איתור סניפים וכפרי בוגרים
לבחירה על פי האפשרויות: אמוג’ים מודפסים, בריסטולים, עיתונים, מספריים ודבק, רמקול, מחשב, מקרן וכבלים (לפי מספר חברי הצוות), שני גיליונות בריסטול או נייר רצף, סלוטייפ, טוש, פתקים, טושים כמספר החברים, כדור, צ’ופרים, עטים.
אפשרות א (קלילה וקצרה): פזרי על הרצפה מגוון אמוג’ים (נספח 1).
שאלי את החברים: איזה אמוג’י משקף את הרגשות שלכם כשאומרים לכם את המילה “תפילה”? ערכי סבב, וכל אחד ישתף בתחושות שלו.
אפשרות ב (חווייתית): הכיני מראש שולחן ועליו שמיניות בריסטול, זוגות מספריים, דבק וערמה גדולה של עיתונים. בקשי מכל חבר צוות להדביק על שמינית הבריסטול שלו סמלים ומילים מהעיתון שמבטאים את ההרגשה שלו בנושא התפילה. הקצי למשימה כ-10 דקות, ובסופה ערכי סבב וכל אחד יסביר מה עשה.
הסבירי: אנחנו הולכים לראות עכשיו שני סוגים של תפילה. הקריני את הסרטונים מהמירוץ למיליון וממלכויות של מטה.
קישור לסרטונים: https://katzr.net/506c4c
ערכו דיון: מה ההבדל בין התפילות? מה היתרונות של כל תפילה? מה החסרונות? למה בכלל אנחנו מתפללים? יש מישהו מעלינו, אז מה? למה פונים אליו? למה צריך נוסח קבוע לתפילה וזמנים קבועים, לא עדיף תפילה שהיא רק מהלב? מה היתרון של תפילה בנוסח קבוע ובזמנים קבועים?
אם את מרגישה צורך להעמיק עוד בנושא התפילה, למדו יחד את הקטעים המובאים בנספח 2, העוסקים במקום האישי של האדם בתפילה (אפשר גם להשתמש באחד המקורות להעשרה המובאים בתחילת הישב”ץ).
עיבוד: ראינו בתחילת השלב סוגים שונים של תפילה, ולאחר מכן דיברנו ולמדנו על היתרונות של תפילה קבועה לעומת תפילה אישית. לפני שאנחנו עוברים לדבר על המצב בסניף, נרצה לסכם בפן האישי. בקשי מחברי הצוותים לשתף זה את זה בזוגות (על פי מקום הישיבה) ברצון שיש להם בנוגע לתפילה שלהם.
בקשי מהם שלא להיות ציניים או שיפוטיים ועודדי אותם להגיד דברים מגוונים. גם למי שלא מתחברים לתפילה מסוימת או למי שחווים קשיים בתפילה יכול להיות רצון מסוים: להבין את המילים בתפילה, שתפילה מסוימת שלהם תתקבל, להצליח להתרכז בתפילה. הובילי שיח שיאפשר לחברי הצוות לדבר מהמקום האישי שלהם, כל אחד מהמקום שבו הוא נמצא.
אחרי שדיברנו על המקום האישי של חברי הצוות בתפילה נעבור להביט על המצב בסניף שלנו.
לאחר מכן בקשי מהם לכתוב איך היו רוצים שהתפילה בסניף תיראה בחלום הכי ורוד שלהם, בלי לעסוק בקשיים מסוימים עם חניכים. רשמי את הרצונות בצד השני של הדף. נסי לבקש מהם להשתחרר מתפיסת התפילה הקלסית שיש להם בראש מבית הכנסת בשכונה או מהתפילה בבית ספר. החלום יכול להיות בעל זיקה לסוגי התפילה שראינו בחלק הקודם של הישב”ץ.
טיפ: הכיני מראש חלומות שלך שנוגעים לתפילה כדי שתוכלי בהתחלה לכתוב ולעודד את חברי הצוותים להציע רעיונות, או בסוף, להוסיף על מה שנאמר.
שאלי:
הסבירי: כדי להגשים את הרצונות שלנו אנחנו צריכים לקבוע מטרות ויעדים. אנחנו רוצים להתקדם בדרך מהמצב העכשווי לחלום הגבוה שלכם בנוגע לתפילה – לגשר בין שני הצדדים של הגיליון. אי אפשר לצפות שנגיע למצב מושלם, ולכן נקבע מטרה אחת ונצעד אליה.
שלב ד- תכל’ס:
הציגי לחברים את המטרה שלהם לתקופה הקרובה. אם את חושבת ששיתוף חברי הצוות בבחירת המטרה יעודד מוטיבציה גבוהה יותר לקבלת אחריות, שתפי אותם בחלק הזה ובחרו יחד מטרה אחת מהרצונות שכתובים על הגיליון.
כתבי את המטרה על גיליון בריסטול או על נייר רצף ובקשי מחברי הצוותים לציין יעדים שיעזרו לסניף להגיע אל המטרה: צעדים, פעולות או מיזמים שיכולים לקדם את השגת המטרה שנקבעה.
לפי מספר חברי הצוות בחרו את היעדים שתתמקדו בהם ובקשי מהם להשתבץ ליעדים. זכרי: תפסת מרובה לא תפסת!
טיפ: במהלך החלק הזה הזכירי לחברי הצוותים שהיעדים והמטרות הם הדרך להתקדם לעבר הרצון הגבוה שלנו. חייבים להוריד את הרצון למעשים פרקטיים שיגרמו לו לצאת לפועל כדי שלא יישאר רק בגדר הצעות יפות.
דרכים מקוריות להשתבץ לתחומי אחריות:
עברי על חלקי הישב”ץ: דיברנו על המקום האישי של כל אחד מול התפילה ועל הרצונות שלנו בתפילה, כל אחד במקומו הוא. למדנו על סוגים של תפילות ועל ההבדלים ביניהם. לאחר מכן קבענו מטרות כדי לקדם את מצב התפילה בסניף שלנו. המטרות יעזרו לנו להגיע אל החלום הגדול שלנו בנוגע לתפילה ולכן הן חשובות ואפילו חיוניות.
חלקי לחברי הצוותים צ’ופר – תפילת הדרך (נספח 5), כי גם בדרך הארוכה שאנחנו מתחילים כעת צריך לבקש מהקב”ה שיעזור לנו. בתחתית התפילה בקשי מכל אחד לכתוב את האחריות שקיבל עליו לקראת המטרה הגדולה.
נספח 1 –
נספח 2 –
תסתכל בקנקן?!
"שלום לכולם, תודה שהזמנתם אותי לתוכנית שלכם. זה לא מובן מאליו בעיניי ואני מודה לכם על ההזדמנות. הנושא שעליו אדבר היום הוא חשיבותה, או אולי חוסר חשיבותה של הנראות החיצונית. אסביר לכם במה מדובר.
ידידיי, החברה שלנו חיי בדיסוננס פנימי עמוק. מצד אחד "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו", "שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל", אך מהצד השני ניצבים הבתים המעוצבים שלנו, הבגדים היפים שכל יושבי האולפן בחרו ללבוש לתוכנית הבוקר, המלונות המפוארים שאליהם אנחנו נוסעים בחופשת הקיץ.
אני תוהה לעצמי מדוע אנחנו טורחים להחזיק בשתי הדעות המנוגדות הללו. ברור לכל אדם בר דעת שאי אפשר לנופף בטיעון הקנקן ולאחר מכן לעוט על חנויות הקניון עמוסות מבצעי סוף העונה. הרי אם היינו מחזיקים באמת בדעתנו לגבי חוסר חשיבותם של החן והיופי, ארונות הבגדים שלנו לא היו עמוסים עד כדי כך. הבתים שלנו היו הרבה פחות יפים, המראה החיצוני של אנשים, כן, אני אגיד את מה שלא כל כך נעים להגיד- המראה החיצוני של אנשים מסוימים לא היה אמור להפריע לנו. אפילו אם הם חולים חלילה, או גרים ברחוב. אתם מבינים את האבסורד? אנחנו מחנכים את ילדנו לאור ססמאות שהמימוש שלהן בחיים שלנו הוא אפסי. אם כך מדוע אנחנו טורחים לחנך אותם בצורה הזו? או אולי אשאל שאלה הפוכה, מדוע איננו מיישמים באורח חיינו את העקרונות החשובים לנו?
חברים, לפני שאגיד את דעתי בנושא, הרי לשם כך הזמנתם אותי לתוכנית, אני רוצה לשמוע אתכם, שותפיי לאולפן. אני יודע שאמרתי דברים חריפים, נכון. לא קל לשמוע את האמת בפרצוף, או אם נדייק: לא קל שפורסים לפניך את השקר שאת ואתה חיים בו. אתם צודקים. אבל בואו לרגע נתגבר על זה. קדימה, מה אתם חושבים, שקר החן או שמא צורך היופי?"
שאלות לדיון:
נספח 3 –
המהר”ל, אור חדש (על מגילת אסתר) פרק ד, טז
לך כנוס את כל היהודים – דבר זה רמזה לו על התפילה שיתפללו, ובדבר זה שייך ‘לך כנוס’, כאשר ילכו לבית הכנסת להתפלל, ולא יתפלל כל אחד בביתו, רק תהיה תפילת ציבור.
וכן פירשו התוספות (עיין ברא”ש מגילה פרק א, א) על מה שאמרו ‘יום י”ג זמן קהילה לכל היא’, שהיו נקהלים להתפלל. ובלשון זה שאמרה ‘לך כנוס את כל היהודים’, משמע שיכנס אותם יחד, וזה רמז מה שכתוב בפרק קמא דברכות (ח ע”א): רבי נתן אומר, מניין שאין הקדוש ברוך הוא מואס בתפילתן של רבים, שנאמר: ‘הן אל כביר ולא ימאס’ (איוב לו, ה), וכתיב: ‘פדה בשלום נפשי מקרב לי’ כו’ (תהלים נה, יט), אמר הקדוש ברוך הוא: כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור, מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם […]
ורצה גם בזה כי השכינה הוא עם ישראל בגלות כמו שאמרנו, ואף על פי שאצלו אין שייך שעבוד חס ושלום, מאחר שהוא יתברך עם ישראל וישראל הם בגלות, הרי נאמר עליו גלות מצד הזה, כי שכינתו יתברך עם ישראל, וכאשר יתקבץ העם אל ה’ יתברך, כמו בתפילת הציבור, דבר זה נחשב כמו יציאה מן הפיזור אשר ישראל פזורים מבין האומות, והוא נחשב פדיון מבין האומות.
שאלות לדיון:
נספח ד –
לא פוגע (הדורבנים)
אני אדם פשוט ואין לי מטרה בחיים
שמתקדמים במהירות מהירה
ומסתבר שככה גם השפיות נמתחת
אורך ציר ה-X לעומק ציר ה-Y
אני אדם חושב ואין לי מחשבה
שתעיר אותי מעומק התרדמה
לא רודף ולא בורח
יש לי יותר ממאה חלומות לחלום,
להספיק הכל היום ו…
איך הזמן רץ
ואני הכול יכול ואת הכול אני יודע
איך הזמן רץ, איך הזמן טס
אני לא מצליח להדביק אותו.
אף פעם לא פוגע
אני אדם אוהב ואין לי אהבה בחיים
שמספקים לי מרירות נדיבה
אנ’לא עושה כל צעד לשום כיוון או יעד
לא על ציר ה-X וגם לא על ציר ה-Y
אני אדם חווה ואין לי חוויה
שתכניס אותי לעומק ההוויה
אז אתקפל בינתיים אל הפינה שלי
אשב במעגל עם עצמי
אני מסוגל
איך הזמן רץ
ואני הכול יכול ואת הכול אני יודע
איך הזמן רץ, איך הזמן טס
אני לא מצליח להדביק אותו.
אף פעם לא פוגע
נספח ה –
יהי רצון מלפניך
ה’ אלוקינו ואלוקי אבותינו
שתוליכנו לשלום
ותצעידנו לשלום
ותדריכנו לשלום
ותגיענו למחוז חפצנו לחיים ולשמחה ולשלום
ותצילנו מכף כל אויב ואורב בדרך
ומכל מיני פורענויות המתרגשות ובאות לעולם
ותשלח ברכה במעשה ידינו
ותתנו לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואינו
ותשמע קול תחנונינו
כי אל שומע תפילה ותחנון אתה
ברוך אתה ה’ שומע תפילה
האחריות שלי בדרך להעצמת התפילה היא:
בהצלחה בדרך!
נספח 1:
נספח 2:
נספח 3:
להורדת הנספחים לעיל בקובץ pdf לחצו כאן
נספח 5:
להורדת נספח זה כקובץ pdf לחצו כאן