Page 27 - זרעים - שבט תשע"ה
P. 27
למה לי פוליטיקה עכשיו? .שבט תשע"ה .פברואר 2015 ותעובורדהה
מדור חדש אנוחסשיכפוייוגעייתעהולבסייעתבקםויהעדםרתמ,נהכתויובועעוךתהגלרי
בין חינוך לפוליטיקה
דניאל גולדמן ,יו"ר גש ּר
למה אנשים טובים נמנעים מלהיכנס לפוליטיקה
על עצמם הרחקה מכל אבק של יצר הרע .יש גם מי שמבין שללא כל אדם שפועל במישור החברתי-חינוכי בכלל וחברי תנועות
נוער בפרט ,צריכים לשאול מה מידת השפעתם על החברה בה
מרפקים וקיצורי דרך מוסריים קשה מאוד להתקדם .למעשה ,אלו הם חיים ,וזאת לעומת השפעתם של חברי הכנסת או הממשלה
שני היבטים של אותו חשש. שלכאורה בהן נמצא הכוח האמתי להשפיע על חיי האומה.
שאלה נוספת שאנו שואלים את עצמנו מפעם לפעם היא
ולהבדל בין חינוך לפוליטיקה .הייתי מתאר זאת כך :כל למה האנשים הטובים ביותר לא נכנסים לפוליטיקה ,ואם הם כבר
מי שעוסק בחינוך יודע שזה עניין של תהליך ,דבר שלוקח זמן נכנסים ,מדוע הם אינם שורדים? האם זו בעיה בשיטה?
לפני שנתיים קיבלתי החלטה להיות מעורב בפוליטיקה
ואפילו זמן רב .לצערי ,המערכת הפוליטית אינה מתגמלת ראייה המקומית בבית שמש .הרגשתי צורך לקחת אחריות על עתיד
עירי .מעבר להפסד בבחירות ,נצרבו בי כמה שריטות שייקח זמן
לטווח ארוך אלא רק לטווח קצר (עד מאוד) .במונחים פוליטיים, להחלים מהן .מדינות בכלל ,ובתוכן מדינת ישראל ,אינן יכולות
להתקיים ללא פוליטיקה ,אך זה מקצוע קשה לנפש האדם.
העיתון של מחר נחשב לעתיד הרחוק ,בזמן שהכותרת של אתמול חייבים להיות חזקים ,לא רק כדי להשפיע ,אלא גם כדי לשמור
על טוהר המידות .בזמן של חשיפת אין ספור פרשיות שחיתות ,יש
כבר נשכחה מזמן .לצערי ,חוסר המידות נמצא בכל מגזר ,ועלינו לזכור את מקור היצר הרע שבפוליטיקה ,כדי שנוכל להיות ראויים
לשמור מכל משמר כדי להגשים בחיינו את הערכים שעליהם להנהגה גם בזירה הציבורית!
לורד ג'ון אקטון היה היסטוריון ופוליטיקאי בריטי מפורסם
חונכנו בבית ובתנועה. בסוף המאה ה .19-מגיל צעיר הוא למד היסטוריה ,פילוסופיה
ופוליטיקה באופן אינטגרטיבי .בכתביו נמצאת האמירה הנוגדת
ברצוני לסיים בזווית חיובית יותר .ב"ה יש הרבה אנשים טובים, את הדעה הרווחת בזמנו (וגם אצל לא מעט אנשים בזמננו) ,כי
מלכים ומנהיגים חשודים יותר בניצול הכוח מאנשים פשוטים,
חזקים ומוסריים בחינוך ,וגם בפוליטיקה .יתר על כן ,עצם חשיפת שכן עצם המעמד הרם ,הכוח וההשפעה הם המקור לשחיתות
המוסר" :כל כוח משחית ,כוח מוחלט משחית בצורה אבסולוטית".
מעשי שחיתות בשנים האחרונות מראה על שינוי כללי המשחק אלא שדבריו של אקטון מעוגנים כבר בדברי רבותינו זכרם
לברכה .אומר רבי יוחנן" :אוי לה לרבנות שמקברת את בעליה"
בציבוריות הישראלית .מגמה זו חייבת לקבל תמיכה רחבה מהעם, (פסחים פ"ז ע"ב) – 'רבנות' במובן של שררה מקברת את בעליה
לא רק בהיבט הפיזי אלא גם בהיבט המנטלי ,שכן היא משחיתה
על ידי העלאת הנושא על סדר היום שלנו בבחירות וביום-יום .אני את אופיו של האדם ומביאה אותו למקומות שבהם מעולם לא
היה .ועוד אמרו חז"ל" :אין אדם נעשה ראש למטה אלא אם נעשה
בחרתי בשלב זה להמשיך ולהשקיע את זמני בפן החינוכי-חברתי, רשע למעלה" .עצם היות האדם בעל כוח והשפעה יכול להביא
אותו לידי עבירת השחיתות ,גם אם לא פלילית ,אך בוודאי עם
אך אני מודע בצורך שקיים בפוליטיקה ,ואף פוגש בצורך הזה
פוטנציאל לכך.
בממשק שבין הממשל זו גם הסיבה שהמלך מצווה לא להרבות סוסים וכדומה.
שכרון הכוח והרכוש העצום עשויים להפוך את המלך לאדם
ובין החברה .גם אנחנו שאינו ממוקד ,הנשען על עושרו ועל יכולותיו הכלכליות .אדם
שנאלץ להביא בכל יום 'לחם הביתה' אינו פנוי מנטלית למחשבות
המבוגרים ,וגם אתם שליליות על מעשי שחיתות ודברים שאינם הגונים .מלך שמנותק
מחיי אזרחיו אינו יכול להנהיג בצורה טובה .מדינאים ששוכחים
אנשים טובים נמנעים מפוליטיקה -חניכי בני עקיבא –
משתי סיבות עיקריות :הם לא עליכם ,כדור הצעיר, מאיפה הגיעו נופלים בפח השחיתות מהר מאוד.
לדבוק במידות הטובות, אנשים טובים נמנעים מפוליטיקה משתי סיבות עיקריות.
האחת – הם לא רוצים לשים לעצמם מכשול .עצם הנגיעה בכוח,
רוצים לשים לעצמם מכשול ,והם לזכור שגם אם נכנסים בכסף ובפוליטיקה מקרבת את שחיתות המידות ,ולכן הם גוזרים
מבינים שללא מרפקים וקיצורי לפוליטיקה ,זה לא
דרך מוסריים קשה מאוד להתקדם. אומר שחייבים לוותר
עליהן ,ובעז"ה נמשיך
להסתכל למרחקים
ארוכים כדי להגשים
את חלומנו לחברת
מופת משותפת לכל
עם ישראל.
דניאל גולדמן נולד בשנת 1969בצפון מזרח
אנגליה ועלה לארץ כבוגר בני עקיבא בשנת
.1992הוא מתגורר בבית שמש עם אשתו וחמשת
ילדיהם ,ומנהל את חברת ","Goldrock Capital
שמתמחה בהשקעות ובייעוץ .דניאל הוא יו"ר
משותף של ידידי בני עקיבא העולמית ויו"ר גשר,
תנועה שמקדמת הבנה וסובלנות בין חלקי העם.
27