Page 28 - זרעים - טבת תשע"ה
P. 28

‫מדור חדש‬                                                                              ‫ותעובורדהה‬

‫חסד מול צדק בציבור הדתי‬                                                                     ‫אנוחסשיכפוייוגעייתעהולבסייעתבקםויהעדםרתמ‪,‬נהכתויובועעוךתהגלרי‬
            ‫דוד רוט‪ ,‬מנכ"ל קרן י ֹו ֵרנוּ‬

‫"ע ֹו ָלם ֶח ֶסד ִי ָּב ֶנה" (תהילים פ"ט‪:‬ג') * " ֶצ ֶדק ֶצ ֶדק ִּת ְר ּדֹף" (דברים ט"ז‪:‬כ')‬

‫ממקום של התנשאות‪ .‬לאחר פרק זמן יש לאפשר למוטב לקחת‬                   ‫מה ההבדל בין חסד לצדק ואיך זה קשור לציבור הדתי?‬
                                                              ‫הציבור הדתי מרבה לעסוק במסירות נפש‪ ,‬בשליחויות‬
‫אחריות ולחזור לחיים עצמאיים‪ .‬כך הוא יוכל לעמוד על הרגליים‬     ‫ובערבות הדדית‪ .‬הדבר בא לידי ביטוי במפעל ההתיישבות‪ ,‬שרות‬
                                                              ‫משמעותי בצה"ל ושרות לאומי‪ ,‬עיסוק רחב בחינוך יהודי‪ ,‬התנדבות‬
                            ‫לבד‪.‬‬
                                                                                                        ‫ומעשי חסד למען הזולת‪.‬‬
‫לפני כשנתיים קרן יורנו החלה בגישושים מול בני עקיבא‬            ‫עם זאת‪ ,‬לא די להסתפק במעשי חסד‪ .‬יש לחתור לרמה גבוהה‬
                                                              ‫יותר של צדק‪ .‬לא די בעשיית טוב אם העשייה נעשית בצורה לא‬
‫בתמיכה בפעילות הקשורה לצדק חברתי‪ .‬פנינו לבני עקיבא‪ ,‬כגוף‬      ‫טובה‪ .‬יש לשאוף לעשות טוב – טוב! יש להסתכל על מרחב רחב‬
                                                              ‫יותר – כיצד מעשה החסד משפיע על המוטב? האם יכולות להיות‬
‫שמצוי בליבת הציונות הדתית‪ ,‬מתוך רצון להיות שותפים עם בני‬      ‫השלכות שליליות בלתי מכוונות מהמעשים שלי למרות הכוונות‬

‫עקיבא בתחום זה‪ .‬הוצגו בפנינו מגוון תכניות העוסקות עם הנוער‬                                                   ‫הטובות? בהחלט כן‪.‬‬
                                                              ‫חסד מספק פתרון מידי וקצר‪-‬טווח למצוקה של הזולת‪ ,‬אך‬
‫והקרן החליטה להשקיע בגרעיני יונתן‪ .‬עד כה‪ ,‬אחרי שנתיים של‬      ‫אינו מתיימר לפתור את שורש הבעיה שיגרום למצב שבו הזולת‬
                                                              ‫כבר אינו זקוק למעשה החסד ויכול לתפקד באופן עצמאי‪ .‬האמרה‬
‫ניסוי וטעייה ולמידה‪ ,‬אנו פועלים יחד כדי לחזק את גרעיני יונתן‬  ‫המפורסמת 'לתת חכות ולא דגים' היא בכיוון הנכון‪ ,‬אלא שהיום‬
                                                              ‫צריך גם לדאוג שיהיה אגם נקי‪ ,‬הכשרה לדיג‪ ,‬שוק שרוצה‬
‫על ידי הטמעת תכנים יהודיים השאובים ממסורת רבני המזרח‪,‬‬         ‫לקנות דגים ועוד‪ .‬בעיות חברתיות אינן ניתנות לפתרונות בזק‬
                                                              ‫אלא דורשות שיתוף פעולה רחב בין בעלי עניין רבים – ממשלה‪,‬‬
‫על ידי התמקצעות מדריכי הקבוצות הכוללת גיוס מדריכים בוגרי‬
                                                                                         ‫עמותות‪ ,‬עסקים‪ ,‬אזרחים ופילנתרופים‪.‬‬
                            ‫יונתן‪ ,‬העסקה בשכר וליווי מתמשך‪.‬‬   ‫ובכל זאת אני טוען שכל אחד מאתנו יכול לשנות את הגישה‬
                                                              ‫ולעסוק בהתנדבות ונתינה בצורה של צדק ולא של חסד‪ .‬זה דורש‬
‫מעבר לצורך ולרצון להרחיב במסגרת גרעיני יונתן את חכמת‬          ‫לשנות את השפה ואת היחס בין הנותן ומקבל‪ .‬לעבור מעשייה‬
                                                              ‫'למען' האחר לעשייה 'עם' האחר‪ .‬באופן פרדוקסלי הדבר דורש‬
‫רבני המזרח ואת האחיזה בה‪ ,‬יש צורך גם שכלל הסניפים יכירו‬       ‫מאתנו לתת על ידי צמצום הנתינה שלנו‪ .‬במקום השפע של חסד‬
                                                              ‫ללא גבולות‪ ,‬יש להקשיב‪ ,‬להבין מה ה'אחר' צריך ומה יעזור לו‬
‫את הרבנים הללו ואת הגישה הסובלנית והחברתית שהם מייצגים‪.‬‬
                                                                                                                        ‫להתקדם‪.‬‬
‫אנו רואים בצעד זה אפשרות להתברך בצורה הדדית במגוון‬            ‫איך היינו מרגישים אם היינו הומלסים‪ ,‬ונדבנים היו עוברים‬
                                                              ‫ברחוב ונותנים המון חמלה אך לא רואים את הבן אדם שבנו –‬
                            ‫העדות הקיים בתנועה‪.‬‬               ‫את צלם האלוקים שלנו‪ ,‬אלא רק רואים בנו כתובת לקיום מצוות‬
                                                              ‫הצדקה שלהם? איך נוכל לצאת מהמעגל הזה? האם הנדבנים‬
‫אם הקב"ה צמצם את עצמו כדי לברוא את העולם ולתת לאדם‬            ‫באמת היו רוצים שיהיה לנו רמה סוציואקונומית כמו שלהם? מה‬

‫בחירה חופשית לעשות טוב או רע‪ ,‬על אחת כמה וכמה שעלינו‬                               ‫החברה הייתה עושה לולא העניים המסכנים?‬
                                                              ‫לתת בגובה עיניים פירושו שאני ה'נותן' אינני יותר טוב או‬
                            ‫ללמוד ממנו ולצמצם את‬              ‫חשוב או בעל כח יותר מאתה ה'מקבל'‪ .‬בעקבות הכבוד שאני רוחש‬
                                                              ‫עבורך כאחד ששווה לי‪ ,‬אני לא מתיימר לדעת מה טוב לך ומה‬
                            ‫הרצון העז שלנו לפתור‬              ‫אתה צריך‪ ,‬אלא אני נכנס אתך לדיאלוג לראות כיצד אוכל לסייע‪,‬‬

  ‫"יש לשאוף לשדרג את‬        ‫את הבעיה בדרכנו‪ ,‬ובמקום‬                  ‫ויותר מכך‪ ,‬איזו סוג עזרה עלול לגרום ליותר נזק מתועלת‪.‬‬
‫הנתינה שלנו ממעשה חסד‬       ‫זה לעבור תהליך בשיתוף‬             ‫כשחס וחלילה קורה למישהו אסון‪ ,‬הוא אכן זקוק לעזרה‬
                                                              ‫מידית‪ ,‬תמיכה‪ ,‬לעתים כספית‪ ,‬סיוע וכו'‪ ,‬אך ההבדל הוא שאם‬
 ‫למעשה של צדק בגובה‬             ‫פעולה בגובה העיניים‪.‬‬          ‫מדובר בשכן שלך‪ ,‬פעם אתה עוזר לו‪ ,‬ובפעם אחרת‪ ,‬חלילה‪ ,‬אולי‬
 ‫עיניים‪ .‬עלינו לפעול 'עם'‪,‬‬  ‫אני טוען שהתובנה‬                  ‫יהיה מצב שבו הוא יגמול לך טובה‪ .‬יש כאן הדדיות שלא באה‬
                            ‫הזאת שייכת ליחסי‬

‫במקום 'למען'"‬               ‫גומלין במישורים רבים‪:‬‬
                            ‫היחס בין דתיים וחילוניים‪,‬‬

                            ‫גברים ונשים‪ ,‬פילנתרופים‬

                            ‫ועמותות‪ ,‬ועוד‪.‬‬

‫לסיכום‪ ,‬יש לשאוף לשדרג את הנתינה שלנו ממעשה‬

‫חסד למעשה של צדק בגובה עיניים‪ .‬לפעול 'עם' במקום 'למען'‪.‬‬

‫בני עקיבא סיימה עכשיו חודש ארגון בנושא חברה צודקת‪ .‬בואו‬

               ‫כולנו נתחיל לפעול בצורה צודקת יותר!‬

‫דוד רוט הוא מנכ"ל קרן יורנו‪ ,‬סמנכ"ל בית הלל – הנהגה תורנית‬
‫קשובה (ע"ר)‪ ,‬חבר הוועד המנהל של במעגלי צדק (ע"ר)‪ ,‬נאמני‬
‫תורה ועבודה (ע"ר)‪ ,‬ויסודות ‪ -‬המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה‬
‫(ע"ר)‪ .‬דוד מעורב בבני עקיבא במסגרת קרן יורנו בגרעיני יונתן‪.‬‬
‫הקרן‪ ,‬בשיתוף צוות בני עקיבא‪ ,‬פועלת כדי ליצור מודעות ולהכניס‬

        ‫את נושא הצדק החברתי לתחום הפעילות של בני עקיבא‪.‬‬

                                                                                                                                                          ‫‪2288‬‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32