Page 28 - זרעים - טבת תשע"ה
P. 28
מדור חדש ותעובורדהה
חסד מול צדק בציבור הדתי אנוחסשיכפוייוגעייתעהולבסייעתבקםויהעדםרתמ,נהכתויובועעוךתהגלרי
דוד רוט ,מנכ"ל קרן י ֹו ֵרנוּ
"ע ֹו ָלם ֶח ֶסד ִי ָּב ֶנה" (תהילים פ"ט:ג') * " ֶצ ֶדק ֶצ ֶדק ִּת ְר ּדֹף" (דברים ט"ז:כ')
ממקום של התנשאות .לאחר פרק זמן יש לאפשר למוטב לקחת מה ההבדל בין חסד לצדק ואיך זה קשור לציבור הדתי?
הציבור הדתי מרבה לעסוק במסירות נפש ,בשליחויות
אחריות ולחזור לחיים עצמאיים .כך הוא יוכל לעמוד על הרגליים ובערבות הדדית .הדבר בא לידי ביטוי במפעל ההתיישבות ,שרות
משמעותי בצה"ל ושרות לאומי ,עיסוק רחב בחינוך יהודי ,התנדבות
לבד.
ומעשי חסד למען הזולת.
לפני כשנתיים קרן יורנו החלה בגישושים מול בני עקיבא עם זאת ,לא די להסתפק במעשי חסד .יש לחתור לרמה גבוהה
יותר של צדק .לא די בעשיית טוב אם העשייה נעשית בצורה לא
בתמיכה בפעילות הקשורה לצדק חברתי .פנינו לבני עקיבא ,כגוף טובה .יש לשאוף לעשות טוב – טוב! יש להסתכל על מרחב רחב
יותר – כיצד מעשה החסד משפיע על המוטב? האם יכולות להיות
שמצוי בליבת הציונות הדתית ,מתוך רצון להיות שותפים עם בני השלכות שליליות בלתי מכוונות מהמעשים שלי למרות הכוונות
עקיבא בתחום זה .הוצגו בפנינו מגוון תכניות העוסקות עם הנוער הטובות? בהחלט כן.
חסד מספק פתרון מידי וקצר-טווח למצוקה של הזולת ,אך
והקרן החליטה להשקיע בגרעיני יונתן .עד כה ,אחרי שנתיים של אינו מתיימר לפתור את שורש הבעיה שיגרום למצב שבו הזולת
כבר אינו זקוק למעשה החסד ויכול לתפקד באופן עצמאי .האמרה
ניסוי וטעייה ולמידה ,אנו פועלים יחד כדי לחזק את גרעיני יונתן המפורסמת 'לתת חכות ולא דגים' היא בכיוון הנכון ,אלא שהיום
צריך גם לדאוג שיהיה אגם נקי ,הכשרה לדיג ,שוק שרוצה
על ידי הטמעת תכנים יהודיים השאובים ממסורת רבני המזרח, לקנות דגים ועוד .בעיות חברתיות אינן ניתנות לפתרונות בזק
אלא דורשות שיתוף פעולה רחב בין בעלי עניין רבים – ממשלה,
על ידי התמקצעות מדריכי הקבוצות הכוללת גיוס מדריכים בוגרי
עמותות ,עסקים ,אזרחים ופילנתרופים.
יונתן ,העסקה בשכר וליווי מתמשך. ובכל זאת אני טוען שכל אחד מאתנו יכול לשנות את הגישה
ולעסוק בהתנדבות ונתינה בצורה של צדק ולא של חסד .זה דורש
מעבר לצורך ולרצון להרחיב במסגרת גרעיני יונתן את חכמת לשנות את השפה ואת היחס בין הנותן ומקבל .לעבור מעשייה
'למען' האחר לעשייה 'עם' האחר .באופן פרדוקסלי הדבר דורש
רבני המזרח ואת האחיזה בה ,יש צורך גם שכלל הסניפים יכירו מאתנו לתת על ידי צמצום הנתינה שלנו .במקום השפע של חסד
ללא גבולות ,יש להקשיב ,להבין מה ה'אחר' צריך ומה יעזור לו
את הרבנים הללו ואת הגישה הסובלנית והחברתית שהם מייצגים.
להתקדם.
אנו רואים בצעד זה אפשרות להתברך בצורה הדדית במגוון איך היינו מרגישים אם היינו הומלסים ,ונדבנים היו עוברים
ברחוב ונותנים המון חמלה אך לא רואים את הבן אדם שבנו –
העדות הקיים בתנועה. את צלם האלוקים שלנו ,אלא רק רואים בנו כתובת לקיום מצוות
הצדקה שלהם? איך נוכל לצאת מהמעגל הזה? האם הנדבנים
אם הקב"ה צמצם את עצמו כדי לברוא את העולם ולתת לאדם באמת היו רוצים שיהיה לנו רמה סוציואקונומית כמו שלהם? מה
בחירה חופשית לעשות טוב או רע ,על אחת כמה וכמה שעלינו החברה הייתה עושה לולא העניים המסכנים?
לתת בגובה עיניים פירושו שאני ה'נותן' אינני יותר טוב או
ללמוד ממנו ולצמצם את חשוב או בעל כח יותר מאתה ה'מקבל' .בעקבות הכבוד שאני רוחש
עבורך כאחד ששווה לי ,אני לא מתיימר לדעת מה טוב לך ומה
הרצון העז שלנו לפתור אתה צריך ,אלא אני נכנס אתך לדיאלוג לראות כיצד אוכל לסייע,
"יש לשאוף לשדרג את את הבעיה בדרכנו ,ובמקום ויותר מכך ,איזו סוג עזרה עלול לגרום ליותר נזק מתועלת.
הנתינה שלנו ממעשה חסד זה לעבור תהליך בשיתוף כשחס וחלילה קורה למישהו אסון ,הוא אכן זקוק לעזרה
מידית ,תמיכה ,לעתים כספית ,סיוע וכו' ,אך ההבדל הוא שאם
למעשה של צדק בגובה פעולה בגובה העיניים. מדובר בשכן שלך ,פעם אתה עוזר לו ,ובפעם אחרת ,חלילה ,אולי
עיניים .עלינו לפעול 'עם', אני טוען שהתובנה יהיה מצב שבו הוא יגמול לך טובה .יש כאן הדדיות שלא באה
הזאת שייכת ליחסי
במקום 'למען'" גומלין במישורים רבים:
היחס בין דתיים וחילוניים,
גברים ונשים ,פילנתרופים
ועמותות ,ועוד.
לסיכום ,יש לשאוף לשדרג את הנתינה שלנו ממעשה
חסד למעשה של צדק בגובה עיניים .לפעול 'עם' במקום 'למען'.
בני עקיבא סיימה עכשיו חודש ארגון בנושא חברה צודקת .בואו
כולנו נתחיל לפעול בצורה צודקת יותר!
דוד רוט הוא מנכ"ל קרן יורנו ,סמנכ"ל בית הלל – הנהגה תורנית
קשובה (ע"ר) ,חבר הוועד המנהל של במעגלי צדק (ע"ר) ,נאמני
תורה ועבודה (ע"ר) ,ויסודות -המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה
(ע"ר) .דוד מעורב בבני עקיבא במסגרת קרן יורנו בגרעיני יונתן.
הקרן ,בשיתוף צוות בני עקיבא ,פועלת כדי ליצור מודעות ולהכניס
את נושא הצדק החברתי לתחום הפעילות של בני עקיבא.
2288