מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מודים אנחנו לך

מודים אנחנו לך

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
אופק | יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מדינת ישראל | הכרת הטוב | נושא שנתי | חודש ארגון
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

לאחר שבפעולה הקודמת למדנו איך הכיסופים וההמיה של עם ישראל לאורך הדורות ובסייעתא דשמיא הובילו למציאות שאנו חיים בה היום, בפעולה זו נבקש לעסוק בחשיבות תודעת ההודיה ולהבין כי הדבר אינו מובן מאליו. ניפגש עם מציאות שיש בה הרבה שפע וברכה ונודה על כל הטוב שזכינו לו.

מקורות להרחבה: ש“י עגנון והרב יהושע וייצמן (ראו נספח 5) 

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שהמציאות הטובה שאנו חיים בה אינה מובנת מאליה.
  2. החניכים ילמדו על חשיבות ההודיה.
  3. החניכים יעלו נושאים במדינה ובחברה שהם רוצים להודות עליהם.

ציוד: כדור או חטיף, כרטיסיות (נספחים)

מהלך הפעולה

שלב א’ | מדינה מתפתחת 

  • הישגים: פזרו על הרצפה את הכרטיסיות של ההישגים שהגענו אליה במגוון תחומים (נספח 1. אם יש צורך, עברו עם החניכים על הכרטיסים והסבירו אותם).
  • בקשו מכל חניך וחניכה לבחור כרטיס אחד שמתאר תחום שהם מרגישים שהוא מובן להם מאליו. הציעו לחניכים לשתף בכרטיס שבחרו.
  • קטע קריאה: ספרו לחניכים שעד לפני פחות ממאה שנה הייתה המציאות של העם היהודי אחרת לגמרי. קראו איתם את הקטע המספר על המציאות בעבר (נספח 2).
  • מגלות לגאולה: סדרו על הרצפה את הכרטיסים מ-1 עד 10. את הכרטיס של המילה גלות הניחו ליד כרטיס מספר 1, ואת הכרטיס של המילה גאולה ליד כרטיס מספר 10 (נספח 3).
  • אפשרות 1: בקשו מהחניכים לעמוד ליד אחד המספרים מ-1 עד 10 לפי כמה הם חושבים שהתקדמנו מאז המציאות שמתוארת בעבר ועד המציאות שפגשנו בכרטיסיות.
    בקשו מכמה חניכים לשתף מדוע בחרו לעמוד היכן שבחרו.
  • אפשרות 2: ליד הכרטיס של מספר 1 שימו את הקטע המתאר את המציאות בעבר (נספח 2). בקשו מהחניכים להחליט יחד היכן הם ממקמים את הכרטיסיות המתארות את המציאות שלנו היום (נספח 1).

סיכום ביניים

המציאות שאנו חיים בה היום אינה מובנת מאליה בכלל. עד לפני כמה שנים היינו חסרים, לא הייתה לנו מדינה ריבונית, ארץ ישראל הייתה בידי נוכרים, והיהודים היו מפוזרים בכל הארצות ללא מרכז שמקשר ביניהם. החיים לצד הגויים לא היו בטוחים, והייתה בהם סכנה על שמירת התורה והמצוות. לעומת זאת היום יש לנו מדינה יהודית עצמאית, צבא חזק שמגן עלינו, חברה מתפתחת, מקומות לגור בהם בארץ ישראל, ועולם התורה משגשג ופורח.

שלב ב’

פתחו ואמרו לחניכים שנכון שראינו שהמציאות שלנו טובה והיא אינה מובנת מאליה, אבל לפעמים קשה לנו לראות את הטוב שיש בה.

  • אפשרות 1: שאלו את החניכים – מדוע חשוב שנדע לראות את הטוב ולהודות גם על הדברים שברורים מאליהם בחיינו? היעזרו בכרטיסי תשובות (נספח 4) ופזרו על הרצפה תשובות שחניכים אומרים. השתמשו בטוש ובדפים נוספים כדי לכתוב תשובות של החניכים שלא נזכרות בכרטיסים.
  • אפשרות 2: למדו עם החניכים את הקטע של ש” עגנון:
    “צריך אדם להכיר טובה לבעל טובתו ולשבחו ולהודות לו, שמתוך שמודים לו מחזקים את ידו לעשות טובות גם עם אחרים ונמצאים מגבירים כוח אהבת ישראל” (ש”י עגנון).

שאלו את החניכים:
לפי מה שכתב ש”י עגנון, כיצד הכרת הטובה שלנו לאנשים שמיטיבים עימנו יכולה להשפיע על המציאות?

אם זה ככה בהכרת טובה לבני אדם, כיצד הכרת הטובה והודיה לקב”ה תוכל להשפיע ולהיטיב עם המציאות?

האם יש השפעות נוספות של הכרת טובה והודיה על המציאות ועלינו?

שלב ג’ | התחברתי

את המשחק משחקים במעגל. אפשר לשחק את המשחק בכדור או בחטיף (אפשר לשחק בכל חטיף שתרצו, רק שימו לב לאלרגיות ולרגישויות של החניכים אם אתם בוחרים באפשרות הזאת). המשחק מתחיל כאשר אחד המשתתפים מחזיק את הכדור או את החטיף, ועל המשתתף להעלות נושא במדינה ובחברה שהוא רוצה להודות עליו. אם עוד מהמשתתפים רוצים להודות על הנושא הזה, הם מרימים את ידם או צועקים “התחברתי”, והמשתתף מוסר או מעביר לאחד המשתתפים שהתחבר את הכדור או את החטיף. על המשתתף שזה תורו למצוא נושא אחר שהוא רוצה להודות עליו וכן הלאה. אם שום משתתף לא התחבר לנושא, על המשתתף שמחזיק את הכדור או את החטיף למצוא נושאים נוספים שהוא רוצה להודות עליהם ולהכריז עד שאחד המשתתפים “יתחבר”. אם בחרתם לשחק בחטיף, בכל פעם שמשתתף מעלה נושא שהוא רוצה להודות עליו הוא לוקח גם יחידה אחת מהשקית, והחטיף משמש גם תמריץ למצוא נושאים שהם רוצים להודות עליהם.

סיכום

לאחר שלמדנו על הכיסופים שהובילו אותנו למציאות שאנו חיים בה, הבנו כמה המציאות שלנו אינה מובנת מאליה, כמה החיים שלנו במדינה יהודית שיש בה עצמאות, ביטחון, התיישבות חזקה, חברה וכלכלה שמתפתחות ועולם תורה פורח בכלל לא ברורה מאליה, והיא ממש בגדר נס.
למדנו על החשיבות של ההודיה ושל ראיית הטוב, ואפילו התנסינו באמירת תודה בעצמנו.

נספחים

להדפסת הנספחים – לחצו כאן!

נספח 1: הישגים

נספח 2: המציאות בעבר

עד לפני מאה וחמישים שנה היינו עם נרדף בגלות, מפוזרים בין המדינות, בלי מדינה, היו לנו הרבה אויבים ולא היה לנו צבא יהודי שיגן עלינו. קהילות וישיבות רבות נחרבו בעקבות השואה, הרבה יהודים היו צריכים להסתיר את היותם יהודים.
האפשרות לעלות לארץ הייתה מוגבלת, והיהודים שחיו בארץ התמודדו עם קשיים רבים מול השלטון בארץ, שהיה אז לא יהודי, בניסיון לפתח את ההתיישבות.

נספח 3: כרטיסים

גלות
גאולה

1

2 3 4 5 6 7 8 9 10

 

נספח 4: כרטיסי תשובות אפשריות על השאלה מדוע חשוב להודות

עוזר לנו לראות את הטוב ונותן לנו כוח להתקדם
מחבר אותנו למציאות שאנו חיים בה ועוזר לנו לא להחמיץ אותה
חשוב שלא להיות כפויי טובה – עוזר לנו לעבוד על המידות
ממקד אותנו בתודעת ה”יש” בחיינו – אנחנו רואים מה יש לנו ולא מה אין לנו
ככל שנודה יותר ניתן כוח למי שמיטיב עימנו לעשות לנו עוד טוב

דעתך חשובה לנו