Page 2 - זרעים - אייר תשע"ה
P. 2

‫דבר‬                                                       ‫תמונת מצב‬
             ‫המזכ"ל‬                                                                    ‫יוני ורנר‬

‫אנו ניצבים על בפתחם של ימים מלאי משמעות‪ ,‬הימים‪ ,‬ימי הזיכרון‬             ‫יומהאכסליאחחנוםרוגאאשהבפההחמלועיזיהמגצבההעישםדנעורושאויאוהוולהווהתקתיגבלאםמדהזוםלחהושלסהזאתיחלשרעתכ‪.‬ילהויגדרכשיכלמכהאבצהשהייישקבם‪,‬ריאינוואכרלמ‪,‬זרפעהוהלויוםלכםציעוזיי"בן‪,‬ראתבהון‪,‬מאחבםזקדח‪.‬מככזהיתוזירלי‪.‬יווהח‪,‬בשי‪.‬רהברציהומלללועבמוווכרידדרוזילזהלדנןםגםלב'ויצרנושזזעת‪,‬דימוישהמיוכויאוימותםוכפפככאוגהרבהכדןאוכהיםםבעכתאלירכשלאטםנתרארומייתז‪,‬ימורצהוויאנלש‪.‬תזםיוא‪,‬לןןיהותהלרהשרר‪.‬וםמעזו‪,‬לייאהןניר‪,‬מהי‪,‬לת‪.‬דבחכוהלגצךוארתשוהות‪,‬נשמדמראגמתאמיוםגראלוריאהריששהידושארהב‪",‬נ‪,‬תניפנםצידצתתויאאיחאיאהץלאתהל‪.‬דפזפלירונאכל‪.‬לדליבםחיתאנ‪.‬ז‪.‬כמלונבשנהישדשוולישהו‪,‬תהארהישכברנייילהצאפייבללבבסהלעאיההאפזגלוומןחולובההתלהבאפתרכמאינ‪,‬וקגםלוייוידויגוהייתלועשטובניזהותרפ;ארמ‪,‬םףי‪.‬וכל‪,‬הייהלצששהךלר!המגללעדגסדאתכאמוחכא‪,‬המתאאינהצבבאווישםעביוםיהעלשעילמנאררםאל‪.‬מחלישאויביישותיוצשמאיאצהתםויייםרנםדתוםמםי‪,‬ןןת‬
                                        ‫וימי התשועה של עם ישראל‪.‬‬

‫מהו אותו זיכרון שאנו מבקשים לזכור? מה הזיכרון דורש‬
‫מאתנו? לעתים נוטים להתבלבל ולחשוב שימי הזיכרון הם ימי‬
‫אבל‪ .‬אבל זו טעות‪ ,‬זיכרון אינו אבל! זיכרון הוא חיבור וקשר‪ ,‬הוא‬

              ‫ההכרה במשמעות שאנו מייחסים לאירועים מן העבר‪.‬‬
‫לכאורה‪ ,‬לכל אחד מהימים המיוחדים יש מקום משלו‪ .‬ניתן‬
‫להתייחס לכל אחד מהם כמנותק מן האחרים‪ .‬כך‪ ,‬יש צורך להבין‬
‫לעומק את משמעות השואה הנוראה שעברנו‪ ,‬את ה"פלנטה‬
‫האחרת"‪ ,‬כפי שהגדיר אותה ק‪ .‬צטניק במשפט אייכמן‪ .‬כך יום‬
‫הזיכרון לחללי צה"ל‪ ,‬שנקבע בד' באייר‪ ,‬יום נפילת גוש עציון בשנת‬
‫תש"ח‪ ,‬מחייב למידה והפנמה של המחויבות של כולנו לנופלים על‬
‫הגנת מדינת ישראל‪ .‬לימוד דמותם ועוז רוחם של הלוחמים שחירפו‬
‫נפשם על מזבח המולדת‪ .‬וכך יום העצמאות ‪ -‬יום שכולו שירה‬
‫והודאה לה'‪" .‬זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו"‪ ,‬על הניסים ועל‬
‫הנפלאות שזכינו להקמת מדינת ישראל אחרי כאלפיים (!) שנות‬
‫גלות‪ .‬ייתכן שאם לוח השנה היה נקבע אחרת‪ ,‬כל אחד מן הימים‬

                                          ‫האלה היה זוכה ליותר יחס‪.‬‬
‫אך בצד הייחודיות של כל אחד מן הימים‪ ,‬יש מקום לראות‬
‫בעשרה ימים שבין כ"ז בניסן ליום העצמאות‪ ,‬רצף אחד‪ ,‬מהלך‬
‫שלם‪ ,‬מורכב‪ ,‬קשה ומרומם‪ ,‬הנוגע בנימי הנשמה של העם היהודי‪.‬‬
‫פעמים שראיית הרצף‪ ,‬התהליך‪ ,‬המבט הקווי ולא רק הנקודתי‪,‬‬
‫נותנת משמעות עמוקה לתקופה כולה‪ ,‬ולכל אחד מהימים עטופי‬

                                                                 ‫ההוד‪.‬‬
‫לעתים‪ ,‬המילים מצמצמות את החוויה‪ .‬ההגדרות וה"דיבור על"‬
‫מקטינים את הרגע הגדול‪ .‬ופעמים שהתחושה היא הפוכה ‪ -‬דווקא‬
‫ההמשגה‪ ,‬היכולת לבטא את רוממות הזמן‪ ,‬ההבנה של משמעות‬

        ‫המועד‪ ,‬נותנות עומק ליום המיוחד שאליו מתכוונים להגיע‪.‬‬
‫זכינו‪ .‬זכינו לחיות בדור שבו חיים בינינו הניצולים והשורדים‪,‬‬
‫ולצדם מייסדי דור התקומה‪ .‬בימים הללו‪ ,‬המכונים "עשרת ימי‬
‫התשועה"‪ ,‬אנחנו יוצאים לגמרי מהמעגל האישי‪ .‬הימים הם של‬
‫האומה כולה‪ .‬אנחנו הופכים בימים אלה להיות גדולים יותר מעצמנו‪,‬‬
‫וחווים‪  ‬משמעות של נצח‪ .‬ה"אני" הופך להיות חלק מההיסטוריה‬
‫הקרובה של עמנו‪ .‬העולם הפנימי שלי מתלכד עם העם היהודי כולו‪.‬‬
‫בדור של שואה ותקומה חייב כל אחד מאתנו לצרף את ה"אני" שלו‬

                                                             ‫אל הכלל‪.‬‬
‫נצא כולנו מהמרחב האישי‪ ,‬הפרטי‪ ,‬ונצטרף אל חוויית "פתאום‬

                                      ‫קם אדם" ונרגיש "כי הוא עם"‪.‬‬
‫בברכת חברים לתורה ועבודה ובברכה לגאולה שלמה‬
‫דני הירשברג‬

                                                                        ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7