Page 19 - זרעים - אב תשע"ה
P. 19

‫חופש ‪ .‬תמוז תשע"ה ‪ .‬יוני ‪2015‬‬

‫כשרכזים בבני עקיבא מספרים במה הם עובדים‪ ,‬אנשים נוטים לעקם את האף‪.‬‬
‫העבודה בבני עקיבא נתפסת כעבודה צדדית‪ ,‬של כאלה שנשארו תקועים בשנות‬
‫הנעורים‪ .‬הסטיגמה הקשה מתנגשת בעבודה האינטנסיבית שהרכזים חווים‪ ,‬עבודה‬
‫שמשפיעה על חיי המשפחה‪ .‬רעות שכטר יצאה לבדוק כיצד העבודה הקשה בתנועה‬
‫וההסתכלות השיפוטית מצד הסביבה משפיעות על חייהם של רכזים ורכזות בתנועה‬

‫עד הסוף מה אני עושה‪ ,‬כדי שזה לא ירתיע‬         ‫הוא מדבר‪ .‬זו כמעט העבודה המשמעותית‬         ‫רוב העבודות בעולם כוללות שעות רבות מחוץ‬
‫כבר בהתחלה"‪ ,‬מספרת ליאת (שם בדוי)‪,‬‬            ‫ביותר שעבדתי בה‪ .‬זו עבודה שגם מצמיחה‬       ‫לבית וריחוק מבני המשפחה‪ .‬כך גם העבודה‬
‫קומונרית לשעבר וכיום עובדת בתנועה‪.‬‬            ‫אותך באופן אישי וגם נוגעת במאות בני אדם"‪.‬‬  ‫בבני עקיבא‪ :‬רכז נעדר מביתו לא רק בתקופות‬
‫"אמנם בתחילת הקשר זה נחשב הרבה‬                ‫"אנשים לא מכירים את העבודה מבפנים‪,‬‬         ‫של מחנות‪ ,‬סמינריונים או חודש ארגון‪ ,‬אף‬
‫פעמים כדבר טוב‪ ,‬אך כשהבחור מבין שאני‬          ‫את המקום הרציני שיש בזה"‪ ,‬אומר ספי‬         ‫שכך זה נראה וכך לעתים זה מתפרש‪ .‬רכז‬
‫מתכוונת להמשיך בתנועה‪ ,‬זה לא עוזר הרבה‪.‬‬       ‫כהן‪ ,‬בעבר רכז הדרכה במחוז דן‪" ,‬יש אנשים‬    ‫יכול למצוא את עצמו בשטח מבוקר עד לילה‪,‬‬
‫אנשים אומרים לי‪' :‬לא עזבת את זה?! עדיין‬       ‫שהדריכו בתנועה‪ ,‬המשיכו הלאה מהתנועה‬        ‫ולעתים הוא נעדר מהבית ימים שלמים ולא‬
‫לא החלמת מהמחלה?'‪ .‬חשוב להבין שזה‬             ‫וכשהם לומדים באקדמיה ורוכשים מקצוע‪,‬‬        ‫רואה את אשתו ואת ילדיו‪ .‬אך מה ההבדל‬
‫לא רק בני עקיבא‪ :‬זו צורת חיים של אנשים‬        ‫אתה מארגן את מסע פסח לאחיין שלהם‪.‬‬          ‫בין העבודה בתנועה לבין עבודה בהיי‪-‬טק או‬
‫מסוימים שהם ככה גם בלי חולצת התנועה‪,‬‬                                                     ‫במשפטים? אלה החיים‪ ,‬לא? האם העבודה‬
‫אנשים שמוסרים את נפשם לעם ישראל בכל‬                          ‫מבחינתם‪ ,‬זה לא באותה רמה"‪.‬‬  ‫בתנועה משפיעה על הקמת משפחה‪ ,‬על‬
‫צורות החיים‪ .‬זה ממש לא משנה אם זה קורה‬        ‫"הבעיה העיקרית של לובשי חולצות‬
‫בתנועה או מחוצה לה‪ .‬אני ממילא הולכת‬           ‫התנועה היא שאנשים מבחוץ פשוט לא‬                 ‫בחירת בן או בת זוג? כיצד זה מתבטא?‬
‫לעסוק בחינוך והוראה‪ .‬אנשים פשוט לא‬            ‫מבינים מה זה באמת להיות רכז בבני עקיבא"‪,‬‬   ‫"לפני שעבדתי בבני עקיבא הייתי רב‬
‫מצליחים להבין שחינוך בבית הספר ובתנועה‬        ‫אומר אמיר סנדלר‪ ,‬סמזכ"ל וראש אגף חינוך‬     ‫שכבה באולפנה‪ ,‬וכשהחלטתי לעבוד בתנועה‬
‫הוא דבר דומה‪ ,‬ובשני המקרים מדובר‬              ‫בתנועה‪" ,‬אנשים יכולים לחשוב שלא התבגרנו‬    ‫היו שאמרו לי‪' :‬מה אתה‪ ,‬ילד?'"‪ ,‬מספר גלעד‬
                                              ‫ומה יש לנו לחפש שם‪ ,‬וזו בעיה גדולה משום‬    ‫לואיס‪ ,‬בעבר רכז ההדרכה במחוז ירושלים‪.‬‬
                          ‫בעבודות טוטאליות"‪.‬‬  ‫שהתפקיד שרכזים עושים הוא תפקיד מאוד‬        ‫"זה היה נראה לאחדים כמו ירידה ברמה‪,‬‬
‫ספי כהן‪ ,‬רכז הדרכה לשעבר‪ ,‬הכיר את אשתו‬        ‫משמעותי‪ .‬חושבים שהעבודה שלנו מסתכמת‬        ‫מעבודה חינוכית חשובה לעבודה של ילדים‪.‬‬
‫נעמי‪ ,‬רכזת קומונה לשעבר‪ ,‬בזמן עבודתם‬          ‫בשבת בסניף‪ ,‬במחנה ובמסע‪ .‬זה לא מתוך‬        ‫מי שלא מכיר את בני עקיבא לא יודע על מה‬
‫בבני עקיבא‪ ,‬כך שמהבחינה הזו היה להם‬           ‫זלזול‪ ,‬זה באמת בגלל חוסר הבנה; גרוע מזה –‬
‫יותר קל‪" .‬בחורים שיצאתי אתם לא הבינו‬          ‫זה בגלל שאחרים חושבים שהם מבינים איך‬
‫מה אני עושה בבני עקיבא"‪ ,‬אומרת נעמי‪" ,‬עם‬      ‫אתה צריך לעבוד‪ ,‬כי הם גדלו בתנועה‪.‬‬
‫ספי היה יותר קל כי הוא הבין מה אני עושה‪.‬‬      ‫אבל הם לא באמת יודעים איך לנהל‬
‫היה בינינו שיח ערכי משותף‪ .‬זה בא לידי‬         ‫מחוז‪ ,‬ואיך נראית העבודה היום‪-‬יומית‬
‫ביטוי גם בהמשך‪ ,‬כשלשנינו היה ברור באיזה‬       ‫של רכז שעובד מול רשויות מקומיות‪,‬‬
                                              ‫מנהל כספים‪ ,‬עניינים חינוכיים‪ ,‬דילמות‬
            ‫סוג של מקום אנחנו רוצים לגור"‪.‬‬
‫אמיר סנדלר טוען שיש כאן נקודות קושי‬              ‫גורליות ואחריות על הרבה אנשים"‪.‬‬
‫נוספת‪ ,‬והיא הפערים בין בני הזוג שיוצאים‬
                                                 ‫למה את עדיין‬
                     ‫ספי כהן‪:‬‬                             ‫שם?‬
     ‫"אנשים לא מכירים את‬
‫העבודה מבפנים‪ ,‬את המקום‬                       ‫נראה שאחד ההבדלים בין‬
‫הרציני שיש בזה‪ .‬יש אנשים‬                      ‫העבודה בתנועה לבין עבודות‬
  ‫שהדריכו בתנועה‪ ,‬המשיכו‬                      ‫אחרות הוא היוקרה‪ .‬קומונריות‬
‫הלאה מהתנועה‪ ,‬ומבחינתם‪,‬‬                       ‫לשעבר ועובדים בתנועה מעידים‬
 ‫בזמן שהם לומדים לימודים‬                      ‫שהבעייתיות באופן שבו העבודה‬
  ‫אקדמיים ורוכשים מקצוע‪,‬‬                      ‫נתפסת מתחילה כבר בשלב‬
  ‫אתה מארגן את מסע פסח‬                        ‫הדייטים‪ ,‬כאשר עובדים בתנועה‬
                                              ‫מחפשים בן או בת זוג‪ ,‬וחוששים‬
              ‫לאחיין שלהם"‬                    ‫שהעבודה והשעות האינטנסיביות‬
                                              ‫ירתיעו את בן או בת הזוג‪ .‬ההכרעה‬
                                              ‫של בן או בת הזוג להאמין בחשיבות‬
                                              ‫של העבודה הזו‪ ,‬לא לזלזל בה ולראות‬
                                              ‫אותה כמו כל עבודה אחרת איננה פשוטה‪.‬‬
                                              ‫"כשאני יוצאת לדייטים אני לא מספרת‬

‫‪19‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24