איתור סניפים וכפרי בוגרים
בחודש הארגון ובשנה הקרובה בחרנו לעסוק בנושא 'ודור יקום וחי'. אנו זוכרים את העבר ואת ההיסטוריה של עם ישראל. אנו ממשיכים את שרשרת הדורות מאברהם אבינו. אנו חלק מדור של גאולה וניסים מוחשיים, דור שפניו קדימה אל העתיד, דור שרואה בעיניו תקווה ואור, דור שמתוך כל הקשיים קם, מתנער כארי ומוסיף עוצמות של חיים בכל מישורי חייו.
בפעולה זו נעסוק בדמותו של עידן עמדי. נעמיק בחיבור שלנו לאנשים גדולים ולשרשרת הדורות ונלמד ממנו על כוח הרצון ועל נחישות.
הכנות וציוד נדרש:
פתיחה: זמר מיוחד מהדור שלנו
שאלו את החניכים: מי מכם אוהב לשמוע מוזיקה? אילו זמרים אתם מכירים?
הקשיבו לתשובות וציינו שמות שהם מזכירים. אמרו לחניכים: היום נלמד על זמר מיוחד מהדור שלנו.
שאלו את החניכים שאלות שיעזרו להם לגלות מי הזמר שעליו הפעולה בעזרת רמזים:
– הוא זמר צעיר וחזק
– הוא כתב שירים יפים על חיילים ועל ארץ ישראל
– הוא לוחם גיבור שנפצע במלחמה
– השם שלו מתחיל באות עי"ן
אם הם לא מצליחים לגלות, הציגו תמונה שלו (נספח 1). שאלו מי מזהה ובקשו מהם לספר עליו מה שהם יודעים.
תוכלו גם להראות לחניכים את עידן שר את שיר השיירה לכבוד יום העצמאות ה-72 של מדינת ישראל על מנת שיבינו במי מדובר.
ספרו לחניכים:
עידן עמדי הוא זמר מפורסם ומוכשר. הרבה אנשים אוהבים אותו ובאים להופעות שלו. הוא כתב והלחין שירים יפים שכולנו שרים. עידן אוהב מאוד את המדינה שלנו ואת העם שלנו. למרות שהוא זמר מפורסם, כשהמדינה הייתה בסכנה, הוא הלך להגן עליה כמו כל חייל אחר.
חלק א: עידן הלוחם שלא מוותר
ספרו בעזרת תמונות (נספח 2): כשפרצה המלחמה בשמחת תורה, עידן לא חיכה. הוא הלך להגן על העם שלנו, כי הוא לוחם גיבור. במלחמה הוא נפצע קשה. אבל עידן לא ויתר! הוא החלים, המשיך לשיר, המשיך לכתוב והמשיך לחזק את כולנו
משחק "לא מוותרים":
חלקו את החניכים לזוגות. כל זוג יקבל משימה מעט מאתגרת (נספח 3).
כשמישהו מתקשה, כל הקבוצה מעודדת: "לא מוותרים! לא מוותרים!"
*תנו לכולם להצליח. תעזרו אם צריך!
אחרי המשחק שאלו:
– מה הרגשתם כשהיה לכם קשה?
– מה עזר לכם להמשיך?
– מה הרגשתם כשכולם עודדו אתכם?
הסבירו לחניכים:
עידן מראה לנו משהו מיוחד: הוא מראה לנו שאפשר לקום אחרי קושי, שאפשר להמשיך לחלום ולעשות גם כשקשה. עידן הוא חלק מהדור שלנו, דור שלא נשבר, דור שקם וחי!
הדגישו: למרות הקושי הגדול שחווה, עידן המשיך לשיר! הוא עשה הופעות חדשות, כתב שירים חדשים ונותן לנו כוח וחיוכים!
חלק ב: הכוח שיש בנו
אפשרות א: סבב שיתוף:
ערכו סבב שיתוף ושאלו את החניכים:
– האם פעם היה לכם משהו קשה?
– איך הצלחתם להתמודד עם זה?
סכמו: לעידן היה כוח לקום אחרי קושי, וגם בנו יש כוחות! אנחנו מאמינים בכם!
אפשרות ב: תנו לכל חניך וחניכה נייר וצבעים. בקשו מהם לצייר או לכתוב מה נותן להם כוח. זה יכול להיות משפחה, חברים, מוזיקה, ספורט או כל דבר אחר.
אפשרות ג: חלקו לחניכים דף צביעה של גיבור-על שהפנים של הגיבור הן פני החניכים עצמם. (נספח 5).
*שימו ברקע את השיר 'גיבורי-על'
חלק ג: זוכרים את המורשת שלנו
בהופעות האחרונות שלו עידן התחיל לעשות משהו מיוחד: אנשים מביאים דגלים שעליהם שמות של חיילים שנפלו במלחמה, ועידן מעלה את הדגלים על הבמה כדי שכולם יראו ויזכרו את הגיבורים האלה. הוא דואג לכל משפחה ולכל חייל.
כמו שעידן זוכר חיילים בהופעות שלו, בואו נזכור גם אנחנו את הגיבורים שלנו.
הכינו עם החניכים שרשרת דגלים של שמות ותמונות נופלים ותלו אותה בסניף. אלו יכולים להיות נופלים מהסניף, מהשכונה, נופלים שקשורים אליהם או מתקופת זמן מסוימת. החניכים ירגישו שהם תולים בסניף שרשרת שהם חלק ממנה.
סיכום
בפעולה זו הכרנו את עידן עמדי, זמר וגיבור מהדור שלנו. למדנו ממנו איך אפשר לקום אחרי קושי ולהמשיך לחלום ולעשות. למדנו שאפילו שהוא זמר מפורסם, הוא נשאר צנוע ואחד משלנו. הוא דואג לכולם ונותן כבוד לכל הגיבורים. עידן מייצג את הישראלי היפה, שהוא בן לדור שנלחם, שלא מוותר, שדואג לאחרים. גם אנחנו חלק מהדור הזה, 'ודור יקום וחי'. לכל אחד מאיתנו יש כוח פנימי לקום ולהמשיך בדיוק כמו עידן. עידן מלמד אותנו שכל אחד יכול להיות גיבור, ולא רק בקרב אלא גם בחיים הרגילים, כשאנחנו עוזרים לאחרים ולא מוותרים על החלומות שלנו.
נספחים:
נספח 1 – תמונה של עידן עמדי
נספח 2 –
עידן עמדי והרמטכ"ל
עידן לוחם בתוך עזה עם חבר
עידן פצוע בשיקום
*הראו שוב את התמונה של הזמר מנספח 1
*השאירו את התמונות לאורך כל השלב במרכז המעגל, שהחניכים יבינו שזה אותו בן אדם.
נספח 3 – משימות
לעמוד על רגל אחת שלושים שניות
לומר את האלפבית לפי הסדר או בסדר הפוך
לספור עד עשרים תוך כדי קפיצות
לשיר פזמון של שיר לאט לאט
לבנות מגדל כוסות
לציין חמישה או עשרה שמות של פירות
לעשות פרצוף מצחיק עשר שניות
לחקות קולות של חיות
לחזור על רצף תנועות פשוט
לומר את שמות כל החברים מהשבט
לחזור אחרי משפט ארוך שהמדריך אומר
להרים חפץ קצת כבד לאורך 2 דקות
להצליח לא לחייך כשכולם מסביב מצחיקים אתכם
נספח 4 – תמונות
נספח 5 – דף צביעה מצורף