מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

עוד יוסיף וייטע

עוד יוסיף וייטע

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
אופק | יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | ארץ ישראל | התיישבות | חלוציות | מדינת ישראל | עם ישראל | נושא שנתי | חודש ארגון | זהות
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

על אף המציאות הגאולית שאנו זוכים לה, המשימה עוד לא תמה, ועלינו לפעול מתוך כוח ההמיה המניע אותנו ולתרום את חלקנו בשרשרת הנצחית של עם ישראל. בפעולה זו נבחן כיצד תחום ההתיישבות, שאיתו נפגשנו בשבוע שעבר, בא לידי ביטוי כיום וכיצד המשימות הרלוונטיות לימינו בונות קומה נוספת ומחזקות את הזהות של מדינת ישראל כמדינה יהודית.

 

מטרות הפעולה

1. החניכים יבינו כי במשימות של דורנו משימת ההתיישבות עוד לא תמה, ויש לנו מקום להמות ולכסוף אליה ומתוך ההמיה גם להמשיך ולפעול בתחום זה.
2. החניכים ילמדו על משימות התיישבות החשובות לימינו ומחזקות את מדינת ישראל ואת זהותה.
3. החניכים יציעו רעיונות משלהם לחיזוק משימת ההתיישבות בימינו.

 

מהלך הפעולה

שלב א’ | מצוות יישוב הארץ 

  • אפשרות א’- לימוד מדרש:
    “’וכי תבואו אל הארץ ונטעתם’, אמר להם הקב”ה לישראל, אף על פי שתמצאו אותה מלאה כל טוב, לא תאמרו נשב ולא נטע, אלא הוו זהירין בנטיעות, שנאמר ‘ונטעתם כל עץ מאכל’ (ויקרא יט, כג). כשם שנכנסתם ומצאתם נטיעות שנטעו אחרים, אף אתם היו נוטעים לבניכם. שלא יאמר אדם: אני זקן, כמה שנים אני חי, מה אני עומד ומתייגע לאחרים? לפיכך לא יבטל אדם מן הנטיעות, אלא כשם שמצא, עוד יוסיף ויטע, אפילו יהיה זקן. אמר הקב”ה לישראל: לימדו ממני, כביכול אני צריך, שנאמר: ‘ויטע ה’ א-לוהים גן בעדן מקדם’” (מדרש תנחומא קדושים ח).
  • אפשרות ב’- חצי הכוס המלאה: הכינו את החדר לפני הפעולה: מזגו חצאי כוסות שתייה והניחו על המושבים של החניכים. הציעו לחניכים למלא את הכוס עד שפתה.
    לאחר מכן הסבירו את המדרש בעל פה.
  • דיון: שאלו את החניכים-
    -מה ביקש הקב”ה מישראל בכניסתם לארץ?
    -מדוע חשוב שלא להתבטל ולהמשיך לפתח את הארץ אף שהיא כבר מפותחת?הביאו את פירוש הרמב”ן על הפסוק מספר “וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ” (במדבר לג, נג): “נצטווינו לרשת את הארץ אשר נתן האל יתעלה לאבותינו לאברהם יצחק וליעקב, ולא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה, וזהו שנאמר: והורשתם את הארץ וישבתם בה, כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה. והתנחלתם את הארץ, אשר נשבעתי לאבותיכם”. הסבירו שלפי הרמב”ן יישוב הארץ אינו רק חשוב אלא ממש מצווה.

סיכום ביניים

יישוב ארץ ישראל ופיתוח הארץ הם משימות שאינן נגמרות. אנחנו זכינו להיוולד בארץ מפותחת ומיושבת בזכות הדורות הקודמים שעמלו, התיישבו בארץ ובנו אותה. כעת עלינו להמשיך זאת מתוך המיית נפשנו, לכסוף לפיתוח ההתיישבות וגם לפעול ליישב את הארץ, כי בפועלנו זה אנחנו שותפים בתהליך הגאולה ובמצוות יישוב ארץ ישראל.

שלב ב’ | למידה על משימות התיישבות

  • חלקו את השבט לקבוצות. כל קבוצה תקבל אחד מאזורי ההתיישבות שיש לחזק בימינו (נספח 1) ותלמדו עליהם.למדריכים: בחרו מהאפשרויות אזורים שהחניכים שלכם יכולים להתחבר אליהם. מומלץ לשבת עם החניכים וללמוד איתם על האזור, ואם יש לכם ידע נוסף על האזור הזה, שתפו בו את החניכים.
  • דיון: התכנסו בחזרה לשבט ושאלו את החניכים: מדוע צריך להשקיע בהתיישבות באזור שלמדתם עליו?
    היעזרו בכרטיסיות לתשובות אפשריות (נספח 2).

שלב ג’ | הצעת רעיונות לחיזוק משימת ההתיישבות

  • הציגו מפה של ארץ ישראל
  • שאלו את החניכים: כיצד ניתן לתרום לחיזוק משימת ההתיישבות בימינו?
  • רשמו את ההצעות שלהם פתקים ובקשו מהחניכים להניח את הפתק על הנקודה שההצעה שלהם רלוונטית לגביה.בונוס: ערכו הצבעה בשבט ובחרו הצעה אחת שתוכלו ליישם בשבט בשבוע הקרוב.

סיכום

בפעולה למדנו על מצוות ישוב הארץ, על המשמעות שיש לה ועל כך שהיא מתפתחת מדור לדור. לאחר מכן התמקדנו במשימות מתחום התיישבות בימינו ולמה חשוב להשקיע בהתיישבות בכל אחד מהאזורים. לבסוף הצענו רעיונות לחיזוק ההתיישבות מתוך הרצון לחדד בתוכנו את פעולת ההמייה.

נספחים

להדפסת הנספחים – לחצו כאן!

נספח 1: אזורים בארץ הזקוקים לחיזוק

1. הדרום
מחוז הדרום הוא המחוז הגדול ביותר מבחינת שטח מכל המחוזות של מדינת ישראל, ורובו מדברי. צפיפות האוכלוסייה במחוז זה היא הנמוכה ביותר בכל המחוזות בארץ, זאת אומרת שגרים בדרום הכי מעט אנשים ביחס לשטח שלו.
באוכלוסיית המחוז נמנים כ-1,330,600 איש, שמהם כ-70% יהודים וכ-30% מוסלמים, נוצרים, דרוזים ועוד. כלומר, יש רוב יהודי, אבל יש גם המון תושבים בני עמים ודתות אחרים.
2. הגליל
באוכלוסייה הערבית בצפון נמנים כ-743,000 איש, שהם 53% מתושבי מחוז הצפון, כלומר קצת יותר ממחציתם.
זאת אומרת שיש הרבה תושבים ערבים בגליל. לעומת זאת לא עוברים המוני יהודים מהמרכז לגליל, כי אין בגליל די מקומות עבודה, והרבה צעירים עוזבים את האזור בכל שנה כדי לחפש עבודה.
3. יהודה ושומרון
ההתיישבות ביהודה ושומרון גדלה והתפתחה מאוד בשנים האחרונות, ויש בה מרכזי התיישבות גדולים ומפותחים. כיום גרים בה כחצי מיליון יהודים!
אבל עדיין יש ביהודה ושומרון לא מעט יישובים קטנים וגם כבישים מבודדים בין כפרים פלסטינים, ולפעמים זה גורם למתיחות ביטחונית.
4. העיר העתיקה
העיר העתיקה בירושלים הייתה החלום ששאפו אליו יהודים בגולה לאורך הדורות. כולם חלמו לשוב לציון, לירושלים, קרוב למקום המקדש.
כיום רק כ-13% מתושבי העיר העתיקה הם יהודים.
בתחילת המאה שעברה היה שיעור היהודים מתושבי העיר העתיקה 35%.
5. ערים מעורבות – עכו
עכו היא עיר בצפון הארץ, היושבת על הים התיכון.
כיום גרים בעכו כ-62,000 תושבים. אוכלוסיית העיר מעורבת ומורכבת בעיקר מיהודים וערבים. כ-60% יהודים (קצת יותר מחצי), כ-30% ערבים ו-10% בני עמים אחרים.
המצב הכלכלי של העיר אינו טוב. השכר הממוצע של התושבים בעיר נמוך מממוצע השכר במדינה בכלל, זאת אומרת שרבים מתושבי עכו מרוויחים פחות ממה שמרוויחים תושבים בשאר הארץ. שיעור האבטלה בעיר גבוה משיעור האבטלה בארץ, זאת אומרת שיש בעכו הרבה תושבים שאין להם עבודה.
זה משפיע כמובן על העיר כולה ועל היכולת שלה להתפתח מבחינה כלכלית.
כיום פועל בעיר גרעין תורני שמטרתו לקדם את העיר מבחינה כלכלית וחברתית ולהעצים את זהותה היהודית של העיר.

נספח 2: סיבות להשקעה באזורי התיישבות

דעתך חשובה לנו