Page 2 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 2

‫דבר המזכ"ל‬                                                ‫תמונת מצב‬
                                                                                   ‫יוני ורנר‬
‫‪ 70‬שנה לביריה‪ ,‬ולאן אנחנו מטפסים‬
                                       ‫היום?‬                   ‫להוההבושלבזשעהיהשולאעלהעגלשההרתנועלכאיבימוהיץורדנויושרומעעאקתאהשמוהלואי‪.‬והאגכלבבימרזשנעמתזפג‪-‬מליחההנאםעקבקאליהיילחליבוקןממרב‪:‬יבזבבמתמקשללעןארריוערץהשס"ייקדבתבותואורראץחוייהסכונכייםקרתריקובשלרדפרשהמחששייששתעפמליישהרנאבורלוםלרוהוהסהוזר!הצרתתבהשוהתעאתתזברנהח‪..‬חהמשיםופלחרו‪.‬צלצ‪,‬להיני‪.‬ישרנירעב‪.‬ושביאממדבשבולטנוופוהלאכ‪,‬מהיהיתעעאוועלההברונבישבלואייתללייעיואךאמלאתיחוקהרפלריקדבענהרהיהאימםיהישעוגאיזלבסרגשהמבוריבלוצאלםדכתהואי‪.‬םאא‪,‬גפואפלבחותרלהחו‪,.‬חוליעחמושבלאמקחררוללדהתוחאישעעפהיבתשנמשסדיהיללננהקעכאיה‪:‬רחישהמבשישהיכלחטיכחקפ"אשרנוייסוהאלךנהודוביהמשושהרעעםללהיעיניודאםחאלכתהובבוורנוחשםובההמיששעותעאיםאזח‪,‬לושקרלנת‪.‬נורלריתה"חוהבדיליאוחשיהההרלהמוטישה‪,‬הותירובק‪.‬אעהירוהוראבעיךהלפלובלדעש‪.‬שתח?ילש‪.‬ללנהשביהא"ילאגאשיהזביוהאמזחוהי‪.‬נזםעיוערםהיתכ‪,‬עתננהשילוקםייןר"לה‪.‬תךך‬

‫חלק מעיצוב התודעה של כולנו הוא‬
     ‫המקום שאנו נותנים להיסטוריה ולמשמעותה‪.‬‬

‫בעוד ימים מספר יעלו אלפי חברי שבט הרא"ה למצודת‬
‫ביריה וישחזרו את עליית חברי בני עקיבא שהתקיימה בשנת‬
‫תש"ו‪ ,‬בימים ששלט בארץ המנדט הבריטי‪ 70 .‬שנה חלפו‬
‫מהלילה ההיסטורי ההוא‪ ,‬שבו יצאו חברי בני עקיבא נחושים‬
‫אל היעד של מצודת ביריה‪ ,‬נחושים להיאבק‪ ,‬נחושים להיאחז‬

                                       ‫ונחושים להכות שורשים‪.‬‬
‫הימים השתנו‪ ,‬השלטון התחלף וב"ה ארצנו מיושבת ופורחת‪.‬‬
‫אנו ממשיכים לחנך על מורשת העבר‪ ,‬ללמוד את ההיסטוריה‬
‫ולחוות חוויות במחנה מעפילים‪ ,‬בצעדת הל"ה‪ ,‬בעלייה לביריה‬
‫ועוד – אך השאלה המרכזית שעלינו לשאול היא‪ :‬מה כל זה‬
‫אומר לנו? לאן אנחנו מוכנים להעפיל? לשם מה אנחנו מוכנים‬
‫לקפוץ למים? לאילו מטרות אנחנו מוכנים לצאת באישון לילה‬

                  ‫מתוך סיכון ומסירות נפש? מה ה'ביריה' שלנו?‬
‫לימוד ההיסטוריה והאופן שאנו חווים את החוויות הם‬
‫לימוד שמבקש לעצב תודעה‪ ,‬כמו סיפור יציאת מצרים שהתורה‬
‫מורה לנו לזכור ולחוות מדי שנה בשנה‪ .‬וכמו בסיפור יציאת‬
‫מצרים‪ ,‬השזור במצוות יום‪-‬יומיות‪ ,‬במועדים ובשגרת יומנו‪ ,‬כך‬
‫גם סיפורי הגבורה וההיאחזות בארץ קוראים לנו להקשיב למסר‬
‫שבאירועים שאנו זוכרים; מסר הקורא לכל אחד ואחת מאתנו‬
‫לשאול את עצמו‪ :‬מה זה אומר לי? מה תפקידי בתקופה שבה אני‬

                                      ‫חי‪ ,‬במקום שבו אני פועל?‬
‫‪ 70‬שנה לעליה לביריה – אין זה עוד יום טיול‪ ,‬זהו רגע לעצור‬
‫בסיום העלייה להר ולשאול‪ :‬לאן אנו עולים? לאיזו מהפכה אנו‬
‫שייכים? מה התפקיד של הדור שלי? איפה צריכים אותי כרגע?‬
‫יעמדו לנגד עיני כל אחד מאתנו מילותיו של יאיר אהרוני‪,‬‬

           ‫חבר גרעין ו של בני עקיבא לפני צאתו לביריה תש"ו‪:‬‬
           ‫"אמא‪ ,‬אני הולך‪ ,‬אל תנסי לעצרני‪ ,‬כי הלוך אלך!‬

                     ‫רב לי לחבק ידיים! נקראתי ואני הולך!‬
                                                         ‫‪...‬‬

       ‫ואין להשתמט מן המשימה‪ ,‬ואין לברוח מן המערכה‪,‬‬
                ‫כי יקר לכל אחד במערכה הגדולה‪ ,‬הכבדה‪,‬‬
                ‫מערכת עם הנאבק על חירותו ועל מולדתו‪.‬‬

            ‫אמא‪ ,‬אני הולך‪ ,‬אל תנסי לעכבני‪ ,‬כי הלוך אלך‪,‬‬
                        ‫נסי להבינני‪ ,‬אמא‪ ,‬אמציני אל לבך‪,‬‬
                             ‫תניני ואציצה אל תהום עינייך‪,‬‬

                      ‫ואדלה מתוכן כוח ועוז לימים יבואו –‬
                                                    ‫ואלך!!!"‬

‫שנזכה גם אנחנו לפעול ולהעפיל אל משימות תקופתנו‬
                                    ‫ולהיות חלק מהעולים בהר‪.‬‬

‫בברכת חברים לתורה ועבודה‪,‬‬
‫דני הירשברג‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7