מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מניסיון יצא אור

מניסיון יצא אור

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעפילים | הרא"ה | כללי
משך הפעולה
עד שעה
נושא
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בפעולה זו נלמד את משנה ג בפרק ה במסכת אבות לאורו של הרב דרוקמן זצ"ל. המשנה שלנו מדברת על עשרת הניסיונות שניסה ה' את אברהם ומסבירה שדרך הניסיונות הודיע ה' כמה הוא מחבב את אברהם אבינו. באמצעות לימוד הניסיונות של אברהם ננסה להבין מה מטרת הניסיונות בחיינו ולשם מה ה' מנסה אותנו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו את המשנה.
  2. החניכים יבינו כי דרך הניסיונות ה' מורה לנו מהי הדרך הנכונה ללכת בה.
  3. החניכים ידונו באפשרות לצמוח מתוך ניסיונות.

מהלך הפעולה

פתיחה:

קראו יחד את המשנה (נספח 1).

לאחר מכן הציגו לחניכים את ההגדרה המילונית של ניסיון (נספח 2).

שאלו את החניכים: על פי ההגדרה של המילון, למה אתם חושבים שה' מנסה אותנו?

(אפשר להקשות כדי להעמיק את הדיון: למה ה' צריך לבחון את האדם? הרי ה' יודע הכול!)

 

שלב א:

ננסה להבין יחד מדוע ה' מביא עלינו ניסיונות.

הציגו לחניכים את התמונות (נספח 3) ושאלו אותם מה משותף לכולן.

הובילו דיון כדי להגיע לעוד תשובות. בסיום הגיעו למסקנה שבכל התמונות יש כוח מסוים שחייב לצלוח קושי כדי לגדול. הצמח שצומח מתחיל מנבט קטן וגדל דרך האדמה הקשה, הפרפר בוקע את הגולם, הגוזל בוקע את הביצה, והתינוק מגיע אחרי צירי לידה.

 

קראו את דברי הרמב"ן (נספח 4), אשר מחלק בניסיון בין ה', המנסה את האדם, ובין האדם, העומד בניסיון.

הרחבה והסבר:

ה' אומנם יודע כמה האדם נאמן לו בליבו, אך הוא רוצה שהאדם יוציא לפועל את הנאמנות הזאת, כי לא דומה מחשבה טובה למעשה טוב. כשאדם מוציא לפועל את הכוונות הטובות שבליבו, הוא הופך אותן למשמעותיות יותר. כמו כן המעשים שעושה האדם בפועל גם משפיעים בחזרה על ליבו ומחזקים יותר את הטוב שנמצא בו. לפי זה, "ניסיון" הוא מלשון "התנסות". האדם מתנסה במעשים טובים, ועל ידי זה מוציא לפועל את הטוב שבליבו ומחזק עוד ועוד את הטוב שבעצמו. כמו כן אדם שהתגבר על יצרו, עמד בניסיון ועשה בידיו מעשה טוב, ראוי לשכר גדול יותר מאדם שיש לו רק כוונה טובה בלב, כי ככל שאדם מתאמץ יותר, כך שכרו גדול יותר. ה' מנסה את האדם כדי להוציא מן הכוח אל הפועל את הטוב שבאדם, כשם שהסביר רבי יוסף אלבו. משום כך ה' מעמיד בניסיון רק את הצדיקים, כי הוא יודע שהם יעמדו בניסיון ויזכו לשכר טוב על כך.

 

בקשו מהחניכים לחשוב על סיטואציות שבהן הרגישו שגדלו, שהצליחו להוציא את כוחם אל הפועל. אפשר גם לחשוב על מקרים כאלה ברמה הלאומית.

 

שלב ב:

ננסה להבין עוד מטרה בניסיונות שה' מנסה אותנו.

שחקו פנטומימה, וכל חניך יגדיר מילה בעשר שניות (מילים בנספח 5). עשו שלושה סבבים של אותן המילים (אפשר לערבב כדי שכל אחד יקבל בכל סבב מילה אחרת), ובכל סבב הפחיתו את מספר השניות שיוקצב לכל הגדרה (לדוגמה, בסבב השני יוקצבו שבע שניות להגדרה, בסבב השלישי חמש שניות).

שאלו את החניכים: האם הסבבים המאוחרים היו לכם קשים יותר או קלים יותר? למה?

 

אמרו לחניכים: הצלחתם יותר בסבבים המאוחרים, כי צברתם ניסיון. בפעם הראשונה היה קשה יותר לזהות את המילים, ובפעמים הבאות היה קשה פחות.

כך גם בחיינו על ידי הניסיונות שה' מנסה אותנו הוא בעצם מלמד אותנו איך נכון לחיות. הניסיונות הם בעצם מורי דרך.

 

קראו את דברי הרמב"ם (נספח 6) המסביר זאת.

הסבר והרחבה:

ה' אינו צריך לבחון את האדם, שהרי הכול גלוי וידוע לפניו. מטרת הניסיונות שבתורה היא להודיע לשאר בני האדם מה נכון וצריך לעשות ובמה ראוי להם להאמין. הניסיון הוא כמו משל לשאר הבריות שממנו ילמדו איך עליהן להתנהג. מטרת הניסיון היא להראות לנו כיצד אנו נדרשים לפעול ולְמה עלינו לשאוף. הניסיון משמש לנו דוגמה.

 

שלב ג:

קראו את דברי רבי יצחק אברבנאל לבראשית כב (נספח 7) האומר שהמילה ניסיון היא מלשון נס ודגל.

הרחבה:

המילה נס בעברית משמעותה גם דגל, המתנוסס ומתנופף גבוה, וכולם רואים אותו ויודעים לאן עליהם לשאוף להגיע. כשניסה ה' את אברהם הוא הפך את אברהם למעין נס, דגל, כדי שכולנו נוכל להביט עליו וללמוד ממנו איך להידבק בה' ולהיות כמו אברהם נאמנים לה'.

 

סיכום:

למדנו שכשאנחנו עוברים ניסיון זה לא סתם קושי אלא הזדמנות. ה' לא מנסה אותנו כדי לבדוק אותנו, הוא כבר יודע מי אנחנו. הוא מנסה אותנו כדי שאנחנו נגלה בעצמנו את הכוחות שיש בנו ונוציא אותם לפועל וכדי להורות לנו את הדרך שאנו נדרשים ללכת בה. וכמו שאברהם עבר ניסיונות והפך לדוגמה ולדגל לכל עם ישראל, גם אנחנו באמצעות הניסיונות יכולים ללמוד, לגדול ולהיות השראה לאחרים.

 

נספחים

 

נספח 1 – אבות ה, ב

"עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו עליו השלום ועמד בכולם – להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו עליו השלום".

 

נספח 2 – הגדרה מילונית של המילה ניסיון

  1. בְּדִיקָה, שִׁמּוּשׁ בִּדְבַר-מָה כְּדֵי לִרְאוֹת אִם הוּא כָּשֵׁר וּמַתְאִים.
    "פְּעָמִים שֶׁמּוֹכְרָהּ לוֹ לְנִסָּיוֹן וְהוּא מַחֲזִירָהּ לְאַחַר שְׁלשָׁה יָמִים".
  2. מַסָּה, תַּפְקִיד קָשֶׁה שֶׁהוּטַל עַל מִישֶׁהוּ כְּדֵי לִבְחֹן אוֹתוֹ אִם יַעֲמֹד בּוֹ וִיבַצְּעֵהוּ.
    "כִּי בְּהִתְנַכֵּר אֵלֵךְ עִמּוֹ וּלְפָנִים אֶבְחָרֵהוּ בְּנִסְיוֹנוֹת".

 

נספח 3 – תמונות

 

נספח 4 – רמב"ן לבראשית כב, א

"בעבור היות מעשה האדם רשות מוחלטת בידו, אם ירצה – יעשה, ואם לא ירצה – לא יעשה, יקרא 'נסיון' מצד המנוסה (מי שמנסים אותו). אבל המנסה (שהוא ה') יתברך, יצוה בו – להוציא הדבר מן הכח אל הפועל, להיות לו שכר מעשה טוב, לא שכר לב טוב בלבד. ודע, כי 'ה' צַדִּיק יִבְחָן' (תהלים יא, ה), כשהוא יודע בצדיק שיעשה רצונו וחפץ להצדיקו – יצוה אותו בנסיון, ולא יבחן את הרשעים, אשר לא ישמעו. והנה כל הנסיונות שבתורה – לטובת המנוסה".

 

נספח 5 – פנטומימה

בני עקיבא, תורה, מדריך, חניך, עבודה, בית ספר, תפילה, קומונרית, שבת, מפקד

 

נספח 6 – דברי הרמב"ם (מורה נבוכים ג, כד)

"כל נסיון שבא בתורה, אין כונתו וענינו, אלא כדי שידעו בני אדם מה שצריך להם לעשותו ומה שראוי להאמינו. וכאלו ענין הנסיון – שיעשה מעשה אחד… שיהיה משל שילמדו ממנו וילכו אחריו".

 

נספח 7 – פירוש אברבנאל לבראשית כב

"'נסה' הוא מגזרת 'נס'… כי הנה הפועל (המעשה) הנפלא הזה שעשה אברהם בדבר ה' עומד לנס עמים, כדגל רם ונשא, אליו גוים ידרושו ויביטו אחריו".

 

דעתך חשובה לנו