Page 2 - זרעים - אב תשע"ז
P. 2

‫דבר המזכ״ל‬                                               ‫שאל את הרב‬

                     ‫חברי התנועה היקרים‪ ,‬ה' עימכם!‬                      ‫הרב יעקב אריאל‬
‫ימי האבל והחורבן תמו‪ ,‬והשבת אנו עומדים להיפגש‬                      ‫חבר מליאה‪ ,‬רב העיר רמת גן‬
‫עם הנחמה הגדולה המגיעה כל כך לעם שלנו‪ .‬הדרך‬
‫לנחמה עוברת דרך שתי תחנות‪ :‬התחנה הראשונה‬                                    ‫?‬
‫היא בקשת משה לחנינה על מנת שיוכל להיכנס לארץ‬
‫ישראל‪ ,‬והתחנה השנייה היא עשרת הדיברות שנשמע‬                                                   ‫שלום כבוד הרב‪,‬‬
                                                      ‫בשל המגוון הרחב בציבור הדתי‪-‬לאומי נוצרה מורכבות‬
                                       ‫השבת בשנית‪.‬‬    ‫גדולה סביב עניינים הלכתיים‪ ,‬והיא מתבטאת גם בפעילויות‬
‫הדרך לנחמה עוברת דרך בקשת משה למתנת חיים‪.‬‬             ‫של תנועת בני עקיבא‪ ,‬שהיא תנועת הדגל של הציונות הדתית‪.‬‬
‫משה רבנו‪ ,‬אבי האומה‪ ,‬עמל שנים רבות כדי להכניס את‬      ‫מורכבות זו מעלה לא פעם את הסוגיות האלה‪ :‬על פי איזה‬
‫עם ישראל אל ארץ ישראל‪ ,‬וביקש בקשת חינם‪ ,‬שלא‬           ‫רב מחליטים? איך מיישבים מחלוקות בין קהילות? לדוגמה‪,‬‬
‫במידת הדין אלא במידת הרחמים‪ .‬מידה זו באה לידי‬         ‫האם לאפשר לבנות ללבוש מכנסיים בפעילויות התנועה‬
‫ביטוי במילה עמוקה‪' ,‬ואתחנן'‪ ,‬שיש בה חן אך מקורה‬       ‫אם מבחינת הסניף והיישוב (הקיבוץ) שממנו הן מגיעות זה‬
‫במסירת הדין כלפי ריבונו של עולם ובהבנה עמוקה שכל‬      ‫לגיטימי ומתאפשר לחלוטין‪ ,‬או שזה עלול ליצור מראית עין‬
                                                      ‫שאינה מתאימה ואף להחטיא? איך מגשרים על הפערים‬
                             ‫מה שיגזור נקבל באהבה‪.‬‬    ‫ויוצרים תנועה שהפסיפס האנושי בה רחב וחוטא לפרטים‬
‫בעשרת הדיברות אנו מוצאים את אותה המידה‪ ,‬כי‬
‫עשרת הדיברות מזכירים לנו את דברי עם ישראל לפני‬                           ‫מעט ככל האפשר (והלוואי שכלל לא)?‬
‫מתן תורה‪" :‬נעשה ונשמע"‪ .‬אנו מוסרים את הדין כלפי‬                                                   ‫תודה‪ ,‬אוריה‬
‫ריבונו של עולם ונעשה כל מה שיצווה עלינו‪ ,‬אך תמיד‬
                                                                            ‫!‬
                             ‫נשאף להבין את הנהגתו‪.‬‬
‫שתי עמדות רוחניות אלו מביאות את הנחמה‪ ,‬מכיוון‬         ‫תנועת בני עקיבא הייתה תמיד מורכבת מגוונים שונים‬
‫שיש בה הבנה שגם את הטוב וגם את שלפעמים נראה רע‬        ‫ושררה בה סובלנות‪ .‬המסגרת הכללית חייבת להיות‬
                                                      ‫הלכתית‪ ,‬אך כשיש בהלכה דעות שונות יש להכיל את כולן‪.‬‬
             ‫אנו מקבלים רק מידו של אבינו שבשמיים‪.‬‬     ‫לדוגמה‪ ,‬יש בתנועה חניכים ספרדים ויש אשכנזים‪ ,‬וכל אחד‬
                             ‫חברי התנועה היקרים‪,‬‬      ‫מהם שומר על מנהג אבותיו וכולם מכבדים זה את זה‪ .‬יש‬
                                                      ‫סניפים שמתפללים בהם בנוסח ספרד ויש סניפים שבנוסח‬
‫אנו עומדים בכניסה לחודש השני של החופש הגדול;‬          ‫אשכנז‪ ,‬ובמחנות הקיץ יש רב למחנה שיוודא שכל נוסח יבוא‬
‫מחנות הקיץ עומדים לפנינו במלוא עוזם‪ .‬במחנות‬
‫נעלה לראש הפסגה כמו משה רבנו‪ ,‬אבל נעשה זאת‬                                     ‫לידי ביטוי בהסכמה וברוח טובה‪.‬‬
‫בתוך הארץ ולא מחוצה לה‪ .‬נראה את כל מרחבי ארצנו‪,‬‬       ‫באשר לשאלתך‪ ,‬אם רב הקיבוץ שממנו באות החניכות ההן‬
‫נהנה מיופייה‪ ,‬נקנה בה חלק על ידי הליכה‪ ,‬על ידי שינה‬   ‫מרשה להן להתלבש כך‪ ,‬יש לכבד אותן על כך גם אם רבנים‬
‫על אדמתה‪ .‬במחנות נבטא את עולמנו הרוחני על ידי‬
‫תפילה‪ ,‬שירה ודיבוק חברים‪ ,‬נביא לידי ביטוי מעשי את‬                  ‫אחרים יאסרו‪ .‬כל זאת עדיין במסגרת ההלכה‪.‬‬
‫עשרת הדיברות‪ ,‬נזכור ונשמור‪ ,‬ננהג בפשטות ובצניעות‬                                                       ‫בברכה‪,‬‬

                                            ‫אמיתית‪.‬‬                                           ‫הרב יעקב אריאל‬
‫מחנות אלו יהיו נחמתנו‪ .‬מתוך החורבן נצא לעולם‬
‫של בנייה‪ ,‬מתוך הפירוד נצא למחנות המעוררים אותנו‬                             ‫?‬
‫לחיבור עמוק של כל החלקים המרכיבים את התנועה‬
                                                                                              ‫כבוד הרב שלום‪,‬‬
                                         ‫היקרה שלנו‪.‬‬  ‫כל חברי חבריא ב' של הסניף יוצאים לקיאקים‪ .‬האם מותר‬
‫נוסף על כך אני מתחנן‪ :‬בואו נישמר מאוד לנפשותינו‪.‬‬
‫בימים אלו אנו צריכים להקפיד בנסיעות‪ ,‬בשחייה‬              ‫לצאת בקבוצה מעורבת? מהן ההקלות ומהן ההחמרות?‬
‫ובעיקר במחנות על שתייה מרובה ועל שימוש באש רק‬                                                            ‫שירה‬
‫במקומות מוסדרים‪ .‬בואו נקפיד על דיבוק חברים‪ ,‬על‬
‫אחווה וריעות‪ ,‬על פשטות וצניעות בכל מעשה ידינו‪.‬‬                              ‫!‬
‫בואו נוסיף עוד מעט לימוד תורה ועוד מעט קיום מצוות‬
                                                      ‫ההנחה היא שבכל קיאק יושב אדם אחד‪ ,‬ואם כן אין מגע בין‬
                      ‫בין אדם לחברו ובין אדם למקום‪.‬‬   ‫אדם לרעהו‪ ,‬ומבחינה זו אין בשיט עצמו בעיה‪ .‬ואולם עלולה‬
‫תחינה זו תביא חן לתנועה וחנינה ונחמה למדינה ולעם‬      ‫להיווצר בעיה אם נכנסים למים ממש ונרטבים מכף רגל ועד‬
                                                      ‫ראש או שמתיזים מים זה על זה‪ ,‬וצריך למנוע השתוללות‬
                                 ‫שאנו אוהבים כל כך‪.‬‬
                       ‫בברכת חברים לתורה ולעבודה‪,‬‬          ‫והתפרקות גם בשל ענייני בטיחות וגם למען הצניעות‪.‬‬

                                            ‫יאיר שחל‬

‫אב תשע"ז | עורכת‪ :‬יעל רון | מערכת העיתון‪ :‬דוד שמחון‪ ,‬מתניה ידיד‪ ,‬אלחנן שטיגליץ‪ ,‬עזריה ליזרוביץ‪ ,‬יאיר שחל‪ ,‬יעל רון‪ ,‬נילי אסרף והדס יצחקי‬
     ‫עריכת לשון‪ :‬חנה פורטגנג | עיצוב גרפי‪ :‬נעה אלבז‪ ,‬סטודיו דוב אברמסון | צילום שער‪ :‬בני עקיבא | אשדיר פרסום והפצה בע"מ ‪03-9239111‬‬
                                              ‫כתובת‪ :‬עבור מערכת זרעים‪ ,‬בני עקיבא‪ ,‬רחוב יהושע ייבין ‪ ,15‬ירושלים | דוא"ל‪zraim31@gmail.com :‬‬

                                                                                                                                           ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7