Page 27 - זרעים - שבט תשע"ה
P. 27

‫למה לי פוליטיקה עכשיו? ‪ .‬שבט תשע"ה ‪ .‬פברואר ‪2015‬‬                        ‫ותעובורדהה‬

    ‫מדור חדש‬                                                            ‫אנוחסשיכפוייוגעייתעהולבסייעתבקםויהעדםרתמ‪,‬נהכתויובועעוךתהגלרי‬

                              ‫בין חינוך לפוליטיקה‬

                              ‫דניאל גולדמן‪ ,‬יו"ר גש ּר‬

                              ‫למה אנשים טובים נמנעים מלהיכנס לפוליטיקה‬

    ‫על עצמם הרחקה מכל אבק של יצר הרע‪ .‬יש גם מי שמבין שללא‬              ‫כל אדם שפועל במישור החברתי‪-‬חינוכי בכלל וחברי תנועות‬
                                                                       ‫נוער בפרט‪ ,‬צריכים לשאול מה מידת השפעתם על החברה בה‬
    ‫מרפקים וקיצורי דרך מוסריים קשה מאוד להתקדם‪ .‬למעשה‪ ,‬אלו‬             ‫הם חיים‪ ,‬וזאת לעומת השפעתם של חברי הכנסת או הממשלה‬

                              ‫שני היבטים של אותו חשש‪.‬‬                       ‫שלכאורה בהן נמצא הכוח האמתי להשפיע על חיי האומה‪.‬‬
                                                                       ‫שאלה נוספת שאנו שואלים את עצמנו מפעם לפעם היא‬
    ‫ולהבדל בין חינוך לפוליטיקה‪ .‬הייתי מתאר זאת כך‪ :‬כל‬                  ‫למה האנשים הטובים ביותר לא נכנסים לפוליטיקה‪ ,‬ואם הם כבר‬

    ‫מי שעוסק בחינוך יודע שזה עניין של תהליך‪ ,‬דבר שלוקח זמן‬                       ‫נכנסים‪ ,‬מדוע הם אינם שורדים? האם זו בעיה בשיטה?‬
                                                                       ‫לפני שנתיים קיבלתי החלטה להיות מעורב בפוליטיקה‬
    ‫ואפילו זמן רב‪ .‬לצערי‪ ,‬המערכת הפוליטית אינה מתגמלת ראייה‬            ‫המקומית בבית שמש‪ .‬הרגשתי צורך לקחת אחריות על עתיד‬
                                                                       ‫עירי‪ .‬מעבר להפסד בבחירות‪ ,‬נצרבו בי כמה שריטות שייקח זמן‬
    ‫לטווח ארוך אלא רק לטווח קצר (עד מאוד)‪ .‬במונחים פוליטיים‪,‬‬           ‫להחלים מהן‪ .‬מדינות בכלל‪ ,‬ובתוכן מדינת ישראל‪ ,‬אינן יכולות‬
                                                                       ‫להתקיים ללא פוליטיקה‪ ,‬אך זה מקצוע קשה לנפש האדם‪.‬‬
    ‫העיתון של מחר נחשב לעתיד הרחוק‪ ,‬בזמן שהכותרת של אתמול‬              ‫חייבים להיות חזקים‪ ,‬לא רק כדי להשפיע‪ ,‬אלא גם כדי לשמור‬
                                                                       ‫על טוהר המידות‪ .‬בזמן של חשיפת אין ספור פרשיות שחיתות‪ ,‬יש‬
    ‫כבר נשכחה מזמן‪ .‬לצערי‪ ,‬חוסר המידות נמצא בכל מגזר‪ ,‬ועלינו‬           ‫לזכור את מקור היצר הרע שבפוליטיקה‪ ,‬כדי שנוכל להיות ראויים‬

    ‫לשמור מכל משמר כדי להגשים בחיינו את הערכים שעליהם‬                                                        ‫להנהגה גם בזירה הציבורית!‬
                                                                       ‫לורד ג'ון אקטון היה היסטוריון ופוליטיקאי בריטי מפורסם‬
                                                 ‫חונכנו בבית ובתנועה‪.‬‬  ‫בסוף המאה ה‪ .19-‬מגיל צעיר הוא למד היסטוריה‪ ,‬פילוסופיה‬
                                                                       ‫ופוליטיקה באופן אינטגרטיבי‪ .‬בכתביו נמצאת האמירה הנוגדת‬
    ‫ברצוני לסיים בזווית חיובית יותר‪ .‬ב"ה יש הרבה אנשים טובים‪,‬‬          ‫את הדעה הרווחת בזמנו (וגם אצל לא מעט אנשים בזמננו)‪ ,‬כי‬
                                                                       ‫מלכים ומנהיגים חשודים יותר בניצול הכוח מאנשים פשוטים‪,‬‬
    ‫חזקים ומוסריים בחינוך‪ ,‬וגם בפוליטיקה‪ .‬יתר על כן‪ ,‬עצם חשיפת‬         ‫שכן עצם המעמד הרם‪ ,‬הכוח וההשפעה הם המקור לשחיתות‬
                                                                       ‫המוסר‪" :‬כל כוח משחית‪ ,‬כוח מוחלט משחית בצורה אבסולוטית"‪.‬‬
    ‫מעשי שחיתות בשנים האחרונות מראה על שינוי כללי המשחק‬                ‫אלא שדבריו של אקטון מעוגנים כבר בדברי רבותינו זכרם‬
                                                                       ‫לברכה‪ .‬אומר רבי יוחנן‪" :‬אוי לה לרבנות שמקברת את בעליה"‬
    ‫בציבוריות הישראלית‪ .‬מגמה זו חייבת לקבל תמיכה רחבה מהעם‪,‬‬            ‫(פסחים פ"ז ע"ב) – 'רבנות' במובן של שררה מקברת את בעליה‬
                                                                       ‫לא רק בהיבט הפיזי אלא גם בהיבט המנטלי‪ ,‬שכן היא משחיתה‬
    ‫על ידי העלאת הנושא על סדר היום שלנו בבחירות וביום‪-‬יום‪ .‬אני‬         ‫את אופיו של האדם ומביאה אותו למקומות שבהם מעולם לא‬
                                                                       ‫היה‪ .‬ועוד אמרו חז"ל‪" :‬אין אדם נעשה ראש למטה אלא אם נעשה‬
    ‫בחרתי בשלב זה להמשיך ולהשקיע את זמני בפן החינוכי‪-‬חברתי‪,‬‬            ‫רשע למעלה"‪ .‬עצם היות האדם בעל כוח והשפעה יכול להביא‬
                                                                       ‫אותו לידי עבירת השחיתות‪ ,‬גם אם לא פלילית‪ ,‬אך בוודאי עם‬
    ‫אך אני מודע בצורך שקיים בפוליטיקה‪ ,‬ואף פוגש בצורך הזה‬
                                                                                                                           ‫פוטנציאל לכך‪.‬‬
                              ‫בממשק שבין הממשל‬                         ‫זו גם הסיבה שהמלך מצווה לא להרבות סוסים וכדומה‪.‬‬
                                                                       ‫שכרון הכוח והרכוש העצום עשויים להפוך את המלך לאדם‬
                              ‫ובין החברה‪ .‬גם אנחנו‬                     ‫שאינו ממוקד‪ ,‬הנשען על עושרו ועל יכולותיו הכלכליות‪ .‬אדם‬
                                                                       ‫שנאלץ להביא בכל יום 'לחם הביתה' אינו פנוי מנטלית למחשבות‬
                              ‫המבוגרים‪ ,‬וגם אתם‬                        ‫שליליות על מעשי שחיתות ודברים שאינם הגונים‪ .‬מלך שמנותק‬
                                                                       ‫מחיי אזרחיו אינו יכול להנהיג בצורה טובה‪ .‬מדינאים ששוכחים‬
‫אנשים טובים נמנעים מפוליטיקה‬  ‫‪ -‬חניכי בני עקיבא –‬
‫משתי סיבות עיקריות‪ :‬הם לא‬     ‫עליכם‪ ,‬כדור הצעיר‪,‬‬                                        ‫מאיפה הגיעו נופלים בפח השחיתות מהר מאוד‪.‬‬
                              ‫לדבוק במידות הטובות‪,‬‬                     ‫אנשים טובים נמנעים מפוליטיקה משתי סיבות עיקריות‪.‬‬
                                                                       ‫האחת – הם לא רוצים לשים לעצמם מכשול‪ .‬עצם הנגיעה בכוח‪,‬‬
‫רוצים לשים לעצמם מכשול‪ ,‬והם‬   ‫לזכור שגם אם נכנסים‬                      ‫בכסף ובפוליטיקה מקרבת את שחיתות המידות‪ ,‬ולכן הם גוזרים‬
‫מבינים שללא מרפקים וקיצורי‬    ‫לפוליטיקה‪ ,‬זה לא‬
‫דרך מוסריים קשה מאוד להתקדם‪.‬‬  ‫אומר שחייבים לוותר‬
                              ‫עליהן‪ ,‬ובעז"ה נמשיך‬

                              ‫להסתכל למרחקים‬

                              ‫ארוכים כדי להגשים‬

                              ‫את חלומנו לחברת‬

                              ‫מופת משותפת לכל‬

                                                  ‫עם ישראל‪.‬‬

    ‫דניאל גולדמן נולד בשנת ‪ 1969‬בצפון מזרח‬
    ‫אנגליה ועלה לארץ כבוגר בני עקיבא בשנת‬
    ‫‪ .1992‬הוא מתגורר בבית שמש עם אשתו וחמשת‬
    ‫ילדיהם‪ ,‬ומנהל את חברת "‪,"Goldrock Capital‬‬
    ‫שמתמחה בהשקעות ובייעוץ‪ .‬דניאל הוא יו"ר‬
    ‫משותף של ידידי בני עקיבא העולמית ויו"ר גשר‪,‬‬
    ‫תנועה שמקדמת הבנה וסובלנות בין חלקי העם‪.‬‬

‫‪27‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32