מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

חלומות מאז ועד היום

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל | אופק
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בפעולה זו נעסוק ברעיון של חלום באופן הבסיסי שלו. נסביר מהו חלום, נבדיל בין סוגי חלומות שיש לאדם ונלמד על החלומות שחלמו אברהם אבינו ויעקב אבינו, אבות האומה שלנו, שמהם התחיל עם ישראל וחלומותיו והוא ממשיך עד היום.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו מהי ההגדרה של חלום.
  2. החניכים ילמדו על חלומות אברהם ויעקב וההבדל ביניהם.
  3. החניכים ישתפו בחלום אישי שלהם. 

מהלך הפעולה:

 
פתיחה:
 
אפשרות א’: פתחו בחידה: 
“עובד בלילה וגם ביום
ותמיד איתנו בכל מקום, 
מי אני?” 
(התשובה: חלום)
 
 
אפשרות ב: השמיעו את השיר ‘חולם כמו יוסף’ ובקשו מהחניכים לזהות את השיר ועל מי השיר מדבר.
שאלו את החניכים: מי יודע מה זה חלום? האם מישהו רוצה לשתף בחלום שיש לו או שהצליח להגשים?
הסבירו לחניכים: יש כמה סוגי חלומות, שכל אחד יכול לחלום. יש חלום של לילה, שהוא מראה דמיוני שאדם רואה בשינה, וחלום מציאותי, שהוא רצון ושאיפה לעשות משהו או להיות דבר מסוים. גם חלום דמיוני וגם חלום מציאותי מלווים אותנו ביומיום, אנחנו חושבים עליהם והם משפיעים עלינו. 
 
 
 
שלב א
כדי להבין את שני הסוגים של חלומות הציגו הצגה קטנה על חלומות שחלמו אברהם ויעקב (נספח 1).
שאלו את החניכים מה ההבדלים בין החלומות, והסבירו לחניכים שיש שני סוגי חלומות, אחד שחולמים בלילה, כמו יעקב, ואחד מציאותי של דבר שאנחנו רוצה להגשים, כמו אברהם.
בקשו מהחניכים לענות על השאלות שנשאלו בהצגה. אפשר לפתח דיון על ההבדל שבין החלום של אברהם לחלום של יעקב או בין חלומות שחניכים משתפים בעקבות ההצגה. שימו דגש על התוכן של ההצגה: הבטחת הארץ לאברהם והסולם שמבטא את הקשר בין האדם למקום. 
 
 
 
שלב ב
אחרי שהבנו את ההבדלים בין סוגי החלומות, נבדוק אם יכול להיות ביניהם גם קשר.
חלקו לכל חניך וחניכה שורה או בית מהשיר ‘רציתי שתדע’, של עוזי חיטמן. בכל פעם שנזכרת המילה ‘חלום’, צריך למחוא כף. לחלופין, אפשר לשיר יחד ולמחוא כף בכל פעם שנזכרת המילה חלום (נספח 2).
בחרו חניך שיספר מה קרה בשיר, ופתחו דיון: האם חלום שאנחנו חולמים בלילה יכול לומר לנו משהו על החיים שלנו באמת?
 
הביאו שוב את השחקן של יעקב אבינו מהחלום בתחילת ההצגה והסבירו שגם החלום הזה לא מסופר לנו סתם כך בתורה אלא יש קשר בין סוגי החלומות: לפעמים חלומות בלילה נותנים לנו רעיונות ליישום במציאות. בחלום סולם יעקב יש פרטים רבים והמון פירושים, ואחד מהם הוא שארץ ישראל הובטחה לו ולעם ישראל. זה קרה מתוך חלום של שינה דווקא, ולא מתוך ערנות. יש משמעות לשני סוגי החלומות שלנו.
 
 
 
שלב ג
ערכו סבב: בקשו מהחניכים לשתף בחלום אישי שיש להם עכשיו. כדי לסייע להם, תוכלו להשתמש באחת מהאפשרויות הבאות: 
 
אפשרות 1: חלקו לחניכים פתקים קטנים ובקשו מהם לכתוב או לצייר חלום שיש להם (משני הסוגים).
אפשרות 2: הניחו על הרצפה פתקים של מילים או תמונות (נספח 3), וכל אחד יבחר חלום שיש לו.
 
 
 
סיכום:
הגדרנו מהו חלום והבנו אילו סוגים של חלום יש. דיברנו על ההבדלים שבין סוגי החלומות, פגשנו את האבות, וראינו כיצד גם חלום בלילה יכול להשפיע על החיים שלנו ולאפשר לנו להתקדם גם במציאות ולסיום שיתפנו בחלום מתוך המציאות הנוכחית. 
 
 
 
 
נספחים:
 
 
נספח 1 
שני שחקנים עומדים זה מול זה, שאחד מגלם את אברהם ואחד את יעקב. בחלום יעקב בקשו משני חניכים לגלם מלאכים.
אברהם עומד, ויעקב שוכב, ישן.
אברהם ויעקב ביחד: יש לי חלום!
אברהם: אני אברהם אבינו. לא תאמינו, אבל אני רחוק מאוד מכם, ילדים מתוקים, אני עכשיו בחרן. יש לי פה אישה ומשפחה מורחבת גדולה, אחלה פה בסך הכול, אבל ה’ אמר לי שפה לא מקומי, ואני צריך ללכת עכשיו. לאן?
לא יודע, ה’ אמר לי ‘לך לך’ אל הארץ שיראה לי, והיא תהיה לי ולכל העם שלי, לכם, והיא הכי טובה שיש. ועכשיו זה החלום שלי. להגיע לארץ המובטחת! אולי אתם יודעים איפה היא? גם לכם יש חלום או רצון לעשות משהו?
יעקב: ואו, אני כל כך עייף, אני פה בארץ המובטחת, בבית אל. אתם מכירים את המקום הזה?
אני רק אניח את הראש לכמה דקות ותכף אחזור אליכם מתוקים, בסדר?
(אחד המלאכים הולך קדימה ואחד אחורה או אחד עושה תנועות כאילו עולה בסולם ואחד יורד)
אחרי דקה:
יעקב: ואו, זאת הייתה שינה טובה. אתם יודעים על מה חלמתי? ראיתי סולם גבוה ומלאכים עולים ויורדים בו. איזה מגניב! בחיים לא ראיתי מלאכים! אתם ראיתם פעם מלאכים? היה לכם לילה שחלמתם על דברים מגניבים כאלה?
 
 
 
נספח 2
 
א-לוהים שלי, רציתי שתדע
חלום שחלמתי בלילה במיטה
ובחלום ראיתי מלאך
משמיים בא אליי ואמר לי כך
באתי משמיים, עברתי נדודים
לשאת ברכת שלום לכל הילדים
לשאת ברכת שלום לכל הילדים
 
וכשהתעוררתי נזכרתי בחלום
ויצאתי לחפש מעט שלום
ולא היה מלאך ולא היה שלום
הוא מזמן הלך, ואני – עם החלום.
 
 
 
 
נספח 3
 
מילים: 
שמחה, נתינה, משפחה, ארץ ישראל, צה”ל, חברים, בית ספר, הבית שלי, הסניף, חורף, נוף
 

 

דעתך חשובה לנו