Page 2 - זרעים - אב תשע"ז
P. 2
דבר המזכ״ל שאל את הרב
חברי התנועה היקרים ,ה' עימכם! הרב יעקב אריאל
ימי האבל והחורבן תמו ,והשבת אנו עומדים להיפגש חבר מליאה ,רב העיר רמת גן
עם הנחמה הגדולה המגיעה כל כך לעם שלנו .הדרך
לנחמה עוברת דרך שתי תחנות :התחנה הראשונה ?
היא בקשת משה לחנינה על מנת שיוכל להיכנס לארץ
ישראל ,והתחנה השנייה היא עשרת הדיברות שנשמע שלום כבוד הרב,
בשל המגוון הרחב בציבור הדתי-לאומי נוצרה מורכבות
השבת בשנית. גדולה סביב עניינים הלכתיים ,והיא מתבטאת גם בפעילויות
הדרך לנחמה עוברת דרך בקשת משה למתנת חיים. של תנועת בני עקיבא ,שהיא תנועת הדגל של הציונות הדתית.
משה רבנו ,אבי האומה ,עמל שנים רבות כדי להכניס את מורכבות זו מעלה לא פעם את הסוגיות האלה :על פי איזה
עם ישראל אל ארץ ישראל ,וביקש בקשת חינם ,שלא רב מחליטים? איך מיישבים מחלוקות בין קהילות? לדוגמה,
במידת הדין אלא במידת הרחמים .מידה זו באה לידי האם לאפשר לבנות ללבוש מכנסיים בפעילויות התנועה
ביטוי במילה עמוקה' ,ואתחנן' ,שיש בה חן אך מקורה אם מבחינת הסניף והיישוב (הקיבוץ) שממנו הן מגיעות זה
במסירת הדין כלפי ריבונו של עולם ובהבנה עמוקה שכל לגיטימי ומתאפשר לחלוטין ,או שזה עלול ליצור מראית עין
שאינה מתאימה ואף להחטיא? איך מגשרים על הפערים
מה שיגזור נקבל באהבה. ויוצרים תנועה שהפסיפס האנושי בה רחב וחוטא לפרטים
בעשרת הדיברות אנו מוצאים את אותה המידה ,כי
עשרת הדיברות מזכירים לנו את דברי עם ישראל לפני מעט ככל האפשר (והלוואי שכלל לא)?
מתן תורה" :נעשה ונשמע" .אנו מוסרים את הדין כלפי תודה ,אוריה
ריבונו של עולם ונעשה כל מה שיצווה עלינו ,אך תמיד
!
נשאף להבין את הנהגתו.
שתי עמדות רוחניות אלו מביאות את הנחמה ,מכיוון תנועת בני עקיבא הייתה תמיד מורכבת מגוונים שונים
שיש בה הבנה שגם את הטוב וגם את שלפעמים נראה רע ושררה בה סובלנות .המסגרת הכללית חייבת להיות
הלכתית ,אך כשיש בהלכה דעות שונות יש להכיל את כולן.
אנו מקבלים רק מידו של אבינו שבשמיים. לדוגמה ,יש בתנועה חניכים ספרדים ויש אשכנזים ,וכל אחד
חברי התנועה היקרים, מהם שומר על מנהג אבותיו וכולם מכבדים זה את זה .יש
סניפים שמתפללים בהם בנוסח ספרד ויש סניפים שבנוסח
אנו עומדים בכניסה לחודש השני של החופש הגדול; אשכנז ,ובמחנות הקיץ יש רב למחנה שיוודא שכל נוסח יבוא
מחנות הקיץ עומדים לפנינו במלוא עוזם .במחנות
נעלה לראש הפסגה כמו משה רבנו ,אבל נעשה זאת לידי ביטוי בהסכמה וברוח טובה.
בתוך הארץ ולא מחוצה לה .נראה את כל מרחבי ארצנו, באשר לשאלתך ,אם רב הקיבוץ שממנו באות החניכות ההן
נהנה מיופייה ,נקנה בה חלק על ידי הליכה ,על ידי שינה מרשה להן להתלבש כך ,יש לכבד אותן על כך גם אם רבנים
על אדמתה .במחנות נבטא את עולמנו הרוחני על ידי
תפילה ,שירה ודיבוק חברים ,נביא לידי ביטוי מעשי את אחרים יאסרו .כל זאת עדיין במסגרת ההלכה.
עשרת הדיברות ,נזכור ונשמור ,ננהג בפשטות ובצניעות בברכה,
אמיתית. הרב יעקב אריאל
מחנות אלו יהיו נחמתנו .מתוך החורבן נצא לעולם
של בנייה ,מתוך הפירוד נצא למחנות המעוררים אותנו ?
לחיבור עמוק של כל החלקים המרכיבים את התנועה
כבוד הרב שלום,
היקרה שלנו. כל חברי חבריא ב' של הסניף יוצאים לקיאקים .האם מותר
נוסף על כך אני מתחנן :בואו נישמר מאוד לנפשותינו.
בימים אלו אנו צריכים להקפיד בנסיעות ,בשחייה לצאת בקבוצה מעורבת? מהן ההקלות ומהן ההחמרות?
ובעיקר במחנות על שתייה מרובה ועל שימוש באש רק שירה
במקומות מוסדרים .בואו נקפיד על דיבוק חברים ,על
אחווה וריעות ,על פשטות וצניעות בכל מעשה ידינו. !
בואו נוסיף עוד מעט לימוד תורה ועוד מעט קיום מצוות
ההנחה היא שבכל קיאק יושב אדם אחד ,ואם כן אין מגע בין
בין אדם לחברו ובין אדם למקום. אדם לרעהו ,ומבחינה זו אין בשיט עצמו בעיה .ואולם עלולה
תחינה זו תביא חן לתנועה וחנינה ונחמה למדינה ולעם להיווצר בעיה אם נכנסים למים ממש ונרטבים מכף רגל ועד
ראש או שמתיזים מים זה על זה ,וצריך למנוע השתוללות
שאנו אוהבים כל כך.
בברכת חברים לתורה ולעבודה, והתפרקות גם בשל ענייני בטיחות וגם למען הצניעות.
יאיר שחל
אב תשע"ז | עורכת :יעל רון | מערכת העיתון :דוד שמחון ,מתניה ידיד ,אלחנן שטיגליץ ,עזריה ליזרוביץ ,יאיר שחל ,יעל רון ,נילי אסרף והדס יצחקי
עריכת לשון :חנה פורטגנג | עיצוב גרפי :נעה אלבז ,סטודיו דוב אברמסון | צילום שער :בני עקיבא | אשדיר פרסום והפצה בע"מ 03-9239111
כתובת :עבור מערכת זרעים ,בני עקיבא ,רחוב יהושע ייבין ,15ירושלים | דוא"לzraim31@gmail.com :
2