מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ויש סיבות לכל דבר

ויש סיבות לכל דבר

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קיימות | ארץ ישראל
  • מתאים ליום חול
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

חז”ל המשילו במדרשים את ישראל לפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל, שבעת המינים. כל פרי מעלה על נס תכונה או יתרון אחר. הם המשילו את ישראל לתמר: כפי שהתמר אין בו פסולת, ומשתמשים בכל חלקיו, כך גם ישראל אין בהם פסולת, ולכל אחד מישראל ייעוד ותפקיד נצרך (בראשית רבה מא, א). חז”ל האמינו שיש לנו מה ללמוד מהטבע הארץ-ישראלי על יחסנו לערכו של כל אדם ואדם. בימינו יש שימוש יתר במשאבי הטבע, ואנו רוצים לשוב ולהביט בעולם הטבע הצומח והדומם המשמש אותנו ולברר מחדש את ערכו בחיינו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יפנימו את ערך הרכוש שלהם, של חבריהם ושל הסביבה.
  2. החניכים ילמדו על יחסי הגומלין בין האדם לטבע.
  3.  החניכים יתכננו שוק קח-תן שבטי.

 

מקורות להרחבה:

  1. אפקט הפרפר, מדגים את רעיון השיר של נעמי שמר: https://katzr.net/df6d42
  2. גרסת המקור ‘דוד המלך, הצרעה והעכביש’: https://benyehuda.org/read/5718
  3. על שוק קח-תן: https://katzr.net/da1b45

 

ציוד נדרש: רמקול, תחפושות, דפים, בריסטולים, טושים, מספריים, עיתונים

מהלך הפעולה

פתיחה: הכול בגלל מסמר

השמיעו לחניכים את השיר של נעמי שמר ‘הכול בגלל מסמר’ (נספח 1).

שאלו אותם: על מה השיר מדבר? מה קרה בגלל מסמר? למה זה מיוחד או משונה?

 

שלב א: שלי שלך ושלך שלי?

בקשו מהחניכים להביא חפצים שיש בסניף. פזרו את החפצים בחדר והתהלכו ביניהם. תוך כדי הליכה דברו עם החניכים, ושימו לב כיצד הם מגיבים כאשר אתם מתקרבים לחפצים (האם הם ישימו לב? כמה יהיה להם אכפת?)

בשלב השני בקשו מהחניכים להניח במרכז החדר חפץ חשוב שיש להם. פזרו את החפצים והתהלכו ביניהם. תוך כדי הליכה דברו עם החניכים, ושימו לב כיצד הם מגיבים כאשר אתם מתקרבים לחפץ שלהם (נבהלים, קמים לקחת אותו וכו’).

שאלו את החניכים:

מדוע דאגתם יותר לחפצים שלכם מלחפצים שאספתם מהסניף?

האם לא חשוב לשים לב גם לחפצים של כולם? מי אחראי להם?

הדגישו בשיח: כאשר החפץ שלנו והוא משרת אותנו, יש לו תפקיד, הוא חשוב לנו לעומת חפץ שקשה לנו לראות בו תועלת.

 

שלב ב: אין דבר לריק במעשי ה’

 

אפשרות א’

חלקו את החניכים לשתי קבוצות, תנו להם את סיפור ‘דוד המלך, הצרעה והעכביש’ (נספח 2) ובקשו מהם להמחיז אותו. אפשר להביא לחניכים תחפושות, דפים, טושים ואביזרים נוספים כדי שייצרו תחושות ותפאורה.

סיכום ביניים: הקב”ה ברא את עולמו ככה שלכל אחת מבריותיו יש סיבה ולכל בריאה יש תכלית: אדם, חי, צומח או דומם. המעמד של הבריאה קובע את התפקיד ואת התועלת שלו בעולם. כלומר, האדם עומד בראש הבריאה ויש לו יכולת ליהנות מכל שאר הבריאות שבעולם. כך רואים גם בסיפור: ה’ מדגים לדוד כי יש לו, אדם השולט בבריאה ונמצא במרכזה, יכולת להביט על כל בריאה ולראות במה היא חיונית לו, להפיק ממנה תועלת וליהנות ממנה. לנו מן הסתם ה’ לא יתגלה כך, אך אנחנו יכולים להבין מכאן כי יש לנו אפשרות ליצור קשר של תועלת עם הטבע, עם עולמו של ה’.

אפשרות ב’

חלקו את החניכים לשתי קבוצות או יותר (תלוי בגודל השבט). כל קבוצה תקבל כרטיסיות משני סוגים: קלפי תמונות וקלפי מלל (נספח 3). המטרה היא לחבר ביניהם. קלפי התמונות מייצגים בריאות בעולם, צמחים ובעלי חיים. קלפי המלל מתארים את התועלת של הבריאה שבתמונה בעבור האדם. אם השבט קטן או אינו מתנהל נכון בתחרות, אפשר לשחק בקבוצה אחת או במשחק זיכרון בשיתוף פעולה בין כל החניכים.

 

שלב ג: הזבל של אחד הוא האוצר של האחר

 

שאלו את החניכים: האם יש דברים שיש לכם ואתם כבר לא משתמשים בהם?

ספרו לחניכים על שוק קח-תן שבו כל אחד מביא מוצרים שהוא כבר לא משתמש בהם ויכול לקחת מוצרים אחרים שאנשים הביאו.

שאלו: מה אתם חושבים על זה? האם זה רעיון טוב? למה?

דברו עם החניכים על היכולת של מוצר להיות שימושי למישהו אחד אף שלאחר הוא כבר מיותר ועל שלכל חפץ יש תפקיד או משמעות.

קבעו עם החניכים תאריך לשוק קח-תן שבטי או סניפי, הנחו אותם להביא משחקים או ספרים שיש להם בבית והם כבר אינם משתמשים בהם, והכינו עם החניכים הזמנות (נספח 4) להם או לכל הסניף.

 

סיכום

עברו עם החניכים על מהלך הפעולה: בהתחלה שמענו את השיר של נעמי שמר, שמדגים איך לפעולה קטנה יכולה להיות השפעה גדולה ואיך לכל מרכיב בסיפור יש תפקיד אשר משפיע על הסיפור כולו. בהמשך ראינו כיצד כאשר לחפץ יש משמעות בעבורנו, כאשר יש לו תועלת, הוא חשוב לנו, וכאשר אנו מפספסים את תועלתו, אנו עלולים לזלזל בחשיבותו. נפגשנו עם הסיפור של דוד המלך או במשחק התמונות, אשר העיקרון שחווינו במשחק משתקף גם בו, וכן מראה כיצד העולם פועל במערכת אחת, בסנכרון, וה’ מנהיג אותה לטובת האדם. לבסוף הבנו כי אנו יכולים להפיק תועלת על ידי שיתוף ובכך להאריך שימוש בחפצים וליהנות מהם.

 

נספחים

 

נספח 1 – הכול בגלל מסמר (נעמי שמר)

מפרסתו הימנית
של סוס קרבות דוהר
בבוקר צח וזיווני
נפל פתאום מסמר.

הכול בגלל מסמר קטן
הכול בגלל מסמר.

אז פרסתו הימנית
של סוס קרבות דוהר
נפלה גם היא,
נפלה גם היא
כנפול אותו מסמר.

הכול בגלל מסמר קטן
הכול בגלל מסמר.

צלע על רגל ימנית,
אז סוס קרבות דוהר
וחץ מהיר ופחזני
ביתר אותו ביתר.

הכול בגלל מסמר קטן
הכול בגלל מסמר.

נפול נפל אז הרוכב
מסוס קרבות דוהר
והאויב והאויב
קדימה הסתער.

הכול בגלל מסמר קטן
הכול בגלל מסמר.

הובס הקרב נפלה העיר
כסוס קרבות דוהר
וכל השיר, וכל השיר –
חדל בגלל מסמר.

הכול בגלל מסמר קטן
הכול בגלל מסמר.

 

נספח 2 – דוד המלך, הצרעה והעכביש

יום אחד ישב דוד המלך בגנו, והנה ראה צרעה עוקצת עכביש. הוא התפלא מאוד מכל העניין הזה ובא אל הקדוש ברוך הוא והביע בפניו תמיהה: “מה קורה פה, בשביל מה צריך את כל היצורים המוזרים האלה שבראת בעולמך? הצרעה שאין ממנה דבש, והעכביש שכל הזמן אורג ואין ממנו בגד, ממש מיותר”.

אז ענה לו הקדוש ברוך הוא: “דוד, אתה מלעיג על בריותיי. תבוא שעה ותצטרך להן”. מה שנקרא בימינו, חכה חכה, יבוא יום ולא תצחק כל כך, או צוחק מי שצוחק אחרון.

ואכן, לדוד הגיעו ימים קשים במערכת היחסים שלו עם שאול, ושאול חיפש אותו כדי לפגוע בו. מערכת היחסים ביניהם נעה בין אהבה לקנאה, וכאשר שרו “הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו” הבין גם דוד שמצבו בכי רע ומוטב לו לברוח משאול.

שאול אכן חיפש אותו ורוצה לפגוע בו, ובצר לו, על מנת להציל את נפשו, התחבא דוד במערה שנקריתה בדרכו. ואז שלח הקדוש ברוך הוא עכביש, וזה התחיל לטוות קורי עכביש על פתח המערה.

והנה הגיע שאול למערה לחפש את דוד, אולם כשהבחין בקורי העכביש בא לכלל המסקנה ההגיונית היחידה שאיש לא נכנס למערה, שהרי אילו היה נכנס, אין ספק שהיה קורע את קורי העכביש. שאול התרחק מן המקום והמשיך בחיפושיו, וחייו של דוד ניצלו בזכות העכביש. אכן, נס המקפל בתוכו גם הצלת חיים וגם תשובה ניצחת לפקפוקיו של דוד בדבר תועלת או חוסר תועלת של מעשה הבריאה.

אחר כך שוב סיכן דוד את חייו וחודר למאהלו של שאול המלך, השוכב באוהל, ובפתח האוהל ישן אבנר שר צבאו, ראשו בפתח האוהל ורגליו זקופות בפתח השני. בזהירות רבה נכנס דוד והצליח לגנוב את צפחת המים כדי להוכיח לשאול שהצליח להגיע אליו בלי לפגוע בו ולהפיג את חששותיו.

התחיל דוד לצאת בזהירות מן האוהל, וכשעבר ליד אבנר, פשט אבנר את רגליו, שהיו כשני עמודים, וסגר על דוד. פנה דוד בצר לו אל הקדוש ברוך הוא בתחינה: “אלי, אלי למה עזבתני”. עשה לו הקדוש ברוך הוא נס, שלח לו צרעה, עקצה ברגלי אבנר – וזקפן. יצא דוד. באותה שעה הבין דוד את המסר ואמר: “ריבונו של עולם, מי יעשה כגבורותיך, שכל מעשיך נאים”.

ואת המסר הזה אנחנו כולנו מבינים: יש משמעות, היגיון ותועלת במחזור החיים, ולכל יצור שהוא יש ערך ותפקיד גם אם זה לא נראה לנו מובן. כי בינינו לבין עצמנו הנסתר בתחום הזה עצום, ויידרש לנו זמן רב להבין את משמעות הדברים לעומק.

 

נספח 3 – קלפי תמונות ומידע שימושי

 

יהלום: מינרל קשה המשמש לתכשיטים ולקישוטים

מים: בסיס לכל צורות החיים

פרה: ממנה אפשר להפיק חלב

כבשה: ממנה אפשר להפיק צמר

אלוורה: צמח סוקולנט המשמש לקוסמטיקה, לטיפול בכוויות עור ולמשקאות

נחש: ממנו אפשר להפיק ארס המשמש לייצור תרופות

הליום: גז המשמש להפרחת בלונים, לריתוך ולצרכים רפואיים

רוזמרין: צמח המשמש לטיפול בעייפות ובכאבי ראש, וכן לבישול

 

נספח 4 – הזמנות לשוק קח-תן

הזמנה לשבט:

שבט יקר!

הנכם מוזמנים לשוק קח-תן שבטי

שהיה ביום _______

בשעה_________

בסניף שלנו!

לא לשכוח להביא צעצועים או ספרים במצב טוב שכבר אינם בשימוש

ניפגש!

 

הזמנה לסניף:

סניף יקר!

הנכם מוזמנים לשוק קח-תן שבטי בחסות שבט נבטים-ניצנים

שיהיה ביום _______

בשעה_________

בסניף שלנו!

הביאו איתכם צעצועים או ספרים במצב טוב שכבר אינם בשימוש

מחכים לראותכם!

 

דעתך חשובה לנו