מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יום ירושלים: טבורו של עולם

יום ירושלים: טבורו של עולם

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים | ניצנים | מעלות | מעפילים | הרא"ה | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מעגל השנה | אירועי אייר
  • פעולה ממערך
3 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

“כל הדרכים מובילות לירושלים” (אברהם פריד). ירושלים היא מרכז העולם. היא מחברת את עם ישראל, היא מקום המקדש, ולעברה אנחנו מתפללים בכל יום. בפעולה זו נבין את מרכזיותה וחשיבותה של ירושלים בצד המהותי ונראה כיצד הן באות לידי ביטוי בצד ההלכתי.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו כי ירושלים היא מרכז האומה ושער השמיים.
  2. החניכים ייפגשו עם מקורות הלכתיים המדברים על ירושלים.
  3. החניכים יציעו כיצד ירושלים יכולה להיות נוכחת יותר בחיי היום-יום שלהם.

מהלך הפעולה 

 

פתיחה:

אפשרות 1 – הסבירו לחניכים שכעת נאמר מילה, וכל אחד יצטרך לומר את המילה הראשונה שעלתה לו לראש. בהתחלה אמרו שתי מילים סתם, ובסבב השלישי אמרו  “ירושלים”.
שאלו את החניכים: מדוע ירושלים היא עיר מיוחדת כל כך? במה ייחודיותה באה לידי ביטוי?
הסבירו לחניכים שבפעולה נעסוק בייחודיותה של ירושלים הן מבחינה מהותית והן מבחינה הלכתית.

 

אפשרות 2 – בקשו מתנדב. בכל סבב הציגו למתנדב כרטיסייה שכתובה בה מילה (נספח 1), והוא יצטרך באמצעות מילה אחת או בפנטומימה להגדיר את מה שכתוב בכרטיסייה (אפשר לעשות זאת עם מתנדבים מתחלפים). בהתחלה הציגו מילים סתם, והמילה האחרונה שתציגו היא המילה ירושלים.
שאלו את החניכים: מדוע ירושלים היא עיר מיוחדת כל כך? במה ייחודיותה באה לידי ביטוי?

הסבירו לחניכים שבפעולה נעסוק בייחודיותה של ירושלים הן מבחינה מהותית והן מבחינה הלכתית.

 

שלב א:

אפשרות 1 (לשבטים צעירים) – צאו עם החניכים לחצר. הניחו במרכז בקבוק ובחרו נציג. הוא יצטרך לעצום את העיניים ולספור עד 50. בזמן הזה על כל החניכים להסתתר. ברגע שהנציג יסיים לספור עליו להתחיל לחפש את החניכים. בזמן הזה על החניכים להגיע אל הבקבוק ולהרים אותו. החניך שיצליח לעשות זאת – ינצח.

הסבירו לחניכים שירושלים היא כמו הבקבוק. כל יהודי רוצה להגיע אליה, כל יהודי חולם עליה, כולנו מכוונים לעבר ירושלים.

 

אפשרות 2 – הקרינו את הסרטון “יום ירושלים” של משרד החינוך: https://www.youtube.com/watch?v=nJa-l24hKlE&pbjreload=10.

הראו לחניכים שבמהלך כל הדורות הייתה ירושלים מקום מרכזי בעם היהודי. בכל הדורות יהודים פעלו למענה וחלמו להגיע אליה.

 

אפשרות 3 – פזרו על הרצפה כרטיסיות שכתובים בהן אירועים היסטוריים (נספח 2) ובקשו מהחניכים לסדר אותן על פי הרצף הכרונולוגי הנכון (אפשר לעשות זאת בתחרות בין שתי קבוצות).

הראו לחניכים שבמהלך כל הדורות פעלו יהודים למען ירושלים, חלמו ועשו הכול כדי להגיע אליה, בנו אותה וכו’.

לסיכום שלב א אפשר להקריא את דברי מוטה גור מתוך נאומו לחיילי הצנחנים ששחררו את הכותל ואת ירושלים במלחמת ששת הימים (נספח 3). מוטה גור מתאר את ההיסטוריה של העיר, את הגעגוע שחוו היהודים במהלך כל הדורות ומפאר את חטיבת הצנחנים, שזכתה להגשים חלום של אלפי שנים.

 

שלב ב:

אפשרות 1 – שאלו את החניכים: בשלבים הקודמים ראינו שירושלים מרכזית מאוד בחיי העם היהודי. איפה אנחנו רואים את זה בחיי היום-יום שלנו? אילו מצוות קשורות לירושלים?

למדו עם החניכים את המשנה בברכות ד, ה (נספח 4) והסבירו אותה (אם אדם הולך בדרך, הוא צריך בזמן התפילה לכוון את גופו לעבר ירושלים. אם הוא אינו יכול לרדת מהחמור, עליו לכוון אליה את פניו, ואם הוא אינו יכול לכוון פניו, הוא צריך לכוון את ליבו). גם בספר דניאל מסופר כי דניאל התפלל לעבר ירושלים: “וחלונות פתוחים לו בעליה כנגד ירושלים” (על פי דניאל ו, יא).

הראו שהתפילה, שהיא מצווה מרכזית מאוד בחייו של יהודי, מכוונת כנגד ירושלים, משום שירושלים היא מרכז האומה, המקום שבחר ה’, המקום שנבנה בו בית המקדש, המקום שאליו חלמו יהודים להגיע במהלך כל הדורות, המקום שמחבר את כל היהודים, כפי שנאמר: “ירושלים שעושה כל ישראל חברים”.

 

אפשרות 2 – שאלו את החניכים: בשלבים הקודמים ראינו שירושלים מרכזית מאוד בחיי העם היהודי. איפה אנחנו רואים את זה בחיי היום-יום שלנו? אילו מצוות קשורות לירושלים?

שחקו עם החניכים “זיכרון אנושי”. הוציאו את אחד החניכים מהחדר, ולכל שאר החניכים חלקו כרטיסיות (נספח 5). בכל כרטיסייה כתוב המקום של המתפלל או הכיוון שאליו הוא צריך להתפלל. החזירו את החניך שהוצאתם ואמרו לו שעליו לבקש משני חניכים להקריא את מה שכתוב על הכרטיסייה שלהם ולהתאים את הזוגות (לדוגמה, כרטיסייה 1 – “מי שנמצא בחוץ לארץ”, והזוג שלה הוא “צריך להתפלל לעבר ארץ ישראל”). אפשר להוציא שני חניכים ולעשות ביניהם תחרות מי מוצא יותר זוגות (אפשר לשחק את המשחק גם כמשחק זיכרון רגיל שבו לכל שני חניכים אותה אמירה).

 

סכמו את המשחק: אנחנו רואים שגם מבחינה הלכתית ירושלים היא מרכז העולם. בכל מקום שאדם נמצא הוא מכוון לעבר ירושלים. על זה אמרו חז”ל “ירושלים טבורו של עולם”, המרכז של העולם!

 

שלב ג:

אפשרות 1 – ערכו עם החניכים סבב שבו כל אחד אומר כיצד הוא יכול להפוך את ירושלים למשמעותית יותר בחיי היום-יום שלו.

אפשרות 2 – הניחו על הרצפה גיליון נייר שכתובה עליו בכתב בלון המילה “ירושלים”, וכל חניך וחניכה יכתבו בתוך האותיות מילה שמבטאת את הקשר שלהם לירושלים. אפשר בסוף לעשות סבב שמסכם את הדברים ולתלות את השלט בסניף או בצומת מרכזי ביישוב.

סכמו את הפעולה: בתחילת הפעולה ראינו כי ירושלים הייתה ועודנה מקום מרכזי ומשאת נפש לעם ישראל. כמו כל דבר ביהדות, גם זה בא לידי ביטוי בהלכה ובמצוות. המצווה להתפלל לעבר ירושלים מחנכת אותנו למרכזיותה של ירושלים, מאחדת את כל עם ישראל סביב דבר מרכזי אחד.

 

צ’ופר סיכום:

חלקו לחניכים שירון שירי ירושלים (נספח 6). אפשר לשיר יחד בסניף.

 

נספחים

 

נספח 1 –

מילים

 

מתנה

…………….

שמחה

…………….

תנ”ך

…………….

כיסא

…………….

כובע

…………….

ירושלים

…………….

 

נספח 2:

האירועים לפי סדר כרונולוגי

 

  1. כיבוש ירושלים על ידי דוד המלך
  2. בניין בית המקדש הראשון על ידי שלמה המלך
  3. בניין בית המקדש השני בימי עזרא ונחמיה
  4. בניית שכונות חדשות מחוץ לחומות העיר העתיקה
  5. ירושלים הנצורה במלחמת העצמאות
  6. איחוד העיר במלחמת ששת הימים
  7. מבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה
  8. העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים

 

כיבוש ירושלים על ידי דוד המלך

…………………………………..

בניין בית המקדש הראשון על ידי שלמה

…………………………………..

בניין בית המקדש השני בימי עזרא ונחמיה

…………………………………..

בניית שכונות חדשות מחוץ לחומות העיר העתיקה

…………………………………..

ירושלים הנצורה במלחמת העצמאות

…………………………………..

איחוד העיר במלחמת ששת הימים

…………………………………..

מבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה

…………………………………..

העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים

…………………………………..

 

נספח 3 –

מדברי מח”ט 55 מוטה גור לאחר מלחמת ששת הימים

כאשר נכבש הר הבית על ידי היוונים, שחררוהו המכבים. במחריבי הבית השני נלחמו הקנאים ובר-כוכבא. כאלפיים שנה היה הר הבית אסור ליהודים. עד אשר באתם, אתם הצנחנים, והחזרתם אותו לחיק האומה. הכותל המערבי – אליו פועם כל לב – שוב בידינו. יהודים רבים שמו נפשם בכפם לאורך ההיסטוריה הארוכה שלנו על מנת להגיע לירושלים ולחיות בה.
שירי געגועים לאין ספור הביעו את הכמיהה העמוקה הפועמת בלב היהודי כלפי ירושלים.
במלחמת השחרור נעשו מאמצים עצומים להחזיר לאומה את לבה – העיר העתיקה והכותל המערבי. בידכם נפלה הזכות הגדולה להשלים את המעגל, להחזיר לעם את בירתו ומרכז קודשו. צנחנים רבים, מחברינו הוותיקים והטובים ביותר, נפלו במערכה הקשה. היה זה קרב עז ונמרץ, בו פעלתם כגוף המועך כל אשר לפניו מבלי משים לפצעיו הוא.
לא טענתם, לא התאוננתם, לא צווחתם. רק קדימה חתרתם – וכבשתם.
ירושלים היא שלכם לנצח.

 

נספח 4 –

משנה, ברכות ד, ה

“היה רוכב על החמור, ירד. ואם אינו יכול לירד, יחזיר את פניו, ואם אינו יכול להחזיר את פניו, יכון את לבו כנגד (בית) קדש הקדשים”.

 

נספח 5 –

משחק הזיכרון

תשובות:

נמצא בחוץ לארץ יכוון גופו לעבר ארץ ישראל

נמצא בארץ ישראל, יכוון גופו לעבר ירושלים

נמצא בירושלים, יכוון גופו לעבר בית המקדש

נמצא בבית במקדש, יכוון גופו לעבר קודש הקודשים

נמצא בחוץ לארץ

……………………….

יכוון גופו לעבר ארץ ישראל

………………………

נמצא בארץ ישראל

……………………….

יכוון גופו לעבר ירושלים

……………………….

נמצא בירושלים

……………………….

יכוון גופו לעבר בית המקדש

……………………….

נמצא בבית במקדש

……………………….

יכוון גופו לעבר קודש הקודשים

……………………….

דעתך חשובה לנו