Page 30 - זרעים-ניסן-תשע"ז
P. 30

‫מרכז הדרכה‬        ‫חברותא ‪ -‬לומדים יחד‬

            ‫ילהשדאיתעסחתמפשםצקקאמלתהלכ?םכןםבפלכליעללוממלוחוודתדדחחשתווויביוכירןיפיתאיעערבההכיממלדתעוהארםעיבםהיחרחבלדרכבושהלע‪-,‬רטובחבנבבוהשרושבותאליתא?א‪,‬ם‬
                                            ‫רלוונטיים‪ .‬לימוד נעים!‬

‫מתי בחיים שלכם אתם 'מתעסקים בתורה'?‬

‫"אני עשיתי בגרות בתנ"ך‪ .‬הוצאתי ‪ .89‬שתים עשרה שנה למדתי תנ"ך‪ .‬מכיתה א ועד יב‪ .‬ואפילו פעם‬                                                                                                  ‫‪.1‬‬
‫אחת לא עלתה בדעתי המחשבה המטורפת שכל מה שכתוב שם נוגע באיזשהו אופן בי‪ .‬עכשיו אני‬
‫בתוך הספרים החדשים האלה‪ ,‬שתמיד חשבתי שאני חדשה והם ישנים‪ .‬והם מגלים דברים על עצמי‬

                        ‫ועל העולם שסביבי‪ .‬אני לא מבינה כלום ונהיה לי סדר" ('מקימי'‪ ,‬נעה ירון דיין)‪.‬‬

‫נעה ירון דיין היא חוזרת בתשובה‪ ,‬והיא מדברת על הפער בין לימוד התורה לפני החזרה בתשובה‬
                                                       ‫ואחריה‪ .‬מה לדעתכם ההבדל בלימוד התורה של נעה?‬

                                                                                                  ‫ַל ֲע ֹסק ְּב ִד ְב ֵרי ּתֹו ָרה‬                                                       ‫‪.2‬‬
‫" ַה ִּצּוּוי ָה ֱאֹל ִהי עֹו ֵמד הּוא‪ְּ ,‬ב ַי ַחׂש ְל ִקּׁשּו ֵרנּו ִעם ַהּתֹו ָרה‪ְ ,‬ל ַמ ְע ָלה ִמ ֶּג ֶדר ֶׁשל ִלּמּוד ַו ֲה ָב ָנה ְּב ָע ְל ָמא‪ֶׁ ,‬ש ֵּיׁש‬
‫ֻּד ְג ָמא ָל ֶהם ְּב ָכל ְי ִדי ָעה ֶׁשל ֵאי ֶזה ִמין ָח ְכ ָמה ָּבעֹו ָלם‪ֲ .‬א ָבל ַהִּצּוּוי ַה ֶּזה ָּבא ִמַּצד ַה ַח ִּיים ָה ֲא ִמִּת ִּיים‪ֶׁ ,‬ש ֵהם‬
‫ֵהם ִהָּנם ַע ְצמּו ָתּה ֶׁשל ּתֹו ָרה‪ְ ,‬ו ֶׁש ְּב ַה ֵע ֶסק ֶׁש ָאנּו ִמ ְת ַע ְּס ִקים ְּב ִד ְב ֵרי ּתֹו ָרה ֲה ֵרי ֵיׁש ָלנּו ֶק ֶׁשר ִעם ַהְּמקֹו ִרּיּות‬
‫ֶׁשל ַה ַח ִּיים‪ֶׁ ,‬שֶּזהּו ִע ְנ ָין ַנ ֲע ֶלה יֹו ֵתר ְויֹו ֵתר ִמָּכל ֵע ֶרְך ֶׁשל ַּת ְלמּוד‪ּ ...‬ו ִב ְׁש ִביל ָּכְך ָּבא ַה ִּבּטּוי ֶׁשל ַהְּב ָר ָכה‪:‬‬

    ‫ַל ֲע ֹסק ְּב ִד ְב ֵרי ּתֹו ָרה" (לעסוק בדברי תורה‪ ,‬דרכה של תנועה‪ ,‬עמ' ‪ – 43‬עולת ראיה‪ ,‬ברכות התורה)‪.‬‬

            ‫מה ההבדל בין לימוד של כל חכמה ובין לימוד תורה?‬
              ‫למה בברכת התורה נבחרה דווקא המילה 'לעסוק'?‬

 ‫מסופר במסכת ברכות שכאשר נאסר על ישראל ללמוד תורה‪ ,‬רבי עקיבא היה ממשיך ומלמד תורה‪.‬‬                                                                                                       ‫‪.3‬‬
     ‫שאל אותו פפוס איך הוא לא מפחד שהשלטון יעניש אותו על כך‪ .‬רבי עקיבא ענה במשל‪" :‬למה‬

‫הדבר דומה – לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום‪ .‬אמר להם‪:‬‬
 ‫מפני מה אתם בורחים? אמרו לו‪ :‬מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם‪ .‬אמר להם‪ :‬רצונכם שתעלו‬
  ‫ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם? אמרו לו‪ :‬אתה הוא שאומרים עליך פקח‬
‫שבחיות?! לא פקח אתה‪ ,‬אלא טפש אתה! ומה במקום חיותנו אנו מתיראין במקום מיתתנו על אחת‬
‫כמה וכמה‪ .‬אף אנחנו! עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה‪( ‬דברים ל) 'הוא חייך ואורך‬

                                                  ‫ימיך' כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה"‪( ‬ברכות סא ע"ב)‪.‬‬

            ‫מה המסר שרוצה להעביר רבי עקיבא לפפוס במשל?‬
                ‫מה המסר שאתם לומדים מהמשל שלרבי עקיבא?‬

‫יכחשמשבסשלהותרייאקדנלםובשמחירייחקיימדינרוהתשי‪,‬םלעםנ!חסוששיקלמצילכומנםתנםיוהרתבאהדאתנאבוםהרחוי'נרואמגתיתוקושנערישקהסתירקיםאאשנםלואלאבתבחתיועהשירצחהםיה;'םית?ולםראבאוהעממצקהרהמיישזםםרא‪.‬ה‬
                                                      ‫מתבטא?‬

                                       ‫פסח שמח! ה' עמכם!‬

                                                                                                                                                                                         ‫‪������������� 30 //////////////////////////////‬‬
   25   26   27   28   29   30   31   32