מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

זה רק עניין של הסתכלות

זה רק עניין של הסתכלות

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מידות | הכרת הטוב | נושא שנתי | חודש ארגון | תשעים שנה של משפחה | ערכים | בחירה
  • מתאים ליום חול
3 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

לכל אזרח במדינת ישראל יש זכויות ויש חובות. ככה גם בבית שלנו. אנחנו שמחים ומודים על הזכות להיות חלק ממנו, אנחנו מבינים שאת המשפחה אליה נולדנו לא בחרנו ועם זאת אנו סומכים על הקב”ה שזה הבחירה הכי טובה ומדויקת שיכלה להיות עבורנו. המשפחה שלי כמו שהיא  – היא מתנה גדולה. אבל משפחה זו מסגרת שגם מחייבת אותנו (כמו לנקות את הבית, לעזור לאחים וכו’) וזה לא תמיד נעים אבל זה חלק מהעסקה. וזה מה שעוזר לבית להיות טוב יותר לכולם. בפעולה זו נלמד להבין את החשיבות ולשמוח במחויבות זו.

מטרות הפעולה

  1. החניך יבחר לשמוח במשפחתו כמו שהיא .
  2. החניך ירגיש אחריות אישית להעצים את הטוב והאור במשפחתו.
  3. החניך יצור רשימת ‘כללים מחייבים’ למשפחתו על מנת להוסיף בו אור .

 

ציוד נדרש: תמונות, בריסטולים, טושים, צבעים, דבק, מספריים

מהלך הפעולה

שלב א:

הראו לחניכים תמונות של תעתועי ראייה שניתן לראות מכל מיני זוויות (נספח מספר 1). הסבירו להם שלפעמים לא נעים לנו עם המשפחה שלנו. אנחנו מעדיפים שההורים שלנו יהיו אחרים, שהאחים שלנו יהיו פחות מציקים ושסבתא תהיה פחות ‘חופרת’. המשפחה שלנו היא לא משהו שבחרנו בו ולפעמים אנחנו מרגישים שהיינו מעדיפים לבחור משהו אחר.

 אמנם לא בחרנו מי תהיה המשפחה שלנו אבל אנחנו יכולים לבחור איך להסתכל על המשפחה שלנו. אנחנו יכולים לבחור להתמקד בטוב (כמו בציורים שהיה אפשר לראות בכל ציור כמה דברים שונים). הקב”ה שלח לנו דווקא את ההורים האלה, האחים האלה בהשגחה פרטית וגם אם אנחנו לא תמיד רואים את זה, זה בעצם הדבר שהכי טוב לנו. ברגע שנבחר להסתכל על המשפחה שלנו בעין חיובית יותר נהנה ממנה ונוכל יותר להשפיע עליה ואולי לשנות דברים שלא כ”כ מוצאים חן בעיננו. 

שלב ב:

בקשו שני נציגים מהחניכים. לכל אחד מהם תנו משקפיים אחד שחור ואחד וורוד. (ניתן להכין מנייר)

הקריאו סיטואציות (נספח מספר 2) וכל אחד מהחניכים צריך להגיב ע”פ הצבע של המשקפיים שלו- המשקפיים השחורות בצורה רעה והמשקפיים הוורודות בצורה טובה.

 

אפשרות א- חלקו את החניכים לזוגות ובקשו מכל אחד לספר לבן זוגו חוויה חיובית שיש לו מהמשפחה. (בשבטים קטנים ניתן לעשות את זה כל הקבוצה ביחד)

שאלו את החניכים: מה הסיפורים עוררו אצלכם? שמחה, התרגשות אהבה..

אפשרות ב- חלקו לחניכים דפים ועטים ובקשו מהם לרשום את כל הדברים הטובים שהם רואים במשפחה שלהם.

שלב ג:

הביאו בריסטולים, טושים, צבעים, עיתונים, דבק ומספריים.

בקשו מהחניכים להכין רשימת  “כללים מחייבים” שיעזרו להם להוסיף אור במשפחתם. (לדוגמא: אמרו מילים טובות בלי חשבון, אל תלכו לישון כועסים, שתפו את האחר במה שקורה לכם, שחקו יחדיו וכו..) ובקשו מהם לכתוב את הכללים יפה, לעצב את זה כשלט ולתלות בית. תמונה לדוגמה בנספח מספר3.

נספחים:

 

נספח מספר 1

 

 

גם אנדייני וגם איש עם מעיל מחזיק עששית

 

גביע או שני פרצופים

 

 

 

 

נספח מספר 2

 

יוצאים לטייל כל המשפחה

נוסעים לשבת לסבתא

שוטפים כלים אחרי הארוחה

ניקיונות לפסח

מבשלים לשבת

הרכב התקלקל תוך כדי הנסיעה

יורד שלג בחוץ ואי אפשר לצאת מהבית

נפל כל החשמל בשכונה והוא יחזור רק בעוד כמה שעות

יש מלחמה ואנחנו תקועים במקלט

משפצים את החדר שלי ולכן אני ישן עם אחיי הקטנים.

נספח מספר 3

 

 

 

דעתך חשובה לנו