מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יום ירושלים: טבורו של עולם – פעולה מקוונת

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא א | חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
5 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

“כל הדרכים מובילות לירושלים” (אברהם פריד). ירושלים היא מרכז העולם. היא מחברת את עם ישראל, היא מקום המקדש, ולעברה אנחנו מתפללים בכל יום. בפעולה זו נבין את מרכזיותה וחשיבותה של ירושלים בצד המהותי ונראה כיצד זה בא לידי ביטוי בצד ההלכתי.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו כי ירושלים היא מרכז האומה ושער השמיים.
  2. החניכים ייפגשו עם מקורות הלכתיים המדברים על ירושלים.
  3. החניכים יציעו כיצד ירושלים יכולה להיעשות נוכחת יותר בחיי היום-יום שלהם.

מהלך הפעולה

הפעולה תועבר בקבוצת הוואטסאפ השבטית

 

הקדמה:

שלחו לחניכים את ההודעה הזאת:

חניכים אהובים! מה שלומכם?
לקראת הפעולה שתערך ביום… בשעה… עליכם לענות על השאלה הזאת:

מהו המקור הקדום ביותר לכך שיהודים התפללו לעבר ירושלים?

את התשובות יש לשלוח אלינו עד יום… בשעה…

מחכים לראותכם!

(התשובה הנכונה היא דניאל ו, יא)

 

פתיחה:

אפשרות א – שלחו לחניכים את ההודעה הזאת:

היי, מה נשמע?

בפתיחה לפעולה זו נשלח כאן כמה תמונות של אתרים בארץ, ואתם תצטרכו לזהות את האתר. מוכנים?

שלחו לחניכים את התמונות שבנספח 1. לאחר שהחניכים יגלו את התשובות שאלו אותם:
מה משותף לכל התמונות?
איך ייתכן שכולנו מכירים את האתרים האלה?
למה כולנו היינו בירושלים? מה מייחד אותה?

הסבירו לחניכים שירושלים היא עיר הבירה שלנו, היא המרכז שלנו, לכן כולנו מכירים אותה! בפעולה הקרובה נעסוק מעט בנושא הזה.

 

אפשרות ב – שלחו לחניכים את ההודעה הזאת:
כעת נבצע תחרות שבה כל אחד צריך לצלם את התמונה הכי מגניבה שמבטאת לדעתו את ירושלים. יש לכם שלוש דקות למשימה. צאו לדרך!

 

שלב א:

אפשרות א – שלחו לחניכים את הקישור לסרטון “יום ירושלים” של משרד החינוך. מי שסיים לראות את הסרטון צריך לשלוח בקבוצה את האמוג’י שמתאר את התחושות שעולות בו בעקבות הסרטון. https://www.youtube.com/watch?v=nJa-l24hKlE&pbjreload=10

לאחר שכל החניכים שלחו את האמוג’י שלהם שלחו לחניכים את ההודעה הזאת:

כפי שראינו בסרטון, במהלך כל הדורות הייתה ירושלים מקום מרכזי בעם היהודי. כל הדורות יהודים פעלו למענה וחלמו להגיע אליה. מה אתם עושים בחיי היום-יום למען ירושלים? איך אתם מחוברים אליה?

עודדו את החניכים לענות על השאלה בקבוצה.

 

אפשרות ב – שלחו לחניכים את ההודעה הזאת:

כעת נשלח לכם רשימה של אירועים שקרו במהלך ההיסטוריה. עליכם לסדר את האירועים על פי הרצף הכרונולוגי. הראשון שישלח לכאן בחזרה את הרשימה המסודרת ינצח. אפשר להיעזר בכל כלי שתרצו (לשאול את האנשים שסביבכם, לבדוק באינטרנט וכו’).

האירועים הם:

מבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה

בניין בית המקדש השני בימי עזרא ונחמיה

כיבוש ירושלים על ידי דוד המלך

בניית שכונות חדשות מחוץ לחומות העיר העתיקה

העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים

איחוד העיר במלחמת ששת הימים

בניין בית המקדש הראשון על ידי שלמה המלך

ירושלים נצורה במלחמת העצמאות

(התשובה הנכונה היא זו:

  1. כיבוש ירושלים על ידי דוד המלך
  2. בניין בית המקדש הראשון על ידי שלמה המלך
  3. בניין בית המקדש השני בימי עזרא ונחמיה
  4. בניית שכונות חדשות מחוץ לחומות בעיר העתיקה
  5. ירושלים נצורה במלחמת העצמאות
  6. איחוד העיר במלחמת ששת הימים
  7. מבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה
  8. העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים)

 

לאחר שכל החניכים ישלחו את הרשימות שלהם ותכריזו על מנצח שלחו את ההודעה הזאת:

במהלך כל הדורות פעלו יהודים למען ירושלים, חלמו ועשו הכול כדי להגיע אליה, בנו אותה וכו’. מה אנחנו עושים בחיי היום-יום למען ירושלים? איך אנחנו מחוברים אליה?

עודדו את החניכים להגיב על השאלות.

תוכלו להסריט את עצמכם לפני הפעולה מקריאים את דברי מוטה גור, שהיה מפקד חטיבה 55 בזמן מלחמת ששת הימים (נספח 2), המובא מתוך נאומו לחיילי הצנחנים ששחררו את הכותל ואת ירושלים במלחמת ששת הימים. מוטה גור מתאר את ההיסטוריה של העיר, את הגעגוע שחוו היהודים כל הדורות ומפאר את חטיבת הצנחנים, שזכתה להגשים חלום של אלפי שנים. לסיכום שלב א שלחו את הסרטון בקבוצה. יהיה נחמד אם תתחפשו למפקד בעת הסרטון ותציגו כאילו אתם ממש מדברים עכשיו עם החיילים.

 

שלב ב:

אפשרות א – שלחו לחניכים את המשנה המופיעה בתמונה בנספח 3.

הסבירו את המשנה:

המשנה מלמדת אותנו הלכה: כאשר אדם מתפלל הוא צריך להתפלל לעבר ירושלים. אם אדם הולך בדרך רכוב על חמור ואינו יכול לרדת ממנו, עליו לכוון את גופו או פניו לעבר ירושלים. אם גם את זה הוא אינו יכול לעשות, עליו לכוון את ליבו לעיר הקודש.

שלחו לחניכים את ההודעה הזאת:

כעת הזמן לענות על השאלה ששאלנו אתכם לפני הפעולה: מהו המקור הקדום ביותר לכך שיהודים מתפללים לעבר ירושלים?

אם אחד החניכים ענה נכון על השאלה, כתבו את שמו ותנו לו קצת כבוד. לאחר מכן שלחו את התמונה הבאה. אם שום חניך לא ענה נכונה על השאלה פשוט שלחו את התמונה המופיעה בנספח 4.

הסבירו לחניכים:
הפרק מתאר את מעשי דניאל, שהתפלל שלוש פעמים ביום ועמד בתפילתו לעבר ירושלים. אנחנו רואים שכבר בתקופה של דניאל, בתחילת הגלות, התפללו היהודים לעבר ירושלים.

כעת שאלו את החניכים:
מה זה אומר שאנחנו מתפללים לעבר ירושלים? מה זה בא לסמל? למה אנחנו עושים את זה?

תנו לחניכים לענות תשובות.

לאחר מכן סכמו:
אנחנו רואים שהתפילה, שהיא מצווה מרכזית מאוד בחייו של אדם יהודי, מכוונת לעבר ירושלים משום שירושלים היא מרכז האומה, המקום שבחר ה’, המקום שבו נבנה בית המקדש, המקום שאליו חלמו יהודים להגיע במהלך כל הדורות, המקום שמחבר את כל היהודים, כפי שנאמר: “ירושלים שעושה כל ישראל חברים”.

 

אפשרות ב – שלחו לחניכים את ההודעה הזאת:

כעת אשלח רשימה של משפטים. עליכם להתאים בין מקום המתפלל לכיוון שאליו הוא עומד. החניך ששולח ראשון את התשובה מנצח!

# מקום המתפלל: חוץ לארץ

#מקום המתפלל: ירושלים

#מקום המתפלל: בית המקדש

#מקום המתפלל: ארץ ישראל

#הכיוון שאליו הוא עומד: קודש הקודשים

#הכיוון שאליו הוא עומד: ירושלים

#הכיוון שאליו הוא עומד: ארץ ישראל

#הכיוון שאליו הוא עומד: בית המקדש

 

(תשובות:

נמצא בחוץ לארץ יכוון לארץ ישראל

נמצא בארץ ישראל יכוון לירושלים

נמצא בירושלים יכוון לבית המקדש

נמצא בבית במקדש יכוון לקודש הקודשים)

סכמו את המשחק:

אנחנו רואים שגם מבחינה הלכתית ירושלים היא מרכז העולם. בכל מקום שאדם נמצא הוא מכוון לעבר ירושלים. על זה אמרו חז”ל “ירושלים טבורו של עולם”, המרכז של העולם!

 

שלב ג:

אפשרות א – שלחו את ההודעה הזאת:

לסיכום הפעולה נערוך סבב, וכל אחד יציע רעיון כיצד הוא יכול להפוך את ירושלים למשמעותית יותר בחיי היום-יום שלו. מה אנחנו יכולים לעשות למען בניין ירושלים?

 

אפשרות ב – בקשו מהחניכים לצלם תמונה שבה הם מבטאים את מה שלמדנו בפעולה בצורה המקורית ביותר. הקצו למשימה הזאת ארבע דקות בלבד!

סכמו את הפעולה:

בתחילת הפעולה ראינו כי ירושלים הייתה ועודנה מקום מרכזי ומשאת נפש בעבור עם ישראל. כמו כל דבר ביהדות גם זה בא לידי ביטוי בהלכה ובמצוות. המצווה להתפלל לעבר ירושלים מחנכת אותנו למרכזיותה של ירושלים, היא מאחדת את כל עם ישראל סביב דבר מרכזי אחד.

 

לסיכום אפשר לשלוח לחניכים בוואטסאפ שירון שירי ירושלים ולעודד אותם לערוך ערב שירה עם המשפחה, לצלם ולשלוח בקבוצה של השבט.

 

נספחים

 

נספח 1 –

תמונה 1: היכל הספר, מוזאון ישראל

 

תמונה 2: הכותל המערבי

 

תמונה 3: טחנת הרוח בימין משה

 

תמונה 4: גשר המיתרים

 

תמונה 5: כנסת ישראל

 

נספח 2 –

דברי מוטה גור אחרי מלחמת ששת הימים:

“כאשר נכבש הר הבית על ידי היוונים שחררוהו המכבים. במחריבי הבית השני נלחמו הקנאים ובר-כוכבא. כאלפיים שנה היה הר הבית אסור ליהודים. עד אשר באתם, אתם הצנחנים, והחזרתם אותו לחיק האומה. הכותל המערבי – אליו פועם כל לב – שוב בידינו. יהודים רבים שמו נפשם בכפם, לאורך ההיסטוריה הארוכה שלנו, על מנת להגיע לירושלים ולחיות בה.
שירי געגועים לאין ספור הביעו את הכמיהה העמוקה הפועמת בלב היהודי כלפי ירושלים.
במלחמת השחרור נעשו מאמצים עצומים להחזיר לאומה את לבה – העיר העתיקה והכותל המערבי. בידכם נפלה הזכות הגדולה להשלים את המעגל, להחזיר לעם את בירתו ומרכז קודשו. צנחנים רבים, מחברינו הוותיקים והטובים ביותר, נפלו במערכה הקשה. היה זה קרב עז ונמרץ, בו פעלתם כגוף המועך כל אשר לפניו מבלי משים לפצעיו הוא.
לא טענתם, לא התאוננתם, לא צווחתם. רק קדימה חתרתם – וכבשתם.
ירושלים היא שלכם לנצח.

 

נספח 3 –

משנה, ברכות ד, ה

 

 

דעתך חשובה לנו