איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתאים לשבתלאחר שהחניכים הפנימו את היותם חוליה בשרשרת הדורות, נעבור להתבונן במקומם בהווה. מציאות של מלחמות, אירועים לאומיים ואתגרים יום-יומיים מעמידה אותנו במבחן של רוח, אחריות ונתינה. בגיל הזה חשוב להדגיש שגם המעשים הקטנים שלהם הם חלק מתמונה גדולה, ומבטאים ערכים של נתינה, עזרה הדדית ואמונה.
הכנות וציוד נדרש:
פתיחה: מעשה קטן, עולם גדול
בשלב הראשון נראה לחניכים את חשיבותם של הפרטים הקטנים בחיים.
בקשו מהחניכים לבנות יחד מגדל מכוסות חד-פעמיות. לאחר שהמגדל יעמוד יציב שאלו אותם: מה אתם רואים? מגדל אחד גדול או הרבה כוסות קטנות המחוברות זו לזו?
לאחר שיענו הוציאו בזהירות כוס אחת מתחתית המגדל ותראו כיצד המגדל כולו קורס.
הסבירו לחניכים שהמגדל הגדול והמרשים שראינו לא היה קיים בלי כל כוס וכוס. לפעמים אנחנו שואלים את עצמנו "מה כבר יקרה אם אוציא כוס אחת?" אבל ראינו שכל כוס היא חיונית, ובלעדיה המגדל כולו מתמוטט. כך גם בחיים כל מעשה קטן, אפילו אם הוא נראה חסר משמעות, בונה את התמונה הגדולה ותורם ליציבות ולעוצמה של כולנו.
שלב א: גלגל של טוב
קראו לחניכים סיפור (נספח 1) או הראו להם סרטון (נספח 2) על אדם שעשה מעשה טוב קטן שהוביל למעשה טוב נוסף, וכך נוצרה שרשרת ארוכה של טוב.
שאלו את החניכים: אילו מעשים קטנים אנחנו יכולים לעשות ביום-יום שלנו, שיכולים להתחיל שרשרת של טוב?
(דוגמאות בנספח 3, אפשר גם להדפיס לחניכים)
סכמו: במשחק הפתיחה ראינו שכל פרט קטן מחזיק ובונה את הכלל. בסיפור ובסרטון ראינו כיצד פעולה אחת פשוטה, לכאורה חסרת חשיבות, מסוגלת להשפיע על אנשים רבים ולהמשיך להתגלגל הלאה. הבנו את משמעות המעשים הקטנים שבחיי היום-יום. לפעמים נדמה לנו שרק למעשה גדול יש ערך, ורק בו טמונה החשיבות. אך האמת היא שכל חיוך, כל עזרה קטנה וכל מילה טובה בונים את השלם של החברה שלנו ויוצרים שינוי אמיתי.
שלב ב: עוד יותר טוב ועוד יותר טוב
שחקו עם החניכים במשחק חוט הצמר: ספרו על מעשה קטן של עזרה או אחריות שעשיתם השבוע, החזיקו את קצה החוט וזרקו את הגליל לחניך אחר. כל חניך שיקבל את החוט ישתף במעשה טוב קטן שעשה או שהוא רוצה לעשות, יחזיק את החוט ויזרוק אותו הלאה. לאט לאט תיווצר רשת חוטים.
*בשבת אפשר ליצור מעגל שכולם נותנים ידיים זה לזה.
הסבירו לחניכים שכל אחד הוסיף חוט קטן משלו, אבל ביחד יוצרים רשת חזקה שמחברת את כולם. כך גם בחיים כל מעשה קטן של כל אחד ואחד מוסיף טוב, בונה אמון ויוצר חברה חזקה ומלוכדת.
שלב ג: רק מילה טובה
כדי לקחת את זה צעד קדימה הכינו עם החניכים צנצנת מעשים טובים. כל חניך וחניכה יקבלו פתק ועט ויכתבו מעשה טוב אחד שהם מתחייבים או משתדלים לעשות השבוע, משהו קטן אבל משמעותי. אספו את כל הפתקים לצנצנת אחת, וכך תוכלו לראות מול העיניים כמה טוב הולך להתממש השבוע בזכות כל אחד ואחד בשבט.
לפעולה בשבת: בקשו מהחניכים לשבת במעגל ועשו איתם מעגל מחמאות, שבו כל אחד נותן מחמאה למי שלימינו (למשל: "אתה תמיד מצחיק אותי", "אני אוהב איך שאתה עוזר לחברים", "אתה חבר נאמן").
בסיום המעגל הסבירו לחניכים שאפילו במילים פשוטות כמו שהם אמרו התחברו כולם לשרשרת אחת של טוב. ככה גם בחיים מילה קטנה יכולה לשנות יום שלם למישהו ואפילו ולחזק את כל הקבוצה.
סיכום
למדנו היום שכל מעשה קטן, ממש כמו כל כוס במגדל, מחזיק עולם שלם ויוצר שינוי גדול. כל אחד, גם במעשים הפשוטים ביותר, יכול להשפיע, לחזק ולבנות את הקבוצה ואת העם כולו. ביחד אנחנו יוצרים רשת של טוב, אחריות ואחדות.
רעיון לצ'ופר
"גדולים החולמים חלומות והופכים חלומות למציאות. גדולים העוסקים במעשים קטנים והופכים את המעשים לגדולים. אבל הקטנים החולמים על גדולות, ואינם עוסקים אפילו בקטנות, אין להם עולם. שכן החלומות נשארים בחלומם, הקטנים בקטנותם והעולם תהו ובהו" (הרב משה צבי נריה)
נספחים
נספח 1 – שרשרת של טוב
היא ירדה בדרכה אל חנות המכולת לקנות גבינה וחלב וביצים.
באמצע הדרך היא חייכה אל זר ברחוב, שנראה לה עצוב.
נדמה שהחיוך גרם לו להרגיש יותר טוב.
הוא נזכר בטוב ליבו של חבר בעבר, וכשהגיע אל ביתו כתב לו מכתב מלא תודה.
החבר היה כה מרוצה ממכתב התודה, עד שהשאיר טיפ שמן בסוף הארוחה שאכל במסעדה.
המלצרית, מופתעת ושמחה מגודלו של הטיפ, נתנה חלק ממנו לקבצן שישב לקבץ נדבות ברחוב.
האיש ברחוב, עזוב ומלוכלך, היה כה מלא תודה, כי יומיים הוא לא אכל דבר, היה לו קר והוא הרגיש לבד. אחרי שסיים לאכול את ארוחת הערב שלו, שקנה בכספה של אותה מלצרית חביבה, הוא הלך אל חדרו האפלולי והמלוכלך. הוא לא ידע באותו הרגע שהוא עלול שלא לראות את יום המחר.
בדרכו לביתו הוא אסף כלבלבון רועד ועזוב, ולקח אותו לחדרו כדי שיוכל להתחמם.
הכלבלב היה אסיר תודה להיות תחת קורת גג כשבחוץ יורד הגשם וקר.
באותו לילה פרצה בחדר דלקה ואיימה לשרוף את כל הבניין.
הכלב התעורר מן המהומה ונבח נביחות רמות מלאות אזהרה.
הוא נבח עד שהעיר את כל הבניין, ובכך הציל את כולם מכל פגע.
אחת מאותם תושבי הבניין הייתה אותה בחורה אלמונית, שלקראת אדם זר היא שלחה מבטה בחיוך של חום, אהבה וסימפתיה, שלא עלה לה דבר.
נספח 2 – סרטוני שרשרת של טוב
https://www.youtube.com/watch?v=bmAW5IXWLUk
https://www.youtube.com/watch?v=MdUT9Sp_lr8
https://www.youtube.com/watch?v=LqtRjFKU-As
נספח 3 – דוגמאות לעשים טובים של יום-יום
חיוך וברכה – להגיד "בוקר טוב" או לחייך לחבר, לשכנה, לנהג אוטובוס
עזרה בבית – לסדר את החדר בלי שיבקשו, לעזור לשטוף כלים או לקפל כביסה
חברות טובה – להזמין ילד שנשאר לבד לשחק, לחלוק חטיף עם חבר
עזרה בלימודים – להסביר לחבר מהכיתה תרגיל שהוא מתקשה בו
מילה טובה – לתת מחמאה ("ציירת ממש מקסים!", "אהבתי איך שפתרת את השאלה")
שמירה על סביבה – להרים פיסת נייר מהרצפה גם אם לא אני זרקתי, למחזר בקבוק
נתינה קטנה – לתת לילד אחר צעצוע או ספר שאנחנו כבר לא משתמשים בו
התחשבות – לתת לחבר להיות ראשון בתור, לוותר על מקום ישיבה באוטובוס למי שצריך
עזרה קטנה בדרך – לפתוח דלת לחבר, להרים משהו שנפל למישהו
אכפתיות – לשאול חבר שלא הגיע לבית הספר איך הוא מרגיש