איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתאים לשבת"יהושע בן פרחיה אומר: עשה לך רב, וקנה לך חבר, והווי דן את כל האדם לכף זכות" (משנה, אבות א, ו). האמירה הזו מלמדת אותנו איך אנחנו צריכים להתייחס לאנשים סביבנו. פעמים רבות אנחנו נתקלים במצבים שבהם לא ברור לנו למה מישהו נהג בצורה מסוימת: האם הוא התכוון לפגוע? האם הוא עשה טעות? אולי יש הסבר אחר למעשיו?
בפעולה זו נעסוק במשמעות של "לדון לכף זכות", כלומר לנסות לפרש את ההתנהגות של אחרים בעין טובה, לתת להם הזדמנות להסביר את עצמם ולא למהר לשפוט לרעה. נבין איך הסתכלות כזו יכולה להשפיע על החברה שלנו, על הקשרים שלנו עם חברים ואפילו על ההרגשה שלנו ביום-יום.
ציוד נדרש: דפים, עטים
פתיחה
אפשרות 1 – מתאימה לשבת: שחקו עם החניכים "טלפון שבור"
מבקשים מהחניכים לשבת במעגל. מבקשים מחניך לבחור מילה וללחוש באוזן שכנו. המילה עוברת בין החניכים עד שהיא מגיעה לאחרון במעגל, ואז בודקים אם הגיעה המילה הנכונה.
לאחר המשחק שאלו את החניך הראשון: זו המילה שאמרת? בדרך כלל החניך יגיד שלא. שאלו את שאר החניכים: מה זה אומר על דברים שקורים בחברה שלנו? הסבירו לחניכים שלפעמים אנחנו רואים משהו או שומעים משהו, וזה לא מה שמבצע הפעולה התכוון אליו בכלל.
אפשרות 2 – מתאימה ליום חול: שחקו עם החניכים "סיפור מתגלגל"
כתבו בראש דף משפט פתיחה של סיפור. הסתירו את המשפט מלבד המילה האחרונה, ובקשו מחניך אחד לכתוב משפט המשך, וכך הלאה. כשהדף יגיע לחניך האחרון קראו את הסיפור.
שאלו את אחד החניכים: הסיפור שיצא בסוף הוא הסיפור שהתכוונת שיצא?
שאלו את שאר החניכים: מה זה אומר על דברים שקורים בחברה שלנו?
הסבירו לחניכים שלפעמים אנחנו רואים משהו או שומעים משהו, וזה לא מה שמבצע הפעולה התכוון אליו בכלל.
שלב א
שחקו "טאבו" (אפשר להשתמש בכרטיסיות מהרשת).
המטרה של המשחק היא להגדיר משהו באמצעות מילים אחרות.
הסבירו לחניכים שגם בחיים שלנו אנחנו יכולים לראות מילה אחת, סיטואציה אחת, בהרבה דרכים שונות.
תנו לחניכים לקרוא את המשנה: "יהושע בן פרחיה אומר: עשה לך רב, וקנה לך חבר, והווי דן את כל האדם לכף זכות".
שאלו את החניכים: מה זה לדון לכף זכות?
הסבירו: שכשרואים מישהו עושה משהו שנראה לנו לא טוב או מרגיז, במקום למהר לשפוט אותו לרעה ננסה לחשוב אם יש לו סיבה טובה לעשות את זה. נאמין שהצד השני אולי לא התכוון לרע או שיש משהו שאנחנו לא יודעים, ולכן כדאי שנבחר לראות את הסיפור במבט חיובי או סלחני.
שאלו את החניכים: האם הרגשתם פעם שלא דנו אתכם לכף זכות? מה זה גרם לכם להרגיש?
שלב ב
שאלו את החניכים: למה טוב לדון לכף זכות? חשוב לדון לכף זכות, כי זה עוזר לנו להימנע מלפגוע באחרים בטעות. זה גורם לנו להיות חברים טובים יותר וליצור בסניף אווירה טובה, כי רואים את הטוב שבכל אחד.
קראו את הסיפור (נספח 1). בקשו מהחניכים לשתף מה הם מרגישים בעקבותיו.
שלב ג
בקשו מהחניכים להתחלק לשלישיות או רביעיות.
לכל קבוצה תנו מקרה (נספח 2), ובקשו מהם לכתוב על דף כמה שיותר דרכים לדון את הסיטואציה לכף זכות.
אספו את השבט למליאה ובקשו מכל אחת מהקבוצות לשתף בסיפור ובדרכים לדון לכף זכות.
סיכום:
התחלנו במשחק טלפון שבור (או סיפור מתגלגל) והבנו עד כמה קל לטעות בפרשנות של מצבים ואיך מה שאנחנו קולטים לפעמים שונה מאוד ממה שהתכוונו אליו.
המשכנו במשחק טאבו, וראינו שכל מילה או סיטואציה אפשר לפרש בהמון דרכים. גם בחיים לכל מעשה יכולים להיות הסברים שלא תמיד רואים ממבט ראשון.
למדנו את המשנה "והווי דן את כל האדם לכף זכות", והבנו שלדון לכף זכות פירושו לעצור רגע לפני ששופטים ולבחור לחשוב שאולי יש סיבה טובה למה שהאדם עשה.
הסברנו למה זה חשוב: כדי לבנות חברה שיש בה יותר הבנה, חמלה, אהבת ישראל ואחדות. לקחנו את זה צעד קדימה כשהתנסינו בעצמנו במצבים אמיתיים וראינו איך כל אחד מאיתנו יכול לבחור לפרש כל דבר לטובה.
נספחים
נספח 1 –
סיפור
הלל הזקן היה בתחילה עני מאוד, ואפילו לחם לשובע לא היה לו, רק מאוחר יותר כשנעשה נשיא ישראל, הפך לעשיר, אבל גם אז נהג בפשטות ואשתו בעצמה הכינה את האוכל בביתם.
פעם אחת בא אורח חשוב אל הלל הזקן. רצה הלל לכבד את האורח בסעודה חגיגית ומיוחדת ולכן ביקש מאשתו: “הכיני נא לנו סעודה”.
מיהרה אשתו של הלל, ולשה בצק כדי לאפות לחם (ומדוע היא לא קנתה את הלחם? מכיוון שבאותם ימים לא היו מאפיות וכל אישה אפתה את הלחם בביתה) הדליקה את התנור ואפתה את הבצק, אחר כך, עמלה והכינה בשר, ירקות, אורז ולא שכחה להכין גם לפתן. והנה אחרי שעות של עבודה, הארוחה הייתה מוכנה לתפארה.
הגיע הערב, האורח הגיע, והלל הזמין אותו לשבת לצדו סביב השולחן הערוך.
אשתו של הלל כבר התכוננה להביא את המאכלים לשולחן, כאשר היא שמעה דפיקה בדלת. פתחה אשתו של הלל את הדלת וראתה איש עני עומד בפתח, עצוב ומודאג.
“שלום לך, במה אוכל לעזור לך?” שאלה אשתו של הלל.
השיב העני:
“היום הוא יום חתונתי, הכלה והאורחים כבר מחכים, אבל זה זמן רב שלא הרווחתי כסף, וגם כלתי עניה. אין לנו דבר כדי להכין בו את הסעודה לכבוד האורחים שבאו לחתונה, ואני מתבייש לבוא לחופה בידיים ריקות”.
מיד לקחה האישה הטובה את הלחם ואת כל המטעמים שהכינה, ארזה אותם ונתנה הכול לאיש העני. אורו פניו של החתן העני, הוא הודה לה והלך להביא את התקרובת לאורחים שבאו לחתונתו.
ומה עשתה אשתו של הלל? היא התחילה להכין את כל הסעודה מהתחלה. שוב היא לשה ואפתה לחם, שוב הכינה דגים, בשר, תוספות ומנה אחרונה.
ובזמן שהאישה טרחה ועבדה, ישב הלל עם האורח ודיבר אתו דברי תורה. השעה הייתה כבר מאוחרת, והאורח היה כבר רעב…
הלל התפלא מאוד, מדוע אשתו לא מביאה לשולחן את האוכל? הוא בעצמו ראה אותה טורחת בהכנתו משעות הבוקר המוקדמות, אבל הלל לא רצה לקרוא לה מחשש שמא תיעלב, הלל היה בטוח שאשתו היא אישה טובה, וכל מה שהיא עושה, היא מתכוונת רק לטובה.
לאחר כשעתיים של עבודה מאומצת, סוף סוף יצאה אשתו של הלל מן המטבח ומגש מלא בכל טוב בידיה.
שאל אותה הלל: “מה קרה? מדוע התמהמת לבוא”? סיפרה לו אשתו: “בא עני ואמר שאפילו ביום חתונתו אין לו, לכלה ולאורחים אוכל. נתתי לו את כל מה שהכנתי, ובישלתי הכול מחדש. שמח הלל בצדיקותה של אשתו ואמר לה: “גם אני לא דנתי אותך לכף חובה – אלא לכף זכות. שכל המעשים שעשית – לא עשית אלא לשם שמים.”
(מסכת דרך ארץ, פרקי בן עזאי, פרק ד הלכה ב. מעובד מתוך “כה עשו חכמינו” כרך א’ עמ’ 132)
נספח 2 –
מקרים
התעלמות במסדרון
בכניסה לסניף עבר לידך מישהו שאתה מכיר היטב.
אמרת לו "שלום" בקול, והוא פשוט המשיך ללכת בלי ליצור איתך קשר עין.
זה גרם לך להרגיש שהוא מתעלם ממך בכוונה.
הכיסא שנתפס
הגעת לפעולה, ראית את המקום הרגיל שלך פנוי, ושמת עליו את התיק.
כשחזרת מהשירותים מישהי ישבה שם, והתיק שלך היה על הרצפה.
כשאמרת לה שזה המקום שלך, היא פשוט משכה בכתפיים.
השוקולד בתיק
השארת שוקולד בתיק שלך לקראת ההפסקה.
כשפתחת את התיק גילית שהוא נעלם.
אחר כך ראית את אחד הילדים לועס משהו ונראה חשוד. הוא לא אמר כלום כשתיארת מה קרה.
ההברזה מהפעולה
חבר טוב שלך הבטיח שהוא יבוא לפעולה הזו.
אמר שהוא הכי מחכה לה.
אבל הוא לא הגיע ואפילו לא שלח הודעה.
הצחוקים מאחור
הצגת את המשימה מול הקבוצה והשקעת בזה מאוד.
מאחור שני חניכים מדברים ביניהם וצוחקים כשאתה מדבר.
אחד מהם גם מצביע עליך.
הלחישה והצחוק
במהלך הפעילות שתי בנות יושבות בצד ומתלחשות.
אחת מהן מסתכלת עליך וצוחקת.
נראה שהן מדברות עליך.
לא עוזר
בזמן שכולם מסדרים את החדר אחרי הפעולה אחד החניכים יושב בצד.
הוא משחק בטלפון ולא מגיב כשמבקשים ממנו לעזור.
נראה שהוא סתם מתעלם.
התעלמות בוואטסאפ
שאלת שאלה בקבוצת הוואטסאפ של השבט.
אף אחד לא ענה.
אחרי כמה דקות מישהו שאל משהו אחר וקיבל מייד מלא תגובות.
העזרה שלא נחשבה
חבר ביקש ממך לעזור לו להכין שלט לפעולה.
השקעת, הכנת לו משהו, והוא בכלל לא השתמש בזה.
הוא גם לא אמר תודה או התייחס לזה.