – תוכנית שילוב עולים מארצות רווחה
  • בית ספר בתנועה – סניפים הפעילים במסגרת בית הספר
  • שי”ן-שי”ן – שנת שירות לפני הצבא במסגרת בני עקיבא
  • גרעיני שירות לאומי – חבורות בנות שירות לאומי הפועלות ברחבי הארץ
  • נח”ל – גרעינים המשלבים צבא ועשייה חברתית
  • של”ף – שמיניסטים לעיירות פיתוח
  • ותיקים בתנועה – פעילות חברתית עם אוכלוסייה מבוגרת
  • סניפים ירוקים – סניפים הפועלים למען איכות הסביבה

 

נספח 2

 

 

נספח 3

  • הרב יעקב אריאל: “בזכות האווירה שהייתה לנו בסניף לפני שישים שנה הגעתי להיות רב בישראל. באתי מבני עקיבא, ואני עדיין רואה עצמי חבר בני עקיבא”.
  • שולי מועלם רפאלי, חברת כנסת: “כל מי שאני זה בני עקיבא“.
  • אוריאל לדרברג, מנכ”ל ארגון פעמונים: “הערכים שקיבלתי בבני עקיבא זה חזון, זה השפעה, זה נתינה. הדברים האלה הם הסוד של ארגון פעמונים”.
  • נפתלי בנט: “בשבילי בני עקיבא זה ערכים שעד היום מלווים אותי בבית הזה (הכנסת)“.
  • דנה סליי, ראש מדרשת הרובע: “בני עקיבא בנתה בי את הרצון לתת, לעשות למען הכלל, ללכת עם מה שמאמינים בו עד הסוף”.
  • עמית סגל, כתב הכנסת של ערוץ 2: “לדבר כאן על נושאים וערכים זו ירושה שלקחתי מבני עקיבא”.

 

דעתך חשובה לנו