מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

"יובל" זה הכי (,) אחי !

"יובל" זה הכי (,) אחי !

פעולה לשבט יובל על תרבות בשבט

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
תרבות
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בתחילה נעסוק במעגל הראשון. אנו פועלים במסגרת שבטית בתוך הסניף, אולם לא תמיד חניכנו אכן מכירים אחד את השני, או שאינם מבינים מה זה אומר להיות חבר בשבט או מה זה דורש מהם. ולכן אנו נתקלים, לפעמים, בגילויים של חוסר אחווה ועזרה, או של דיבור לא יאה כלפי חבר בשבט וכו’.

ביחידה זו ננסה להכיר אחד את השני קצת יותר טוב, נבין את מסגרת השבט ואת סגולותיה, ונברר כיצד צריך להתנהג לחברים בתוך השבט.

מטרות הפעולה

  • החניך יכיר צדדים שונים אצל חבריו לשבט
  • החניך יבין שהוא חלק משבט
  • החניך יבין שכל אחד יכול וצריך לתרום לשבט ככל יכולתו
  • החניך יבין איך צריך להתנהג כלפי חברי השבט.

מהלך הפעילות

 

שלב א’ – “מי אתה”

נחלק לחניכים דף החתמות שבנוי ממשבצות. בכל משבצת קטגוריה אחרת, לדוגמה: “יותר משלושה ילדים בבית” או “אוהב לשחק במחשב” וכו’. כל חניך צריך למצוא ולהחתים את חבריו לשבט בתוך המשבצות. ניתן לחניכים להסתובב חופשי בחדר כמשך מספיק זמן, בכדי שיספיקו להחתים את כולם (אפשר לשים מוסיקה ברקע אם רוצים – זה תורם לאווירה…). 

נסכם ונאמר שכעת אנו מכירים אחד את השני טוב יותר, או שהם גילו צדדים אחרים שהם לא הכירו קודם לכן בחבריהם.

 

שלב ב’ – “יחד יחד”

נחלק לכל חניך תמונה (מצורף בנספח – צריך להגדיל את התמונות…).

בסבב הראשון כל חניך יספר מה עושה האיש בתמונה שלו. לאחר מכן, נערוך סבב נוסף כאשר החניך הראשון מתחיל סיפור עם התמונה שלו וזה שאחריו ממשיך אותו, כך שנוצר סיפור מכל התמונות יחד.

נסכם: בסבב הראשון כל אחד היה לעצמו, לא עניין אותו מה הסיפור של שאר האנשים.

אולם בסיפור השני יצרנו ביחד סיפור אחד גדול שכולנו שותפים בו, ואין ספק שזה עדיף וגם יותר מעניין. כך גם בשבט – נכון שכל אחד הוא עולם שלם, אולם ביחד – בתור שבט, יש לנו סיפור יותר יפה, ויותר מושלם…

אפשרות שנייה (למקרה שהמתודה לא מתאימה לחניכים): מחלקים לחניכים כרטיסים חצויים של חיות (או כל דבר אחר) ועליהם למצוא את החניך/ מדריך שאצלו נמצא חצי החיה המשלימה.

נסכם: בתוך השבט כולנו משלימים את כולם. אחד יותר טוב בדבר מסוים אבל פחות טוב בדבר אחר, וחברו משלים אותו. זה היופי והיתרון כשפועלים בקבוצה.

 

שלב ג’ – “סבא אליעזר והגזר”

נספר ונציג את “מעשה בסבא אליעזר והגזר”

נסכם: לכל אחד יש כוח לעזור ולתת, ואין לזלזל בעזרה – אפילו הקטנה ביותר. כך גם בשבט כל אחד יכול וצריך לתרום ולעזור לחברו ככל יכולתו.

 

שלב ד’- “התקנון”

ננסח אמנה יחד עם החניכים לכללי התנהגות בשבט הבנויה משתי קטגוריות (לפחות…):

“דברים שצריך לעשות” (לדוגמה: לעזור חבר, להיות בשקט וכו’), “דברים שאסור לעשות” (לדוגמה: לפגוע בחבר וכו’).

 

סיכום

אז מה היה לנו ?

התחלנו בדף החתמות שע”י הכרנו יותר טוב אחד את השני. לאחר מכן, ערכנו שני סבבים של סיפורים עם התמונות ועמדנו על הנקודה שכמובן כל אחד הוא עולם שלם בפני עצמו, אולם ביחד- בתור שבט, יש לנו עוצמה יותר גדולה. המשכנו בסיפור “מעשה בסבא אליעזר והגזר” שמבהיר שכל אחד צריך ויכול לתרום ולתת לחברו בשבט. וסיימנו בכתיבת תקנון שבטי המעגן כללים ברורים להתנהגות בשבט.

 

נספחים

 

נספח 1 

נספח יובל 1

 

דעתך חשובה לנו