מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יוצאים לדרך

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | יובל | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בפעולה זו נרצה לסכם את המסע שעברנו ואת תכונות המנהיגות והערכים שלמדנו מדוד המלך, תוך נתינת מבט קדימה לקראת חוד”א ולקראת שיח על הובלה בדרך תו”ע כשבט וכסניף.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יעמיקו בתכונות שדיברנו עליהם בפעולות הקודמות מנקודת מבט של שבט מוביל.
  2. החניכים יתמודדו עם הפער בין אדם שמוביל את עצמו לבין קבוצה שמובילה את עצמה.
  3. החניכים ידונו על דרכי מימוש התכונות הנ”ל בשבט שלהם.

ציוד נדרש

חבל עבה.

 

גוף הפעולה:

שלב א – מנהיגות של שבט

פזרו על הרצפה או כתבו על לוח וכד’ את התכונות העיקריות שעלו בפעולה הקודמת ושאלו את החניכים איך התכונות הללו יכולות לבוא לידי ביטוי כשבט:

– איך התכונה הזו מתממשת כשבט?

– האם התכונה הזו שייכת רק לאדם פרטי או גם לקבוצה?

– האם זה תלוי בעבודה של כל אחד בנפרד ואז יבוא לידי ביטוי כקבוצה או שזו עבודה של כל השבט ביחד?

 

כעת הסבירו לחניכים שלשבט מוביל יש הרבה יותר אחריות ומשמעות מאדם פרטי שמוביל בשל הכוח הרב שיש לקבוצה מאשר זה שיש ליחיד וכן בעקבות העבודה בצוותא שנותנת כוחות ומגוונת את דרכי הפעולה מאשר אצל יחיד.

בפעולות הקודמות דיברנו על תכונות של מנהיג שמוביל את עצמו ומתוך כך את הקבוצה שאותה הוא מנהיג. אנו נרצה לדבר היום על קבוצה שמובילה את עצמה בפרט וקבוצה שמובילה את עצמה ככלל מתוך מבט של ‘מובילים בדרך תו”ע’.

 

לשבטים צעירים: העיקרון הוא אותו עיקרון, רק יש לנסח אותו מעט אחרת.

 

שלב ב – קבוצה למול יחיד

ראשית, נחווה את הכוח של קבוצה מול זה של יחיד: (מובאות מס’ הצעות למשחקים, כמובן שהדבר נתון לבחירתכם)

שחקו “משוך בחבל” בעוד שבצד אחד של החבל יש את כל השבט ובצד השני יש את המדריכים או את החניך “הכי חזק”.

אם השבט שלכם גדול אפשר להביא כמה חבלים ולחלק לקבוצות

שחקו “חתול ועכבר” – השבט סוגר מעגל (מעגלים נפרדים לבנים ובנות) והמשימה שלו היא לא לתת לחניך שיבחר להכנס לתוך המעגל.

בד”כ החניך לא יצליח להכנס, ואם הוא יצליח הסבירו שזה בגלל שהקבוצה נחלשה

“הליכה על חבל” – כל הקבוצה מחזיקה חבל עבה ומותחת אותו וחניך צריך להסתובב סיבוב שלם על החבל תוך הליכה עליו (עם עזרה של חניך נוסף שייצב אותו). לאחמ”כ בקשו מחניך אחד להחזיק את החבל וחניך אחר שילך. כמובן שהוא לא יצליח.

 

חווינו בפעולות הקודמות על הדברים הכרוכים באדם שמוביל את עצמו דרך דוד המלך ודמויות נוספות, אך כקבוצה הדברים שונים. לדוג’, כשאדם אחד עומד בדילמה אז הוא מכריע לבד, ע”פ ערכיו ומידותיו, וממשיך הלאה. לעומת זאת, כשקבוצה עומדת בפני דילמה ההתמודדות תהיה שונה, שהרי צריך את הסכמת הרוב, לפחות, תוך שיח קבוצתי.

נרצה כעת להדגים לחניכים חלק מהמורכבות הכרוכה בקבוצה המובילה את עצמה לעומת יחיד:

– מחלקים את השבט לשתי קבוצות. על הקבוצה להחליט אילו חמישה דברים הקבוצה הייתה לוקחת לאי בודד תוך 8 דק’.

כעת נאמר לכל אחד מהחניכים לחשוב על חמישה דברים שיקח איתו לאי בודד.

 

נסכם ונאמר שעיקר הפער בין יחיד לבין קבוצה שמובילים עצמם הוא בשיתוף הפעולה ובשיח בתוך הקבוצה, מה שצריך להיות מאד טוב וחיובי כדי להצליח.

 

שלב ג – מימוש תכונות המנהיגות כקבוצה

כעת נחזור לתכונות שדיברנו עליהן בתחילת הפעולה ונרצה לברר כיצד אפשר לממש אותם כשבט, וזאת לקראת השיח שיהיה בחוד”א על שבט (אבל לא רק) מוביל בדרך תו”ע.

חלקו את החניכים לקבוצות כמספר המדריכים וכן חלקו את התכונות למס’ תכונות שווה לכל קבוצה ובקשו מהם לחשוב איך אפשר להוציא לפועל את תכונות המנהיגות שדיברנו עליהם בשבט שלנו.

 

לשבטים צעירים (אבל לא רק): מדריכים, שבו עם עצמכם לפני הפעולה וחשבו כנ”ל, כדי שתוכלו לעזור לחניכים שלכם בפעולה, במידת הצורך.

 

סיכום

בשלוש הפעולות דיברנו מכמה צדדים על תכונות המנהיגות החשובות מבחינתנו – איך הם באו לידי ביטוי אצל דוד המלך, איפה עוד מצאנו אותם בקרב מנהיגים בהיסטוריה, על כך שהתכונות הללו קודם כל מתבטאות בחיי היום-יום שלי כמנהיג עצמי ומתוך כך כמנהיג של קבוצה וכד’, וכן על קבוצה מובילה ועל ביטוי תכונות המנהיגות בשבטנו.

כעת אנו עם פנים לקראת חודש ארגון בו נדבר על דרך תו”ע, מה משמעותה, איך היא פוגשת אותנו, איך היא באה לידי ביטוי כפרט וכקבוצה, איך באמצעותה נוכל להשפיע על מעגלים רחבים בחברה ועוד. מתוך הכלים שפיתחנו בשלוש הפעולות על תכונות המובילים, נצא לקראת חודש ארגון מוכנים יותר ו’מובילים’ יותר.

 

הצעה לצופר

“אני ואתה ואנחנו מובילים בדרך תורה ועבודה”.

דעתך חשובה לנו