מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יוצרים מהשבט – חבורה...

סוג הפעולה
כלים
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • קומונריות
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

עבודה עם המדריכים

 

נחלק את צוות ההדרכה לקבוצות קטנות, כשכל קבוצה מקבלת נושא אחר לדיון. אח"כ נאסוף את כולם יחד, לשמוע מסקנות ודברים שלמדנו…

 

אפשר גם לפתוח נושא או שניים מתוך הדברים כאן בישיבת צוות שבטית (כדאי שתבחרי לאור ההיכרות שלך עם השבט והצוות הזה, לפי בעיות שיש להם, התמודדויות, מטרות שלהם וכו') ולכוון את הדיון לגבי עבודה שוטפת עם השבט. בהצלחה רבה בע"ה!

 

 

נושא 1 – כמו דגים…

בשבט יש תמיד אנשים שנוטים לשתוק. למדריך קשה לפעמים לגרום לו לדבר, להשתתף בדיון.

 

  • מה הסיבות שיכולות לגרום לאנשים לשתוק בדיונים?

 

כל אדם שונה מרעהו, לכל אחד סוג אחר של שתיקה.

לפניכם סוגים שונים של שתיקות (כמובן, ישנם עוד הרבה יותר…):

 

זה שבאמת מרגיש שאין לו כ"כ חידושים להגיד (האם זה נכון?), זה שמרגיש עליונות- אין טעם שאשתתף בדיון- הוא לא ברמה שלי, זה שמתבייש להגיד את דעתו, זה שמפחד מתגובות אחרים / תגובתי, זה שמפחד מה יחשבו עליו- מפחד לחשוף את עצמו, זה שמחכה שייפנו אליו לשאול את דעתו.

 

 

  • איך אני כמוביל של דיון, כמוביל הקבוצה, צריך להתייחס לזה?
  • איך אפשר לזהות מאיזה מקום בנפש מגיעה השתיקה הזו?
  • איך הייתם מתייחסים לכל סוג של שתיקה? האם לשכנע לדבר? האם לאפשר שתיקה? להתעלם? משהו אחר?
  • איזה הפסד יש לחבורה מהשתיקה הזו?
  • אם החלטתם שכן כדאי לגרום לשותק לדבר- איך עושים את זה? איזה שאלות כדאי לשאול כדי לעזור לו?

 

 

חשוב על פעם ששתקת בדיון, שבחרת לא להיות שותף פעיל. למה בחרת את זה באותה סיטואציה? בתור מדריך- איך היית מתמודדת עם מישהו כמוך בשבט?

 

 

נושא 2 – "מצד אחד לדבר, מצד שני לקשיב…"

כאשר מדריך עומד מול שבט, ישנם 2 מצבים שיכולים לקרות-

 

או שהמדריך ידבר, יגיד את כל מה שחשוב לו להגיד לשבט. השבט יהיה יותר פאסיבי- יקשיבו, אולי גם יהנהנו בראש. מצד 2- יכול להיות מצב שבו המדריך רוצה לגרום לאנשים לדבר- והוא באמת מצליח… רק שכל מילה שהוא אומר גוררת אחריה מיליון תגובות, התלהמות, וקשה להקשיב אחד לשני. וישנם גם מצבים אחרים- בהם סתם אנשים לא מקשיבים…

 

 

  • איפה החבר'ה שלך נמצאים, מבין המצבים האלה?
  • מהם היתרונות והחסרונות שבכל מצב?
  • מה יכולים להיות הגורמים לשתיקה מצד אחד, או להתלהמות מצד שני?
  • באיזה נושאים החבר'ה אצלך שותקים ובאיזה מתלהמים?
  • אילו שאלות יכולות לדרבן אותם לדבר, אבל בנחת ומתוך הקשבה אחד לשני?
  • אילו בעיות נוספות עולות לכם בעמידה מול החבורה?
  • ספרו על מצב מורכב בדיון שיצא לך להתמודד. איך הגבת?

 

 

נושא 3 – חומות של תקווה…

 

אחת ההתמודדויות המרכזיות שלנו בתוך החבורה היא הציניות. היא מקררת כל התלהבות, מאד מקשה ליצור את האווירה אליה אנחנו מייחלים בתוך החבורה. ה'מסילת ישרים' מסביר שזהו כמו שמן על המגן, מחסום שלא נותן לדברים להיכנס פנימה אל הלב.

 

הציניות יכולה להתבטא בזלזול, ולפעמים בסתם מבט אדיש, ויכולה להיות כ"כ מתסכלת ומייאשת…

 

הדבר המעודד הוא- לזכור שציניות היא שיריון הגנה לאדם. לא מכוון ישירות נגדנו דווקא, אלא הגנה שהחניך מגן על עצמו.

 

 

  • נסו- כל אחד מכם- לחשוב על אחד מתוך השבט שמתבטא בציניות. איך הציניות הזאת באה לידי ביטוי? האם זה מפריע? אם כן, למה?
  • מה גורם לו להתנהג כך?
  • נסה לחשוב על פעם אחת שהצלחת להמיס את הציניות הזאת. מה קרה דווקא שם?
  • מה לא יעזור כאשר מנסים להתמודד עם ציניות?
  • איך כדאי להגיב באותו רגע? ואיך כדאי להגיב מאוחר יותר, אולי ב-4 עיניים?

 

 

נושא 4 – בלבב פנימה

השבט שלי סבבה. אני קשור אליהם, הם קשורים אלי, ב"ה. עכשיו אני רוצה להעמיק את הקשר שלנו, וגם שהחיבור בין החניכים יהיה על בסיס ערכי יותר. שתצמח עבודת ה' מתוך החבורה. אבל מה נעשה כדי להצליח לעלות קומה? מה נלמד איתם? איזה חוויות כדאי לעשות להם? מה יהיה התוכן שאצוק לתוך החבורה? שיצליח לחבר אותם- גם בינם לבין עצמם, וגם לקודש?

 

בחבורה, אנחנו מצד אחד רוצים להגיע יותר לעומק, ללמוד על עבודת ה' שלנו. מצד 2- אנחנו רוצים שזו תהיה עבודה חיה, מתוך שמחה והתלהבות, יצירה שלהם, דיבור אמיתי…

 

 

  • האם נתקלת פעם, או היית שותף בכזאת חבורה? איך הרגשת שם? מה גרם לך להרגשה כזו?
  • האם הצלחת להביא את עצמך באמת שם?
  • איזה סוג של לימוד יכול לאפשר כזה חיבור בין האנשים?
  • האם הלימוד צריך להיות קבוע- למשל ספר מסוים- ללמוד על הסדר? או אולי לא קבוע- כל פעם מאמר אחר, לימוד מידה אחרת, כתבות מעיתונים וכו'?
  • האם כדאי שכל פעם מישהו אחר יכין משהו, או שאני אכין? אולי להביא מישהו מבחוץ? מה היתרונות והחסרונות שבכל דבר?
  • איך אגרום ללימוד שיהיה חי, שלהם, ולא רק אני אעביר להם את מה שרציתי?
  • תנו דוגמאות לשאלות שאפשר לשאול כדי לפתוח את האנשים לדבר..
  • אילו חוויות אפשר להכניס לחבורה? איך החוויות האלו יהיו קשורות כחלק מהמהלך שלי איתם ולא מנותקות?

דעתך חשובה לנו