Page 11 - זרעים - אלול תשע"ו
P. 11
אלול תשע"ו .ספטמבר 2016
יובל אהלי ,רכז הדרכה מחוז דרוםהמלך בשדה
ושלושת הדובים
ידוע ומפורסם סיפור הילדים שכתב המשורר האנגלי רוברט סאות'י ִּכי ָא ְמר ּו ָע ַזב ה' ֶאת ָה ָאֶרץ ְו ֵאין ה' ֹר ֶאה".
כשאדם אינו מודע שיש מנהיג לבירה ,וכל מציאותו בעולם סובבת ( )Robert Southeyעל זהבה ושלושת הדובים ,אך בכל זאת נביא
סביב עצמו ,אין לו אפשרות לראות מחוץ לעצמו ,וממילא אין לו בקצרה את תמצית הסיפור:
לאחר שמשפחת הדובים יוצאת לטייל ,זהבה הסקרנית פולשת אפשרות לקשר עם הקב"ה .לאדם כזה המפגש עם האלוקות ייתפס
לבית משפחת הדובים .זהבה טועמת מקערות הדייסה של שלושת כמפחיד ושובר מוסכמות בדיוק כמו זהבה הקטנה ,הבורחת ברגע שהיא
הדובים ולבסוף מחליטה לאכול את הדייסה של הדוב הבן ,אשר אינה מבינה שלא הכול שייך לה ,ברגע שהיא מבינה שלא הכול סובב סביבה.
אצל עם ישראל אין הדברים כך .בעם ישראל טבועה נקודת האמונה חמה מדי ואינה קרה מדי .בהמשך היא מחליטה לנוח ,ולכן היא בודקת
את כל שלושת הכיסאות של הדובים ובוחרת לבסוף בכיסא של הדוב המאפשרת לנו לשאול את השאלה ולרדוף אחרי התשובה .כבר אצל
הבן ,אשר אינו קשה מדי ואינו רך מדי .בהמשך היא מחליטה ללכת אברהם אבינו הייתה טבועה הנקודה ההיא ,כבר אצלו היה הרצון
לישון ,ולאחר שהיא בודקת את כל שלוש המיטות היא נרדמת לבסוף לשאול מי מנהיג הבירה ולמי שייכת המציאות הזו .אברהם אבינו טבע
בעם ישראל את הרצון לקשר עם הקב"ה ,את הרצון להסתכל מעבר על המיטה של הדוב הבן.
למה שאנחנו רואים בעיניים ,את הרצון בהמשך שלושת הדובים חוזרים
לראות אלוקות. האם הסיפור הזה מלמד אותנו לביתם בעוד זהבה ישנה .הדוב הבן
משהו ,או שאין בו כל משמעות,
בפרשת ניצבים ה'משך חכמה' מבאר אומר" :מישהו אכל את הדייסה
זאת בשפתו הסיפורית: שלי" וגם "מישהו ישב בכיסא שלי",
וכשהדובים נכנסים לחדר השינה ,זהבה
"כמו שאם יכנס אדם לבית ויראה
כי הכל מוכן בו על מכונו ,ונר דולק בו בבחינת 'לא דובים ולא יער'? מתעוררת בבהלה ,קופצת מן החלון
באשון לילה לעת הצורך ,ומזון מוכן ובורחת .הדובים לא שמעו ממנה עוד.
בו לעת הצורך ,הלא יבין כי הוא מבעל לדעתי הסיפור מעמת אותנו עם האם הסיפור הזה מלמד אותנו
הבית משגיח על האורח .כן כאשר נסתכל גישה חינוכית ואמונית החשובה משהו ,או שאין בו כל משמעות,
במאורות אשר הכין לנמצאים כל היום, בבחינת 'לא דובים ולא יער'? לדעתי
ובלילה מעט כפי הצורך ,ומזון – 'תדשא בכלל לחיינו ובפרט לזמן שאנו הסיפור מעמת אותנו עם גישה חינוכית
הארץ דשא' ועושה פרי כל עץ ,בקיץ תכין ואמונית החשובה בכלל לחיינו ובפרט
לחמה על החורף ,הלא ישכיל כי הכל נמצאים בו בשנה ,חודש אלול לזמן שאנו נמצאים בו בשנה ,חודש
בכוונת ממציא ,ויש מנהיג לבירה זו ברצון אלול.
מוחלט ,אשר המציא הכל וממנו הכל". זהבה אבודה; היא משוטטת לבדה
בחודש אלול ,כמאמרו המפורסם של ביער ואינה מוצאת מקום לעצמה,
מסביבה יער אפל והיא בסך הכול רוצה למצוא את מקומה .את האדמו"ר הזקן – 'המלך בשדה' .איננו צריכים להיות אבודים ביערות
מנוחתה היא מוצאת בבית בקרחת יער ,בית שבו הכול ערוך ומוכן ובשדות ולחפש אותו בבתים ובחצרות ,אלא הוא יוצא לקראתנו ורק
לפניה – האוכל ,המנוחה ,השינה .היא נכנסת ונהנית מכל הבא ליד ,מחפש לפגוש אותנו .אין המציאות הזו צריכה להפחיד אותנו ולהשאיר
חווה את המציאות ומשתמשת בדברים ,אך אפילו לרגע אין עולה אותנו כל אחד בביתו; אנחנו צריכים לצאת ולהיפגש אתו .רק המפגש
בדעתה המחשבה שכל הדברים הללו שייכים למישהו ,שלכל הדברים האישי עם ריבונו של עולם יכול לאפשר לנו את המציאות הקדושה
שאנו רוצים כל כך ושואפים אליה .אל לנו להתחבא ולחשוב שהעולם הללו יש בעלים.
הרבה פעמים בחיים אנו מוצאים את עצמנו משוטטים בעולם ,סובב סביבנו ואין יד מכוונת לדברים ,אלא דווקא מתוך ההבנה שיש
מתבוננים ונהנים מכל הבא ליד ,אך איננו שואלים את עצמנו מי מנהיג לבירה והרצון לפגוש אותו ולגעת בו נתרומם אל הכרת הקב"ה,
נמצא מאחורי הקלעים .הרבה פעמים אנחנו יכולים 'לחיות את חיינו' נגיע אל ראש השנה ונתפלל בלב שלם" :וידע כל פעול כי אתה פעלתו
ולהתעלם מהעובדה שיש מישהו מעלינו שמנהל את העולם .את ויבין כל יצור כי אתה יצרתו ויאמר כל אשר נשמה באפו ה' אלוקי
הטעות הזו היטיב לבטא הנביא יחזקאל באחת מנבואותיוֲ " :ע ֹון ֵּבית ישראל מלך ומלכותו בכל משלה".
ִי ְ ׂשָר ֵאל ִויה ּו ָדה ָּגד ֹול ִּב ְמ ֹאד ְמ ֹאד ַו ִּת ָּמ ֵלא ָה ָאֶרץ ָ ּד ִמים ְו ָה ִעיר ָמ ְל ָאה ֻמ ֶּטה
11