מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

זה התחיל משני הורים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

אחרי שהתעסקנו בשבוע שעבר בשייכות למשפחה, בדברים שאנו מקבלים משייכות זו ובהיכרותנו עם המשפחה הכללית שלנו, ננסה עתה להכיר את המשפחה הגרעינית (כלומר את ההורים, את האחים וגם את סבא וסבתא), ולהבין את הקשר שלנו אליהם. בפעולה הראשונה נעסוק בהורים שלנו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יחשבו מה ההורים שלהם עושים בשבילם ואיך הם מרגישים כלפיהם בשל כך, וישתפו את השבט
  2. החניכים ילמדו על מצוות כיבוד הורים – מטרתה ותוצאותיה
  3. החניכים ייחוו את הקשר להורים דרך שירים שישירו ויציגו

 

ציוד נדרש: קוביית משפחה, פתקי לייק, אביזרים להצגה, נספחים נבחרים

מהלך הפעולה:

שלב א –

בשלב הראשון יחשבו החניכים מהם התפקידים של ההורים בבית וינסו להבין מה צריך להיות היחס שלהם אל אבא ואימא.

  • הכינו שתי קוביות: באחת כתבו על כל פאה את אחת מהפעולות שברשימה למטה, ועל האחרת כתבו ‘אבא’ ו’אימא’ על הפאות השונות (ניתן להדביק איורים של אבא ואמא, נספח 1). בכל פעם אחד החניכים יזרוק את שתי הקוביות, וכל מי שההתנהלות בביתו מתאימה לאמירה שיצאה צריך לקום, להרים ידיים או להחליף מקום (לדוגמה, בקוביות יצא: עושה קניות + אבא, וכך זה אצלי בבית – אני צריך/ה לקום, להרים ידיים או להחליף מקום).
  • עושה קניות
  • מסדר/ת את הבית
  • עוזר/ת לי בשיעורי בית
  • זורק/ת את הזבל
  • מנקה
  • נמצא/ת הרבה בעבודה
  • משחק/ת איתי
  • מחזק/ת אותי כשקשה לי
  • יוצא/ת איתי לטיולים בחופש ובשבת

 

כעת שאלו את החניכים:

  • מי משמח/ת אותי כשאני עצוב/ה?
  • למי אני אוהב/ת לספר חוויות מבית הספר?
  • מי מחבק/ת אותי כשאני בוכה?
  • למי אני הולך/ת כדי לספר משהו מרגש?

סכמו את השלב הראשון: ההורים שלנו משמעותיים לנו במהלך היום גם בדברים טכניים כמו ניקיון, אוכל ועוד, וגם עוזרים לנו כשקשה לנו. הם אוהבים אותנו, דואגים לנו מאוד ורוצים שיהיה לנו הכי טוב!

 

שלב ב –

בשלב השני ננסה להבין מהי מצוות כיבוד הורים וכיצד אנו צריכים לקיים אותה.

  • שאלו את החניכים אם הם מכירים את המצווה “כבד את אביך ואת אימך”.

מה הם מרגישים כלפיה? למה היא קיימת בכלל? אם יש חניכים בעלי יכולת מילולית תנו להם לענות, אם זה בלתי אפשרי, שאלו את השאלה והמשיכו לסיפור.

  • הציגו את הסיפור על דמה בן נתינה (נספח 2). כדאי לשלב את החניכים בהצגה.
  • הסבירו לחניכים עד כמה גדול מעשהו של דמה בן נתינה: הוא ויתר על הרבה כסף בגלל כיבוד הורים. הדגישו את החשיבות שבכיבוד ההורים, שהשקיעו בנו ואוהבים אותנו כל כך.
  • אחרי שהבנו מהי המצווה, קראו לחניכים מצבים ובקשו מהם לעשות לייק למצבים שיש בהם כיבוד הורים (נספח 3. אפשר לחלק פתק עם ציור של לייק או להחליט על תנועה או קול שכולם יכולים לעשות).

 

שלב ג – סיכום

בשלב האחרון סכמו את המהלך:

ראינו עד כמה ההורים שלנו חשובים לנו: הם נותנים לנו כוח ועוזרים לנו בכל מיני דברים בחיים, ולכן אנחנו מצווים לכבד אותם ולעזור להם במה שאנו יכולים, אפילו אם זה אומר פשוט להקשיב יותר, לשמוח יותר, לשתף פעולה ולומר תודה.

אפשרות א: ערכו סבב שבו כל חניך וחניכה יקבלו עליהם לעשות משהו שבו יכבדו את הוריהם.

אפשרות ב: צלמו את החניכים עם שלט תודה ושלחו להורים שלהם. אפשר גם להסריט ולבקש שיגידו על מה הם אומרים תודה.

 

נספחים

נספח 1: איורים של אבא ואימא

 

 

נספח 2: דמה בן נתינה

באשקלון התגורר איש אחד, לא יהודי, ושמו דָמָה בן נְתִינָה. לדמה ולמשפחתו היו עסקים שונים, אבנים טובות ויהלומים למכירה, עדרי צאן ובקר, והם התפרנסו לא רע בכלל. בתקופה שבית המקדש עוד היה קיים, לבש הכוהן הגדול, שהיה אחראי לעבודת המקדש, בגדים מיוחדים. הוא לבש אפוד, מעין סינר עשוי זהב, ומעליו חושן: בד מרובע ובו משובצות שתים עשרה אבנים טובות שסימלו את שנים עשר שבטי ישראל. היו אלו אבנים יקרות במיוחד, ולכל אחת מהן היה שם אחר, כמו שלכל שבט בישראל יש שם אחר. והנה יום אחד התגלה כי באפוד שהכוהן הגדול היה עוטה על בגדיו חסרה אבן אחת, אבן היָשְפֵּה. חיפשו את אבן הישפֵה, ולא מצאו. ביקשו מאנשים שיש להם לתרום אבן לבית המקדש, ולא מצאו תורֵם. הציעו לקנות את האבן במחיר גבוה, אבל איש לא הציע את האבן למכירה, כי לאיש לא הייתה אבן יקרה כל כך.

באחד הימים נודע כי אצל הסוחר דמה בן נתינה מאשקלון ישנה האבן הטובה והיקרה, אבן היָשְפֵּה.

הגיעו החכמים לביתו של דמה. טוק-טוק-טוק.

“שלום, אדון דמה, אפשר להיכנס בבקשה?”

דמה הזמין את האורחים להיכנס: “בואו בבקשה, שבו בסלון. אבל אנא, דברו בשקט. אבא שלי ישן בחדר הסמוך. במה אוכל לעזור לכם, ידידיי?”

אמרו החכמים: שמענו שיש באוסף שלך אבן מיוחדת ושמה ישפֵה. בבית המקדש שלנו לובש הכוהן הגדול חושן ובו תריסר אבנים, ואבן הישפה נעלמה ואיננה: אנחנו מוכנים לשלם כל מחיר תמורת האבן”.

דמה הביט בשק המטבעות, הביט בחכמים ואמר בהיסוס: “אני מצטער, אבל איני יכול”.

החכמים הופתעו. מה זאת אומרת לא יכול?

“אולי תצחקו, אולי זה יישמע לכם מוזר, ההצעה שלכם באמת מאוד מפתה, אבל אני לא יכול. לפחות לא כרגע”.

החכמים לא הבינו: “רוצה שבע מאות אלף?”

“לא יכול”.

“שמונה מאות אלף? מיליון?”

“אין על מה לדבר”.

 “תראה, דמה”, אמרו החכמים “אנחנו לא יכולים להכריח אותך, אבל אתה צריך להסביר לנו מה הבעיה”.

אמר דמה בן נתינה: “הבעיה היא שאבא שלי ישן. אסביר לכם בדיוק: המפתח של הכספת נמצא בתוך ארנק מיוחד. הארנק נמצא מתחת לכרית, על הכרית מונח הראש של אבא שלי ואבא שלי ישן שינה עמוקה. אם אוציא את המפתח, אבא שלי יתעורר. ואצלנו אבא זה אבא, כבוד זה כבוד ושינה זו שינה”.

יצאו חכמי ישראל בשתיקה מביתו של דמה בן נתינה, עלו על הכרכרה ונסעו לירושלים. הגזבר היה הראשון שהפר את השתיקה: “כזה דבר עוד לא ראיתי. איזה כבוד הוא נוהג באביו. האמת? חשבתי שברגע האחרון הוא יעיר אותו, ושהוא עושה זאת רק כדי להעלות את המחיר…”

ואחד החכמים אמר: “היה שווה לנסוע עד אשקלון כדי לראות איך אדם שלא למד תורה ולא מכיר את עשרת הדיברות ואפילו לא את הפסוק ‘כבד את אביך ואת אימך’ שומר כל כך על כבוד אביו. אנחנו יכולים ללמוד ממנו עד כמה חשובה מצוות כיבוד הורים”.

 

נספח 3: מצבי כיבוד הורים

 

 

  • אימא ביקשה מדן לסדר את החדר, דן היה עייף ולא עשה זאת
  • אימא חזרה מקניות עם הרבה שקיות. דן חיכה לה בבית ועזר לה לשים את כל האוכל במקום
  • אבא היה עייף מאוד אחרי העבודה, ודן הכין לו בהפתעה ארוחת ערב טעימה
  • בשבת אחר הצהריים שיחקו מיכל ורותי במשחקים שעושים הרבה רעש, ואבא ואימא לא הצליחו לנוח
  • אימא קנתה לרותי מתנה ליום ההולדת. רותי שמחה מאוד וציירה לאימא ולאבא ציור תודה
  • אימא ביקשה מכל הילדים בבית ללכת להתקלח שעתיים לפני שבת, ואייל נכנס להתקלח רק עשר דקות לפני שבת
  • בכל שבוע אבא אומר דבר תורה בשולחן השבת ומצפה שהמשפחה תקשיב לו, אבל בכל שבת מחדש הילדים מתפרצים ומדברים על דברים אחרים תוך כדי דבר התורה

 

 

 

דעתך חשובה לנו